Kennen jullie Typoman al?

Nee, dit keer gaan we niet aan de slag met het allernieuwste avontuur van de Super Mario Bros., puzzelen en schat zoeken met Captain Toad of bananen verzamelen met Donkey Kong. Het is tijd voor iets anders, iets unieks, iets vreemds, maar tevens iets wat je niet vaak voorbij ziet komen. Nintendo vroeg ons namelijk of we Typoman wilden spelen en te evalueren of dit een game is die je moet laten liggen of met veel plezier tijdens de koude winterdagen moet doorspelen. Hoe Typoman ons nou precies is bevallen lees je hier in onze speciale Typoman review. Lees dus snel verder!

Typoman jump Typoman drain

Jij bent HERO en in Typoman steel jij de show!

Maak kennis met HERO, het grappige en vooral stoere wezentje dat gevormd wordt uit letters. Je werd geboren als een enkele O, maar al snel weet je te evolueren in een ware held. HERO bevindt zich in een duistere en vooral surrealistische wereld, waar hij het moet opnemen tegen allerlei kwaadaardige wezens en verschillende puzzels moet oplossen. Dit zijn echter niet zomaar puzzels, maar speciale puzzels waarbij je een goede woordenschat nodig zal hebben om deze op te lossen. Gelukkig is HERO bewapend met een geweldig talent, hij kan namelijk woorden creëren die hem tijdens zijn avontuur op weg kunnen helpen. Heb jij genoeg woordenkennis om HERO tijdens zijn epische avontuur te helpen? Duik dan in het duistere verhaal van helden en monsters, waar woorden zo wel een zegen als een vloek kunnen zijn. Dit is Typoman!

Lekker puzzelen terwijl je de gevaarlijke hindernissen probeert te overleven…

Tijdens HERO’s avontuur zal je veel platform elementen moeten overwinnen en dan hebben we het niet over de standaard elementen uit de meeste platform games. In Typoman gebruik je namelijk woorden om verder te kunnen komen. Platformen laten stijgen doe je bijvoorbeeld door het woord “on” te vormen, maar zo zal je nog een heleboel andere commando’s moeten geven om hindernissen te overwinnen. Het is dus erg belangrijk dat je de omgeving goed onderzoekt, oplossingen zijn namelijk vaak erg simpel om te vinden, als je maar goed rond kijkt en logisch na denkt. HERO kan letters optillen en gooien, daarnaast kan hij ook bepaalde objecten meeslepen. Soms is het echter best frustrerend en duurt het lang om een hele stapel letters te verplaatsen. Verder moet je erg oppassen met het springen over ravijnen, dit kan namelijk erg makkelijk mis gaan wat resulteert in een vervelende dood. Gelukkig zit het met de checkpoints in de game hartstikke goed en hoef je nooit grote gedeeltes overnieuw te doen.

HERO kan letters optillen en gooien, daarnaast kan hij ook bepaalde objecten meeslepen.

Nou kan het zijn dat je er even helemaal niet uitkomt, er zitten namelijk best wat uitdagende puzzels in de game verwerkt. Brainseed Factory heeft hier gelukkig een handige hulp functie voor bedacht. Door gebruik te maken van de hulp functie krijg je een hint op je gamepad te zien en als je het hier nog niet mee kan oplossen is er zelf een extra hulp functie die meteen laat zien naar welk woord je op zoek bent. Maar waar is de uitdaging als je dat continu doet. De game is overigens volledig in het Engels, wat vrij logisch is aangezien de puzzels ook in het Engels zijn. Hou hier dus zeker even rekening mee.

Typoman bevat een sombere grafische stijl die een heleboel sfeer aan de game toevoegt!

Zoals jullie aan de screenshots kunnen zien is Typoman niet echt een kleurrijke game en dat zijn we natuurlijk helemaal niet van Nintendo gewend. Maar om een surrealistische wereld voor HERO te creëren heeft Brainseed Factory er goed aan gedaan om deze wereld somber en duister te maken. Het is zo namelijk veel makkelijker om dat lichtpuntje die je verder zal helpen te ontdekken. Als HERO voel je, je ook al snel erg eenzaam en is het bijzonder beangstigend als je voor het eerst een van de duistere vijandelijke wezens ontmoet. Dit alles zorgt voor een geweldige sfeer en voegt veel toe aan HERO’s avontuur. De omgevingen zijn daarnaast ondanks hun sombere en duistere design enorm mooi vormgegeven. Subtiele lichteffecten, parallax scrolling en prachtige textures geven Typoman een unieke identiteit en het is fijn dat Nintendo ook weer eens een titel aan hun catalogus toevoegt die niet meteen als “kiddy” wordt beschouwd. En het is ook nog eens een indie titel, iets waar wij bij Kijk-Online enorm van houden.

Typoman platform

Duistere en vooral spannende muziek begeleiden elke stap die HERO maakt!

De soundtrack van Typoman is werkelijk geweldig gedaan en gecomponeerd door SonicPicnic, een bedrijf van Nederlandse bodem die gespecialiseerd is in het effectief overbrengen van een boodschap, of deze nu commercieel, informatief, of bedoeld is als entertainment. Het is duidelijk dat SonicPicnic goed voor ogen had wat voor muziek en geluidseffecten bij een game als Typoman zouden passen en dit hoor je in de duistere en spannende muziek die HERO tijdens zijn avontuur begeleiden. Als je benieuwd bent naar de soundtrack van Typoman kan je deze bovendien hier op je gemak beluisteren en dit is zeker een aanrader. Typoman is misschien een indie game, maar aan de kwaliteit van de muziek en geluidseffecten zal je dat niet gauw merken.

Weinig replay waarde, wat erg jammer is…

Typoman is een game die niet al te groot is en dat is toch wel een domper. De puzzel en platform elementen van de game zijn enorm leuk, maar de gemiddelde gamer zal naar schatting binnen vier uurtjes door HERO’s avontuur gelopen zijn. En dat is toch best kort. Als er nog een reden was geweest om de game nog een keer door te spelen had dit niet uitgemaakt, maar dit is er gewoon absoluut niet. Eenmaal uitgespeeld is gewoonweg uitgespeeld. Geen collectibles, geen extra uitdagingen, what you see is what you get… Misschien dat Brainseed Factory wat leuke (gratis) downloadable content aan de game kan toevoegen, of is dit te veel gevraagd?

Typoman is een vermakelijke puzzel/ platform game.

HERO is een bijzonder originele hoofdrolspeler en wat hij wel niet allemaal kan verrichten met woorden is erg inspirerend. Helemaal alleen trotseert hij een duistere surrealistische wereld gevuld met dodelijke monsters. Qua gameplay zijn de platform en puzzel elementen heel erg goed uitgewerkt en op bepaalde stukken een enorme uitdaging. Helaas is de game nog al kort en kan je er met een beetje gezond verstand binnen een viertal uren wel klaar mee zijn. Het is erg jammer dat de game geen extra content of collectibles biedt, anders zou je een reden hebben om de volledige game nog eens door te spelen. Grafisch gezien ziet Typoman er prachtig uit en zorgt de sombere wereld die Brainseed Factory ontwikkeld heeft voor enorm veel sfeer. Het gebruik van lichteffecten, textures en de vormgeving van de game zijn echt top gedaan. Met de muziek zit het ook helemaal goed, hier heeft het Nederlandse SonicPicnic namelijk voor gezorgd. Typoman is misschien niet de langste game die ooit is uitgebracht, maar zeker wel een van de leukste platform/ puzzel spellen die dit jaar op de markt is verschenen. Geef HERO dus zeker een kans!

70

Prachtige graphics
uitdagende puzzels