Kirito steelt de show in Sword Art Online: Hollow Realization

Sword Art Online is ooit begonnen als een Japanse light novel serie. Inmiddels zijn we een anime serie, een anime film en 4 games verder en mogen we spreken van een heuse franchise die behoorlijk populair is in Azië. In Sword Art Online: Hollow Realization kruip je weer in de huid van Kirito en zijn vrienden, en ontdek je middels een Virtual Reality MMO de wereld van Ainground. Zal deze typische JRPG ook in het westen goed ontvangen worden?

Om uit te leggen waar het verhaal van Sword Art Online: Hollow Realization over gaat, moet ik je eerst terug nemen naar de eerder uitgekomen games uit de serie. In het verhaal van Sword Art Online: Infinity Moment wordt de gelijknamige game Sword Art Online, samen met de NerveGear, in het jaar 2022 op de markt gebracht. Het doel van de NerveGear is om de spelers echt te laten leven in een MMO. De NerveGear zorgde ervoor dat alle zintuigen van de gamer gekoppeld werden aan zijn character maar dat was niet alles. De kwaadaardige maker van Sword Art Online programmeerde de NerveGear dusdanig, dat alle gamers in de Virtual Reality MMO vast kwamen te zitten. Ze zouden alleen kunnen ontsnappen wanneer zij alle 100 verdiepingen van de dungeon zouden uitspelen. Ging het character dood, dan stierf de gamer ook in het echt.

sword-art-online-2-kopie sword-art-online-1-kopie

Hollow Fragment en Lost Song

Nadat hoofdpersoon Kirito de dungeon uitspeelde, moest deze in de tweede game, Sword Art Online: Hollow Fragment, weer terug de dungeon in om zijn vriendin te redden. In Sword Art Online: Lost Song speel je een nieuwe VRMMO in de zwevende wereld van Alfheim Online, waar je wederom de game uit moet spelen om te overleven. Dat brengt ons in het jaar 2026, het jaar waar Sword Art Online: Hollow Realization zich afspeelt. Een gloednieuwe VRMMO, die gemaakt is door wetenschapper en professor Seven, wordt op de markt gebracht. Seven heeft Kirito en zijn vrienden uitgenodigd om de bèta van Sword Art Online: Origin te spelen. Het enige verschil met de vorige games volgens Seven? In Sword Art Online: Origin kom je niet vast te zitten in een dungeon en ook ga je niet dood in het echte leven als je een fout maakt in de game.

Zinloze conversaties worden een leuk verhaal

Al vroeg in de game ontmoet je Premiere; een NPC van wie alle parameters op nul gezet zijn en deze dus eigenlijk geen bestaansrecht heeft in de game. Kirito gaat samen met zijn vrienden op pad om erachter te komen waarom Premiere zo is geprogrammeerd en langzaam maar zeker kom je erachter dat toch niet alles is wat het lijkt. Dit klinkt allemaal lekker vlot, maar niks is minder waar. Het verhaal start pas wanneer je al minstens 10 a 15 uur zinloze conversaties hebt lopen voeren (over hoe lekker iemand kan koken bijvoorbeeld) en her en der een broodkruimeltje verhaal tot je hebt genomen. Daar komt ook nog eens bij dat veel ‘bijzondere’ quests die je samen met een vriend(in) zal ondernemen puur texst-based zijn en sommige dialogen 10 tot 15 minuten kunnen duren. Het uiteindelijke resultaat is verloren tijd die je nooit meer terug krijgt. Ik betrapte me erop dat ik in sommige gevallen de dialogen las en vervolgens doorklikte zonder de characters uit te laten praten. Laat je echter niet uit het veld slaan want het verhaal wordt wel degelijk leuk en boeiend als je verder blijft spelen!

De game is complex, de gameplay overweldigend.

Zoals de fans al gewend zijn van deze game speel je een Virtual Reality MMO game en deze is ook als dusdanig ingericht. In het begin komt er een heleboel op je af en zal je volledig overrompelt worden door knoppencombinaties, menu’s, characters die elkaar allemaal al kennen en een wereld die ongelofelijk groot is. Gelukkig geeft de game je een korte, duidelijke tutorial die je op elk gewenst moment er weer bij kan pakken. De startlocatie in de game is een dropje en het geeft je alles wat je nodig hebt; winkels voor je items en gear, een eigen kamer voor het customizen van je character en een teleportatieplek om de wijde wereld te gaan ontdekken. Sword Art Online simuleert een MMO en dus ook de online gamers die je normaal ook in een MMO tegen komt. In deze game zijn het er maar liefst 300, en met elk van deze ‘online gamers’ kun je converseren en ze eventueel in je party vragen. Aangezien je een heleboel vrienden in deze game hebt zal dit niet vaak voorkomen, maar het is leuk dat de optie er is. Het geeft ook aan hoe serieus de makers aan deze game gewerkt hebben.

De gevechten met je party zijn leuk en vloeiend.

Wanneer je je character aangemaakt hebt, de tutorial gespeeld hebt, je vrienden ontmoet hebt en je een beetje wegwijs bent in de stad waar je begint, ga je op pad in de wijde wereld van Sword Art Online: Hollow Realization. Direct valt op hoe goed de makers een MMO hebben nagemaakt: overal nodes, dolende vijanden, rondlopende party’s die zelf aan het vechten zijn, en zelfs de raid-bosses zijn aanwezig. Ook de side-quests zijn legio en deze heb je nodig om je snel te laten levelen. Veelal zijn dit quests die je een aantal monsters laten doden, bepaalde nodes laat oppakken of de moeilijkere ‘area-bosses’ laat verslaan. Erg boeiend zijn ze niet, maar je zult je niet snel vervelen. Ben je puur en alleen met de main-quest bezig dan mag je rekenen op een kleine 50 uur aan gameplay. Doe je hier en daar nog wat side-quests en customizen bij, dan kom je al snel aan de 70 uur.

De gevechten met je party zijn leuk en vloeiend. Door aanvallen en skills goed te timen doe je meer damage bij je vijanden. Dit komt doordat er een damage booster aanwezig is: hoe langer de combinatie duurt, hoe hoger de DPS (damage per second). Het is even puzzelen en timen maar de pracht en praal van zo een ellenlange durende combo die je samen met je party uitvoert is geinig om te zien. Niet elke vijand zal zomaar ten onder gaan aan je combo’s; special event bosses en raid-bosses zijn stukken sterker, en bij laatst genoemde trek je zelfs met nog drie andere parties ten strijden om het monster te verslaan. Dat deze bosses lang kunnen duren is een understatement; de derde raid-boss heeft mij bijvoorbeeld een dikke 30 minuten aan de praat gehouden.

sword-art-online-3

Een dating-sim, multiplayer en een social aspect.

Sword Art Online: Hollow Realization laat het echter niet bij het ontdekken en vechten want er is meer. De game heeft een heuse dating-sim geïmplementeerd waarin je kan proberen intiem te worden met een van je vele vrienden. Dat je al vroeg in de game verteld wordt dat je relatie met Asuna hebt, doet blijkbaar niet af aan het feit dat je ook met haar volledig opnieuw moet beginnen met de paringsdans. En als je met een ander meisje de ‘pillow talk’ doet staat er geen pissige Asuna op je te wachten. Naast de dating-sim is er een social aspect aan de game toegevoegd; je vrienden zullen je mailtjes sturen met daarin verzoekjes om te chillen of even te melden hoe leuk ze het wel niet hadden. Dit is echter oppervlakkig, net als de manier waarop de sociale interactie wordt weergegeven in de game. Wanneer je met een vriend(in) praat, vraagt deze je vaak mee op een treasure hunt of een andere missie. In plaats van deze missie te spelen krijg je alleen een text-based dialoog te zien. Deze missies en grote delen van de storyline worden op deze manier afgewerkt, en de duur van deze dialogen maken dat je al snel je interesse verliest in het opzoeken van de vrienden.

Is Sword Art Online: Hollow Realization dan alleen maar een MMO-sim met perks? Nee. Bandai Namco heeft er ook nog een multiplayer aan toegevoegd. Nadat je het eerste continent uitgespeeld hebt krijg je de mogelijkheid om samen met andere echte spelers stukken van deze wereld te verkennen. Een leuke toevoeging en zeker als je bedenkt dat je gelijkgezinde fans kan ontmoeten op deze manier. Een dikke pluim voor Bandai Namco in dit geval want hoe vet is het om die raid-bosses aan te pakken met drie van je vrienden?

Het ziet er weer leuk uit.

Sword Art Online: Hollow Realization zal niet de boeken in gaan om zijn graphics, maar het ziet er zeker niet slecht uit. Uiteraard valt er het een en ander te klagen over de minimale hoeveelheid CGI in de game, en de saaie manier van dialogen presenteren. Het neemt niet weg dat de wereld van SAO:HR er gewoon erg mooi uitziet. De special effects tijdens het vechten spatten van je scherm af en ook de kostuums zijn erg mooi gemaakt. Wat we wel even mogen opmerken zijn de frame rate drops die maar al te vaak voorkomen wanneer er meerdere vijanden in beeld komen tijdens een gevecht. Ook de camera kan behoorlijk irritant zijn in nauwe ruimtes of bosrijke gebieden (en dat zijn er nogal wat). De game blijft qua graphics wel trouw aan de franchise en hebben voor de visuals samengewerkt met Reki Kawahara (bedenker van Sword Art Online) en Abec (verantwoordelijk voor de tekeningen van de light novel).

sword-art-online-dating-sim

Hihi, nnnngg, oh!

Sword Art Online: Hollow Realization is direct uit Japan naar het westen verscheept en ook de voice-over is dus origineel Japans. Het gekreun, gesteun en de giecheltjes van de characters vliegen je om de oren. Voor ons als JRPG fan is dit een genot, want uiteindelijk wil je natuurlijk helemaal geen dodelijk saaie Engelse voice-over horen in een game als Sword Art Online. De muziek in de game is mooi en toepasselijk; de gevechtsmuziekjes zijn nooit vervelend en de soundtrack ,die onder andere gemaakt zijn door Luna Haruna en Haruka Tomatsu, heb ik soms zelfs op staan op YouTube…maar dat is wellicht mijn eigen makken.

Maar wat vinden wij nou van deze game?

Sword Art Online: Hollow Realization is niet een game die erg hoog in de ranking zal staan en er ook niet hoort. Alhoewel de game erg goed in elkaar steekt zijn er gewoon teveel minpunten om het een topper te maken. Wanneer je een VRMMOJRPG (ja, ik heb hem toch gebruikt: Virtual Reality Massive Multiplayer Online Japanse Roleplaying Game) maakt, dan kun je de mensen niet met zo een traag verhaal opzadelen. Tel daarbij op dat de camera soms ronduit belemmerend werkt en frame rate drops te vaak voorkomen en je komt op een gemiddeld cijfer van een 7 uit. Waarom dan toch die 7? Dat heeft alles te maken met het feit dat deze game naast deze minpunten toch wel erg compleet is met mooie graphics, een goede multiplayer, 70 uur aan gameplay en een geinige dating-sim. Ben je een fan van de Sword Art Online franchise dan is dit ondanks de 7 een must-have. Niet alleen sluit de game aan bij de vorige delen, maar je speelt het verhaal lekker verder met alle bekende namen uit de anime, novels en andere games. Bandai Namco heeft ook al laten weten dat er DLC’s aan zitten te komen dus voorlopig zul je nog wel even zoet zijn.

70

Grote wereld
Multiplayer en Dating-sim