In Space Hulk: Deathwing zul je hoe dan ook moeten overleven!

Al maanden hebben we geduldig de dagen geteld voor de release van Space Hulk: Deathwing. Een titel die ons op Gamescom 2016 al enorm charmeerde, maar waar we enkel een korte presentatie achter gesloten deuren van kregen. Naast een handje vol trailers wisten we niet goed wat we nou van Space Hulk: Deathwing konden verwachten. Space Marines zijn vet! Het Warhammer 40K universum is episch! Een Space Marine in een ijzersterk Tactical Dreadnought pantser is nog vetter! Maar hoe wil je de kracht van een genetisch gemanipuleerde super-mens nou goed in beeld brengen? Wij gingen aan de slag met Space Hulk: Deathwing en keken of de game aan onze eisen voldeed. Onze bevindingen lees je in deze review!

space-hulk-deathwing-librarian space-hulk-deathwing-tyranids

De Deathwing zullen het gehele universum van kwaad verlossen

Het Warhammer 40K universum kent talloze boeken gevuld met geweldige lore en om uit al deze verschillende epische verhalen een Space Marines chapter kiezen is geen makkelijke taak. Voor Space Hulk: Deathwing is gekozen voor de elite 1ste compagnie van de Dark Angels chapter. Deze groep veteranen is speciaal. Zij dragen namelijk allen zware Tactical Dreadnought Armor en zijn opvolgers van het originele 1ste legioen, en staan ook wel bekend als de “Unforgiven”. De Dark Angels hebben deze naam aangenomen omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor het verraad van hun broeders. De zogenaamde “Fallen” of “Fallen Angels” kozen voor demonische krachten en verlieten de Dark Angels. De Dark Angels zullen dus niet rusten tot dat alle Fallen vernietigd zijn en zij hun eer terug hebben verdiend. Nou komen we bij Space Hulk: Deathwing. In dit avontuur wordt een kleine eenheid van vier Deathwing Terminators er op uit gestuurd om onderzoek te doen naar een mogelijke dreiging. Op een verlaten Space Hulk, een gigantische ruimteschip die veel weg heeft van een vliegende kathedraal, zijn mogelijk Tyranids te vinden. Dit bloeddorstige buitenaardse ras is een plaag en moet uitgeroeid worden.  Grijp dus snel je heilige Force Sword en herlaad je krachtige Storm Bolter. In Space Hulk: Deathwing zul je namelijk je volledige arsenaal nodig hebben om te kunnen overleven.

Met de Deathwing valt niet te spotten!

De gameplay van Space Hulk: Deathwing is heftig, chaotisch en bijzonder gewelddadig. De Tyranids zullen er alles aan doen om jou en je broeders te verslinden en bewapend met vlijmscherpe klauwen kunnen ze best een eind komen. Daarnaast zijn er ook vijanden te vinden die gebruik maken van vuurwapens. Gelukkig zijn de Deathwing echt tot de tanden bewapend en kun je verschillende loadouts selecteren.

In de single player modus speel je als de Librarian. Een krachtige Psyker die kennis heeft van de warp en allerlei “magie” kan gebruiken. Vuur, bliksem en telekinetische krachten behoren tot deze iconische krijger van de Dark Angels chapter. Maar je kan van alles gebruiken. “Lion’s Shadow” teleporteert je bijvoorbeeld in het lichaam van een vijand om deze met veel geweld uit elkaar te laten spatten. Heel bruut, maar vreselijk effectief. Zo zijn er in totaal vijf verschillende speelbare classes met hun eigen specialiteiten. Assault Specialist, Heavy Weapon Specialist, Librarian, Apothecary en Tactical specialist. In co-op zit er dus voor iedereen wel wat leuks bij. En vooral voor fans van Warhammer 40K is het waarschijnlijk erg cool om in het ijzeren pantser van een Deathwing Terminator te stappen.

I am wrath, I am steel, I am the mercy of angels

Alles speelt zich af op de Space Hulk en gedurende negen missies zul je de dreiging moeten uitroeien of “reinigen” zoals de Deathwing eenheid het zo mooi noemt. Het enige wat erg tegenviel was het lineaire aspect van de missies. Loop van de ene kant van het schip naar de andere kant terwijl je golven vijanden moet uitroeien…elke keer weer. En dit is vooral in de single player op een gegeven moment een beetje saai. In co-op is het een stuk leuker omdat er dan veel meer strategie bij komt kijken. De A.I. van je broeders is namelijk niet zo sterk. Het bewegen gaat ook vrij langzaam, maar je hebt ook een loodzwaar metalen pantser om je heen, dus dat is wel logisch. Daar komt ook nog eens bij kijken dat individuele onderdelen van je pantser beschadigd kunnen raken. Als dit je benen zijn ga je dus nog langzamer lopen. Ga dus zeker voorzichtig te werk tegen die bloeddorstige Tyranids. Activeer overigens friendly fire niet,want voor je het weet heb je per ongeluk een van je broeders om zeep geholpen…been there, done that! De gameplay is misschien niet heel erg diep, maar toch zeker wel vermakelijk.

space-hulk-deathwing-brothers

Er hangt een duistere sfeer in Space Hulk: Deathwing

Gemaakt met de Unreal Engine 4 kun je zeker wel wat van Space Hulk: Deathwing verwachten. De omgevingen zijn groots, maar toch claustrofobisch. Een Space Hulk is een duistere plek, waar je zeker niet in je eentje wilt rondlopen. En het mooie van deze game is dat de vele verschillende lichteffecten enorm veel aan de game toevoegen. Als je bijvoorbeeld een Heavy Flamer gebruikt zul je zien hoe vuur jouw beeldscherm op een prachtige manier verlicht en hetzelfde geldt voor de krachtige magie die de Librarian gebruikt. Qua textures valt het soms echter een beetje tegen en lijkt het alsof ontwikkelaars Cyanide Studio en Streum on Studio er af en toe niet volledig bij waren. Gelukkig ziet het geheel er zeker goed uit en is de sfeer erg goed. De vele verschillende wapens zien er ook erg indrukwekkend uit en hetzelfde geldt voor de Deathwing eenheid zelf. Vooral de Librarian is een imposante krijger die met zijn iconische Force Sword de bloeddorstige Tyranid Genestealers in stukken hakt. Het enige wat erg tegenvalt van de game is de framerate. Zo nu en dan zit deze onder de 30 fps en dat is best hinderlijk als je in een ruimte staat waarin een stuk of veertig boze buitenaardse wezens een einde aan je leven willen maken. Maar dit ligt uiteraard ook aan je hardware.

space-hulk-deathwing-bolter

De muziek valt een beetje tegen

In het algemeen is de muziek in een spel dat zich afspeelt in het Warhammer 40K universum zeer indrukwekkend. Het klinkt vaak alsof een live orkest naast je staat terwijl je golven van Chaos Marines, Demons of Orks afslacht. In Space Hulk: Deathwing valt dit helaas een beetje tegen. De muziek weet nooit op de juiste momenten de spanning op te drijven of een goede begeleiding te zijn voor het verhaal. Het zijn vooral de geluidseffecten die op het gebied van audio de show stelen en dat is toch best jammer.

Na een keer heb je het mogelijk wel gezien

Naast het vinden van verborgen relics is er qua replay waarde niet zo veel in Space Hulk: Deathwing te doen. Je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen en natuurlijk de game in single player of co-op spelen. Vooral dit laatste werkt erg goed omdat de A.I. van jou Dark Angels broeders niet altijd even goed werkt. Het is daarom ook zeker aan te raden om het spel met een aantal vrienden te spelen. Dit kan online of via een LAN.

Space Hulk: Deathwing is vooral voor fans van Warhammer 40K een genot

Het verhaal van Space Hulk: Deathwing is niet bijzonder. Jij en drie ijzersterke Terminators van de 1ste compagnie van de legendarische Dark Angels gaan een Space Hulk onderzoeken. Het kolossale schip is namelijk overgenomen door Genestealers en de verkenners zijn vermist. Reden genoeg om actie te ondernemen. De gameplay is een en al chaos en geweld, maar dat is in onze ogen geweldig. Door deze chaos krijg je een goede indruk hoe het is om een elite Deathwing krijger te zijn. Je kunt aan de slag met vijf verschillende classes en deze hebben allen hun eigen specialiteiten. Dit maakt de gameplay erg divers en vooral in co-op een stuk leuker. Het enige nadeel van de gameplay is dat de missies erg lineair zijn. Grafisch ziet de game er sfeervol en gedetailleerd uit, al zijn er zo nu en dan wel wat framerate problemen en mag de game gebruik maken van mooiere textures. De muziek valt een beetje tegen en vooral de geluidseffecten stelen de show. Space Hulk: Deathwing is misschien niet een titel die je keer op keer zult spelen, maar er is zeker veel plezier in de game te vinden.

73

Sfeer
Wapens