De Hero of Time steelt ook in The Legend of Zelda Majora’s Mask 3D weer de show!

Onlangs waren we bij Nintendo Nederland op bezoek en kregen we een paar uur lang de tijd om The Legend of Zelda Majora’s Mask 3D uitgebreid te spelen op een splinternieuwe en super zeldzame goudkleurige New 3DS, voorzien van coole Majora’s Mask illustraties. Het originele Majora´s Mask stamt al weer af uit 2000 en werd uitgebracht op de Nintendo 64, een systeem waar je vooral met een groep vrienden erg veel plezier aan kon beleven. Wat er in deze 3D remake allemaal verbeterd is lees je in onze review!

The Legend of Zelda Majora's Mask Deku Link The Legend of Zelda Majora's Mask Clocktown

De plagerige Skull Kid draagt Majora´s Mask, een vreemd kwaadaardig masker.

In Majora´s Mask begint je avontuur met Link en zijn trouwe pony Epona. Link is op zoek naar zijn vermiste vriendin, het elfje Navi, die hem tijdens het Ocarina of Time avontuur al bijstond tijdens de vele gevaren en puzzels die je op je reis door Hyrule tegen kwam. Al snel wordt Link´s zoektocht abrupt onderbroken door de plagerige Skull Kid, een zogenaamde Imp, die door het kwaadaardige Majora´s Mask masker bezeten is geraakt. Samen met de elfjes Tatl en Tael heeft Skull Kid het masker van een nietsvermoedende reiziger gestolen en nu ben jij zijn volgende slachtoffer. Skull Kid slaat je bewusteloos en gaat er vervolgens vandoor met jouw Ocarina of Time en je maatje Epona. Kan het nog erger worden? Na een korte speurtocht vindt je Skull Kid en kom je erachter dat hij Epona inmiddels heeft weggedaan en gebruikt hij de duistere magie van Majora’s Mask om Link in een Deku Scrub te veranderen. Tijd om op avontuur te gaan en een remedie tegen de kwade magie te vinden! Op naar Termina, Link’s nieuwe bestemming.

De klassieke gameplay is nog altijd een genot om te spelen.

Als je bekend bent met de klassieke The Legend of Zelda titels die zich afspeelden in een 3D wereld zal je de besturing van Majora’s Mask ook binnen no time onder de knie hebben. De handige target-lock button is essentieel om Link op acrobatische wijze rond te laten springen en zorgt er voor dat je met veel gemak vijanden kan ontwijken. Verder kan je allerlei items en wapens aan verschillende knoppen toekennen zodat je zonder naar het item menu terug te keren gebruik kan maken van Link’s uitgebreide arsenaal. Een geweldige toevoeging is overigens de C-stick van de New 3DS. Dankzij dit kleine stickje kan je met veel gemak de camera ronddraaien zonder een of andere extra accessoire in je 3DS te hoeven klikken. In dit deel draait het overigens allemaal om de verschillende masker die je als Link kan verzamelen en wordt je continu nder druk gezet door een tijdslimiet.

Het eerste masker die je ontvangt is het Deku masker waarmee je in Deku Link kan veranderen. In deze speciale vorm kan Link vijanden aanvallen met een speciale “spin attack”, die nietsvermoedende vijanden eventjes in de war maken. Een perfect moment om ze te bestoken met bubbles of Deku Nuts. Als Deku Link kan je ook gebruik maken van Deku Flowers. Dit zijn bloemen die Deku Link de lucht in kunnen lanceren om zo op moeilijk bereikbare plekken te kunnen komen. Deku Link is zwak tegen vuur, pas dus goed op als je dit masker gebruikt. Goron Link is de tweede transformatie die je ontvangt en bevat de kracht van de Goron held Darmani. Als Goron Link kan je een bolletje van jezelf maken om sneller rond te bewegen. Dit heeft veel weg van een opgekrulde Armadillo en is bijzonder handig. Daarnaast kan je als Goron Link ook nog eens een krachtige “Ground Pound” gebruiken, vlijmscherpe “Spikes” activeren voor offensieve situaties en vijanden slaan met je krachtige vuisten. Als Goron Link is water je zwakte, door je gewicht zak je namelijk naar de bodem en zal je langzaam sterven. Zwemmen was nog nooit zo fijn. Als Zora Link kan je namelijk naast je dodelijke “Bladed fins” ook super snel rondzwemmen. Je kan boomerangs gebruiken, elektrische barrières genereren en onderwater lopen. Zowel vuur als ijs zijn dodelijk voor Zora Link, blijf hier dus zeker bij uit de buurt. Naast deze basis maskers kan je nog een aantal andere maskers verzamelen, waarvan de Fierce Deity’s Mask mogelijk wel de allercoolste is. Met dit masker op verandert Link in een volwassen versie van zich zelf en beschikt hij over dodelijke aanvallen. Dit masker kan echter slechts tijdens baasgevechten gebruikt worden en is alleen te krijgen door een speciale sidequest te voltooien.

Een geweldige toevoeging is overigens de C-stick van de New 3DS. Dankzij dit kleine stickje kan je met veel gemak de camera ronddraaien zonder een of andere extra accessoire in je 3DS te hoeven klikken.

De gameplay van The Legend of Zelda Majora’s Mask 3DS is voor het grootste gedeelte onveranderd gebleven en nog altijd erg leuk. De verschillende maskers voegen zeker wel wat aan de gameplay toe en Nintendo zou hier mogelijk in een nieuw Zelda avontuur meer mee kunnen doen. Link heeft nog altijd maar 72 uur om Termina van catastrofe te redden en de maan tegen te houden, iets wat niet voor iedereen is weggelegd. Soms wil je gewoon urenlang zonder tijdsdruk door de wereld heen wandelen, iets wat in dit spel dus absoluut niet aan te raden is. The Legend of Zelda Majora's Mask Review Moon

Grafisch gezien is de game enorm verbeterd!

Het originele Majora’s Mask is alweer vijftien jaar oud en dat is goed te merken. Grafisch gezien zag het er eigenlijk niet uit, maar in het jaar 2000 waren we nog niet zo verwend en hoefde we ons nog niet druk te maken om HD graphics. Met de komst van de New 3DS is Link’s avontuur in een nieuw jasje gestoken en het ziet er geweldig uit. Omgevingen zien er af en toe nog wel een beetje kaal uit, maar de personages zijn wel erg goed verzorgd. Voor je het weet wordt je de game ingezogen en let je sowieso al niet meer op het grafische aspect en dat is alleen maar goed.

Klassieke deuntjes sieren de soundtrack.

Hier is echt vrij weinig over te vertellen. De muziek is nog altijd erg goed gedaan en de kenmerkende geluidseffecten knallen door de speakers van je handheld. Met een koptelefoon op is de ervaring echter nog een stuk beter en zal je de game op een hele andere manier beleven. Jammer dat de Zelda games vrijwel geen dialoog bevatten, hopelijk komt daar bij Link’s nieuwe avontuur op de Wii U verandering in.

De in-game klok kan je tot waanzin drijven!

Het avontuur van Link bevat een timer en dat zorgt er voor dat jouw avontuur elke 72 uur (in-game tijd) gereset wordt en je opnieuw een poging zal moeten wagen om Termina te redden. Om dit nou replay waarde te noemen is een groot woord, aangezien dit tot de core gameplay van The Legend of Majora’s Mask 3DS hoort. Maar naast de story kan je een aantal uitdagende sidequest doen en allerlei maskers verzamelen. Hierna hebben de meeste spelers het mogelijk wel gezien.

Ook dit Zelda avontuur mag je niet gemist hebben.

The Legend of Majora’s Mask 3DS is een game die je als serieuze gamer echt wel gespeeld moet hebben. De gameplay van de game is nog steeds erg leuk en dan bedoel ik vooral de puzzels, het verzamelen van de verschillende maskers en de eigenschappen die deze aan Link geven. Het tijdslimiet waar je steeds aan gebonden bent vind ik nog altijd een beetje frustrerend, al maakt het de game wel uitdagend en dat is erg goed. Grafisch gezien is de game enorm verbeterd en zal je Termina en haar inwoners vrijwel niet terug herkennen. De muziek is herkenbaar en past nog altijd perfect bij de setting van de game, al mis ik wel dialoog. Naast de uitgebreide story modus zjin er nog een aantal leuke sidequests te vinden, maar reken er maar op dat je het spel binnen vijftien uur wel helemaal kan uitspelen. Geef Link’s nieuwe 3DS avontuur echter een kans, het is namelijk een vreselijke goede reden om een nieuwe handheld aan te schaffen! Ben jij de nieuwe Hero of Time?

87

Grafisch verbeterd
C-STICK werkt goed