Ben je een Sniper, een Ghost, een Warrior, of juist alle drie?

Onlangs bracht ontwikkelaar CI Games na lang wachten eindelijk Sniper Ghost Warrior 3 uit. Een game waarin de speler kan kiezen of hij te werk gaat als Sniper, vanuit de schaduwen toeslaat als een ware geruisloze Ghost, of juist guns blazing voor dood en vernietiging zorgt als Warrior. Het concept klinkt goed en na onze speelsessie in Keulen waren we afgelopen jaar best enthousiast. Kan Sniper Ghost Warrior 3 zich echter meten met andere vergelijkbare games? Wij knalden er op los en namen de proef op de som.

Sniper Ghost Warrior 3 night Sniper Ghost Warrior 3 baddie

Jon neemt geen gevangenen…

Maak kennis met Marinier Jonathan “Jon” North, een dodelijke elite scherpschutter die er (samen met zijn broer Robert) op uit gestuurd wordt om een lading biologische wapens uit handen te houden van een groep terroristen. Na het voltooien van de missie wordt Robert echter ontvoerd. Twee jaar na het incident wordt Jon naar Georgië gestuurd om een lokale Georgische Separist Cell te destabiliseren. In het geheim gaat hij echter ook op zoek naar zijn broer Robert. Jon ontdekt echter dat een grote internationale organisatie achter alle problemen zitten en zich willen bewapenen met nucleaire wapens en super soldaten. Zal het Jon lukken om zijn broer te redden en de dreiging van een nucleaire ramp te stoppen?

De wereld van Sniper Ghost Warrior 3 is groot maar leeg

De voorgaande delen uit de Sniper Ghost Warrior serie waren allemaal vrij lineaire. Voor dit deel koos CI Games voor een open wereld. Dit brengt helaas meteen een aantal nadelen met zich mee. Eerlijk gezegd meer nadelen dan voordelen. De missies zijn allemaal vrij standaard en om hier een grote levende wereld omheen te bouwen is volledig mislukt. De wereld voelt leeg en dood aan. Verspreid over de map zijn wat lokale bewoners die meestal door de Separatisten gegijzeld worden. Jouw doelstelling is simpel: dood de terroristen en bevrijd de onschuldige burgers. Je neemt het natuurlijk ook op tegen andere vijanden, maar nooit voelde het aan alsof je een wereld vol leuke uitdagingen tot je beschikking had. Dit maakt Sniper Ghost Warrior 3 bijzonder saai.

Zelfs een groter arsenaal wapens en gadgets kan dit deel uit de Sniper Ghost Warrior serie niet redden.

Het snipen is wel erg goed gedaan en je zult rekening moeten houden met wind, afstand en meer van dat soort realisme. Maar na een aantal missies heb je het wel gezien. Het loont niet om als Warrior op pad te gaan want dit resulteert meestal tot een gewisse dood. Hetzelfde geldt voor de stealth aanpak. Er komt een moment dat je gezien wordt en voor je het weet breekt de hel los en moet je knokken om in leven te blijven. Na een paar uur spelen heb je het daarom wel gezien. Zelfs een groter arsenaal wapens en gadgets kan dit deel uit de Sniper Ghost Warrior serie niet redden.

De veel te lange laadtijden zijn nog een element die erg storend zijn. Zo nu en dan ben je gewoon een paar minuten naar een laadscherm aan het kijken en dat komt waarschijnlijk allemaal door de grote wereld die CI Games heeft gebouwd. Verwacht dus niet te veel van Sniper Ghost Warrior 3. De game heeft het namelijk niet in zich om je lust voor epische sniper kills om lange termijn te bevredigen.

Sniper Ghost Warrior 3 drone

Personages zien er een beetje achterhaald uit

Aan Sniper Ghost Warrior 3 is veel tijd besteed, maar zo te zien niet aan de graphics. Een deel van de game ziet er zeker wel goed uit. Vooral omgevingen en elementen als neerslag en lichteffecten, maar tegelijkertijd zien personages er bijvoorbeeld weer vreselijk uit. Het lijkt zo nu en dan daarom net alsof je naar een game aan het kijken bent die tijdens het tijdperk van de vorige generatie consoles op de markt is verschenen. Gelukkig zien je wapens er een stuk beter uit, maar dat is ook zo’n beetje het enige. Na de demo die we vorig jaar op Gamescom hebben gespeeld was dit echt een enorme teleurstelling en was de game eigenlijk niet terug te herkennen.

Sniper Ghost Warrior 3 recon

De wapens klinken erg goed

Op het gebied van muziek en geluidseffecten zit het bij Sniper Ghost Warrior 3 gelukkig wel goed, maar daar koop je geen game voor. Vooral de sniper rifles knallen met veel overtuiging door je speakers of headset, maar daar blijft het wel een beetje bij. De voice acting is middelmatig en de dialogen zijn soms echt heel slecht geschreven. Dit zorgt er meteen voor dat het niet authentiek over komt.

Waarom moet je Sniper Ghost Warrior 3 meerdere keren spelen?

Bij een groot aantal spellen loont het nog wel eens de moeite om meerdere keren door het verhaal te spelen. Verschillende moeilijkheidsgraden uit te proberen, een andere speelstijl aan te nemen, etc. Voor Sniper Ghost Warrior 3 is het helaas verdraaid moeilijk om een reden te geven waarom je de game zou kunnen blijven spelen. Als het je al lukt om de game uit te spelen zou je beretrots moeten zijn. Want de gemiddelde gamer stopt er hoogstwaarschijnlijk na twee uurtjes wel mee.

Sniper Ghost Warrior 3 is meer mis dan hit…

Het is droevig om dit te zeggen, maar Sniper Ghost Warrior 3 is helaas niet de game geworden die het had kunnen zijn. Het snipen en de gunplay is hartstikke goed gedaan, maar alles er om heen totaal niet. Het verhaal is gewoon slecht en ongeloofwaardig voor een game die vooral om realisme moet draaien. De gameplay is behalve het schieten saai en lineaire. Waarom CI Games voor een open wereld gekozen heeft is werkelijk een raadsel, want het voegt niets aan de game toe. Dat is niet helemaal waar, want het voegt immense laadtijden en framerate drops aan de game toe. Grafisch is de game ook teleurstellend en is het tevens moeilijk te geloven dat de game gebouwd is voor hedendaagse hardware. Het enige goede zijn de muziek en de geluidseffecten, maar daar koop je natuurlijk geen game voor. Als het je al lukt om de aandacht te behouden en de game werkelijk uit te spelen heb je het wel gezien. Sniper Ghost Warrior 3 is een game die je zeker niet meerdere keren zult willen spelen en dat is erg jammer. Misschien is het tijd voor CI Games om een nieuwe IP te lanceren en de Sniper Ghost Warrior reeks in vrede te laten rusten.

55

Gunplay

laadtijden