Het legendarische Star Fox team keert terug in Star Fox Zero.

Voor velen van ons begon het avontuur van Fox McCloud op de Super Nintendo Entertainment System. In 1993 werd namelijk de allereerste game uit de Star Fox serie op de SNES uitgebracht en deze maakte gebruik van de baanbrekende Super FX-chip. Met deze chip werd het mogelijk om 3D-games te ontwikkelen voor Nintendo’s klassieke console, iets wat voor veel mogelijkheden zou zorgen. In vergelijking met nu zien die ouderwetse 3D graphics er natuurlijk vreselijk uit, maar daar gaat het niet om. Voor ons waren ze prachtig. Fox en zijn Star Fox team beleefden nog veel meer avonturen, en na al die jaren is er nu eindelijk weer een nieuwe game verschenen. Star Fox Zero is een titel die veel Nintendo fans graag eerder hadden willen zien verschijnen, maar het moment is een paar weken geleden eindelijk aangebroken. Zal Star Fox Zero zich kunnen meten met de voorgaande games uit de serie, of blijken al die vernieuwingen overbodig? Wij namen de game uitgebreid onder de loep en hier lees je onze bevindingen.

Star Fox Zero Corneria Star Fox Zero

In Star Fox Zero heeft Andross weer snode plannen!

Star Fox Zero vertelt het klassieke verhaal van het Star Fox team en is in feite een remake voor de nieuwe generatie Nintendo fans die de originele games nooit hebben gespeeld. Het avontuur begint op Corneria, waar het leger van Andross dood en verderf aan het zaaien is. General Pepper huurt het Star Fox team in om de planeet te redden en het melkwegstelsel te bevrijden van de tirannie van Andross. Bijster origineel is het niet, maar als je een verhaal voor de zoveelste keer wilt vertellen is dit zeker een goede manier om te starten. Spring in je Arwing en maak je klaar voor intensieve gevechten op land en in de lucht. Dit is Star Fox Zero!

De Walker modus van de Arwing voegt weinig aan de game toe.

Hetgeen wat de Star Fox games zo cool maakten waren de Arwing en de Landmaster. Nintendo had vroeger echter al een idee om een speciale Walker modus aan de Arwing toe te voegen en na al die jaren hebben ze het eindelijk gedaan. De Walker kan gebruikt worden om over land te rennen en bepaalde gebieden te betreden waar vliegen mogelijk niet zo’n goed idee is. Op een gegeven moment raak je er wel aan gewend en maakt het niet eens meer zo veel uit dat de Walker modus van de Arwing op een robot kip lijkt… Maar dan kom je het Star Wolf team tegen en laat hun ruimteschepen nou net in fantastische robot wolven veranderen…Why Nintendo? Waarom hadden jullie de Arwing niet in iets coolers kunnen laten transformeren? Een robot kip…wat een gemiste kans.

Qua gameplay zit het voor het grootste deel gelukkig wel goed. Dankzij de Arwing vlieg je met veel gemak door de levels heen en kun je verschillende upgrades oppikken. Denk hierbij aan bommen en upgrades voor je lasers. Star Fox Zero bevat ook weer missies waarbij je gebruik maakt van de Landmaster, die in dit deel kan transformeren en langer kan rondvliegen. Voorheen kon deze vooral zweven. De Gyrowing is ook nieuw en wat ons betreft weer een overbodige gimmick om gebruik te maken van de gamepad. Hetzelfde geldt voor de first person view die de gamepad spelers biedt. Een co-op modus voor vier spelers of online functionaliteit zou iets zijn waar Star Fox Zero veel meer aan had.

Dankzij de Arwing vlieg je met veel gemak door de levels heen en kun je verschillende upgrades oppikken.

Ook Star Fox Zero bevat weer geheime routes en dat maakt het doorkruisen van het melkwegstelsel wel weer extra leuk. Welke geheime baasgevechten of exotische plekken zul je hier ontdekken? Er is van alles mogelijk. Nog een elementje van de gameplay is ons niet echt goed bevallen en dat zijn de controls en de gamepad functionaliteit. De first person view is eigenlijk nergens voor nodig en zo nu en dan is de Walker besturing een ramp. Maak dus veel gebruik van de target-lock knop om heel wat frustratie te voorkomen.

Star Fox Zero secret boss

Waarom ziet Star Fox Zero er zo matig uit?

De eerste keer dat we Star Fox Zero op Nintendo’s post-E3 evenement 2015 mochten spelen was de game grafisch al zeker niet indrukwekkend. De grote kracht van de game was de gameplay, die zoals vanouds voelde en dus meteen een geweldig gevoel gaf. De simplistische textures, standaard vijanden en kale omgeving konden we even voor lief nemen. De retail versie van de game zou toch zeker wel mooier moeten zijn en opgepoetst worden? Helaas is dit niet het geval. Ja, Star Fox Zero bevat een aantal hele mooie missies, maar als je echt kritisch bent had de game zo veel mooier kunnen zijn. Kijk naar de Donkey Kong Country games, Mario Kart 8 en het onlangs verschenen Xenoblade Chronicles X, allen spellen die het uiterste uit de Wii U halen en voor prachtige sfeervolle games zorgen. Waarom kon Nintendo er bij Star Fox Zero niet even een schepje bovenop gooien? De Arwings en Landmaster zien er gelukkig erg goed uit, maar dit is gewoon niet genoeg om de game te redden. De Star Fox serie is dus zeker toe aan een ware grafische upgrade. Hopelijk duurt het alleen niet weer zo lang.

Star Fox Zero Landmaster

Klassieke geluidseffecten en muziek.

Wat de makers van Star Fox Zero wel weer heel goed hebben gedaan is het geluid. De geluidseffecten zijn fantastisch en zorgen voor heel wat nostalgie. Spelers die de voorgaande games ook hebben gespeeld zullen zeker tevreden zijn. Met de muziek ziet het verder ook helemaal goed, want ook hier komen allerlei herkenbare deuntjes voorbij, wel in een modern jasje gestoken, maar nog altijd even vet. Tot slot hebben we de dialogen, die ook erg goed verzorgd zijn.

Speel met de klassieke Arwing…

In Star Fox Zero zijn net als in voorgaande delen allerlei geheime routes te vinden. Deze routes leiden naar speciale baasgevechten, geheime locaties en meer van dat soort zaken. Het is dus zeker aan te raden om hier op nar zoek te gaan, aangezien er heel wat replay waarde aan de game mee wordt toegevoegd. Vreemd genoeg bevat Star Fox Zero geen multiplayer modus wat erg jammer is. In de klassieke games was het immers bijzonder vermakelijk om het tegen elkaar op te nemen in Arwings, Landmasters of zelfs te voet. Star Fox Zero richt zicht puur op de campaign modus. De campaign kan echter wel in co-op gespeeld worden. Het nadeel hier van is dat één speler schiet en de andere het voertuig bestuurt. Het was fijner geweest als je daadwerkelijk met twee of zelfs vier mensen kon rondvliegen en de hele (wat ons betreft) onnodige gamepad functionaliteit uit de game was gelaten. Verspreid over de vele missies zijn ook allerlei medailles te vinden en zodra je deze allemaal hebt gevonden ontvang je een aantal coole extra’s. Mensen die in het bezit zijn van de Fox McCloud en Falco Lombardi Amiibo’s kunnen meteen vanaf het begin al een klassieke Arwing en exclusieve zwarte Arwing vrijspelen. Dus dit maakt het verzamelen van de medailles best overbodig.

Star Fox Zero geeft ons gemengde gevoelens.

Aan de ene kant is Star Fox Zero een game die veel van het goede van Star Fox terug brengt, maar deze tegelijkertijd met de gamepad functionaliteit en overbodige nieuwe gimmicks een beetje verpest. Het verhaal is niet origineel en de zoveelste keer dat we het weer tegen Andross en zijn leger moeten opnemen. Toch is dit wel leuk voor spelers die de klassieke games nooit gespeeld hebben. Grafisch is de game teleurstellend en hadden we veel meer van Nintendo verwacht. Blijkbaar is hun liefde voor de Star Fox serie ook een beetje afgestorven en hebben ze Miyamoto-San niet echt de mogelijkheden gegeven om een Star Fox titel te ontwikkelen die ons weg zou blazen. Wat ook kan is dat Miyamoto-San in dit nieuwe tijdperk gewoon niet meer kan meedraaien en dat zou bijzonder jammer zijn. Met de geluidseffecten en de muziek zit het gelukkig wel weer goed, al zijn dit geen elementen die de game geniaal maken. In Star Fox Zero is wel weer erg veel te doen en de geheime routes en baasgevechten ontdekken blijft altijd leuk. Er komen zelfs wat klassieke bazen langs en je kunt in de originele SNES Arwing rondvliegen. We hebben ons zeker wel met de game vermaakt, maar dit is gewoon niet de next-gen Star Fox waar we op gehoopt hadden.

67

gameplay
replay value

grafisch niet sterk
gamepad overbodig

Star Fox Zero is een game voor diehard fans. Op een aantal gebieden slaat de game namelijk volledig de plank mis.

300
  • Purdey

Wil het ondanks de tegenvallende score nog steeds spelen 🙂 #jeugdsentiment

• De game is ook zeker wel leuk als je van Star Fox houdt. En een aantal levels hebben ook zeker een aantal indrukwekkende effecten. Maar in zijn totaliteit valt de game grafisch gewoon tegen. Net geen 7 is ook echt niet super slecht. Er zijn lagere scores voor de game gegeven hoor. 😛