Xenoblade Chronicles X is eindelijk in het Westen gearriveerd!

Het heeft even geduurd voordat onze review van Xenoblade Chronicles X klaar was om gepubliceerd te worden, maar daar is een goede reden voor. Net zoals het voorgaande deel, Xenoblade Chronicles voor de Nintendo Wii, is dit namelijk een immens grote game waar simpelweg heel veel tijd in gestoken moet worden om een goede indruk van de titel te krijgen en om een objectieve review te kunnen schrijven. En na ruim veertig uren gespeeld te hebben, en de vele facetten van de game onder de loep te hebben genomen, is de review van Xenoblade Chronicles X eindelijk een feit. Brengt dit nieuwe deel veel veranderingen met zich mee? Hoe groot is de planeet Mira eigenlijk? Wanneer krijg je, je eerste Skell (in Japan “Doll” genoemd)? Al deze vragen worden beantwoord, lees dus snel verder.
Xenoblade Chronicles X Oblivia Xenoblade Chronicles X Primordia

De mensheid probeert in Xenoblade Chronicles X te overleven…

Er is een grote oorlog gaande en dit keer zijn wij niet de boosdoeners. Twee machtige buitenaardse beschavingen zijn namelijk in een bloederig conflict beland en vechten dit boven onze grote blauwe planeet uit. De aarde is niet opgewassen tegen al die vernietigende krachten en al snel wordt de oorlog tussen de twee buitenaardse beschavingen ook op aarde uitgevochten. Het is tijd om afscheid te nemen van onze geliefde planeet. En door middel van gigantische ruimteschepen proberen we met alle man en macht van de genocide te vluchten. Helaas weten slechts enkele schepen uit de vloot te ontsnappen en volgen wij in Xenoblade Chronicles X het verhaal van de bemanning van de White Whale. Een gigantisch ruimteschip met een vastberaden bemanning die op zoek gaat naar een nieuwe leefbare planeet, om daar uiteindelijk een nieuwe beschaving op te zetten. Waar zal de reis ons brengen? De White Whale stort echter na een lange reis neer op de planeet Mira en breekt in verschillende stukken, die verspreid neerkomen op de onbekende planeet. Jij bent een van de weinige overlevenden en hier begint jouw avontuur van epische proporties… Maak je borst dus maar nat, Mira is namelijk een planeet vol verassingen.

De gameplay van Xenoblade Chronicles X is overweldigend.

Een titel als Xenoblade Chronicles X bevat zoveel verschillende gameplay elementen dat het mogelijk voor de gemiddelde speler een beetje overweldigend is. Zodra je de game begrijpt gaat er echter een wereld voor je open. Laten we daarom beginnen bij het combat systeem. Vechten vindt volledig in realtime plaats en als speler heb je grotendeels zelf in de hand of je een vijand te lijf wilt gaan of langs deze wilt sluipen. Sommige vijanden zijn zo mak als een lammetje en bemoeien zich met hun eigen zaken, maar er zijn ook vijanden die onmiddellijk aanvallen als ze je hebben opgemerkt. Het is dus erg belangrijk om je doelwit met strategie uit te kiezen. Zodra een gevecht begint valt je personage automatisch aan. Deze auto-attacks bouwen “Tension Points” (TP) op waarmee je speciale aanvallen kan uitvoeren. Naast de auto-attacks heeft elk personage aan de hand van de class die ze hebben geactiveerd (er zijn maar liefst zestien classes die je allemaal kan meesteren) verschillende “arts” tot hun beschikking. Melee art worden aangeduid met een oranje symbool, ranged arts met geel, support arts met blauw, etc. Elke art heeft een specifieke kleur. Waarom dit zo belangrijk is heeft te maken met het “Soul Voices” systeem. Zodra jij of een van je metgezellen een art gebruikt roepen ze iets, en aan de hand van de kleur zie je wat voor soort aanval jij daar mee moet combineren om extra schade aan te richten of tijdelijke speciale eigenschappen te ontvangen. In eerste instantie lijkt het een beetje complex, maar na wat oefening werkt het echt geweldig en kan je de meest dodelijke combinatie aanvallen uitvoeren. Rond het vijfde hoofdstuk van de game speel je de “Overdrive” aanval vrij, hiermee kan je in korte tijd  immens veel schade aanrichten en de tijdsduur verlengen door specifieke aanvallen aan elkaar te linken. Dit kost echter 3000 TP om te activeren en is iets wat je vooral op hele sterke vijanden zal moeten gebruiken. Er zijn spelers die hebben ontdekt hoe je met behulp van Overdrive en bepaalde arts 99.999.999 schade bij vijanden kan aanrichten.

Een titel als Xenoblade Chronicles X bevat zoveel verschillende gameplay elementen dat het mogelijk voor de gemiddelde speler een beetje overweldigend is.

Er zijn een heleboel wapens en armors te vinden en je kunt deze kopen of als beloning ontvangen door vijanden te verslaan. Dit laatste is mogelijk de beste oplossing als je nog niet over veel credits beschikt om deze te kopen. De verschillende verkopers voegen echter steeds nieuwe producten aan hun assortiment toe zolang je maar in hun investeert. Het is namelijk mogelijk om miranium te mijnen en laat dit nou net hetgeen zijn wat de verkopers graag willen hebben. Daarnaast kan je bij de verkopers ook nieuwe wapens, armors, Skell wapens, Skell armors, Skells en augmentations ontwikkelen. Nog een cool aspect is het “Fashion Gear” systeem die het mogelijk maakt om het uiterlijk van je armor te veranderen. Zo zie je er altijd precies uit hoe jij wilt, al passen de stukken armor die je draagt misschien helemaal niet bij elkaar. Een geweldig systeem die vreemd genoeg in veel (j)rpgs niet wordt toegepast. Credits verzamelen om al deze dingen te verkopen is vrij makkelijk. Je wordt namelijk voor het behalen van missies erg goed beloond, daarnaast vindt je in de wildernis ook veel credits en kan je ongewenste items verkopen. Miranium is een ander verhaal en hier zal je verschillende mining probes voor moeten installeren. Overal in Mira zijn namelijk plekken waar je dit kan doen en door probes aan elkaar te linken kan je ongeveer om het half uur een gigantische lading Miranium binnen halen. Dit werkt overigens ook met credits, er zijn namelijk meerdere soorten bruikbare probes die je kan installeren. Dit element is ook weer erg uitgebreid, daarom zal ik er verder niet zo veel meer over vertellen. Door te spelen leer je hoe het werkt en hoe je, je inkomen kan optimaliseren.

Xenoblade Chronicles X team

Tot slit wil ik het nog hebben over de Skells. Dit zijn robotpakken waar je als speler in rond kan reizen en uiteraard kan vechten. De game begint eigenlijk pas zodra je jouw eerste Skell (deze krijg je gratis) bemachtigd, maar dit is pas rond het zesde hoofdstuk van het verhaal. En om deze daadwerkelijk te verkrijgen zal je acht opdrachten moeten voltooien om te bewijzen dat je een Skell rijbewijs verdient. Het is echter zeker de moeite waard want er gaat een wereld voor je open. Rond level 30 kan je voor het eerst Skells kopen en deze zijn beschikbaar in light, medium en heavy variaties. Deze kosten wel heel wat credits dus zorg er voor dat je rond die tijd minsten een miljoen credits tot je beschikking hebt. Vechten in een Skell is erg bevredigend en nodig als je de endgame vijanden wilt kunnen verslaan. De verschillende wapens zijn super krachtig en een genot om te gebruiken. Daarom was het voor deze review ook zo belangrijk om dit segment van de game te bereiken. Er staat niet voor niets een Skell op de voorkant van de Xenoblade Chronicles X cover. Het enige wat beter uitgewerkt had moeten worden is het rondrijden in je Skell. Je Skell kan namelijk transformeren in een rijdend voertuig en de besturing is best irritant. Misschien dat Monolith software dit in een mogelijk toekomstig deel zal kunnen verbeteren.

Om het maar even kort samen te vatten kan ik zeggen dat het met de gameplay van Xenoblade Chronicles X helemaal goed zit, je zal echter wel wat tijd moeten investeren om de vele facetten van de game onder de knie te krijgen. Geef niet op, want uiteindelijk is het echt de moeite waard en is de game qua gameplay een zeer bevredigende jrpg. Een van de beste die ik ooit heb gespeeld.

Xenoblade Chronicles X Overdrive

Grafisch gezien zijn er veel goede, maar ook een aantal slechte punten.

Mira is een gigantische planeet en het avontuur van jouw held en zijn metgezellen speelt zich af op een vijftal verschillende gebieden. Deze gebieden hebben allen een distinctief thema en combineren verschillende flora en fauna. Zo begin je bijvoorbeeld in Primordia, een gebied die het beste kan omschreven worden als groene vlaktes, kolossale rots-formaties, meren en prachtige waterfallen. Vele verschillende inheemse wezens lopen hier rond en al snel leer je welke je het beste kan ontwijken. Het volgende gebied is Oblivia, een woestijn waar ruïnes van een eeuwenoude beschaving te vinden zijn, wie heeft deze bouwwerken gemaakt en waar zijn ze gebleven zal je, je afvragen. Noctilum heeft het meeste weg van een jungle waar vooral ‘s nacht allerlei prachtige en gevaarlijke bio-luminescerende dieren en planten te vinden zijn. Vooral Noctilum is een wonderschoon gebied waar veel plekken zijn waar je gewoon echt even moet stoppen om te genieten van het uitzicht. De laatste twee gebieden zijn Sylvalum en Cauldros, maar zelfs na ruim veertig uren gespeeld te hebben was het nog geen tijd om hier heen te gaan. Mira voelt als een levendige en vooral kleurrijke planeet en het is daarom erg makkelijk om vele uren van de planeet te genieten. Door de omvang van Mira is er helaas soms wel wat pop-in te bekennen en duurt het soms een paar seconden voor textures om in te laden. Kleine schoonheidsfoutjes die ik Monolith Soft wel wil vergeven.

De personages in Xenoblade Chronicles X zien er ook echt geweldig uit en bij het starten van je avontuur kan je een eigen held of heldin creëren. De mogelijkheden zijn niet heel erg uitgebreid, maar waar het om gaat is dat jouw personage er goed uit ziet. En dat is natuurlijk best belangrijk omdat je de komende honderd uur wel aan deze gebonden bent. Wat erg tegenviel is dat sommige animaties van de personages een beetje houterig overkwamen en dat de lip-synchronisatie echt slecht is. Dit is overigens vast en zeker een probleem dat ontstaan is toen de game in het Engels werd ingesproken. Gelukkig is het niet heel erg storend en zal je er na een tijdje geen last meer van hebben. Vijandelijke intelligente buitenaardse wezens en de vele verschillende inheemse dieren van Mira zijn prachtig ontworpen en hier zie je zeker invloeden uit Monster Hunter en de film Avatar van James Cameron in terug. Daarnaast zijn er een paar kolossale wezens in de game te vinden die een enorme indruk op je zullen achterlaten.

Xenoblade chronicles X Elma Xenoblade Chronicles X Fei Wong

De open wereld bevat prachtige muziek!

Daar loop je dan, zwervend door de gigantische woestijn van Oblivia, of simpelweg genieten van het prachtige uitzicht hoog in de boomtoppen van de jungle van Noctilum. Dit alles wordt voorzien van sfeervolle muziek die perfect bij de omgevingen past. En zo geldt dat voor alle zones die onze held bezocht heeft. De enige muziek die (en dit is maar een kwestie van smaak) niet een goede indruk heeft gemaakt is de muziek die je moet aanhoren op je thuisbasis. De vreemde combinatie van hip-hop en andere muziek genres klonk raar en soms zelfs irritant. Een gigantisch minpunt in een game waarin alle andere muziek gewoon perfect past bij de omgevingen. Nog een element die mij teleurstelde was het feit dat ik geen Japanse stemmen kon inschakelen. Net als bij anime speel ik ook graag jrpg’s in de originele taal en er zijn veel gamers die hier hetzelfde over nadenken. Het voorgaande deel, Xenoblade Chronicles op de Nintendo Wii, bevatte deze optie wel.

Xenoblade Chronicles X garandeert honderd(en) uren speelplezier.

Ja, dat lezen jullie goed. Xenoblade Chronicles X is een gigantische game die uit twaalf hoofdstukken bestaat. Na veertig uren spelen ben ik bij het zevende hoofdstuk beland en nog maar level 25. Zo ver ik weet is de levelcap 60, maar helemaal zeker ben ik hier nog niet van. Er lopen namelijk wezens rond in Mira die soms wel boven level 90 zijn. Doordat je speciale vereisten hebt om een nieuw hoofdstuk te beginnen kan je niet door de game heen razen en dat brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Xenoblade Chronicles X is ook zeker geen makkelijke game. Naast alle story missies zijn er ook een heleboel additionele opdrachten in de game te vinden. Vooral de affinity missies zijn erg belangrijk, want hiermee kan je speciale arts voor de verschillende teamgenoten vrijspelen. Het is erg uitgebreid en zorgt er voor dat je makkelijk van je primaire missie afwijkt en tijdens de endgame ook nog wat te doen hebt. Daarnaast zijn er ook allerlei speciale world bosses die je kan trotseren na het uitspelen van de story, honderden collectibles die je kan verzamelen, een klein leger van verschillende Skells die je kunt opbouwen. Noem maar op! Met deze game ben je misschien wel honderden uren zoet.

Xenoblade Chronicles X is niet perfect…

Het verhaal van Xenoblade Chronicles X is bijzonder goed geschreven en bevat een aantal plot twist die je niet snel zal zien aankomen. Daarnaast zit de game ook nog eens boordevol interessante personages waar je op den duur ook echt een band mee opbouwt. De gameplay bevat zoveel verschilende elementen dat het soms wat overweldigend was, maar zodra je de verschillende concepten van de game begrijpt is dit een van de coolste jrpg’s die je ooit zal spelen. Grafisch gezien bevat de game wat schoonheidsfoutjes in de vorm van pop-in en luie textures die niet meteen inladen, maar wat is Mira toch een prachtige wereld om in rond te lopen. De muziek is voornamelijk geweldig, het enige wat mij stoorde is dat ik de gesproken taal niet op Japans kon zetten en de misplaatste muziek op de thuisbasis. Tot slot bevat de game honderden uren speelplezier, wat in deze tijd toch best schaars is. Als je op zoek bent naar een uitdagende jrpg is Xenoblade Chronicles X de game waar je al die tijd naar op zoek was. Xenoblade Chronicles X is een van de beste jrpg’s die ik ooit gespeeld heb en staat samen met Xenogears en Final Fantasy VII in mijn persoonlijke top 3. Xenoblade Chronicles X is een game die elke (j)rpg fan gespeeld moet hebben!

90

prachtige wereld
ijzersterke gameplay
heel veel content

pop-in
geen Japanse stemmen

Als je van grote en uitdagende jrpg's houdt is Xenoblade Chronicles X de perfecte keus.

300
  • Nathan

Hoe krijg je die Ares 90 en het samoerai zwaard eigenlijk? Ik snap het niet zo goed.

• Die Ares 90 kan je bouwen zodra je de Story hebt uitgespeeld. Je hebt echter wel een hele lading zeldzame grondstoffen nodig die je met Reward Tickets kan kopen, kan halen door Time Attack missies te doen of door de grondstoffen in de omvangrijke wereld te farmen. Je zult ook nog 100.000 Miranium in een keer binnen moeten halen. Hier zal je een specifiek aantal storage, booster en duplicator probes voor nodig hebben. Deze zijn te vinden in de wereld en worden aan je beloond door bepaalde missies te voltooien.

Wat betreft het zwaard…Er zijn een aantal samurai zwaarden in de game te vinden. Mijne komt uit Noctilum waar ik een level 88 monster, die ergens in het zuiden van de map uithangt, te doden. Je vindt hem in een verborgen kamer in een grot. Je zult hier echter wel Ghostwalker en Blossom Dance voor nodig hebben. Dit is wel een handige video: https://www.youtube.com/watch?v=d-0jssqB98A Veel succes!