Sword Art Online: Hollow Fragment, een “what if” verhaal in een bekende anime…

Sword Art Online: Hollow Fragment speelt zich af in de Virtuele wereld Aincard. Mensen die de Sword Art Online serie gezien hebben zullen veel herkennen uit de anime, maar toch zal niet alles kloppen. De game speelt zich namelijk af in een alternatieve tijdlijn. *spoiler* Waar dat Kirito in de anime Heathcliff verslaat en hiermee iedereen bevrijdt uit de virtuele wereld, is er in deze tijdlijn een glitch in het systeem waardoor iedereen vast blijft zitten in Aincard en alsnog de game volledig moeten uitspelen. Ook personages uit andere VMMO’s (virtuele MMO’s) zoals Leafa en Sinnon worden de wereld van Sword art Online ingezogen *spoiler*

Je hoofddoel in de game is om op elke vloer of verdieping waar je bent een labyrint door te vechten en hierna die vloer baas te verslaan.

Iedereen zit dus nog vast in Sword art Online en kan nog steeds sterven in de echte wereld als ze sterven in de game. Het doen, de baas op vloer 100 te verslaan om zo iedereen te bevrijden uit de game. Het verhaal van Hollow Fragment is eigenlijk een uitgebreide HD remaster van Sword Art Online: Infinity Moment, plus nieuwe content in de vorm van de “Hollow area” welke een grote nieuwe omgeving biedt aan de speler, om te vechten en een nieuw verhaal te ontdekken. Ook deze omgeving heeft zijn eigen verhaal gebaseerd rond Philia, een personage dat vast lijkt te zitten in de Hollow Area.

Hollow fragment kirito rpg 24-08-2014

Sword Art Online: Hollow Fragment voelt aan als een MMO!

De game speelt simpel gezegd als een MMO, natuurlijk is het grootste gedeelte gesimuleerd om dit gevoel te creëren. Toch geeft ook soms het gevoel dat je in een wereld met meerdere spelers zit. Er zijn meer dan honderd NPC personages die je mee kan nemen in een party om buiten de steden te levelen en quests te voltooien en met elk van deze personages kun je ook een steeds betere band opbouwen. Zoals je snapt is de sociale interactie tussen Kirito (jezelf) en de rest van de personages dus vrij belangrijk.
Ik zeg nu wel Kirito, maar je kunt bij het starten van de game zelf kiezen hoe je personage heet en hoe deze er uit ziet. Je kunt als je wilt dus een heel ander personage aanmaken dan de Kirito die normaal in de serie voorkomt. De game leunt ook ontzettend op de sociale interactie, zo kun je alle vrouwelijke personages die je als partner kan meenemen in gevechten ook meenemen op dates in de game. Hiermee word de relatie met deze personen ook beter en kan het dus een heel andere kant op gaan dan in de anime.

Het vechten zelf is vrij direct. Je gebruik rondje om een zogenaamde “burst” aanval te doen, als je dit doet dan verdwijnt er een stukje van je burst balk. Deze balk vult zichzelf weer aan na een tijdje. Als je niet in een gevecht zit, en het risico een stuk lager is, zal deze sneller herladen dan als je wel in een gevecht zit. Naast de balk staat dan een risk meter die laat zien hoe hoog het risico is. Dit risico kun je verlagen door te wisselen of “switchen” met je partner. Hiermee neemt deze tijdelijk het gevecht over op de frontline waardoor je nog wel aan kan vallen, maar niet meer het doelwit van de vijand bent. Natuurlijk zijn er net zoals in de serie ook specifieke “sword skills”aanwezig. Dit zijn krachtigere aanvallen die SP gebruiken uit een aparte SP balk. Deze balk laad zich ook langzaam op nadat een gedeelte is opgebruikt. Het is ook mogelijk een ander soort wapens te gaan gebruiken zoals een bijl, mace, zwaard en nog meer. Hiervoor zijn ook aparte skills beschikbaar.

Je hoofddoel in de game is om op elke vloer of verdieping waar je bent een labyrint door te vechten en hierna die vloer baas te verslaan. Voordat je hier bent heb je je weg door vele sterke en minder sterke vijanden moeten vechten. Dit kun je natuurlijk alleen doen, maar zoals eerder gezegd kun je dus ook iemand in je party meenemen. Dit zorgt er niet alleen voor dat de gevechten iets makkelijker zijn, maar ook kun je dat personage dus helpen levelen. Hierdoor ligt de kracht van je uiteindelijke assault team bij de vloer baas dus ook een stuk hoger.
 Nadat je je een weg hebt gebaand door een hoop vijanden kom je aan bij het labyrint, hier moet je een aantal specifieke vijanden verslaan voordat je uiteindelijk uitkomt bij de boss room. Hier kun je er dan voor kiezen om terug naar Arc Sophia (de start locatie van alle missies) te gaan en het assault team samen te stellen. Vergeet alleen niet dat je ook bepaalde quests moet afgerond hebben voor je met je team de baas kan proberen te verslaan. Met deze quests speel je namelijk informatie vrij over de baas die nodig is voordat de andere spelers het aandurven om het gevecht te starten.

Eenmaal alle quests afgerond om de informatie te krijgen kun je dus kiezen welke persoon je in je party meeneemt, waarna je met een hoop andere “spelers” bij de boss room aankomt om deze te verslaan. In vergelijking met de normale vijanden merk je echt dat deze op een ander niveau zit. Ze hebben gigantisch veel meer health, wat de gevechten toch makkelijk een minuut of tien kunnen doen duren. Zelfs met al de NPC’s die je ondersteunen duurt het nog een flinke tijd. Een keer in de zoveel tijd hebben deze bazen ook speciale aanvallen die een hoop schade aanrichten, dus zorg dat je jezelf kan healen of dat je deze aanvallen kan ontwijken. Na het verslaan van de baas speel je de volgende vloer vrij, hier kun je weer een nieuwe omgeving verkennen, het labyrint ontdekken en een nieuwe baas vinden. En zo gaat dit door tot je uiteindelijk bij de langverwachte vloer 100 aankomt om daar de game uit te spelen.

Zoals vermeld is er ook nog de Hollow Area, deze locatie bestaat uit zes aparte stukken met elk hun eigen uiterlijk, vijanden en bazen om te bevechten. Je kunt met Philia op avontuur gaan of een van de personages uit het andere gedeelte van de game met je mee nemen. Houd er rekening mee dat de vijanden en bazen hier een stuk uitdagender zijn dan degene die je in de normale omgevingen vindt. Er staan nog wel meer locaties in de planning die als gratis DLC uitgebracht gaan worden.

Uitgebreide PS Vita game met redelijke graphics.

Voor zo’n uitgebreide PS Vita game ziet de gamer er niet slecht uit, hoewel we wel beter hebben gezien is een game die zo uitgebreid is qua omgevingen en vijanden nog zeker mooi om te zien. De cutscenes bij belangrijke momenten zijn echt typisch 3D anime stijl en zijn een genot voor het oog. Het is elke keer een plezier om deze weer voorbij te zien komen. Verder ziet de game er zeer kleurrijk uit. Je merkt aan de reactie van de vijanden als je ze uitschakelt namelijk goed dat je in een game zit. Dit is expres gedaan om dit gevoel te creëren natuurlijk.

Originele voice acting

Een groot gedeelte van de game heeft voice acting van de originele cast van de serie, zo zijn er een aantal geanimeerde cutscenes. Maar ook sommige gesprekken die er wat simpeler uit zien hebben dezelfde voice acting. Binnen de game zelf hoor je soms een korte uitspraak of losse woorden bij personages, maar hier zul je niet meer dan dat tegenkomen.
Ook de muziek klinkt goed, deze is perfect gekozen voor de juiste momenten. Een rustig deuntje als je lekker door de winkelstraat loopt, energiek in het veld als je op avontuur bent, en natuurlijk druk en vol actie tijdens de gevechten. Het valt gewoon allemaal op zijn plek.

Is de game perfect voor multiplayer?

Je zou denken dat deze game perfect zou zijn voor een multiplayer modus, en dat is ook zo. Helaas is de multiplayer beperkt tot adhoc, ook locale multiplayer genoemd. Wat je dus kan doen in met vier man tegelijk de game spelen, als je in dezelfde ruimte zit. Hierbij kun je natuurlijk een npc partner in je party meenemen, waardoor je dus met acht man tegelijk aan het spelen bent. Met deze acht man kun je dan naar de Hollow Area gaan om hier de zes omgevingen te gaan verkennen en bazen te verslaan. Helaas dus geen online multiplayer, wat in mijn ogen toch een gemiste kans is.

Sword Art Online is een game voor fans.

Voor de fans van de anime is Hollow Fragment een no-brainer, de game laat je in de originele wereld spelen met alle bekende personages en hetzelfde systeem zoals het bevechten van de floor bosses en het vrijspelen van de verschillende vloeren. Voor Rpg fans is het ook een zeer leuke game met een flinke speeltijd als je alle vloeren wilt clearen en de Hollow Area wilt uitspelen. En dan is hier de eventuele multiplayer en DLC nog niet bij meegeteld. Een flinke RPG met toegankelijke gameplay en een leuk verhaal.

79

Interessant verhaal
Veel content