Waar het allemaal begon

In 2014 brengt Ubisoft de hoog geanticipeerde game Watch Dogs uit. Het verhaal volgt een hacker uit Chicago, Illinois met de naam Aiden Pearce. Aiden wil wraak na de moord op zijn nichtje en met behulp van zijn hacking skills zal hij diegenen verantwoordelijk voor haar dood straffen.

Watch Dogs wordt gemengd ontvangen door het grote publiek. De hacking elementen van de third-person, open world game worden geprezen. Het plot, de hoofdrolspeler en de gameplay in zijn algemeen vallen wat minder in de smaak. Ondanks de kritieken is het spel een commercieel succes en scoort deze gemiddeld genomen goed in de meeste reviews. Kan Ubisoft met Watch Dogs 2 het succes van het eerste deel evenaren? Of nog beter. Heeft Ubisoft geluisterd naar de critici en zal Watch Dogs 2 deze de mond snoeren en het eerste deel overstijgen? Lees het snel in deze review.

watch-dogs-2-frisco watch-dogs-2-running

I’m a hacker

Een geavanceerd besturingssysteem met de naam CtOS 2.0 (Central Operating System) is geïmplementeerd in de infrastructuur van diverse Amerikaanse steden. Het doel van CtOS 2.0 (een upgrade van de CtOS bekend uit de eerste Watch Dogs game) is de creatie van een veilige en efficiënte metropolis. Het besturingssysteem heeft echter geborgen gevaren. In de handen van corrupte corporaties wordt het systeem, dat iedereen met alles verbind, gebruikt om burgers op grote schaal te manipuleren en te monitoren. Menig mans privacy wordt dus geschonden en gegevens worden misbruikt. Het is tijd om CtOS 2.0 neer te halen en de macht terug te geven aan de burgers. Hoe? Door het systeem te hacken natuurlijk.

Marcus Holloway een jonge briljante hacker uit de San Francisco Bay Area is de aangewezen persoon om deze hack van de eeuw uit te voeren. Een aantal jaren terug werd hij door het voorspellende algoritme van het systeem ten onrechte aangewezen als verdachte en beschuldigd van een misdaad die hij nooit heeft gepleegd. Marcus, ook bekend als Retr0, heeft dus nog een appeltje te schillen met de corporaties die misbruik maken van CtOS 2.0 (met name Blume corporation). Gelukkig staat de jonge hacker er niet alleen voor. Samen met de beruchte hackersgroep DedSec gaat hij de uitdaging aan om CtOS 2.0 neer te halen. Om dit te doen werkt hij nauw samen met een aantal DedSec leden zoals Sitara, Wrench, Horatio en Josh. De eerste missie die Marcus echter moet voltooien, alvorens hij echt indruk maakt op DedSec, is het wissen van zijn eigen CtOS profiel. Laat het hacken beginnen.

In Watch Dogs 2 hack je hoe jij wil!

Watch Dogs 2 speelt zich, net als het eerste deel, af in een grote open wereld. Ditmaal echter in het kleurrijke San Francisco in plaats van het grauwe Chicago. In vergelijking met de eerste game is meer interactie met deze open wereld mogelijk, maar het draait uiteraard nog steeds allemaal om het hacken. En echt vrijwel alles valt te hacken. Mobieltjes, camera’s, verkeerslichten, elektronische reclameborden, auto’s, noem maar op. Je kunt het zo gek niet bedenken of Marcus weet op het apparaat in te breken.

Wat voor hacker jij bent bepaal je helemaal zelf. Er zijn namelijk meerdere manieren om de missies uit Watch Dogs 2 te voltooien. De game maakt onderscheid tussen drie stijlen. Een ‘Trickster’ die objecten en mensen met trucjes manipuleert om zijn doel te behalen, een ‘Aggressor’ die met grof geweld zijn doel bereikt en een ‘Ghost’ die door middel van stealth zich onopvallend maneuvreert. Elke ‘hack’ die je onder de knie krijgt correspondeert met een aftakking in je skill tree verdeeld over deze drie stijlen. Zo is het dus in principe mogelijk om alle missies te voltooien zonder ook maar één persoon neer te knallen en jezelf in gevaar te brengen (Ghost). Of juist door ontzettend ‘trigger-happy’ de wereld te verkennen met je 3D geprinte wapens (Agressor). Aangezien ikzelf te ongeduldig ben voor stealth en het continu neerschieten van bewakers net iets teveel de aandacht trekt van de politie lijkt de Trickster-stijl het meest voor de hand liggend. Al is het alleen maar om optimaal gebruik te maken van alle geweldige mechanische snufjes die de game te bieden heeft, zoals de RC jumper en de (zeer dure) Quadcopter Drone.

Wat voor hacker jij bent bepaal je helemaal zelf. Er zijn namelijk meerdere manieren om de missies uit Watch Dogs 2 te voltooien.

In Watch Dogs 2 wordt net als in het eerste deel gebruik gemaakt van het ‘one-button hack’ systeem. Deel 2 voegt echter meer diepgang toe. Zo krijg je bijvoorbeeld bij het hacken van een mobiele telefoon een aantal secundaire opties voorgeschoteld. Er bestaat de mogelijk om geld naar je eigen rekening over te maken, om de telefoon over te laten gaan of zelfs om de telefoon te laten ontploffen. Bij het hacken van een voertuig bestaat de mogelijkheid om de auto in een bepaalde richting te laten rijden zonder zelf achter het stuur te zitten. Voorgaande klinkt allemaal heel gemakkelijk en dat is het ook. De moeilijkheidsgraad van de game zit hem dan ook voornamelijk in het uitvogelen van hoe je een bepaalde computer of terminal moet bereiken. Kortom het is puzzelen hoe je ergens moet komen. En dat laatste hoeft niet in levende lijve te zijn. Vaak kun je als briljante hacker al een heleboel voor elkaar krijgen zonder je ‘safe spot’ te verlaten.

Reizen middels een voertuig of fast travel is geen overbodige luxe in de mega open wereld van de San Francisco Bay Area, maar toch is het niet altijd aan te raden. Nethack vision kan bijvoorbeeld alleen gebruikt worden als je te voet bent. En ja als je middels diezelfde Nethack vision net een collectible hebt getagged (want daar gebruik je deze modus onder andere voor) dan dien je toch even te voet verder te gaan. De besturing van auto’s in de game voelt sowieso niet zo realistisch aan en heeft dus niet bepaald de voorkeur. Daarnaast mis je een hoop mogelijkheden tot interactie (en side missions) als je elke keer maar gebruik maakt van fast travel of een voertuig. Geniet dus van je omgeving, maak een wandelingetje en luister vooral mee met wat gesprekken. Al is het gebruik van een go-kart of zeilbootje natuurlijk ook niet verkeerd.

Watch Dogs 2 biedt ook een co-op modus. Gedurende de game kun je ieder moment andere spelers tegen het lijf aan lopen om samen mee op een missie te gaan. Je kan echter ook door andere spelers gehackt worden. Pas dus op voor spelers die een virus planten op je DedSec systeem of die een bounty op je hoofd plaatsen. De Watch dogs 2 multiplayer is een goede toevoeging en bied een extra dimensie aan de al zeer gevarieerde en uitgebreide game.

watch-dogs-2-donuts

Een kleurrijke, maar vooral interessante omgeving

Vlak na release bleek met name de co-op modus hier en daar te zorgen voor wat frame-rate drops. Een recente patch zou deze problemen moeten hebben opgelost. Zelf heb ik deze problemen op de PlayStation 4 dan ook niet ondervonden. Gelukkig maar. De setting van Watch Dogs 2 (de San Francisco Bay Area) biedt namelijk verhaaltechnisch niet alleen ontzettend veel kansen, maar ziet er ook fantastisch uit. De omgeving is, zoals eerder aangegeven, ontzettend kleurrijk en bevat een aantal bekende plekken zoals Sillicon Valley, de Golden Gate-brug, de boog voor de ingang van Chinatown en het honkbalstadium van de San Francisco Giants. Ook aan de personages uit de game is veel aandacht besteed. Naast de uitgebreide garderobe keuzemogelijkheden voor Marcus (blijf weg bij die Crocs a.u.b.) passeren er ook een boel bonte personages de revue. Een kleurrijk en gevarieerd blik met hipsters is voor de game opengetrokken.

Pakkende muziek, maar tegenvallende sound effects

De originele soundtrack voor de game is gecomponeerd door Hudson Mohawke. Hudson staat bekend om zijn samenwerking met onder andere Pusha T en Drake en maakt onderdeel uit van het productie team van Kanye West’s G.O.O.D Music. Indien je fan bent van het werk van Hudson Mohawke dan zal de soundtrack van Watch Dogs 2 je zeker bekoren. Over de voice overs valt weinig te zeggen behalve dat deze gewoon goed zijn. Zo is Marcus in de cutscenes veel meer ‘likable’ dan zijn voorganger, de grijze muis Aiden, en is er een flinke portie humor in de game verwerkt. De sound effects daarentegen laten nog wat te wensen over. Zo klinken bepaalde geluiden nogal ‘hard’ en daardoor helaas onrealistisch.

Er valt eindeloos te hacken

Watch Dogs 2 bevat ontzettend veel content. Er valt namelijk in de grote open wereld oneindig veel te ontdekken. En ook al ben je niet bezig met een bepaalde missie dan valt er nog genoeg te doen, zoals het rondrijden met een go-kart, het varen met een zeilboot of het uitzoeken van een nieuwe garderobe voor Marcus. Daarnaast is het ontzettend interessant om bepaalde missies anders aan te pakken door een andere stijl van hacken te hanteren. Heb je de missie eerst volbracht door grof geweld te gebruiken dan zou je nu kunnen kijken of je diezelfde missie kan volbrengen door niemand kwaad te doen. Deze laatste stijl lijkt overigens veel beter bij het hoofdpersonage geportretteerd in de tussen scenes te passen. Het lijkt mij namelijk niet logisch dat Marcus, die boos is omdat hij ten onrechte is neergezet als crimineel, nu opeens koelbloedig mensen neerschiet om zijn doel te bereiken. Al met al kan Watch Dogs 2 zorgen voor uren gameplezier.

Een verbetering op zijn voorganger

Ubisoft heeft daadwerkelijk geluisterd naar de kritieken op het eerste deel van de Watch Dogs serieDe missies en mogelijkheden om te hacken zijn een stuk gevarieerder geworden. Daarnaast hebben de ontwikkelaars duidelijk de keuze gemaakt om Aiden in Chicago te laten en om verder te gaan met een ander hoofdpersonage in een nieuwe setting. Een setting die er overigens fantastisch uitziet. Helaas is de besturing van de auto’s in Watch Dogs nog steeds niet optimaal en had men wel wat meer moeite kunnen steken in wat betere geluidseffecten. Al met al is Watch Dogs 2 toch echt een verbetering op het al goed scorende eerste deel waardoor deze toch echt een aanrader is

Auteur: deze review is geschreven door onze gastschrijfster Purdey Hermans.

81

grote open wereld