Peach niet ontvoert?

Is het verhaal anders? Mario games hebben bijna altijd hetzelfde verhaal en daar kan alleen een game in de Mario serie altijd mee wegkomen maar daar speel je de games niet om. Afijn, dit is het verhaal in het kort. Mario, Toad, Peach en Luigi zijn een lekker dagje aan het wandelen in Mushroom Kingdom totdat ze bij een aparte pijp aankomen. Na een tijdje springt er een Sprixie uit. Een Sprixie is het best te vergelijken met een fee. De groep staat wat te staren naar de Sprixie want niemand heeft ze ooit gezien tot dat Bowser opeens verschijnt. Bowser grijpt de Sprixie, waar hij toch even twijfelt als hij Peach ziet, en gaat er vandoor. Onze groep helden gaat erachteraan en komt in het Sprixie Kingdom terecht. Daar komen ze erachter dat er meerdere Sprixies zijn ontvoerd en het is de bedoeling om ze allemaal te bevrijden en het Sprixie Kingdom te redden.

Lekkere Gameplay

Voor de mensen die een Nintendo 3DS met Super Mario 3D land hebben komt de gameplay bekend voor, de gameplay is namelijk een mix van 3D en 2D waarin je vrij rond kan lopen en onderzoeken. Zoals in meerdere Mario games krijg je verschillende wereldkaarten voor je neus met daarin verschillende levels waaruit je kan kiezen. In elk level zijn er groene sterren te vinden. Deze sterren heb je nodig om steeds verder te komen in de wereld van Super Mario 3D World. De groene sterren kun je het beste vergelijken met de grote munten uit Super Mario 3D Land. In het begin kost het je niet veel moeite om deze groene sterren te vinden maar hoe verder je in de game komt, hoe uitdagender, en soms frustrerender, het wordt. De moeilijkheidsgraad van werelden/levels wordt steeds hoger, maar dat is in elke Mario game zo geweest. Blaas je eerst nog rustig door de eerste twee werelden heen, wordt het in wereld 3 toch al een stuk moeilijker. Naast de eerdere genoemde groene sterren is er in elke wereld ook een stempel te vinden. Deze stempels kun je gebruiken in Miiverse.

De meeste vijanden zijn bijna niet opgewassen tegen Cat Mario. De Cat Power-up is dus niet voor de poes.

Net zoals in Super Mario 2 op de NES zijn er in Super Mario 3D World vier personages (en een geheime), waaruit je kan kiezen om mee te spelen: Mario, Luigi, Toad en Peach. Iedere character bestuurd anders, Mario is een “allrounder” in zowel rennen als springen, Luigi kan het hoogst springen, Toad kan sneller rennen en Peach kan een tijdje zweven. De game is met z’n vieren te spelen dus iedereen kan zijn of haar favoriete held of heldin kiezen om mee op avontuur te gaan. Let trouwens wel op tijdens het spelen want je hebt gezamenlijke levens. Het is wel even grappig om een vriend of vriendin naar de eeuwige jachtvelden te gooien maar realiseer je dan wel dat het ook jou levens kost. In Super Mario 3D World heb je verschillende items tot je beschikking. Zo is er de terugkomende Mega Mushroom Item, Hiermee veranderen de characters in reuzen, de nieuwe Double Cherry Item, Hiermee splitst je je character op, hoe meer cherries je oppikt hoe meer “klonen” je meeneemt, de vertrouwde Tanooki Mario item is ook terug. Een andere nieuwe, en bekendere ย item is Cat Mario. Met Cat Mario kun je onder andere sneller rennen, verschillende muren beklimmen. Hierdoor vindt je ook verschillende geheimen, en de meeste vijanden zijn bijna niet opgewassen tegen Cat Mario. De Cat Power-up is dus niet voor de poes.

Er zijn natuurlijk meerdere items maar dat laten we aan de speler om die te ontdekken. In sommige levels rijdt je met Plessie, Plessie is een vriendelijke dinosaurus die jou en je groep op z’n rug laat rijden. De levels met Plessie kun je het best vergelijken met een wild waterbaan waar je met Plessie doorheen racet. Deze levels zijn erg leuk en verfrissend. De Wii U GamePad heeft verschillende functies. Zo kun je, door te wrijven, verschillende blokken en items vinden en is de game Off-TV te spelen en dat is natuurlijk geweldig als je een game-sessie in het comfort van je warme bed wilt voortzetten.

Grafisch een pareltje

De meeste mensen hoor je over de grafische pracht van de PlayStation 4 en Xbox One. Sluit daarbij de Wii U niet uit. Super Mario 3D World is echt een hele mooie game en is grafisch een pareltje. De HD graphics van de Wii U knallen van het scherm. Van mooie groene heuvels tot gestrekte woestijnen. Alles heeft z’n eigen sfeertje. Loop je in een level waar het regent dan loopt het water op het scherm naar beneden. Het hele grafische feest komt echt tot zijn recht als het in het donker regent en ook nog eens keihard onweert. De lichteffecten van de bliksem in combinatie met de grauwe wereld waarin je loopt is zeker een must om te zien.

Vrolijke deuntjes om van te houden

De soundtrack van Super Mario 3D World is goed, heel goed. Van vrolijke deuntjes tot kerstbelletjes en orkestrale muziek, het is een feest voor je oren. De geluidjes van Power-ups kent iedereen wel, van het vuren van een dodelijke vuurbal tot het bekende 1-UP geluidje, alles zit erin en klinkt heel erg vertrouwd aan.

Super Mario 3D World is leuk met meerdere spelers

Mario games kun je natuurlijk in je eentje spelen, al is het een feit dat de games leuker zijn om met meerdere spelers te spelen, een constante chaos is vaak het eindresultaat. Zo ook in Super Mario 3D World. Als je vier spelers hebt gevonden is het de bedoeling door een level heen te komen maar hoe dat gebeurd is aan de spelers. De sterren die je in de game vindt, muntjes en andere items leveren punten op. Elke speler wil natuurlijk die ene ster zien te pakken en dat kan er nog weleens voor zorgen dat spelers elkaar in de weglopen of dat er slachtoffers vallen. Erg leuk allemaal maar het kan op een gegeven moment ook frustrerend worden door de camera. Als sommige spelers zich bovenin het beeld bevinden zal de camera zich daarop focussen, waardoor de spelers die zich onderin het beeld bevinden meestal het loodje leggen. Zoals eerder besproken deel je gezamenlijk de levens, goed opletten en teamwork is daarom erg belangrijk. De multiplayer is een mix van co-op en competitieve gameplay. Als een level klaar is verdient de speler met de meeste punten een kroontje op z’n hoofd. Het kroontje is dus het ย ideale symbool om je vrienden of vriendinnen te laten zien wie de beste is. Naast de singleplayer en multiplayer biedt Super Mario 3D World nog meer verrassingen maar dit is aan de speler om uit te vinden wat deze verrassingen precies in houden.

https://www.youtube.com/watch?v=vZSwQX30DUs” width=”620″ height=”360″]

De diverse werelden zijn goed uitgewerkt en zorgen er voor dat menig gamer de controller kan neerleggen. Tijdens de multiplayer kan de camera het enige minpunt zijn, omdat deze zich op de speler richt die verder loopt in de level. De muziek in de game is erg goed en doet de game goed recht. Grafisch is Super Mario 3D World gewoon de mooiste Wii U game. Mocht je nog twijfelen om een Wii U te halen dan kunnen we deze twijfel wegnemen, want Super Mario 3D World is DE reden om een Wii U in huis te halen.

95

Grafisch mooiste Wii U game
Soundtrack enorm goed