Het heeft even geduurd maar Xbox 360 bezitters kunnen eindelijk in de kolossale voetsporen van hun Xbox One en PC broeders treden en genieten van de chaotische, maar vooral bevredigende actie van Titanfall. Eerder konden jullie hier natuurlijk al lezen wat mijn bevindingen met de Xbox One versie van Titanfall waren. Nu is het de beurt aan het kleine broertje. De Xbox 360 versie van de game is wat later uitgekomen dan gepland, omdat Respawn Entertainment toch nog wat last minute aanpassingen heeft moeten implementeren. Kan de Xbox 360 versie zich staande houden tegenover de Next-Gen Xbox One en monsterlijke super PC’s? Lees snel verder.

De IMC en Militia zijn het nog steeds niet met elkaar eens

De Interstellar Manufacturing Company (IMC) en Militia hebben de aarde verlaten en willen beiden nog altijd de “Frontier” koloniseren. De vele nieuwe planeten zijn een bron van grondstoffen en beide partijen doen er alles aan om heer en meester te worden van deze verschillende planeten. Uiteraard breekt hierdoor een bloederige strijd uit en zal jij het verhaal vanuit beide perspectieven ervaren in een kolossale Titan. Prepare for Titanfall!

Rondstampen in een kolossale Titan

Titanfall bevat twee verschillende campaigns waarin je ervaart wat de beweegredenen van zowel de Militia als de IMC zijn. Het leuke van de campaign modus is dat je twee nieuwe Titans kan unlocken (de zwaar bepantserde Ogre en wendbare Stryder) en tijdens de missies door middel van dialogen en ingame cutscenes te horen krijgt wat er moet gebeuren en waarom de twee facties nou tegen elkaar vechten. Waar je wel op moet rekenen is dat de campaign modus geen traditionele singleplayer campaign is. Het is namelijk volledig een multiplayer modus en dat vind ik persoonlijk toch best jammer. Het was fijn geweest om de immense maps te onderzoeken en op je eigen tempo van het verhaal te genieten. Reken daar nu maar niet op want om elke hoek staat wel een piloot te loeren die maar al te graag je schedel doorboort met een kogel uit een indrukwekkend assortiment van futuristische wapens. Toch is de campaign modus wel erg leuk om te spelen.

Er zijn drie verschillende Titans beschikbaar, waarvan je, zoals ik hierboven al meldde, twee zal moeten vrijspelen door de campaign modus door te spelen. De eerste is de Atlas, een Titan die het best kan omschreven worden als de all-round Titan. De metalen reus heeft redelijke bepantsering, toegang tot alle wapens en is ook een stuk wendbaarder dan de Ogre. Maar als je toch wat meer pantser nodig hebt zou ik voor een Ogre kiezen. Deze stalen gorillas zijn bijna niet kapot te krijgen, maar leveren daar wel heel wat wendbaarheid voor in. Tot slot is er nog Stryder, een super wendbare Titan die alleen erg weinig pantser heeft en meer weggelegd is voor spelers die al wat meer ervaring met de game hebben. Het is namelijk best een uitdaging om lang in leven te blijven.

In Titanfall kan je verschillende loadouts kiezen en dit doe je voor zowel je piloot als je Titan. Piloten hebben een primair wapen, een sidearm, een Anti-Titan wapen, een Tactical Ability, Ordnance (in de vorm van Frag granaten, Arc granaten, Satchel en Arc mijnen) en twee verschillende eigenschappen die je tactical ability en ordnance verbeteren. (Denk hierbij aan langer onzichtbaar zijn, krachtigere explosies, etc.) Door wapens veel te gebruiken speel je allerlei upgrades vrij en kan je de betreffende wapens voorzien van unieke eigenschappen. Betere vizieren, surpressors, meer ammo, noem het maar op!

Je Titan heeft als loadout een primair wapen, een tactical ability en ordnance. Met de Vortex Shield kan je kogels en raketten tegenhouden, om ze vervolgens met veel kracht op je vijand terug te schieten. Met Electric Smoke kan je vervelende piloten die op je Titan zijn geklommen dwingen om er weer af te springen en de Particle Wall is bijzonder handig om je achter te verschuilen terwijl je wapens herlaadt.

In de multiplayer modus kan je verschillende modi spelen. Zo heb je Attrition (Team Deathmatch), Last Titan Standing, Hardpoint Domination, Capture the Flag en Pilot Hunter. Tot slot is er ook nog een “Variety Pack” waarin alle modi uit de multiplayer door elkaar gegooid worden en je tijdens een speelsessie van alle verschillende modi kan genieten.

• Attrition – Spelers die net met Titanfall beginnen worden aangeraden om deze modus als eerste te proberen. De doelstelling van een Attrition match is het verzamelen van “Attrition Points”. Deze speciale punten ontvang je door vijandelijke Grunts, Spectres, piloten, Titans en Dropships te vernietigen. Het team die als eerste de maximale score bereikt of nadat de tijd voorbij is de meeste punten heeft verzameld wint. Dit kan nogal voor wat spannende matches zorgen en is zeker erg leuk om te spelen. Het verliezende team heeft vervolgens nog tijd om met een Dropship te ontsnappen. Dood ze dus allemaal voordat ze de Dropship bereiken of probeer de Dropship met je zwaardere wapens te vernietigen.
  • Last Titan standing – De naam zegt het al, iedereen begint in deze modus vanaf het begin van de match in een Titan en de laats overgebleven Titan wint de match. Het is in principe een battle royale in kolossale robotpakken en bovendien ook nog eens zeer uitdagend. Het is namelijk niet zo makkelijk om in deze modus te domineren en als winnaar uit de strijd te komen.
  • Hardpoint Domination – Dit is al gauw een van mijn favoriete modi geworden. De doelstelling is simpel, punten A, B en C moeten veroverd worden en vervolgens ten alle tijde beschermd worden. Als je dus van doelstellingen houdt is dit de modus waar je in moet duiken. De dynamiek van “wall running”, “double jumping” en Titans maken de Titanfall variant van deze klassieke multiplayer modus nog net even een stukje interessanter.
  • Capture the Flag – CtF heeft ongetwijfeld geen uitleg nodig. Het is namelijk na al die jaren nog altijd de bedoeling om de vijandelijke vlag te veroveren, zo simpel is het nou eenmaal. Toch wel leuk voor de liefhebbers en fps veteranen onder ons.
  • Pilot Hunter – Deze modus is erg simpel. Vernietig zo veel mogelijk vijandelijke piloten om de maximale score te bereiken en de overwinning te behalen. Het doden van Grunts en Spectres beloond je echter niet met punten. Wel ontvang je zogenaamde “Build Time reductions” als je Titan gerepareerd moet worden.

Kan de Xbox 360 versie zich grafisch staande houden?

Laten we realistisch zijn, de Xbox One versie ziet er in vergelijking zo veel beter uit, maar dat mag ook wel aangezien dit een Next-Gen console is. PC neem ik niet mee in deze vergelijking want de gemiddelde PC zal Titanfall zeker niet op de hoogste settings kunnen draaien. Toch ziet de Xbox 360 versie er geweldig uit. Ja, de textures en shaduw effecten zijn van een lagere kwaliteit. De framerate is ook een stuk lager. Maar de game blijft gewoon hartstikke leuk om te spelen en ziet er voor een Last-Gen game zeker goed uit. Een stuk beter dan andere fps games als je het mij vraagt. Omgevingen zijn nog altijd divers en gedetailleerd en de Titans zien er ook goed uit. De Xbox 360 versie van Titanfall koop je overigens ook niet voor grafische pracht maar juist voor uitmuntende gameplay.

Explosies bulderen nog altijd met veel realisme door je speakers

Als er een ding is waarin de Xbox 360 de Xbox One versie evenaart is het wel de geluidseffecten. Oh wat klinkt het toch heerlijk om je C.A.R. SMG leeg te knallen op een nietsvermoedende vijandelijke piloot. Dit geldt natuurlijk ook voor explosies, deze knallen namelijk ook op de Xbox 360 met veel realisme door je speakers en geven enorm veel voldoening. De muziek en de dialogen zijn ook net zo goed en zorgen wederom voor een geweldige sfeer en beleving.

Titanfall bevat honderden uren gameplay

Respawn Entertainment’s nieuwste game is een van de leukste shooters die ik in lange tijd voorbij heb zien komen. Het wallrunnen, double jumpen en de kolossale Titans zorgen voor een geweldige gameplay ervaring en zorgt er voor dat Titanfall zich volledig onderscheidt in vergelijking met andere fps games. Het is zeer zeker niet een “Call of Duty met robots”, maar zo veel meer. Nadat je de twee campaigns hebt doorgespeeld en de Ogre en Stryder hebt vrijgespeeld begint het echte werk in de multiplayer modus van de game. Om level 50 te bereiken en alle wapen upgrades etc. vrij te spelen ben je zeker wel even bezig. Na level 50 kan je bovendien tien keer “regenerate” kiezen, dit is min of meer de “prestige” optie van Titanfall. Spelers verliezen al hun XP, wapens, eigenschappen, etc. Maar behouden de Ogre en Stryder Titan en krijgen een mooie microchip voor hun naam staan die aangeeft wat voor generatie soldaat je bent en hoe vaak je dus al level 50 hebt bereikt. Na elke regenerate verdien je meer XP dan voorheen en level je dus ook sneller naar level 50. De komende maanden zal je dus ongetwijfeld wel even zoet zijn met deze geweldige game.

Is de Xbox 360 versie van Titanfall de moeite waard?

Als je geen Xbox One hebt, geen monsterlijke PC, maar wel een Xbox 360, dan vraag ik me af waarom je nog aan het lezen bent. Ren naar de winkel en schaf zo spoedig mogelijk een exemplaar van Titanfall voor de Xbox 360 aan. Dit is een game waar je zoveel plezier mee zal hebben. De gameplay is echt uitmuntend en zo veel leuker dan wat de gemiddelde fps je te bieden hebt. Daarnaast mag je rondstampen in kolossale Titans, hoe vet is dat? Grafisch is de game ook zeker niet lelijk en de muziek, dialogen en geluidseffecten zijn net zo goed als op de Xbox One en PC. Alles behalve de graphics is in principe precies hetzelfde. Geloof me als ik zeg dat je deze game niet speelt om de graphics maar om de geweldige gameplay. Your Titan will be ready in 2 minutes!

Wie hebben allemaal een Xbox 360 versie van Titanfall? Misschien kunnen we samen een potje knallen?!

• Ik heb hem en ben er erg blij mee. Mn gamertag is Nashjes dus voeg me maar toe Nino en de rest die interesse heeft.

• Gezellig jongens!! Helaas kan ik niet meedoen. Wellicht met een andere game.