WRC 4 Review

Racet WRC 4 naar de top of is het een flop, je vindt het antwoord in onze WRC 4 Review!

Naast je virtuele bestuurder zat een navigator die precies wist welke bocht er kwam en op welk moment, zodat jij als speler je alleen nog maar druk hoefde te maken met de auto zo goed mogelijk door de bocht te krijgen. Ik zat op het puntje van m’n stoel en ik was verkocht. Naast de Colin McRae Rally serie hebben andere rally games, zoals de WRC serie van Evolution Studios, Rallisport Challenge, V-Rally 3 en Richard Burns Rally altijd mijn aandacht gehad. In 2010 begon developer Milestone aan een rally serie genaamd WRC FIA World Rally Championship. In de games zaten de officiële auto’s, bestuurders en navigators van het seizoen. Wederom was er een rally serie waar ik aan verkocht raakte. Is dit na drie delen in de WRC FIA World Rally Championship serie nog zo? Je leest het in deze WRC 4 review.

Zodra je de game opstart krijg je een aantal modi te zien waar je uit kan kiezen, maar eerst is het tijd om je profiel te maken. Erg interessant is dit niet omdat je maar kunt kiezen uit een paar standaard foto’s, je eigen naam, je land van herkomst en datzelfde van je navigator kunt invoeren. Erg verbonden met je virtuele ik zul je niet zijn. Terugkomend op de aantal verschillende modi. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit quick play. In deze modus krijg je een willekeurige auto op een willekeurige baan en racen maar. Een goeie keuze om de de game een beetje onder de knie te krijgen aangezien je dan nog niks te verliezen hebt. Een andere modus is de rally modus waarin je kunt deelnemen aan verschillende rally’s en een kampioenschap. Het fijne in deze modus is dat je kan bepalen hoe lang de rally’s duren. Wil je 1 dag rijden? Geen probleem. Voor de volle drie dagen gaan? Ook geen probleem. Het is geheel aan jou.
WRC4.8

Wordt jij de nieuwe rally kampioen?

De modus waar je de meeste tijd in zult verliezen is de carrière modus. In deze modus begin je als een beginneling die nog helemaal niks heeft klaar gemaakt in de rallywereld. Het is aan jou om zoveel mogelijk aanzien (WRC’s versie van XP) te vergaren om te groeien in de rallywereld en zo een contract te verdienen in de WRC Junior klasse, daar begint het namelijk allemaal. Hoe doe je dat? Door te racen natuurlijk. Maar dat is het niet alleen, er komt ook wel wat meer bij kijken. Tijdens het racen in carrière krijg je namelijk verschillende doelstellingen en als je deze haalt krijg je ook meer aanzien. Hoe meer aanzien, des de betere teams komen op je pad die jou willen inlijven. Misschien rij jij straks wel in de WRC 2 en WRC 3 klasses om uiteindelijk de beste in de rallywereld te worden. Het is helemaal aan jou.

Het is aan jou om zoveel mogelijk aanzien (WRC’s versie van XP) te vergaren om te groeien in de rallywereld en zo een contract te verdienen in de WRC Junior klasse, daar begint het namelijk allemaal. Hoe doe je dat? Door te racen natuurlijk.

In het menu van de carrièremodus, jouw kantoor, heb je toegang tot de verschillende menuonderdelen. Zo is er de eventkalender waar je je races uit kan kiezen, heb je toegang tot een PC en kun je nieuws en standen bekijken uit de rallysport. Zorg dat je e-mails op je PC altijd leest want daarop kunnen aanbiedingen komen van andere teams. Ook krijg je mails van onder andere de manager van je team.

Nu is het tijd om de weg op te gaan. De game voelt gewoon aan als de laatste WRC game. Is dit slecht? Nee, want het is precies wat je kunt verwachten van een rallygame. Bij rally gaat het er om dat je je auto zo snel mogelijk door hele nauwe weggetjes en bochten ziet te krijgen en qua gevoel slaagt WRC 4 daarin. De auto’s zijn allemaal naar keuze af te stellen. Hierin is ook de moeilijkheidsgraad van de game te vinden. Rij je met alle hulpmogelijkheden aan of uit? Wil je bijvoorbeeld dat de auto voor een bocht al een beetje voor je remt? Dan kan dat. Maakt dat de game interessanter? Nee want op deze manier rij je namelijk erg ‘makkelijk’ naar de top. Ben je iemand die racegames speelt voor plezier en meer niet, dan is het misschien beter dat je racet met de hulpmiddelen aan. Ben je een purist? Ga dan lekker sleutelen zodat de auto helemaal is ingesteld naar jouw persoonlijke voorkeuren (en zo dus de moeilijkheidsgraad omhoog schroeft). Verwacht trouwens geen echte sim want WRC 4 neigt toch meer naar arcade. Is dit slecht? Ik vind van niet. Wat me wel irriteerde is dat ik geen shortcuts kon maken. Ja ok, misschien cheaten maar ik wilde gewoon kijken of het lukte. Het lukt niet en dat kwam dan vooral doordat de game mij gewoon weer op de baan zette. Ja inderdaad…Een witte flits en daar sta je dan weer klaar om verder te racen. Helaas vind ik dat dan anno 2013 niet meer kan. Ok cheaten mag dan misschien niet maar doe dan iets anders zoals Lakitu die je komt ophalen met een hengel. Dan verstoord het de game tenminste niet. Nu krijg je een lelijke onderbreking die voor mij niet had gehoeven.

WRC4.9

De wagens in WRC 4 zien er gedetailleerd uit

Tegen tegenstanders racen zit er niet bij, je racet namelijk tegen de klok. Elke keer als je een bepaald punt voorbij rijd krijg je jouw tijd te zien. Als dit goed is wordt een stukje van het metertje links in beeld groen. Dit betekend dat je op dat stuk een goeie tijd hebt neergezet. Als deze rood is weet je dat je iets meer gas op de plank moet geven, zo ver dit kan natuurlijk. In WRC 4 heb je toegang tot verschillende wagens. Nou ligt dit natuurlijk ook aan voor welk team je gaat rijden en in welke klasse. Zo heb je in de Junior WRC toegang tot de Ford Focus R2, in de WRC 3 klasse toegang tot de Citroën DS3 R3T, In WRC 2 race je onder andere met de Ford Fiesta RRC, Citroën DS3 RRC en Škoda Fabia S2000 en in de WRC klasse race je onder andere in de MINI John Cooper Works WRC en Ford Fiest RS WRC.

Nu we het toch over de wagens hebben kan ik eens beginnen over de graphics. De wagens zien er namelijk stuk voor stuk erg gedetailleerd uit. Als je wagen schade oploopt zie en merk je dat. Zo laten verschillende delen van de carrosie los en zal je interne schade krijgen. De wagens zijn dus gedetailleerd maar dit kan niet gezegd worden van onder andere de bomen en het publiek. Is het dan zo slecht? Nee maar er zitten gewoon weinig details in zoals in de wagens. Begrijpelijk natuurlijk want daar is waar de game om draait. Ik speel de game zelf vanuit een in-car view dus ik krijg weinig mee van de omgeving maar als je een replay bekijkt krijg je toch wat van de mindere details mee. De weerseffecten zitten wederom in de game alleen komen die terug in rally’s en stages en is zijn nog steeds niet dynamisch. Grafisch doet de game dus gewoon z’n werk en meer niet.

De soundtrack lijkt gemaakt door Hans Zimmer

Wat me vooral irriteerde in het menu was het muziekje wat steeds maar speelde. Uitzetten? Neh dat vond ik nou ook niet nodig maar enige variatie had ik wel op prijs gesteld. De muziek tijdens een overview van een baan voor het begin van de race en tijdens een replay is fantastisch. Het is namelijk net of je een soundtrack van Hans Zimmer aan het luisteren bent en dat vind ik een pluspunt. De geluiden van de omgeving waarin je rijd zijn erg goed. Zo hoor je van alles tegen je auto aan knallen, nee geen mensen en herten, maar steentjes en dergelijke.

De multiplayer is karig

Als je klaar bent met alle singleplayer modi kun je aan de slag met de multiplayer. Verwacht geen hele uitgebreide multiplayer. Het is gewoon een simple lobby systeem waarin je kunt kiezen uit unranked en ranked races. Als je hieruit een keuze hebt gemaakt kun je aan de slag met een single race, volle rally of een lang kampioenschap. Je kunt ook kiezen uit een offline multiplayer modus genaamd de hot-seat. In deze modus gaan spelers om de beurt de baan op om een tijd neer te zetten. Het is de bedoeling om een snellere tijd neer te zetten dan je vrienden. Al met al ben je wel even zoet met WRC 4. Je hebt keuze uit verschillende modi zoals carrière, quick play en dergelijke. Het duurt wel even voordat je het allemaal hebt uitgespeeld. Als je dit gedaan hebt dan kun je voor de multiplayer gaan. Misschien ziet het er allemaal wel simpel uit maar het voldoet zijn taak.

WRC 4 doet wat zijn voorganger ook deed maar zet geen grote stappen vooruit. Wel op grafisch gebied en dan heb ik het vooral over de wagens zelf, de details spatten eraf.  De carrièremodus is dan wel niet vernieuwend maar wel leuk om helemaal door te spelen. De multiplayer is erg karig en houdt je misschien iets langer vast aan WRC 4 maar meer ook niet. Kortom heeft Milestone zijn best gedaan en dat kan ik wel waarderen maar ik moet eerlijk zijn.

68

Wagens zien er erg goed uit
carrièremodus houdt je van de straat

Karige multiplayer
carrièremodus niet vernieuwend

Ben je op zoek naar een rally game dan zou ik zeggen zoek niet verder want dit product ademt rally en de liefde voor de sport.

300
  • Erg jammer, had stiekem gehoopt op een beter cijfer. De multiplayer is voor mij de enige reden om de game te halen. Lijkt me fantastisch om tegen de rest van de wereld me tijden te vergelijken.

• Kon gister amper online….Ik ben de game ook meer aan het spelen om de auto’s want de details vind ik echt goed.

• erik

Ik vind de moeilijkheidsgraad echt bijzonder makkelijk. Met 15 seconden voorsprong per stage winnen is na 2 keer rijden niet leuk meer. Een auto kapot rijden is ook onmogelijk terwijl ze wel schade aangeven maar de prestaties niet afnemen. Verder maakt het niet uit of je de auto op asfalt of op gravel afstelt. De tijden blijven gewoon hetzelfde..