Dit keer staat Yoshi weer in de schijnwerpers! Maak kennis met Yoshi’s Woolly World.

Als je de Super Mario Bros. kent heb je vast ook wel eens van hun behulpzame groene vriend Yoshi gehoord. Dit grappige personage met zijn lange plakkerige tong komt in veel Nintendo titels voor en het werd weer tijd voor een eigen avontuur. En hoe kan je Yoshi nog grappiger en schattiger maken? Door hem en de gehele wereld waar het spel zich afspeelt in wol te veranderen! PerziaN en ik gingen bij Nintendo langs om de game uitvoerig uit te proberen en hebben een goede indruk van Yoshi’s Woolly World gekregen. Of de game ook in jullie Wii U collectie thuis hoort lees je hier!

Yoshi's Woolly World forest Yoshi's Woolly World finish

Kamek de Magikoopa heeft weer eens snode plannen!

Yoshi en zijn vele wollige maatjes zitten op een prachtige zonnige dag met zijn allen in het gras lol te trappen als opeens de kwaadaardige Magikoopa Kamek verschijnt. De vliegende tovenaar heeft weer eens wat te brommen en tovert alle Yoshi’s in klosjes wol en verspreidt ze over de omvangrijke Woolly World. Niet alle Yoshi’s zijn getroffen door zijn gemene spreuk. Twee dappere Yoshi’s (PerziaN en ik), die in de bosjes lagen te slapen tijdens dit voorval, gaan er op uit om hun vrienden te redden. Tijd om op avontuur te gaan! Bewapend met bolletjes wol, een super handige sprong en een lange plakkerige tong gaan ze er samen op uit.

Werk je samen of treiter je elkaar letterlijk de afgrond in?

De gameplay van Yoshi’s Woolly World bestaat vooral uit platform elementen. En om bepaalde hindernissen op te lossen zal je gebruik moeten maken van bolletjes wol, of je allerbeste maatje. Vijanden, bolletjes wol en je maatje kunnen namelijk opgeslokt worden om te gebruiken als projectiel. Erg handig om moeilijk bereikbare plekken of items te bereiken en bepaalde vijanden uit te schakelen. Springen gaat ook erg makkelijk en Yoshi kan zelfs een stukje zweven en stijgen zodra hij in de lucht is. Voor de jongere spelers onder ons is er ook een extra gameplay element toegevoegd waarmee ze gebruik kunnen maken van vleugeltjes die Yoshi laten vliegen. Super handig als je dreigt een ravijn in te vallen. Door levels te behalen verzamel je ook nog speciale badges die ervoor zorgen dat je een level kan spelen met power-ups of zelfs hele levels kan overslaan. Vooral dat laatste is een uitkomst voor kinderen die bepaalde levels niet kunnen halen en dat is best slim van Nintendo.

Als je van platform games houdt is Yoshi’s Woolly World echt weer zo’n geweldige titel die spelers een goede balans biedt tussen uitdaging en plezier.

Er zijn zes werelden te vinden en allen hebben een eigen thema. Zo begin je bijvoorbeeld in een bosrijke wereld, bestaande uit acht gewone levels en een geheime level. In de gewone levels vindt je bloemen die je moet verzamelen, klosjes wol om nieuwe Yoshi’s mee vrij te spelen en honderden juwelen die je kan verzamelen om stempels vrij te spelen. De stempels zijn bruikbaar in de Miiverse. De Yoshi’s die je redt worden tijdens het spelen selecteerbaar, zodat je het uiterlijk van je Yoshi kan aanpassen. De bloemen zijn nodig om geheime content vrij te spelen en dat is natuurlijk altijd spannend.

Het leukste element van de game is mogelijk wel de co-op modus. Samen op de bank aan de slag met een game als Yoshi’s Woolly World is een en al plezier! Je kan samenwerken en elkaar gebruiken om bepaalde doelstellingen te behalen, of je gaat als Perzian te werk. Haar missie was vooral mijn Yoshi continu opslokken om me vervolgens onder veel gejuich de afgrond in te schieten. Was dit behulpzaam? Absoluut niet, maar oh wat hebben we toch gelachen. Uiteindelijk zijn we samen toch erg ver gekomen en hebben we beiden laten zien dat we zeker wel kunnen samenwerken. Plezier hebben is het allerbelangrijkste en dat is een aspect die Yoshi’s nieuwe avontuur op de Nintendo Wii U goed naar voren brengt. En mocht je elkaar zat zijn, geen probleem. Je kan ook gewoon alleen spelen of een Amiibo inladen die de plek van de tweede player inneemt. Dit zorgt er echter wel voor dat je in je eentje twee Yoshi tegelijk bestuurt. Een principe die we bijvoorbeeld al in New Super Mario 3D World Wii U en Captain Toad Treasure Tracker voorbij zagen komen. In het begin is het best moeilijk en frustrerend, maar uiteindelijk is het ook erg grappig en uitdagend. De gameplay is in ieder geval reuze divers.

Yoshi's Wooly World grot

De kleurrijke Woolly World en alle grappige bewoners van deze wereld zien er geweldig uit!

Alles in Yoshi’s Woolly World is van wol gemaakt en dan bedoelen we ook echt alles! De nieuwe grafische stijl en de designs voor de verschillende soorten Yoshi’s voegen enorm veel aan de game toe. Er zit vast en zeker wel een wollen Yoshi in de game die helemaal bij jou past. Van Shy-Guy Yoshi tot aan Cow Yoshi, Nintendo heeft zijn best gedaan om unieke wollen Yoshi’s te bedenken. De omgevingen zijn even kleurrijk als de personages en zorgden voor een vrolijk gevoel. Daarnaast herbergen ze ook nog eens allerlei slim verstopte geheimen. Je zal dus goed naar kleine details moeten zoeken om deze te ontdekken.

‘Details’ is wat ons betreft een key word bij deze game. Hoe de schaduwen vallen op verschillende typen achtergronden, de manier waarop de Yoshi’s verdrietig kijken als hun leven laag is, iedere keer dat je naar de game kijkt vallen nieuwe aspecten op die tot in detail zijn afgewerkt. Vijanden zien er in een wollen jasje ook geweldig uit en je zult een heleboel herkenbare vijanden uit andere Nintendo games tijdens je avontuur tegenkomen. Naast Mario Kart 8 is Yoshi’s Woolly World daarom wat ons betreft een van de mooiste Nintendo Wii U games die het afgelopen jaar is uitgebracht.

Hou je van vrolijke deuntjes en muziek?

Yoshi’s avontuur is voorzien van vrolijke deuntjes. Voor sommige mensen zal dit mogelijk op een gegeven moment irritant worden, maar oh wat word je toch melig van al die muziek. De muziek is ook nog eens perfect op maat gemaakt waardoor het goed bij de verschillende thema’s past. Ook al praat onze geliefde Yoshi niet, er komen toch heel wat grappige en schattige geluidjes uit zijn gulzige wol-verslindende mond. Het schieten van bolletjes wol, stampen op nietsvermoedende vijanden, oppakken van items, de geluiden zijn enorm herkenbaar en hebben zeker een toegevoegde waarde met betrekking tot de beleving van de game.

Samus Yoshi

Yoshi’s nieuwste avontuur bevat zo immens veel replay waarde!

Je kan Yoshi’s Woolly World helemaal in je eentje of in 2-player co-op spelen. Maar stel dat je niet alleen wilt spelen en er zijn geen vrienden in de buurt, dan hebben we het over een zogenaamde ‘worst case scenario’. Geen probleem bij Yoshi’s Woolly World! Je schakelt namelijk met veel gemak de hulp in van een Amiibo! Nintendo heeft speciaal voor Yoshi’s Wooly World gebreide Yoshi Amiibo’s uitgebracht. Start de betreffende level als 1-player op en zet de Amiibo even op de Nintendo Gamepad. Binnen de kortste keren wordt de Amiibo aan je speelsessie toegevoegd. Het hoeven overigens niet Yoshi Amiibo’s te zijn, de Samus Aran Amiibo (en er zijn nog veel meer Amiibo’s die werken!) doet het bijvoorbeeld ook gewoon. De game zit ook vol collectibles en als je alle bloemen in de game weet te verzamelen speel je een geheime level vrij. Verder zijn er nog een heleboel coole stempels te verzamelen die je kan gebruiken in Miiverse. Dit doe je door alle juwelen in een level te verzamelen, wat overigens niet altijd makkelijk is. Tot slot zijn er overal klosjes wol te vinden, deze klosjes spelen nieuwe Yoshi’s vrij zodat je zelf kan beslissen of je de standaard Yoshi speelt of juist kiest voor de Shy Guy Yoshi, mijn favoriet, of een van de vele andere Yoshi’s. Er zijn veel verschillende varianten, maar het duurt even om ze allemaal te verzamelen. Kortom er is een heleboel in Yoshi’s Wooly World te doen en de game is zeker goed voor vele uren speelplezier.

Is dit kleurrijke en vooral wollige avontuur de moeite waard!?

Als je van platform games houdt is Yoshi’s Woolly World echt weer zo’n geweldige titel die spelers een goede balans biedt tussen uitdaging en plezier. De game werd niet vaak frustrerend, omdat je alleen door eigen schuld de boel kan verpesten. De slim geplaatste checkpoint-bloemetjes zorgen er voor dat je niet te veel opnieuw moet doen als je een keer een rare sprong maakt, of een ijverig maatje hebt als PerziaN die je constant een ravijn in lanceert. Het verhaal is niet al te bijzonder, maar toch is het erg bevredigend om Kamek zo in de weer te zien. Qua gameplay stelen vooral de platform elementen en het ontdekken van de vele geheime plekken de show en is de game in co-op werkelijk geweldig om te spelen. Als je van kleurrijke platform games houdt, die bovendien helemaal vol gebreid zijn met…wol…dan zit je met Yoshi’s Woolly World helemaal goed. De muziek is vrolijk en met de rest van de geluiden zit het ook helemaal goed. Tot slot hebben we de replay waarde. Er is zo veel in Yoshi’s Woolly World te behalen dat je er mogelijk wel meer dan een tiental uren zoet mee bent. Of je nu alleen speelt, met je beste maatje, of vergezeld wordt door een schattige Amiibo, dit nieuwe Yoshi avontuur is wat ons betreft echt wel de moeite waard!

80

leuke co-op gameplay
verschillende Yoshi's