Na Tekken bracht Soul Edge (Blade) eindelijk weer wat verfrissing in het vecht genre en zorgden de gevechten met dodelijke wapens voor bliksemsnelle actie, dynamische combat en de vetste vechtbewegingen. In latere jaren werd Soul Edge echter al snel overschaduwt door zijn opvolger, Soul Calibur op de Sega Dreamcast. Naast de prachtige graphics zat de game boordevol verschillende game modi en was je als speler zeker wel even zoet met het vrijspelen van personages, artwork en andere leuke dingen. De Soul-serie bestaat dus al een tijdje en Namco Bandai geeft spelers nu opnieuw de kans om Soul Calibur 2, een van mijn persoonlijke favorieten, te ervaren in opgepoetste HD graphics en voorzien van een heuse online modus. Zal Soul Calibur 2 HD Online de reputatie van de originele Soul Calibur 2 hoog kunnen houden?

De Azure Knight is terug!

Soul Calibur 2 speelt zich vier jaar na de ontwikkelingen uit het eerste deel af. De Soul Edge is vernietigd en Siegfried is gedeeltelijk bevrijd van de vloek van het duistere zwaard. Maar dan verschijnt wederom de gevreesde Azure Knight, beter bekend als Nightmare op het slagveld en is hij opzoek naar de fragmenten van de Soul Edge. Krijgers van over de hele wereld gaan ook op een epische zoektocht naar de fragmenten  en zullen Nightmare moeten stoppen en de Soul Edge moeten vernietigen. Of worden zij ook slachtoffers van de duistere kracht van het zwaard?

Spawn en Heihachi Mishima wederom speelbaar

Bij het opstarten van Soul Calibur 2 HD Online krijg je als speler meteen de optie om de “original” modus in te duiken of te kiezen voor de online modus van de game. In deze laatste kan je uiteraard ranked en unranked gevechten houden en kijken wat je status is op de leaderboards van Namco’s nieuwe Soul Calibur 2 remake. De original modus bevat een groot aantal verschillende speel-modi zoals: arcade, vs battle, survival, time attack, VS team battle en nog veel meer. Door de Arcade modus te spelen unlock je nieuwe personages, levels en profielen. Daarnaast krijg je natuurlijk ook te zien hoe het met elk personage afloopt nadat zij eindbaas Inferno hebben verslagen en de Soul Edge/Blade eindelijk in hun bezit hebben.

De drie verschillende versies van Soul Calibur 2 bevatte vroeger  allen een uniek personage, de Nintendo Gamecube versie ontving Link, spelers van de originele Xbox versie hakten er op los met Todd MCFarlane’s Spawn en PlayStation fans konden aan de slag met King of the Iron Fist, Heihachi Mishima. In deze remake zit zo ver ik weet helaas geen Link, voor al die Nintendo fans die hoopten op een secret bonus character. Zowel Spawn als Heihachi Mishima zijn gelukkig wel vanaf het begin al te selecteren en ik moet zeggen dat ik persoonlijk vooral enorm van Spawn ben gecharmeerd. Gelukkig zijn er genoeg personages om uit te kiezen en zit er dus zeker wel voor iedereen een herkenbare personage bij. Veel van de moves werken nog zoals vanouds, dus als je de nieuwe Soul Calibur games wel eens hebt gespeeld kan je waarschijnlijk al aardig snel uit de voeten met Soul Calibur 2 HD Online.

De game voegt niet echt veel nieuwe gameplay toe, het spel loopt wel een stuk soepeler en er zijn vrijwel geen laadtijden aanwezig. Voor deze review ben ik overigens in een digitaal exemplaar van Soul Calibur 2 HD Online gedoken en zullen de laadtijden bij deze versie natuurlijk automatisch een stuk korter zijn. Het nieuwe gameplay aspect is in principe de online modus en daar moet je gewoon van houden. Zelf speel ik liever een potje Soul Calibur op de bank, in gezelschap van een goede vriend of vriendin, al is het natuurlijk geweldig om met vrienden uit het buitenland te kunnen spelen.

Ben jij ook een echte weapon master?

In de weapon master modus van Soul Calibur 2 HD Online kunnen spelers weer zoals vanouds speciale missies spelen die je belonen met xp, goud, stages, personages, wapens en kostuums. Elk personage heeft een groot aantal wapens die bijvoorbeeld met het verzamelde goud aangeschaft kunnen worden. De wapens beschikken daarnaast ook nog eens over coole speciale eigenschappen die er voor zorgen dat aanvallen krachtiger worden, het pantser van de tegenstander doorboord kan worden, meer defense, health regeneration en nog veel meer. Alle verzamelde wapens kunnen vervolgens in de “Extra” variant van Soul Calibur 2 HD Online’s original modus gebruikt worden. (Extra Arcade, Extra Survival, Extra VS Battle, etc.) En dit maakt de game een stuk leuker. Waarom zou je anders uren lang tijd doorbrengen in de weapon master modus? Voor je de titel Weapon Master of Edge Master in je bezit zal hebben zal je in ieder geval heel wat kerkers moeten onderzoeken en ass moeten whoopen.

Dit is ongetwijfeld een HD remake!

Grafisch gezien ziet Soul Calibur 2 HD Online er echt geweldig uit. In vergelijking met mijn originele Japanse Gamecube versie van Soul Calibur 2 is de framerate een stuk hoger, zijn de textures vele malen gedetailleerder en is alles gewoon veel beter afgewerkt. Personages knallen van je beeldscherm af en zien er net even iets gelikter uit, sterker nog, ze zijn niet te vergelijken met de originele versies van de personages. De screenshots in deze review vertegenwoordigen niet goed hoe mooi het er nou werkelijk uit ziet. Dit neemt niet weg dat de originele versie, voor die tijd, al een prachtige game was. Verwacht gewoon mooiere lichteffecten, schaduwen, de hele mik mak. De verschillende stages zien er ook een stuk mooier uit, Soul Calibur 2 HD Online is dus zeker een waardige HD remake en best de moeite waard om alsnog aan je collectie toe te voegen.

Soul Calibur

Geen Japanse stemmen?

Ja dat lees je goed, zo te zien zitten de originele Japanse stemmen niet in Soul Calibur 2 HD Online en zal je het dus moeten doen met de matige Engelse voiceovers. Mijn Mitsurugi heeft een Japanse stem nodig verdorie, en daar baal ik dus best van. Namco Bandai zorgt namelijk meestal wel voor een dual-language optie in vergelijkbare spellen, erg jammer voor de purist, maar zeker geen reden om de game niet te spelen. Qua muziek zitten alle herkenbare tracks van vroeger er weer in en dit geldt ook voor de geluidseffecten. “If it ain’t broke, don’t fix it” zou ik zeggen. Toch erg jammer van de afwezigheid van Japanse stemmen…

Is er genoeg te doen in Soul Calibur 2 HD Online?

Zoals ik hierboven al meldde bevat Soul Calibur 2 HD Online een groot aantal verschillende game modi. Fans van de originele game kunnen in alle rust samen of alleen offline een potje knokken in de original modus. Deze bestaat voornamelijk uit Arcade, VS Battle, Survival, Time Attack, Team Battle, VS Team Battle en Practice. De online modus bevat ranked match, player match en een leaderboards overzicht. Online vechtfans kunnen hierin laten zien hoe goed zij de duizend bewegingen van de verschillende personages hebben gemeesterd en bewijzen dat zij bovenaan de leaderboards horen te staan.

De weapon master mode is gigantisch en spelers zullen uren lang zoet zijn met de vele uitdagende missies. Speel hier wapens, kostuums en andere leuke zaken vrij, die je vervolgens in de extra modus van de game kan gebruiken. Alle wapens hebben namelijk handige speciale eigenschappen waarmee je in veel situaties een voordeel uit kan halen. Er is dus zeker genoeg te doen in deze geweldige remake van een klassieke fightgame.

https://www.youtube.com/watch?v=5vq7R8nTtz8″ width=”620″ height=”360″]

Is deze remake de moeite waard?

Ik kan eigenlijk erg kort zijn over Soul Calibur 2 HD Online. Alles wat de game in het verleden zo goed maakte is volledig behouden gebleven en op vele punten is de game verbeterd. Het spel heeft een hogere framerate en loopt hierdoor nog soepeler. Qua gameplay kunnen spelers nu ook los gaan met een heuse online modus en zijn er echt talloze game modi om offline te spelen. Spawn en Heihachi zijn speelbaar vanaf het begin en vooral de eerste is een geweldige toevoeging aan de game. De weapon master modus is nog altijd zeer vermakelijk, en zelfs 10 jaar na de release van de originele versie word ik elke keer weer net zo enthousiast als ik een nieuw wapen vrijspeel. Grafisch is de game vele malen mooier, dit zie je in textures, lichteffecten, shaduwen, personages, het spel is er zo erg op vooruit gegaan. Petje af Namco Bandai! Met de muziek zit het ook helemaal goed, al ben ik enorm teleurgesteld dat ik geen Japanse stemmen kan activeren. Toch hoort deze game in de collectie van een Soul Calibur fan thuis en ben ik van mening dat Soul Calibur 2 HD Online zeker de moeite waard is om aan te schaffen, al is het maar om schedels te splijten met Spawn. De game krijgt daarom ook een dikke 9 en is werkelijk een tijdloze klassieker.

• Vette review Nino. Heb de game zelf nooit gespeeld. Zal binnenkort wel ff bij Berend binnenvallen. die heeft hem denk ik wel.

Denk ik ook wel…;) Moet je zeker doen!

• Wat een game. Speelt lekker weer als vanouds. Necrid, naast Spawn ook een character van Todd McFarlane, blijft m’n favoriet. Gisteren de arcade modus 1x uitgespeeld en wat online potjes gedaan. Gewonnen en verloren :(. Vandaag eens aan de Weapon Master modus beginnen.