Strider Hiryu, waarschijnlijk hebben de meeste van jullie nog nooit van de futuristische ninja gehoord. Maar geloof me als ik zeg dat Strider vroeger al een fenomeen was. De actie, de moeilijkheidsgraad, de level designs, het was alles waar je toen der tijd op zat te wachten. Na al die jaren van afwezigheid brengen Double Helix in samenwerking met Capcom eindelijk weer een nieuwe Strider game uit en ik kan jullie nu al zeggen dat met deze game niet te sollen valt. Zal Strider zowel het jeugdsentiment als de verplichte frustratie wederom met zich mee brengen?

Kazakh City is jouw grote zandbak

Besneeuwde bergtoppen, een ijzige wind, jij bent Strider Hiryu en zweeft met je hangglider zo Kazakh City binnen. Jouw missie is simpel vernietig Grandmaster Meio en zijn leger van dodelijke robots en krijgers. En doe dit bovendien met zo veel mogelijk souplesse en acrobatiek. Het avontuur begint!

Strider Kazakh

Strider heeft skills

De gameplay in Strider is werkelijk waar uitmuntend. Ben je een liefhebber van Metroid en Megaman dan zit je met dit nieuwe Strider avontuur helemaal goed. Het spel wordt ten eerste vanuit een “side-scrolling” perspectief gespeeld, wat inhoud dat je alles van de zijkant ziet. Strider kan de stad in alle richtingen verkennen. Zo kan je dus naar links en rechts rennen, maar ook op hogere plekken en ondergrond terecht komen. Vaak heb je wel eerst bepaalde bewegingen nodig om deze plekken te bereiken en deze speel je vrij door geheime upgrades te ontdekken. De speciale “sliding”, om maar een van de vele upgrades te noemen, is namelijk nodig om door roosters en verborgen openingen te glijden. Verder heb je nog een speciale beweging om vloeren te breken en noem het maar op. Het kost dus wel even voor je alle upgrades hebt binnen gehaald. Zodra je de eerste upgrade voor je Cypher Sword binnen hebt kan je kogels van vijanden afweren en dat is vooral later in de game bijzonder handig. Want geloof me als ik zeg dat er erg veel op je zal worden geschoten.

strider_reboot_ouroborosDe baasgevechten in Strider zijn ook heel erg goed gedaan en een ode aan de bad guys uit vroegere Strider games. Zo kom je bijvoorbeeld in het begin al meteen de kolossale Ouroboros Mk. III tegen, een metalen Leviathan bewapend met laserkanonnen, raketten en meer van dat soort ongein, gelukkig is het niets wat Strider met zijn superieure skills niet aan kan. Naast de coole baasgevechten zal Strider het voornamelijk op moeten nemen tegen robots, heel…veel…robots, en dat is wat mij betreft helemaal goed. Er zijn sniper robots, robots met schild, gigantische robots die wat weg hebben van ijzeren gorilla’s, vliegende robots, maar geen van allen zijn opgewassen tegen Strider’s indrukwekkende wapen arsenaal. Naast zijn trouwe Cypher Sword heeft Strider namelijk dodelijke kunai’s, een adelaar van pure energie, een cyber panther en een behulpzame droid tot zijn beschikking. Verder gebruikt hij een sikkel om zonder probleem overal omhoog te klimmen.

Naarmate het spel vordert ontmoet je steeds nieuwe en vooral sterkere vijanden, maar met wat oefening maken de meeste van deze metalen roestbakken geen enkele kans en laat Strider niets meer van ze over dan een smeulend stukje metaal. Strider’s nieuwe avontuur speelt net zo lekker als de games van vroeger, maar is overgoten in een heerlijke HD saus waar de meeste ontwikkelaars van remakes jaloers op zouden moeten zijn. Een minpunt is echter dat balans ver te zoeken is. Tijdens sommige segmenten van het spel ren en button-bash je met veel gemak door de levels heen, om vervolgens keihard in je sporen gestopt te worden door vijanden die net even iets sterker zijn dan de meeste vijanden in de game. Zodra je echter meer wapens en skills hebt vrijgespeeld wordt dit wel een stuk makkelijker.

Prachtige omgevingen en oogstrelende animaties

Strider ziet er werkelijk geweldig uit! De omgevingen zijn heel erg gedetailleerd en vooral haarscherp. Felle neon lichten sieren de stad en dat zorgt voor heel wat sfeer. Ontploffingen zijn prachtig geanimeerd en zien er cell-shaded uit. In eerste instantie zou je denken dat dit conflicteert met het strakke 3D uiterlijk van de stad, maar niets is minder waar. Grafisch gezien lopen de twee stijlen feilloos in elkaar over en ziet het er als een geheel uit. Strider zelf ziet er ook bijzonder strak uit, al snap ik niet waarom zijn kenmerkende sjaal opeens een soort digitale projectie is. (De kleur van zijn sjaal duidt aan welk wapen je op dat moment in handen hebt.) Ook vijanden zien er heel erg verzorgd uit en daarom is Strider een oogstrelend spel geworden. Het hele avontuur speelt zich af in Kahzakh City en dat is wel erg jammer. Ik had namelijk graag wat meer diversiteit willen zien. De besneeuwde bergen die je in het begin van het spel tegenkomt zijn bijvoorbeeld later nergens te bekennen.

Techno beats met Japanse invloeden

De muziek in Strider is niet bijzonder maar past wel heel erg goed bij de game. Techno beats waar af en toe wat Japanse instrumenten door heen worden geblazen beginnen na een korte tijd toch echt je gedachten over te nemen en je te begeleiden terwijl je honderden robots in mootjes hakt. Qua geluidseffecten zit het met Strider ook helemaal snor, het gekletter van zwaarden, knallende machinegeweren en shotguns, het is een groot geluidsfestijn!

Wat is er allemaal te doen in Strider?

Strider is op verschillende moeilijkheidsgraden te spelen en ik waarschuw belangstellenden dat de game on “normal” al bijzonder pittig is. Zodra je de game meerdere keren hebt uitgespeeld unlock je weer nieuwe moeilijkheidsgraden die de uitdaging natuurlijk nog groter maakt.

Hou je van items en skills verzamelen? In Strider zit zoveel, het is abnormaal. Naast twaalf verschillende kostuums kan je bijvoorbeeld allemaal wapen upgrades vinden, health upgrades en concept art. Hiermee wordt Strider steeds sterker en kan je bepaalde gebieden van het spel bereiken waar je normaliter niet zou kunnen komen. Zelfs op hogere moeilijkheidsgraden wordt de game makkelijker als je alle upgrades hebt gevonden, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. In de speciale “beacon mode” is het de bedoeling om zo snel mogelijk door de levels heen te razen, dit is echter niet voor iedereen weggelegd. Na het uitspelen van de story mode is er in ieder geval nog heel wat te doen, zo is er ook nog een survival modus waarin je het tegen golven van vijanden zal moeten opnemen. Strider bevat voor iedereen dus wel iets leuks.

https://www.youtube.com/watch?v=wHpj6rndYWg” width=”620″ height=”360″]

Strider hoort in je collectie thuis

Het komt niet vaak voor dat een game van vroeger op zo’n spectaculaire wijze opnieuw wordt uitgebracht. Double Helix, de makers van deze nieuwe Strider game wisten precies wat ze deden en hebben een spel ontwikkeld die zowel hardcore fans als nieuwelingen zullen kunnen waarderen. Hou je van bliksemsnelle hack-and-slash gameplay, talloze unlockables en secrets? Schaf dan vandaag Strider nog aan! De game is namelijk elke cent waard en hoort daarom zeker in ieders collectie thuis. Strider Hiryu is terug en maakt korte metten met de competitie!

• Leuke review ๐Ÿ™‚ De game is indeed erg vet.

Thanks dude, blij dat je er van hebt genoten…:D En nu spelen jij!

• Heb de game gisteren ook maar aangeschaft vanavond is naar kijken ๐Ÿ˜€