Het is eindelijk tijd voor Transformers Devastation!

In Augustus ontving ik op Gamescom al een uitvoerige Transformers Devastation demonstratie en een speelsessie van niemand minder dan Kenji Saito, Director bij Platinum Games, en waarschijnlijk een nog grotere Transformers fan dan mij. De game was nog niet af, maar een voorproefje van Autobot Commander Optimus Prime, rond sluipen als Scout Bumblebee en Decepticons in oud schroot veranderen als de machtige Dinobot Grimlock stond gelukkig gewoon op het programma. Het werkte geweldig en de vele iconische bots zagen er toen al prachtig uit. Transformers Devastation is inmiddels eindelijk in volle glorie uitgebracht en ik nam de game natuurlijk uitgebreid voor Kijk-Online onder de loep. Hoe de game is bevallen lezen jullie hier!

Transformers Devastation Wheeljack Transformers Devastation Bonecrusher

Megatron heeft weer eens snode plannen voor onze mooie blauwe planeet…

Sinds de Transformers op de planeet aarde zijn neergestort voeren ze oorlog met elkaar. De Autobots, onze beschermers, doen er alles aan om de oorlogszuchtige Decepticons te stoppen en keer op keer bedenkt Megatron een nieuw plan om de aarde te onderwerpen. Dit keer heeft hij zijn zinnen gezet op het gebruik van een eeuwenoude technologie waarmee het mogelijk wordt om de aarde te “cyberformen”. Dit houdt simpelweg in dat Megatron onze prachtige blauwe planeet wilt omtoveren in een nieuw Cybertron, de metalen planeet waar de Transformers oorspronkelijk vandaan komen. Samen met zijn talrijke Insecticons en vele bekende Decepticons start hij het offensief. Het is aan Optimus Prime, Bumblebee, Wheeljack, Sideswipe en Grimlock om Megatron’s kwaadaardige plannen te dwarsbomen. Zal het ze lukken om de Decepticons tegen te houden en de aarde wederom van de ondergang te redden? Decepticons, wij zijn er klaar voor! Tranform, and roll out!

Hack-and-Slash, maar dan met kolossale robots…dit is Transformers Devastation.

Platinum Games heeft naam gemaakt met titels als Bayonetta en Metal Gear Rising Revengeance. En als Platinum Games ergens goed in is dan is het wel Hack-and-Slash games ontwikkelen. Dit is precies wat Transformers Devastation is, een robot game waarin de combat voornamelijk draait om op vijanden inbeuken met vuisten, zwaarden, hamers, cirkelzagen en meer van dat soort herkenbare Transformers wapens. Daarnaast zijn er natuurlijk ook allerlei vuurwapens in de game te vinden. Tijdens het spelen zal je veel tussen wapens moeten wisselen en kan je door bepaalde vijanden te verslaan een aantal unieke wapens vrijspelen. Een aantal leuke elementen die voor veel replay waarde zorgen.

Transformers Devastation bevat een speciale modus waarin je wapens kan aanpassen. Het is namelijk mogelijk je favoriete wapen sterker te maken door deze te voeden met wapens waar je verder niets aan hebt. Niet alleen zal het level van je favoriete wapen stijgen, bepaalde skills worden ook aan je wapen toegevoegd. Maak je borst dus maar nat want in deze game vindt je continu gigantisch veel wapens, wat eigenlijk best frustrerend is. Welke hou je in de verzameling? Welke offer je op? Neem nooit te overhaaste beslissingen. Wie weet wat je wel niet in je inventory hebt liggen. Naast wapens kan Wheeljack ook T.E.C.H. voor je in elkaar knutselen. Voor 1000 of 5000 credits kan je een mini-game spelen waarin Wheeljack voor je aan de slag gaat. Als je succesvol bent ontvang je handige items die allerlei eigenschappen aan je robot toevoegen. Daarnaast kan je de T.E.C.H. delen met je andere personages. Sommige zorgen voor meer credits, meer snelheid als je een voertuig bent, makkelijker headshots maken, etc. Het is zeker mogelijk om een paar zeer dodelijke loadouts samen te stellen.

Tijdens het spelen zal je veel tussen wapens moeten wisselen en kan je door bepaalde vijanden te verslaan een aantal unieke wapens vrijspelen.

De gameplay van Transformers Devastation is verder heel erg recht toe recht aan. Begeef je van punt A naar B en beuk Decepticreeps. Vecht na een paar missies vervolgens tegen een speciale baas. Dit zijn meestal Decepticons die we kennen uit de series, animatie film, etc. Zo zal je het op moeten nemen tegen Megatron zelf, de Constructicons, Soundwave en nog veel meer die ik nu niet ga verklappen. Het is immers veel leuker om er zelf achter te komen. De missies bevatten erg veel geheimen, kijk dus even goed rond voordat je naar het volgende gebied rijdt. Wie weet wat voor coole wapens of collectibles wel niet om je heen verstopt zijn.

transformers devastation soundwave

Transformers Devastation graphics voegen veel aan de game toe!

Zodra je de game opstart zal het je opvallen dat de robots in Transformers Devastation prachtig geanimeerd zijn. Het transformeren gaat zo vloeiend en is duidelijk gebaseerd op de manier waarop het speelgoed uit de jaren ’80 transformeerde. Het ziet er echter alles behalve statisch uit. De manier waarop de robots van een kleurtje zijn voorzien is tevens geweldig gedaan en ze lijken zo uit de geanimeerde film of Dreamwave/ IDW comics gesprongen te zijn. Omgevingen zien er helaas een stuk minder uit en zijn vrij lineair. Het grootste gedeelte van de game speelt zich af op aarde en hier is grafisch gezien gewoon erg weinig spectaculairs te vinden. Gelukkig ligt de focus zo erg op de robots en de flitsende combo’s dat dit al snel niet meer zo veel uitmaakt. De game bevat ook nog eens allemaal herkenbare wapens zoals Devastators Drills en Menasor’s Ionizer Swords, zeldzame wapens die je ontvangt door bazen in de game te verslaan. Het ziet er erg gaaf uit om bijvoorbeeld als Wheeljack of Bumblebee rond te rennen met Devastator’s Drills. Tranformers Devastation is in ieder geval op veel gebieden ongetwijfeld de mooiste (Generation 1) Transformers game tot nu toe, dat is iets wat zeker is.

Transformers Devastation gestalts

Het iconische transformeer geluidseffect is eindelijk weer terug.

Michael Bay heeft met zijn Transformers films best veel schade aangericht en bepaalde nostalgische elementen uit het Transformers universum verwijderd. Een van de belangrijkste is misschien wel het iconische transformeer geluidje. Gelukkig denkt Platinum Games hier heel anders over en heeft Kenji Saito er voor gezorgd dat ons geliefde geluidseffect wel in Transformers Devastation gebruikt wordt. Wat is een Transformers game zonder dit geluid immers? Helemaal niets! Verder verzorgen een aantal van de originele stemacteurs de stemmen van de heldhaftige Autobots en kwaadaardige Decepticons. Peter Cullen is natuurlijk weer terug als Optimus Prime, Dan Gilzevan is na al die jaren terug als Bumblebee, Greg Berger vertolkt net als in de Jaren ’80 de stemmen van Dinobot Grimlock en Constructicon Long Haul, Michael Bell als Sideswipe en Scrapper, Frank Welker als Megatron en Soundwave, de lijst gaat maar door. Het is werkelijk ongelofelijk en verschrikkelijk episch dat deze stemacteurs na al die jaren terug zijn om een aantal van onze lievelingsrobots in ieder geval nog een keer van hun originele stemmen te voorzien. Ik pink stiekem een traantje weg…

De story modus van Transformers Devastation had wat langer gekund…

De gemiddelde gamer zal waarschijnlijk ergens rond de zeven uurtjes doorbrengen met de story modus van Transformers Devastation en dat is best wel kort. Er moet wel gezegd worden dat je de game met vijf verschillende Autobots kan spelen, wat de levensduur nog wat verlengd en je maar liefst vijf verschillende moeilijkheidsgraden hebt. De laatste twee worden daarnaast pas later vrijgespeeld. De vele verschillende wapens komen in allerlei variaties en op de hogere moeilijkheidsgraden verdien je ook betere wapens. Het is dus zeker de moeite waard om de uitdaging aan te gaan. Naast de story modus is ook een speciale challenge modus in de game gestopt. Hier wordt je uitgedaagd om speciale uitdagingen aan te gaan en er zijn vijftig verschillende waar je jouw tanden in kan bijten. Ook deze uitdagingen zijn in verschillende moeilijkheidsgraden te spelen om betere beloningen te ontvangen. Verzamelaars onder ons kunnen bovendien ook nog proberen om alle verborgen Kremzeeks, Laserbeaks (spy-ops), mystery objects en Decepticon vlaggen te vinden. Deze belonen je met coole artwork en achtergrond informatie. Na het uitspelen van de story modus behoudt je overigens al je wapens, al je t.e.c.h. en je stats wat dus in feite voor een New Game Plus modus zorgt. Met Transformers Devastation kan je dus best wel even zoet zijn. Je hebt het zelf in de hand.

Mijn jongensdroom is soort van uitgekomen…

De Transformers games van Highmoon Studios waren in mijn ogen erg goed, maar vertelden niet het verhaal van de Generation 1 Transformers waarmee velen van ons zijn opgegroeid, en na al die jaren is er eindelijk een ontwikkelaar opgestaan die deze last op hun schouders wilden dragen. Transformers Devastation is ook gemaakt door liefhebbers van Transformers en dat merk je. Grafisch gezien zijn de robots zo vreselijk goed uitgewerkt en zien de transformaties er zo soepel uit. Deze verlopen naadloos en zelfs tijdens de meest chaotische explosieve acties blijft de framerate constant. De gameplay is verder vrij lineair, maar blijft vreemd genoeg toch erg leuk. Het feit dat je met vijf verschillende Autobots kan spelen voegt namelijk veel diversiteit aan de game toe. Het customizen van wapens is ook iets waar je veel plezier in kan vinden. Qua geluidseffecten en dialogen zit het ook helemaal goed met de game want een groot aantal van de originele stemacteurs zijn terug om de robots te voorzien van hun iconische stemmen. Naast een story modus is er nog een challenge modus en een hele zooi collectibles die je kan opsporen. Fans van Generation 1 Transformers zullen denk ik geen genoeg van de game kunnen krijgen, al denk ik niet dat dit de beste Transformers game tot nu toe is. Omgevingen zouden mooier kunnen en het verhaal was nogal voorspelbaar. Toch zou ik de game ook aan non-Transformers fans kunnen aanraden. Het hack-and-slash aspect is namelijk heel erg vermakelijk en zeker niet moeilijk om onder de knie te krijgen. Platinum Games heeft een erg leuke game ontwikkeld.

79

Prachtige Transformers
Leuke gameplay