Kijk-online | Waar games en gamers samenkomen
Sword Art Online Review
Diablo 3 Reaper of Souls Ultimate Evil Edition Review
Video Review Metro Redux

Xbox One Review

Nicky 6 december, 2013 9 Reacties
Xbox One Review

Xbox One Review

Sinds 30 november is de Xbox One in een groot aantal landen verkrijgbaar. Nederland, helaas, hoort niet bij die landen. Dit betekent natuurlijk niet dat jij niet verstoken hoeft te blijven van een goede product review. Via sorcerous ways(lees: Amazon.co.uk) is het gelukt om een goede kijk te nemen naar de hardware en de nodige foto’s te maken. Er worden een aantal categorieën doorlopen en eventuele vragen kunnen worden achtergelaten in de comments.

The Box

Allereerst de doos en de box. De Xbox One komt in een zwarte of groene doos, aangezien het hier om de speciale ‘day one edition’ gaat werd deze Xbox One in een zwarte doos geleverd. Zodra de box eenmaal uit de doos is(de woordkeuze wordt hopelijk duidelijk nu) wordt duidelijk hoe groot en shiny de nieuwe Xbox is. Half om half glimmend en mat in een kleur die Microsoft zelf ‘liquid black’ noemt. Je zou het ook ‘easily acquires dust, smudges and scratches black’ kunnen noemen maar dat zou cynisch zijn. Het ziet er in ieder geval erg chique uit maar in de praktijk wordt het ontzettend snel stoffig en omdat het zo glimmend is, is elk krasje al snel zichtbaar.

De Xbox One is ook groot, maar dat hoeft geen minpunt te zijn. Want ondanks de grootte is dit een prima stukje industrieel ontwerp; simpel maar niet zonder stijl, groot zonder overdreven dominant te zijn en uiteindelijk heeft het nog het meeste weg van een dure audio/dvd combo. het grootste verwijt dat richting het ontwerp van de box gemaakt kan worden is dat het heel erg huiskamer gericht is, in plaats van zolderkamer gericht. In een mooie(ruime) setup rond een grote televisie zal de Xbox One perfect passen, er is dan genoeg ruimte, om het design te laten ‘ademen’. Op een duistere zolderkamer(of kelder, take your pick neckbeard) zal de Xbox One vaak te groot, stoffig en ouderwets zijn. In een mooi televisie meubel roept het associaties op met retro chique, op het geleende dressoir van oma(waar de televisie op staat) zal de Xbox One eerder associaties oproepen met een VCR.

Qua functionaliteiten spreekt alles vrij voor zich. De Xbox One gaat aan door het Xbox logo aan te raken, en via een kleine silveren knop aan de rechter kant van de disc ingang worden discs uitgeworpen. Aan de zijkant zit een ‘pair button’ voor het draadloze koppelen van je controller en andere accessoires. Hier zit ook een USB 3.0 poort, niet de meest handige plaats aangezien de Xbox al breed genoeg is. De achterkant bevat de standaard poorten, plus een speciale Kinect 2.0 poort. De achterkant bevat ook de HDMI pass-through poorten.

Deze poorten zijn er om de aangekondigde TV  functionaliteiten te ondersteunen. Voor deze review is dat niet uitgetest. De grootte van de Xbox One heeft ook een aantal praktische voordelen.  De Xbox is bijvoorbeeld een stuk kouder dan de huidige Xbox 360, de Xbox 360 kan als extra elektrische kachel worden gebruikt op koude zomerdagen. Ook is hij vrijwel compleet geruisloos, de enige keer dat er een hoorbaar geluid uit de Xbox One kwam was op de momenten dat er een game werd geïnstalleerd op de schijf.

Kinect

Vanaf het eerste moment is er door Microsoft volop de nadruk gelegd op deze nieuwe Kinect sensor. Kinect 2.0 zou een onmisbaar deel zijn van de Xbox ervaring en moest de toekomst gaan worden van het besturen van de console. Kinect 2.0 zou de universele ultieme verbetering zijn op de eerste Kinect, die nooit het niveau van een leuke gimmick ontsteeg.

Waar de eerste Kinect constant als speelgoed bleef aanvoelen voelt de nieuwe Kinect als een stukje indrukwekkende technologie. Strakke stemherkenning en supersnelle gezichtsherkenning maken de nieuwe Kinect de meest indrukwekkende peripherals tot nu toe. Het moment dat de Xbox binnen enkele seconden vanaf het opstarten je gezicht herkend en je volledig via spraak de menu’s bestuurd geeft dat ‘the future is now’ gevoel. Maar, op de momenten dat het niet onmiddellijk werkt wordt de frustratie wel groot. Het voelt nogal belachelijk om tegen een apparaat te praten dat maar niet wil luisteren.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat Kinect nog geen Nederlands ondersteund, en de test kamer niet de meest ideale omstandigheden bood. Dus een definitief oordeel kan er nog niet worden geveld, latere tests leverde wezen namelijk wel uit dat de positie van de spreker in de kamer een belangrijk verschil maakte. Grappig genoeg verstond Kinect ook een aantal (indrukwekkend geïmiteerde) Engelse accenten.

De nieuwe Kinect sensor is een indrukwekkend stukje technologie maar niet zonder zijn fouten. Als het werk voelt het fantastisch maar als het niet werkt des te frustrerender. Veel gamers zullen zich afvragen of het de 100 euro extra waard is en wat dat betreft heeft de nieuwe Kinect genoeg potentie om dat te beantwoorden met een volmondig ja. In tegenstelling tot de vorige Kinect heeft Kinect 2.0 genoeg technologische krachtpatserij in zich om eventuele problemen op te lossen. En omdat hij gebundeld zit met elke Xbox One, loont het voor ontwikkelaars(zeker de first party) om gebruik te maken van de indrukwekkende technologie.

Controller

De huidige Xbox 360 controller was de beste controller van deze generatie. Dat de nieuwe Xbox One controller een verfijning of evolutie daarvan is komt dan ook niet als een verassing. De eerste veranderingen die duidelijk te zien zijn, is de nieuwe Xbox Guide of Home knop. Deze is nu verzonken in het glossy plastic en brand nu met een wit lampje als de controllers ingeschakeld is. Ook is de start knop vervangen door een menu knop, net als op de PlayStation 4, grappig genoeg is de start knop zonder dat dit opviel een stille dood gestorven.

Grootste nadeel van de voor de rest prima 360 controller was de teleurstellende vierpunt toets, en deze is gelukkig verbeterd. De nieuwe vierpunt toets geeft nog niet het niveau van precisie dat je nodig zal hebben voor top niveau Killer Instinct maar is in ieder bruikbaar genoeg voor dagelijks gebruikt. Vooral de diagonalen werken nu eindelijk naar behoren.

De schouder toetsen daarentegen(of bumpers) zijn er niet op vooruit gegaan. Doordat zij nu volledig aansluiten op de trekkers is het minder makkelijk aan te voelen waar de trekker begint en de bumper begint. Maar dat is niet echt het probleem, vooral het indrukken voelt minder goed. Er mist een bepaalde klik of een dergelijke reactie waardoor je altijd zekerheid hebt. En omdat het nu meer voelen is of je op de echte sweetspot zit van de bumper levert dat nog wel eens problemen op.

Over de triggers gesproken, deze bevatten wat dat aangaat wel de enige echte nieuwe feature van de controller. De trekkers zelf ondersteunen een vorm van rumble en dat is een waardevolle toevoeging. Hoewel niet elke game er gebruik van maakt, als het in effect is geeft het games wel een visceraal gevoel. Het voelt gewoon goed om die gun in je handen te voelen schudden, en dan nu ook echt bij je trigger finger.

Helaas in tegenstelling tot wat misschien lijkt, werkt de controller nog steeds gewoon op AA batterijen. Wat dat betreft een gemiste kans al bestaan er nog steeds zogehete charge and play kits. Maar om weer een extra accessoire te moeten kopen in een tijd waarin oplaadbare batterijen praktisch in een kookwekker geleverd worden is ietwat een gemiste kans. Wat ook erg jammer is, is dat oude 360 controllers niet werken op de Xbox One. Aangezien er op de trigger rumble na geen nieuwe features of knoppen zijn toegevoegd had dit makkelijk gekund. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat geen enkele game tegenwoordig meer vier-speler splitscreen bevat(of splitscreen überhaupt) dus sowieso is de noodzaak van extra controllers nogal verminder sinds het PlayStation 2 tijdperk.

Brick

Jammer genoeg bevat de Xbox One wederom een power-brick. In tegenstelling tot de PS4 is deze bij de Xbox niet opgenomen in de console zelf. De reden is onduidelijk, aangezien de Xbox One een flinke kast is dus naar alle waarschijnlijkheid had het er makkelijk bij gepast. Ondanks deze teleurstelling ziet de brick zelf er wel goed uit, volledig in de liquid black en matte stijl.

017

User Interface

Naast de controller en in dit geval de Kinect is er nog een andere belangrijke factor in het gebruik van een apparaat. De user interface of UI is het kanaal waar jij button presses en voice commands in gaan. De UI van de Xbox One is net als andere Windows software in de modern of metro stijl, zoals deze ook te vinden is op Windows 8(en 8.1) en Windows Phone.

Simpelweg(er zijn geen foto’s van gemaakt voor dit artikel, want beeldschermen zijn altijd slechte foto objecten) kan je de user interface in drie verschillende delen indelen. In het midden zitten je friend list,games en staat er weer gegeven welke activiteit er op het moment uitgevoerd wordt. Dit is je ‘home’ screen. Links daarvan vind je de pins, alle apps, games films of wat dan ook die jij zelf aan je start scherm hebt vast gemaakt.  Rechts van je home screen vind je de store pagina’s voor games, films en muziek.

De interface ziet er aantrekkelijk uit en voelt snel vertrouwd voor iedereen die ooit een Windows 8 of Windows Modern device heeft gebruikt. De apps die er al waren voor de Xbox 360 zijn ook niet veel veranderd. Grootste nadeel is dat bijna elke handeling een eigen applicatie gebruikt. De Xbox One heeft genoeg werkgeheugen om snel te kunnen wisselen maar elke app moet dus apart worden geïnstalleerd. Het is ook de vraag of het veel toevoegt om voor al deze handelingen aparte apps te moeten gebruiken.

Zodra alle apps eenmaal op hun plaats zijn blijkt wel dat het besturingsysteem van de Xbox One een gigantische verbetering is ten opzichte van de Xbox 360. Door simpelweg de guide knop op de controller in te drukken kan er een andere app worden opgestart. Snap view, waarin je meerdere apps naast elkaar draait lijkt in de eerste plaats een uitstekende toevoeging, probleem is wel dat er nog verdomd weinig apps zijn die je zou willen snappen. Het neemt namelijk wel een stuk van het beeld weg, beeld dat je liever gebruikt om full screen in te gamen. Daarnaast zou in theorie de Smartglass app alle tweede scherm functionaliteit moeten bieden die je nodig hebt.

Maar alleen al het feit dat er nu gemultitasked kan worden zorgt ervoor dat de Xbox One zo anders voelt in het gebruik. Alle extra’s software en apps hebben nu tenminste een functie. Snel even iets opzoeken op internet explorer, of wat gameplay footage opnemen kan nu allemaal gemakkelijk. Het is sowieso een hele verademing om niet je game of te hoeven te sluiten voor een kleine handeling in het dashboard.

Het enige wat wel wringt is dat alles aanzienlijk beter werkt met voice control. Het is namelijk toch een stuk sneller om te zeggen: Xbox, bing, Killer Instinct, dan om vier of vijf menu’s door te lopen. Misschien juist een overtuigend argument voor Kinect maar draai dat eens om. Als Kinect dus niet perfect werkt, wordt de frustratie dat de meest effectieve manier van besturen buiten bereik steeds groter. De andere kant van die medaille is dat het altijd tijd kost om die snelheid en souplesse te vinden bij het besturen van een nieuw apparaat.

Er moet ook niet worden vergeten hoeveel iteraties het dashboard van de Xbox 360 door is gegaan. De veranderingen zullen nooit zo ingrijpend zijn, aangezien het altijd binnen de ‘modern’ stijl moet blijven. Dingen zoals software zijn altijd in flux, dus zolang het uitgangspunt goed is dan komt het wel in orde. En conceptueel is de Xbox One user interface prima, er zitten gewoon nog wat kleine schoonheidsfouten in, sommige dingen moeten nog op zijn plek vallen.

Het grootste probleem, en iets dat illustratief is voor deze nieuwe generatie,  is weer een verhoging van de complexiteit. Hoewel bepaalde technische zaken zoals het aanmelden voor het internet makkelijker dan ooit zijn. Is het aantal handelingen dat verricht moet worden voordat er gegamed kan worden wel weer vergroot. De dagen van een cartridge schoon blazen en knallen liggen definitief in het verleden. De enige tip die hiervoor gegeven kan worden is de volgende; installeer eerst je favoriete launch game volledig en ga dan pas aan de gang met alle andere rand activiteiten. Het installeren kost niet veel tijd en alle andere installaties en patches kunnen simpelweg in de achtergrond draaien. Terwijl jij zit te gamen, downloadt en installeert dan alles rustig op de achtergrond en zit je niet naar allerlei metertjes te kijken die vol lopen.

Headset

Bij de Xbox One zit een headset bijgevoegd. Deze maakt wel gebruik van een nieuwe aansluiting dus het sowieso goed om te onthouden dat alle accessoires die aangesloten worden op de controller een nieuwe poort of aansluiting hebben.  Wederom wordt glanzend plastic gecombineerd met mat plastic en vooral qua design is de nieuwe headset een grote verbetering.

Audio is niet getest voor dit artikel aangezien er nog niet veel mensen binnen het netwerk konden worden aangesproken voor een uitvoerige test.

019

Games

De gamehoesjes hebben ook een redesign gekregen, ze zijn slanker, kleiner en een stuk sexier. De boxarts verrassend zijn clean, een trend die hopelijk door zet aangezien er niks ergers is dan box art die verkracht wordt met onnodige visuele vervuiling(looking at you GotY Arkham City). Het meest opmerkelijke van de nieuwe hoesjes is dat de disc nu aan de linker kant zit, in tegenstelling tot de rechter kant. Hier is helaas geen foto van gemaakt, dit feit was zo verbazingwekkend vernieuwend dat een foto maken wel het laatste was waar aan gedacht is.

Het belangrijkste om te onthouden bij een nieuwe console is dat de machine zelf altijd secundair is. Er kan niet worden gesproken van een superieur systeem, wel van superieure games. Zoek vooral naar games die je aanspreken, niet naar een machine. De machine is enkel het kanaal en uiteindelijk is dat secundair, niet onbelangrijk, maar niet het belangrijkste.

040

 

Conclusie

De nieuwe Xbox One is een apparaat met niet veel elegantie in het uiterlijk; groot, donker en vierkant, maar niet zonder elegantie aan de binnenkant. Het vernieuwde besturingssysteem maakt dit eindelijk tot legitiem apparaat voor meerdere taken. En hoewel deze multifunctionaliteit veel nieuwe mogelijkheden biedt, is de complexiteit weer verhoogd. Of dit een kwestie van innovatie en vooruitgang is of nog meer randactiviteiten die afleiden van het gamen, dat mag je zelf uitmaken.

Het belangrijkste om te onthouden bij een nieuwe console is dat de machine zelf altijd secundair is. Er kan niet worden gesproken van een superieur systeem, wel van superieure games. Zoek vooral naar games die je aanspreken, niet naar een machine. De machine is enkel het kanaal en uiteindelijk is dat secundair, niet onbelangrijk, maar niet het belangrijkste.

 

Deel dit nieuwtje:Pin on Pinterest0Share on Google+3Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter7Share on TumblrShare on Facebook0Share on StumbleUpon0

Over de schrijver

Is binnen het KIJK team de programmeur en zorgt er voor dat de website draaiend blijft en up to date. Ook zorgt hij samen met Sjoerd dat de website een mooi en strak design heeft zonder dat de gebruiksvriendelijkheid hier on te leiden heeft.

  • http://Kijk-online.com/ Berend Satter

    Hele vette review. Ik hoef gelukkig niet meer uit één console te kiezen. Na de PS4 en Wii U is de Xbox One aan de beurt!

  • Sjoerd

    Duidelijke review imre! Volgend jaar ga ik hem aanschaffen!

  • Nino

    Leuke review Imre! Ben erg benieuwd naar mijn nieuwe Xbox One. :D hier heb ik wat aan.

  • JoeGaming

    er is wel zeer weinig moeite gedaan voor het model van de xbox dan de ps4

    • Imre_S

      Wat bedoel je precies met moeite gedaan voor het model? Er is zat tijd gestolen in een geünificeerde design taal, dat laat de redesign van alle Xbox producten wel zien.
      Ze hebben inderdaad wel ook genoeg ruimte gelaten voor een hele makkelijke update naar een S model. Maarja dat is bij andere bedrijven niet anders, je wil toch tijdens de cyclus je hardware vers houden. En een model uitbrengen met een hogere marge…

      • JoeGaming

        wat ik bedoel dat model lijkt zeer goed op zo een goedkope computer kastje
        snap je ik ben sws geen xbox van controller speelt voor geen ene meter

        • Imre_S

          Hmm ik vind hem er best premium uitzien. Als je in je UI flat design probeert over te brengen dan kan je niet met een heel ornate kast aankomen. Sowieso heeft ie veel weg van de wat duurder audio systemen, denk merken zoals Harman Kardon, en Bowers & Wilkins. Controller voelt ook goed aan. En heeft niet meer van die dikke naden waar de onderdelen elkaar ontmoeten.

        • Imre_S

          Oh en nog een tip, lees voortaan je comments even na. Echt puzzelen met die grammatica van jou ;)

      • JoeGaming

        maar wel nice review hoor ;)