Kirito is de grote held in Sword Art Online: Lost Song!

Als je van anime houdt heb je vast wel eens van Sword Art Online gehoord. In deze anime worden talloze mensen opgesloten in een virtuele MMORPG en sterven ze in real life als er iets met hun in de game gebeurt. Door de game uit te spelen is het mogelijk om iedereen terug te laten keren naar de echte wereld en hoofdrolspeler Kirito (die overigens een bèta tester voor de game was) is vastberaden om dit te bewerkstelligen. Sword Art Online bestaat uit verschillende zogenaamde “Story Arcs” en seizoenen, maar laat Bandai Namco nou net de minst leuke geselecteerd hebben om een nieuwe game van te maken. Is Sword Art Online: Lost Song een game die zich kan meten aan andere JRPG’s die op dit moment op de markt zijn verschenen? Lees snel verder!

Sword Art Online grassy world Sword Art Online combat

Op avontuur in Svart ALfheim…

In Sword Art Online: Lost Song reis je af naar Svart ALfheim, een wereld bestaande uit zwevende continenten in de game ALfheim Online. Kirito gaat namelijk op avontuur op het ijzige continent “Flosshilde” en de groene tundra’s van “Vorklinde”. Dit keer is hij een vliegende elf, wat de gameplay in vergelijking met voorgaande games natuurlijk een geheel andere dimensie geeft. Hier ontmoet Kirito een aantal splinternieuwe personages die niet in de anime te zien zijn, Nanairo “Seven” Arshavin, Rain en Sumeragi. De allersterkste guild in ALfheim Online is Shamrock en zeker een derde van de top 100 spelers va de populaire virtuele MMORPG zitten bij deze guild. Hun doel is om als eerste ALfheim Online uit te spelen, en Kirito gaat de strijd met hun aan. Ja dat lezen jullie goed, hij gaat niet op zoek naar zijn geliefde en een manier om haar te bevrijden. Deze game wijkt namelijk volledig af van het normale verhaal dat jullie vast nog wel kennen uit de tweede Story Arc van Sword Art Online. Dit maakt het verhaal in Lost Song daarom nog minder interessant dan het normale verhaal… Erg jammer dus, want hier had Bandai Namco juist iets leuks kunnen laten zien.

Welke held of heldin ben jij?

In Lost Song is het voor de allereerste keer mogelijk om ook met andere personages te spelen, iets wat in eerdere Sword Art Online games dus niet kon. Ben je Kirito even zat? Geen probleem, er zijn namelijk maar liefst negentien andere beschikbare personages (twee zijn als ik het goed heb enkel te verkrijgen via dlc) in de game te vinden. Daarnaast kan je als speler ook jouw eigen personage creëren. Deze is te gebruiken in de story modus, al zal het verhaal wel steeds door de ogen van Kirito gezien worden. Toch een leuke optie als je deze zogenaamde actie game wilt ervaren als roleplaying game.

Gevechten spelen zich zowel op land als in de lucht af en jouw party bestaat uit drie verschillende personages.

Personages hebben toegang tot een drietal verschillende wapens, zo kan Kirito bijvoorbeeld net als in de anime gebruik maken van twee zwaarden, een enkel zwaard of een two-handed zwaard. Door de verschillende skills die aan de wapens zijn gekoppeld te trainen kan je vervolgens nieuwe eigenschappen vrijspelen. Een systeem dat erg leuk is, maar wel veel grondstoffen en geld kosten. Iets wat niet altijd makkelijk is om te verkrijgen. Het is daarom een goede reden om je vanaf het begin al te richten op specifieke wapens.

Gevechten spelen zich zowel op land als in de lucht af en jouw party bestaat uit drie verschillende personages. Je hebt zelf in de hand welke aanvallen en magie jouw metgezellen gebruiken en kan dit van te voren instellen. Nog een leuk element van de combat is de “switch attack”, een combo die je uitvoert met een van je metgezellen. Hier zal je eerst wel genoeg “Union” energie voor op moeten bouwen, maar dit is tijdens moeilijkere gevechten zeker de moeite waard. Gevechten in de lucht werken anders. Je kan je vrij rond bewegen maar geen auto-attacks meer gebruiken en gedurende de eerste helft van de game is het niet eens mogelijk om hoog te vliegen. Een onzichtbare muur dwingt je namelijk om op een bepaalde hoogte te blijven. Gelukkig komt daar later verandering in, wat het onderzoeken van de wereld een stuk leuker maakt.

Sword Art Online Dragon

IJzige vlaktes, donkere kerkers en groene grasvelden sieren Lost Song.

Iets wat enorm tegenvalt in een game als Sword Art Online: Lost Song zijn de omgevingen. Rondvliegen is erg cool, maar de wereld lijkt leeg en dood. Tuurlijk zie je overal vijandelijke NPC’s rondlopen, maar nooit had ik het gevoel dat ik in een levende, ademende virtuele wereld rond liep waar van alles te beleven was. In Flosshilde en Vorklinde ziet alles er vrijwel identiek uit en dat maakt de game enorm saai. Kerkers zien er ook vrijwel hetzelfde uit en dat gaat niet ten goede aan de beleving van dit fantasy avontuur. Nooit had ik de wens om even stil te staan en te genieten van het uitzicht, iets wat in de meeste JRPG’s toch wel ander is. De personages zien er gelukkig wel goed uit en zijn voorzien van de typische cel shaded stijl die we ook uit andere Bandai Namco games kennen. Maar het is helaas niet genoeg om te kunnen zeggen dat Sword Art Online: Lost Song een grafisch hoogstandje is. Nog een grafisch hoogtepunt zijn een aantal van de kolossale monsters die in de game te vinden zijn. Helaas zijn de meeste generieke vijanden vrijwel allemaal hetzelfde, maar dan net even in een ander kleurtje. Na een tijdje ben je de gekleurde vleermuizen wel zat.

Hoe zit het met het geluid?

De geluidseffecten in Sword Art Online: Lost Song zijn wel goed gedaan. Magische aanvallen klinken overtuigend en het hakken met de melee wapens is ook erg goed verzorgd. De Engelse voice acting is echter niet aan te horen (al is dit maar een mening) en de originele Japanse cast van stemacteurs is zeker iets wat de game kan verbeteren. Anime kijken in de oorspronkelijke taal is immers voor veel fans van anime en Japanse games een vereiste. Bandai Namco levert op dit gebied gelukkig zoals gewoonlijk opties. De muziek in de game is redelijk goed (ook weer een kwestie van smaak), maar of je er van houdt is nog maar de vraag. Gelukkig zal je veel te druk zijn met rondvliegen en het bevechten van gevaarlijke monsters.

Wie is de sterkste Kirito?

Naast de story modus van de game, bevat Sword Art Online: Lost Song ook een online multiplayer modus. Het leuke van deze modus is dat je samen met een groep andere online spelers moeilijke bazen te lijf kan gaan, wat enorm bijdraagt aan de “Sword Art Online” beleving. De servers zijn goed bevolkt dus je zal vrij makkelijk mensen kunnen vinden om samen mee op avontuur te gaan. Het was leuk geweest als je alle facetten van de game op deze manier had kunnen spelen. Verder kan je het ook nog tegen elkaar opnemen in pvp gevechten. Dit vond ik persoonlijk minder vermakelijk en voelde als een modus die de makers er maar aan hadden toegevoegd omdat pvp in de hedendaagse MMORPG scene zo belangrijk. Je hebt alleen te weinig diversiteit in de combat wat de gevechten best saai maakt. Het komt vooral neer op: wie spammed zijn sterkste aanval het meest…

Sword Art Online: Lost Song is misschien leuk voor fans…

Als je echt helemaal dol bent op Sword Art Online kan ik me voorstellen dat Lost Song een game is waar je toch heel wat plezier uit kan halen. Het verhaal is echter niet bijster origineel en grafisch gezien is er helaas niet zo veel in de game te vinden. Dit geldt ook voor de muziek, geluidseffecten en voice acting. Wat is er dan wel goed aan de game? Het rondvliegen heeft zeker zijn charme en de combat kan vooral in het begin erg vermakelijk zijn. Het wordt helaas al snel erg saai doordat de game nogal repetitief is. Weinig originele vijanden, weinig diversiteit in aanvallen en magie, alhoewel de vele verschillende wapens in de game wel erg cool zijn. Als je echt op zoek bent naar een ijzersterke JRPG zou ik Sword Art Online: Lost Song niet aanraden, maar als je een fan van de anime en manga bent is deze titel mogelijk wel de moeite waard om aan je collectie toe te voegen.

62

cel shaded personages
Japanse stemmen