Is deze South Park game wel een hit?

South Park moet je liggen of niet want de humor kan voor sommige mensen nogal grof zijn. Naast de serie verschenen er ook een aantal games. Games als South Park, South Park: Chef’s Luv Shack, South Park Rally, South Park Let’s Go Tower Defense Play en South Park: Tenorman’s Revenge passeerden de revue. Goed waren ze helaas niet. Obsidian Entertainment, samen met het inmiddels gesloten THQ, besloten een nieuwe South Park game te maken. Dit keer moest het een RPG worden en met Obsidian  aan het roer moest dit geen probleem worden. De studio was namelijk al verantwoordelijk voor games als Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords en Fallout: New Vegas. South Park The Stick of Truth is een aantal keer uitgesteld geweest. Hoe vaak dat geweest is is nu niet belangrijk meer. De game is eindelijk uit en dat telt. Toen THQ de deuren moest sluiten heeft Ubisoft de rechten van de game opkocht en brengt deze nu eindelijk uit. Is de samenwerking tussen South Park bedenkers Trey Parker en Matt Stone cecomnieerd met Ubisoft en Obsidian Entertainment goed genoeg om een kwalitatieve South Park game af te leveren? Lees het in deze review.

Het verhaal draait om een stok

Het verhaal in South Park The Stick of Truth draait om de speler, “The New Kid”, en The Stick of Truth. Jij als nieuw kind bent samen met je ouders verhuist naar het South Park. Het begint in je eigen huis. Nadat je je eigen character hebt gemaakt (je kan overigens alleen een jongetje maken, dit heeft te maken met het verhaal) is het tijd om naar beneden te gaan. Je ouders eisen dat je naar buiten gaat om nieuwe vriendjes te maken. Als je éénmaal buiten bent kom je Butters tegen. Butters is de eerste vriend die je maakt en vertelt je over de Grand Wizard. De Grand Wizard (Cartman) wil graag “The New Kid” spreken voor dringende zaken. Als speler kom je eigenlijk in een LARP terecht die de kinderen spelen. Deze LARP gaat over een oorlog die al jaren duurt met de elves en laten die nou net aan de deur staan om de Stick of Truth te stelen.

Let the farting begin

Als je een bepaalde quest hebt gedaan voor de Grand Wizard is het tijd om een klasse te kiezen. Je kunt kiezen uit Fighter, Mage, Thief en Jew. Ja Jew en je kunt wel raden wat er gebeurd als je deze klasse kiest aangezien Cartman de Grand Wizard is. De eerste drie klassen behoeven geen uitleg maar de laatste is door Cartman zelf verzonnen. De Jew klasse is een paladin/monk type. Wat je vooral moet weten is dat hoe dichter de Jew klasse bij de dood is hoe sterker deze wordt.

De game is, zoals eerder aangegeven, een RPG. Je kunt het vechtsysteem het beste vergelijken met dat van een Final Fantasy. Timing is trouwens ook iets wat telt tijdens een gevecht. Hoe beter jij als speler timed hoe sterker jouw aanvallen, en combo’s, zijn. Als de tegenstander aanvalt kun je je eigen ook verdedigen. Dit doe je door op het juiste moment van de aanval de x knop in te drukken. Doe je dit goed dan ligt je tegenstander voor je, in het geval van een melee aanval, en kun je counteren. Wie gek is op summons kan z’n lol op. In South Park The Stick of Truth kan je tijdens het gevecht namelijk bepaalde personages optoepen die dan verwoestend uithalen om zoveel mogelijk schade aan te brengen. De characters leggen je al snel uit dat dit maar één keer per dag kan en niet bij bazen. Zo dom zijn ze namelijk niet.

Gewoon even kort door de bocht krijg je toegang tot de kracht van de scheet

Tijdens het spelen van de South Park The Stick of Truth vindt of koop je verschillende zwaarden, kostuums, haardrachten, brillen, bogen, upgrades en meer. Je vindt, net zoals in de meeste RPG’s ook rommel (junk). Junk kun je meteen verkopen want je kunt er toch niks mee. Tip: Lees de junk eens rustig door want je ligt, als het je humor is, soms gewoon krom van het lachen. Sommige zwaarden (en andere aanvalswapens), helmen en pakjes kun je upgraden met bijvoorbeeld vuur, elektriciteit, HP omhoog etc. Erg handig als je vijanden tegenkomt die niet tegen elektriciteit of vuur kunnen. Als je een tijdje bezig bent in de game krijg je nieuwe krachten die je moeten helpen. Gewoon even kort door de bocht krijg je toegang tot de kracht van de scheet. Met deze kracht kun je de verdediging van vijanden doorbreken, versperringen wegblazen en meer. Je krijgt in de game ook andere hulpmiddelen waarmee je verschillende doelen of vrienden kunt bereiken.

South Park steekt vaak de draak met de samenleving en zo ook in de game. Overal in de het dorp zie je bewoners druk bezig op hun mobiele telefoon. Als nieuw kind heb je natuurlijk ook een mobiel en daarin kun je alles vinden. Je vrienden op Facebook, je vrienden posten van alles op Facebook en dit is ook wel het lezen waard. Welke mensen en kinderen je allemaal als vrienden toevoegen op Facebook is voor de speler zelf om dit uit te vinden. Je mobiel is gewoon de hub. Naast Facebook vind je ook informatie wat je quests zijn, een kaart van South Park en kan je er je character aanpassen.

Je neemt deel aan de serie

Dat South Park bedenkers Trey Parker en Matt Stone meewerken aan de game is gewoon in alles af te zien. Zo ook in de graphics van South Park The Stick of Truth. Het is gewoon alsof je deel uit maakt van de serie. Alles is erg goed nagemaakt van Stan’s huis tot de school en zoveel meer. Het is leuker om alles zelf te ontdekken maar dat je met een grijns voor het beeld zit, als je een South Park fan bent, is nu al zeker. Als je door het stadje loopt kom je gewoon heel veel goed nagemaakte kenmerken van de serie tegen al zijn sommige elementen speciaal voor de game gemaakt. Tip: Doe eens wat deuren van huizen open want soms tref je dingen achter een deur aan waar je zeker hard om moet lachen.

Team America soundtrack is nog steeds leuk

De stemmen in South Park The Stick of Truth zijn hetzelfde in de serie. Gelukkig maar want ook dit maakt de game. Zo is er het gescheld van Cartman, het gemompel van Kenny en de hyperactieve Tweek, stuk voor stuk uit de serie vertaalt in de game. Dan heb je ook nog de stotterende Jimmy en om hem zul je als speler ook vaak lachend op de bank of stoel zitten. Het muziek in de game is gemaakt door dezelfde componist als de serie. Als er een nieuwe dag begint in de game hoor je het bekende korte gitaar stukje met het bordje South Park in beeld. Loop je als speler door het stadje dan hoor je een vrolijk lord of the rings-achtig melodietje. Ga je het gevecht in dan wordt de muziek wat bombastischer. De winkels in South Park draaien de nummers die je in de serie of film weleens hebt gehoord. Een leuke toevoeging is de soundtrack van Team America. Een film die ook door Trey Parker en Matt Stone is gemaakt. Mocht je deze film gezien hebben en je hoort een nummer van de soundtrack dan is het een feest van herkenning.

Geen multiplayer

Helaas voor diegene die hopen dat South Park The Stick of Truth een multiplayer heeft. Dit is niet geval. Maar daar leent The Stick of Truth zich ook niet voor. Het is een heerlijke singleplayer game waar je zeker uren mee zoet bent. Zo zijn er collectibles zoals Chinpokomon, 30 in totaal, verschillende vrienden die je kunt toevoegen aan je Facebook, en meer. Sommige bewoners willen eerst dat je iets voor hen doet voordat je vrienden kunt zijn op Facebook. Dit valt onder de sidequests waar de game zeker wat van heeft. Tip: Probeer zoveel mogelijk sidequests te doen want zo ontdek je meer van de game en dat is zeker bij deze game de moeite waard.

https://www.youtube.com/watch?v=IaaV29_Gq-g” width=”620″ height=”360″]

Ben je een RPG liefhebber maar volg je de serie niet, wat wel helpt, dan kom je ook zeker aan je trekken. Vooral de verwijzingen naar bepaalde series, games en films zijn uitstekend gedaan. De quests in de game worden ook nooit saai omdat het steeds maar afwachten is wat er nu weer voorgeschoteld wordt. Vanuit de serie gezien is de game grafisch een pareltje. Dit omdat je als speler in South Park waant en geen verschil ziet met de serie die op TV te zien is. Er zijn nog wel meer elementen in de conclusie te noemen maar het komt er gewoon op neer dat je naar de winkel moet lopen, de game uit de schappen moet halen en spelen en hopen dat de game nooit eindigt.

90

South Park sfeer aanwezig
Humor