Tales of Xillia.4

Komt Tales of Xillia goed uit de verf in deze review?

Ik weet nog goed dat ik voor het eerst in aanraking kwam met de Tales serie. Het jaartal was toen 2004. Ik ging eens wat breder kijken dan de Final Fantasy serie en Kingdom Hearts en kwam al snel uit op een titel genaamd Tales of Symphonia. In die tijd begon ik net met anime series te kijken en Symphonia had een anime-sausje erover wat mij erg trok. RPG’s waren toen, en zijn nog steeds, één van mijn lievelingsgenres wat games betreft en ik gaf het een kans. Deze review gaat niet over Symphonia maar laat ik dit zeggen, ik werd weggeblazen en ik heb sindsdien mijn hart verloren aan de serie. Nu is het 2013 en ben ik aan de slag gegaan met Tales of Xillia die al sinds 2011 in Japan verkrijgbaar is en nu pas de overstap heeft gemaakt naar Europa. Zal deze Tales game mijn hart ook stelen? Lees de review om daar achter te komen.

Ontmoet Jude en Milla

In het begin van de game ontmoeten we Milla Maxwell. Milla is de incarnatie van Maxwell the Lord of all Spirits en zij voelt aan dat er iets gruwelijks mis is. In een wereld, genaamd Rise Maxia, waar mensen en geesten gebroederlijk naast elkaar bestaan is er sinds kort iets veranderd. Milla voelt namelijk dat er verschillende geesten verdwijnen en gaat op pad om dit raadsel op te lossen. We maken kennis met Jude Mathis. Jude is een student die geneeskunde studeert in de hoofdstad van La Shugal, een stad die het vooral moet hebben van de kracht van de geesten. Na iemand te hebben onderzocht gaat Jude opzoek naar zijn mentor genaamd Dokter House. House is op dat moment vermist en Jude probeert hem te vinden. Het is in die zoektocht dat Jude kennis maakt met Milla die door haar zoektocht naar de bron van het verdwijnen van de geesten aan is gekomen in de stad van Jude. De kennismaking verloopt niet echt soepel maar al snel volgt Jude, Milla in een riool waar het gevaar zou schuilen. Uiteindelijk vind Jude, Dokter House maar daarmee is het verhaal voor hem nog niet voorbij. Jude komt samen met Milla achter een groot geheim wat een grote invloed kan hebben op de gehele wereld en ze gaan samen op pad om dit te stoppen. Je kunt op een moment kiezen uit Milla of Jude om hun verhaal te volgen.

Tales of Xillia.2

Vechten is een must

Vechten in Tales of Xillia is niet alleen bedoeld om GP points te verzamelen om te levelen. Nee, vechten is eigenlijk een must geworden. Een gevecht begint en je kan er flink op los meppen. De gevechten op zich kunnen in het begin best een soort van chaotisch overkomen maar na een loop van tijd gaat dit zeker wennen en pers je en hele vette combo’s uit. In een gevecht gebruikt Jude zijn vuisten waar Milla een zwaard gebruikt. In een gevecht kun je kiezen uit normale, speciale en gelinkte aanvallen. Normale aanvallen zijn de standaard punches en zwaardslagen. Bij speciale aanvallen (Artes) komen TP (Technical Points) om de hoek kijken. Als je TP metertje op is kun je dit aanvullen door de vijand te bestoken met normale aanvallen, door ze uit te dagen of door items. Naast deze aanvallen zijn er ook nog de linking aanvallen. Dit zijn aanvallen die je uitvoert met meerdere karakters. Dit kan zorgen voor betere critical hits en als er een healing Arte gebruikt wordt kan het gehele team worden gehealed. Links op het scherm staat een meter die je in de gaten moet houden. Als deze meter vol is dan kun je in Over Limited raken. Altijd fijn want hierdoor kun je niet gestaggerd worden door vijanden, Linked aanvallen kosten geen TP en meer. Maak daar gebruik van in een gevecht.

De Lilium Orb kun je het beste vergelijken met de Sphere Grid uit Final Fantasy X.

Met GP, die je vergaart door middel van gevechten aan te gaan, kun je je Lilium Orb uitbreiden. Door dit te doen kun je onder andere nieuwe aanvallen leren en je HP en TP verhogen. De Lilium Orb kun je het beste vergelijken met de Sphere Grid uit Final Fantasy X. Nieuwe wapens, accessoires en andere inventaris kun je, net zoals in alle andere RPG’s, kopen in de winkels in steden en handelaren langs de wegen. In Tales of Xillia werkt dat wel iets anders. Je moet namelijk investeren in winkels zodat deze in levels omhoog gaan. Investeren doe je door middel van materialen te leveren en items te kopen in de winkels zelf. Materialen vindt je in schatkisten, zakken en andere plekken in de wereld. Als je vijanden verslaat krijg je materialen en vechten is dan ook een must. Ik heb in de begin van de game daarom veel gevochten om de levels van de winkels omhoog te krijgen. Elke winkel heeft ook zijn “favoriete” materiaal en levelt bij het inleveren hiervan ook sneller. Hoe hoger de level van een winkel hoe meer, en sterkere, wapens en andere voorwerpen er in een winkel liggen. Je krijgt ook steeds hogere kortingen wat ook handig kan zijn. Met het geld wat je verzameld hebt kun je nu naar hartenlust winkelen.

Tales of Xillia.3

Anime-sausje springt ervan af

Tales of Xillia is een JRPG en dat kun je in alles zien. Is dit erg? Nee want dat heeft de Tales serie altijd al gehad en ik vindt het prettig. Mensen die van anime-series houden en RPG’s spelen gaan blind voor de game dat kan ik je nu al meegeven. De game kwam in 2011 in Japan uit en sinds deze week pas in ons land verkrijgbaar. Is er wat verloren gegaan? Geen Japanse stemmen wat ik erg jammer vindt want dat voegt voor mij toch een extra dimensie toe aan de game. Dit is dan ook persoonlijk want ik kijk ook anime-series in het Japans en niet in het Engels. klinkt de Engels voice-over slecht? Nee dat dan totaal niet alleen Milla klinkt of ze slist. Qua graphics ben ik niet teleurgesteld. De gebieden die je aandoet en de karaktermodellen zien er goed uit. De audio in de game is erg goed op één puntje na. De zinnen die de characters zeggen na elk gevecht die ten einde komt komen mij op een gegeven moment de neus uit omdat ze niet echt veranderen. Tijdens het lopen in de wereld krijg je weleens een pop-up dat je characters iets met elkaar willen delen. Druk op select en volg de gespreken die erg leuk zijn vooral omdat je ziet hoe Milla met bepaalde dingen leert omgaan. Je ontmoet ook andere karakters die mee gaan op je avontuur. Hoe en wat laat ik aan je zelf om dit uit te vinden. Naast het normale avontuur heb je ook verschillende sidequests. Deze worden gegeven door mensen in een dorp of stad die te herkennen zijn door een uitroepteken boven hun hoofd.

Je hebt naast Jude’s ook nog Milla’s verhaal die je kunt uitspelen en er zitten vele geheimen in de wereld van Xillia. Tel daarbij op dat je nog een zee aan sidequests hebt en je bent dus wel even zoet. Grafisch valt de game echt niet tegen en ook het audio gedeelte zit wel snor, op Milla en dezelfde zinnen na een gevecht na dan. Dit kan natuurlijk ook een persoonlijk punt zijn. Al met al is het een hele goede JRPG.

85

Veel content in de game
Dus uren speelplezier
Alleen voor de JRPG diehard

Dezelfde zinnen na een gevecht gaan vervelen
Soms niet duidelijk waar je nu heen moet

Tales of Xillia is een grote game. Zo zul je zeker 40 tot 50 uur zoet zijn met een normale playthrough. Alleen voor de JRPG die-hards dus

300

Wauw, je hebt me nu toch wel erg benieuwd gemaakt Berend! Misschien toch maar even uitproberen. De laatste JRPG die ik heb gespeeld is Ni No Kuni Wrath of the White Witch en dit is wat mij betreft de beste (J)RPG die ik in de afgelopen 10 jaar gespeeld heb.

• Japie krekel

Hoe is het verhaal van Tales? Ik weet nog dat het liefdesverhaal van Tales of the Abyss een van de allermooiste was die ik ooit gespeeld heb. Beter nog dan die van bv FFX. Kun je daar wat over overtellen?

Dat is een goede vraag Japie krekel! 😀 Wat is jouw favoriete (J)RPG dan?