Skydive Proximity Flight word wellicht de rit van je leven

Zolang men al leeft zoeken we de grenzen op. We proberen van alles om ervoor te zorgen dat het leven niet saai wordt. De één start een bedrijf, en ander gaat naar de wallen, survivallen in het bos en ga zo maar door. Er zijn ook mensen die het randje opzoeken met extreme sporten. Zo heb je Freeski , MTB, Cliff Jumping  en Free Running. Vandaag nemen we een duik dat Skydiven heet. De game is afgeleid van Base Jumping, dat ook een extreme sport is. Of dit voor iedereen is weggelegd valt nog te betwisten, maar de makers van Skydive Proximity flgiht, Gaijin Entertainment, zorgen er in ieder geval voor dat we het in onze huiskamer kunnen uitproberen. De vraag die ik probeer te beantwoorden is of de makers het adrenaline gevoel en de snelheid kunnen overbrengen.

Skydive-Proximity-Flight01

Skydive heeft weinig opties

Skydiven (Base Jumping) houd in feite het volgende in. Spring van een berg of vanuit een helikopter en vlieg vervolgens als een speer door de lucht. Meters maken en de grond en boomtoppen scheren is het doel. Hier en daar een trucje maar niet te gek. Realiseer je dat de snelheid hoog ligt, en mocht je rare capriolen willen uithalen dan doe je dat waarschijnlijk ten koste van je eigen leven.

De game heeft maar een beperkt aantal mogelijkheden. Freestyle waarin je gewoon wat rond kunt vliegen, Adrenaline Race waarin je het opneemt tegen andere deelnemers, en Challenges waarin je door een aantal ringen moet vliegen. Laten we je meteen duidelijk vertellen dat Freestyle en Challenges erg saai zijn. Je bent steeds alleen en hierdoor word je niet gedwongen om tot het randje te gaan, ofwel het opzoeken van je eigen grenzen. Dit word wel gedaan als je start met Adrenaline Race! Je staat aan de top van een berg met 3 andere deelnemers. Tegelijk spring je naar beneden met als doel om als eerste te eindigen. Mocht je het voor het eerst doen dan realiseer je al snel dat je vaart moet maken anders kom je steeds als laatste aan.

Skydive-Proximity-Flight02

Tijdens het spelen kun je gebruik maken van je analoge stick, de Sixaxis motion controls en PlayStation Move. Om meteen met de deur in huis te vallen kan je het beste gebruik van de PlayStation Move of de Sixaxis motion controls. De geeft het beste beleving en je merkt al snel dat je mee buigt als je een haarspeldbocht wilt maken. Geloof ons, dat menig persoon die we de game hebben laten spelen enthousiast mee bewoog zonder dat ze het doorhadden. Gebruik je de analoge stick dan is het ronduit saai en voelt de game niet goed aan. Alsof de makers je dwingen om het juist niet met je analoge stick te spelen.

Verwacht verder geen spannende zaken als je naar beneden ruist. Geen overdreven SSX stunts of Mario Kart-achtige power-ups. Het is puur jij tegen de rest met de natuur en de wind als je vriend/vijand. Het enige wat je extra krijgt is een boost als je langs de bergtoppen, grond of bomen vliegt. Het metertje loopt op en als je deze gebruikt ga je een aantal seconden sneller. Realiseer je wel dat je dan bijna niet bestuurbaar bent.

Skydive Proximity Flight speelt zich af in de natuurlandschappen van Zwitserland, Grand Canyon , Halong Bay, Italië, Eagle Mountain, Death Valley,Monkey Gorge en Ice Ridge . Het ziet er allemaal kleurrijk uit. Van hoogstaande graphics kunnen we niet spreken. Het is geen Assassins Creed 4 of een Fifa 14. De makers hebben geprobeerd om het adrenaline gevoel en de snelheid realistisch over te brengen. En dat is ze gelukt! Hierover straks meer. De spelers in de game zien er normaal uit, niks spannends of iemand waaraan jij als speler je kunt identificeren. Het ziet er normaal uit, soms kom je onderweg (en als je hier tijd voor hebt) luchtballonnen tegen of andere objecten. Maar vanwege de snelheid schiet alles letterlijk langs je heen.

Skydive-Proximity-Flight05

Het geluid is realistisch

Als je een game speelt is het geluid ook van belang. Want een game zonder geluid is het zelfde als voetballen zonder bal. Waar de graphics iets wat saai overkomen zit het met het geluid helemaal tip top in orde. Heb je ooit je hoofd uit het raam gehangen terwijl je met de auto overde weg heen raast? Ja? Dan begrijp je goed waarom het geluid in Skydive goed is!

Als je de game start komt er een stevig nummer over je speakerset dat ervoor zorgt dat je adrenaline wordt opgewekt. Tijdens het spel zelf zal de wind alles overnemen en mocht je toch een waaghals zijn dan moet je maar eens zo laag mogelijk vliegen. Bomen, bergentoppen, bruggen als je hier langsheen raast hoor je het weerkaatsen van de wind en het object. Dit geeft een fantastisch gevoel. Mocht je een goede subwoofer hebben dan moet je deze echt eens opendraaien. Doordat de wind realistisch klinkt, komt dat ten goede met de hoge snelheden. Scheer erna door smalle berggangen en probeer dit zo snel mogelijk te doen. Heerlijk en uitdagend!

Skydive-Proximity-Flight04

Replay value

Je koopt een game om deze toch vaker te spelen. Gelukkig weten velen makers dit en komt men vaak nog met DLC pakketten aanzetten. In Skydive is het allemaal een beetje karig. Mocht je de vele routes hebben gedaan dan houdt het verder op. Je kunt nog proberen om alternatieve routes te zoeken maar uiteindelijk ga je toch voor de snelste weg om zo een race te winnen. Er zit helaas ook geen online Multiplayer in. Dit had de replay value zeker kunnen verhogen. Al met al is het recht toe, recht aan. En persoonlijk denken we dat vele gamers hierdoor zullen afhaken.

Skydive-Proximity-Flight03

Wat kunnen we concluderen van Skydive Proximity Flight. De game is uitdagend en het gaat je zeker tijd kosten om elke race op 100% uit te spelen. Het geluid en de snelheid zorgen ervoor dat je op je puntje van je stoel gaat zitten om ervoor te zorgen dat je elke bocht goed maakt. Het is echt een enorme kick om door smalle berggangen heen te razen terwijl je tegenstanders in je nek lopen te hijgen. Je zult tot het uiterste moeten gaan om als eerste te eindigen.

Een minpunt aan de game is toch wel de replay value. Het ontbreken van een online multiplayer is toch een gemiste kans. Wellicht dat deze optie later word toegevoegd of wellicht in een nieuw deel. Skydive Proximity Flight is een PSN game en kost € 19,- en dat is voor de game meer dan genoeg.

75

Uitdagend
100% halen is pittig