Bouw je eigen Super Mario levels in Super Mario Maker!

Super Mario, wie kent de vrolijke loodgieter nou niet!? Nintendo’s populaire mascotte biedt fans keer op keer weer een nieuw avontuur en is vertegenwoordigd op alle systemen die Nintendo de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Maar dit keer heeft Nintendo wat nieuws voor fans in petto. Stel dat je jouw eigen Super Mario levels kon bouwen, zonder jaren lang te hoeven studeren voor game designer of programmeur. Super Mario Maker voor de Wii U is de oplossing. Met dit nieuwe spel wordt het namelijk een eitje om je eigen Super Mario levels te bouwen en wij hebben de game uitvoerig uitgeprobeerd. Is Super Mario Maker de moeite waard? Lees snel verder!

Super Mario Maker level Super Mario Maker

In Super Mario Maker is de Gamepad jouw pen en papier.

Super Mario Maker is super gebruiksvriendelijk en heel makkelijk om op te pakken. Dit is werkelijk een game die voor vrijwel iedereen is weggegelegd. Bij het opstarten van de game speel je eerst een speciale tutorial level. Deze leert je hoe de verschillende tools in Super Mario Maker werken en wat je allemaal met de level editor kan doen. In Super Mario Maker kan je levels bouwen, geen hele games, maar Nintendo heeft er voor gezorgd dat je maar liefst 120 verschillende levels kan opslaan. Super Mario Maker bevat vier verschillende stijlen (Super Mario Bros., Super Mario World, Super Mario Bros. 3 en New Super Mario Bros. U) en zes verschillende thema’s.

Door levels te bouwen krijg je zo nu en dan bezoek van een vrachtwagen die weer allerlei nieuwe items, thema’s en stijlen aan de level editor zal toevoegen. Spelers beginnen bijvoorbeeld met de ground en underground thema’s en Super Mario Bros. en New Super Mario Bros. U stijlen. Het is een peulenschil om tussen de stijlen en thema’s te wisselen. Je kan dus gewoon een level ontwerpen en deze in verschillende variaties uploaden, erg handig en een goede manier om belangstellenden diversiteit te bieden. Naarmate je speelt worden ook nieuwe functies aan de level editor toegevoegd. Denk hierbij aan een ghost die je precies laat zien waar je neerkomt als je een bepaalde sprong zou maken. Op deze manier kan je erg makkelijk zien hoe je afstanden tussen objecten moet indelen. Levels moeten natuurlijk wel leuk zijn om te spelen, al is een goede uitdaging nooit een slecht idee.

Naarmate je speelt worden ook nieuwe functies aan de level editor toegevoegd.

Nou ben je klaar met je level, heb je allerlei leuke elementen toegevoegd en wil je jouw creatie delen met de wereld. Geen probleem! De handige save & upload functie laat je dit met een druk op de knop bewerkstelligen. Je bent er alleen nog niet, want je moet eerst jouw level uitspelen om te bewijzen dat deze haalbaar is. Dit is vereist zodat mensen niet bizarre onhaalbare levels gaan uploaden. Dus Nintendo heeft hier zeker wel goed over nagedacht.

Nog een hele coole functie in Super Mario Maker Wii U is het feit dat je Amiibo’s kan gebruiken om content aan je game toe te voegen. Mijn Fox McCloud Amiibo beloont mij bijvoorbeeld met een speciaal Fox kostuum waarmee ik Super Mario’s uiterlijk volledig kan veranderen. Bij het behalen van een level hoor je vervolgens het Star Fox deuntje en zo biedt vrijwel elke Amiibo wat anders. Het was helaas niet mogelijk Fox te gebruiken bij het selecteren van de New Super Mario Bros. U stijl, wat best jammer is.

Naast je eigen levels bouwen is het ook mogelijk om andermans creaties te spelen en bevat de game een speciale challenge modus die gevuld is met honderd uitdagingen. Deze zijn echter niet verplicht om te spelen en de level editor modus is zo verslavend dat je de eerst komende tijd vast en zeker niet weg te slaan bent. Vooral als Nintendo/ Super Mario fan is het geweldig om je eigen levels te kunnen maken, wie had ooit geacht dat het zo makkelijk zou zijn?

Super Mario Maker menu

De verschillende stijlen bieden diversiteit!

Stel dat je een fan bent van de klassiekers Super Mario Bros. en Super Mario Bros. 3 en je al die hedendaagse grafische pracht niet belangrijk vindt. Goed nieuws, Super Mario Maker laat je namelijk ook levels bedenken in deze klassieke stijl. En het ziet er ondanks het verouderde uiterlijk geweldig uit. Wat de functie nog cooler maakt is dat je bijvoorbeeld klassieke Super Mario levels kan namaken en in een nieuw grafisch jasje kan steken. Super Mario Bros. 3 levels in een New Super Mario Bros. U stijl… Geweldig! Super Mario Maker ziet er dus zeker goed uit, al snap ik niet helemaal wat ze met de user interface hebben gedaan. Persoonlijk vind ik dit het minst mooie aan de game. Gelukkig draait het niet om de UI.

Vrolijke deuntjes uit verschillende Super Mario games!

Ook deze Super Mario game bevat weer allerlei vrolijke deuntjes die vooral voor echte fans heel erg herkenbaar zijn. Als je Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U hebt gespeeld weet je wat ik bedoel. Naarmate je speelt is het overigens ook mogelijk om verschillende geluidseffecten aan jouw levels toe te voegen. De creatievelingen onder ons zullen hier vast en zeker wel raad mee weten. Qua muziek en geluid zit het in ieder geval helemaal goed met Super Mario maker!

Super Mario Maker is geweldig tijdverdrijf.

In Super Mario Maker bouw je dus je eigen levels…hoeveel tijd denk je dat je hier in kwijt kan? Het is erg moeilijk in te schatten, maar ga maar uit van tientallen uren. Het is maar net hoe leuk je het vindt om de hele dag levels te bouwen, uit te proberen en natuurlijk te delen met de rest van de community. Want daar gaat het uiteindelijk om. Elke level die je bouwt heeft een uniek identificatie nummer die je in-game kan opzoeken. Levels van vrienden zoeken wordt hiermee een eitje en voor je het weet ga je op avontuur in een van de vele creaties van andere mensen. De challenge modus biedt daarnaast ook nog ruim honderd levels die je kan spelen. En ook hier zijn geweldige creaties te vinden.

Super Mario Maker is mogelijk de ultieme Super Mario game!

Ja, dat lezen jullie goed! Waarom is Super Mario Maker dan de ultieme Super Mario game? Je maakt je eigen levels en kan kiezen uit een Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. U stijl. Verder zijn er maar liefst zes verschillende thema’s te gebruiken: ground, underground, underwater, airship, ghost house en Bowser’s castle. Genoeg diversiteit om de meest bizarre levels in elkaar te knutselen. Super Mario Maker ondersteunt ook Amiibo’s, wat nog meer mogelijkheden aan de game toevoegt. Het is echter niet een vereiste, maar meer een stukje fanservice. Grafisch ziet vooral het New Super Mario Bros. U thema er geweldig uit, de overige drie thema’s zijn al wat ouderwets, maar vooral voor retro fans zeker de moeite waard. Super Mario Maker is geschikt voor jong en oud en vooral voor fans van Nintendo’s mascotte een leuke aanwinst. Ben je een creatieve ziel met liefde voor Super Mario? Ren dan vandaag nog naar de winkel om Super Mario Maker in huis te halen. Je zal niet teleurgesteld worden.

89

Eigen levels bouwen
simpel te leren