In tegenstelling tot Skyward Sword zal de Wii U Zelda game minder tutorials bevatten volgens maker

Game director Aonuma heeft toegegeven lichtelijk overboord te zijn gegaan met de tutorials tijdens het spelen van The legend of Zelda: Skyward Sword. Dit kwam omdat hij de gamers zeer geleidelijk aan de game in wou helpen. Misschien iets te geleidelijk, zodat elke speler (ongeacht de ervaring met de Zelda games) verschillende uren werd geconfronterd met regelmatige en soms vervelende uitleg. Dit gaf Aonuma aan in een interview met Kotaku.

When we created Skyward Sword, I really felt the need to make sure that everyone playing the game understood it. But I also understand now, in hindsight, that when you go out and buy a game, you buy the game because you want to play it, and you don’t want to have any obstacles in the way. And I guess it was received as a bit of an obstacle.

In de nieuwe Wii U Zelda die er aan komt zal dit een stuk minder zitten zodat de gamer een stuk meer zelf zal moeten (of eigenlijk kunnen) proberen om dingen te ontdekken. Volgens Aonuma wilt de speler vaak ook pas hulp als ze vast zitten in een game, niet op een begin als alles nog simpel is. We zullen zien Wat de Wii U zelda gaat brengen.