Styx: Shards of Darkness is wederom een verhaal over onze geliefde meesterdief!

Ook dit jaar gingen we weer met veel plezier bij Focus Home Interactive op bezoek om een kijkje te nemen naar het vervolg op het meesterlijke Styx: Master of Shadows. Een game die wat ons betreft enorm ondergewaardeerd werd en zeker een titel is die je in je collectie moet hebben als je van stealth games houdt. Styx: Shards of Darkness was tot onze grote teleurstelling niet speelbaar in de business booth van Focus Home Interactive, maar we kregen wel een uitgebreide live demo te zien en mochten Julien Desourteaux, Lead Level Designer van Styx: Shards of Darkness interviewen. Benieuwd naar wat hij te zeggen had? Lees snel verder!

Styx-Shards-of-Darkness kill Styx-Shards-of-Darkness infiltrate

Stelen is zijn beroep!

Goblins zijn gierig en houden van stelen. Het zijn vooral de glimmende objecten of waardevolle edelstenen waar de lelijke groene duiveltjes naar op zoek zijn en laat Styx nou toevallig een meester zijn in zijn vak. Hetgeen wat hij wilt stelen bevind zich diep in Korrangar, de mysterieuze stad waar de Dark Elves wonen. Deze Dark Elves moeten helemaal niets van goblins hebben, dus Styx is er niet bepaald welkom.

Styx: Shards of Darkness is groter, beter en nog uitdagender…

Het leuke van het nieuwe avontuur is dat de ontwikkelaars goed hebben geluisterd naar de feedback van spelers. Ze wilden bijvoorbeeld grotere omgevingen en dat is ze gegund. Ook zijn de nieuwe omgevingen waar de game zich afspeelt een stuk diverser. Je zult je namelijk een weg moeten banen (eigenlijk sluipen) door een gigantische mijn, een sanctuary, de luchtship haven, een gevangenis en een stad. Er is voor gezorgd dat elke locatie een eigen sfeer en kleurenpalet heeft zodat de verschillende gebieden goed zijn te onderscheiden.

Styx heeft allerlei nieuwe eigenschappen tot zijn beschikking en de oude skilltree is volledig vernieuwd om aan te sluiten op het nieuwe avontuur. Als speler kun je overigens alle skills vrijspelen. Daarnaast heeft elke tak van de skilltree een “Mastery Skill” die pas vrijgespeeld wordt als je alle andere skills binnen de tak ook hebt vrijgespeeld en een speciaal item hebt bemachtigd. Dit keer heeft Styx ook toegang tot verschillende kostuums die hem van allerlei bonus stats voorzien.

Styx heeft allerlei nieuwe eigenschappen tot zijn beschikking en de oude skilltree is volledig vernieuwd.

Gebruik je tijdelijke onzichtbaarheid om niet betrapt te worden en bijvoorbeeld op verborgen plekken te komen, smelt lichamen met zuur om geen bewijs achter te laten, of zet je kloon op een strategische plek neer om op een later moment naar hem toe te kunnen teleporteren. En dit keer kun je de game dankzij de co-op functionaliteit ook nog eens samen met vrienden spelen. Verder is er eindelijk crafting aan de game toegevoegd en zul je allemaal handige items voor Styx kunnen fabriceren. Hou je omgeving dus goed in de gaten want overal vindt je handige bouwmaterialen.

Het interview met Julien Desourteaux

Tijd om wat additionele info van een heuse ontwikkelaar los te peuteren. Maak kennis met Julien Desourteaux, Lead Level Designer van Styx: Shards of Darkness en een gamer in hart en ziel.

Kijk-online: Will people who have played the first game receive any cool ingame extra’s?
Julien: Unfortunately the answer is no. We do not plan to do this.

Kijk-online: Are there any new skilltrees in the game, or will the the 0ld ones receive new skills?
Julien: The skilltree in Styx: Shards of Darkness will have some of the older skills from the first game and a couple of newer improved skills. You will also be able to unlock each and every skill in every skilltree branch, making you super awesome. Although it is not needed to complete the basic story. You can actually play the whole game without unlocking any of the skills. To unlock the special mastery skill you will need to find a couple of rare items, this adds a lot of replay value to the game. Skills can also be reset if you would like to try a different playstyle.

Kijk-online: Will Styx be able to use new equipment?
Julien: Styx will be able to use new equipment by crafting new items, finding special weapons and blueprints for costumes. The Alchemy costume is unlocked through the skilltree and lets you carry extra bottles with you. The downside is that you will make more noise.

Kijk-online: Does Styx have different costumes or skins?
Julien: Yes he does. He will have access to three different daggers and three different costumes. I can’t really reveil any details though. We want to surprise the players. Plus I already told you about the Alchemyst costume.

Kijk-online: What have you done to add replay value to the game?
Julien: There is a mission select option so players can replay missions and use different tactics and skills. Plus there is a certain mission that changes everytime you do it. There is also drop-in/ drop-out co-op available if you would like to play with friends.

Kijk-online: Did you fix the problem of sometimes accidentally climbing up stuff?
Julien: We’ve heard this problem before and made sure you have to press and hold a certain button to climb up stuff. The controls in the first game were a bit sensitive.

Kijk-online: Final question, what is your favorite thing in Styx: Shards of Darkness?
Julien: I like to explore a lot and analyze different strategies. Be creative with my choices. During the live demo you just watched I played fast, but that is not how I prefer to play this game.

To wrap this interview up, we would like to thank you for anwsering our questions and wish you a great Gamescom!

Styx: Shards of Darkness wordt ongetwijfeld vet!

Het voorgaande avontuur van Styx was al fenomenaal en na de live demo van Julien zagen we meteen al dat Styx: Shards of Darkness een game is die wij zeker niet willen missen! Het verhaal klinkt interessant, de gameplay is erg leuk en Styx is nou eenmaal een hilarische grofgebekte goblin. Wat wil je nog meer?