In Shadow Tactics: Blades of the Shogun leef je in de schaduwen

Het is vandaag de laatste dag van het jaar 2016 en het leek ons een goed idee om deze af te sluiten met een review van een geweldige game. Het afgelopen jaar hebben we erg veel stealth games langs zien komen en ons talloze uren mogen vermaken met het grandioze Dishonored 2 en relatief onbekende Aragami. Maar wat al die jaren een beetje miste was de pure stealth gameplay van een game als het klassieke Commando’s. Het wachten is echter voorbij want Shadow Tactics: Blades of the Shogun brengt deze klassiek gameplay terug en steekt dit in een modern nieuw jasje. Wij gingen als ware ninja’s aan de slag en namen Shadow Tactics: Blades of the Shogun op de proef.

shadow-tactics-bamboo shadow-tactics-blades-of-the-shogun

Welkom in het Edo tijdperk

Shadow Tactics: Blades of the Shogun speelt zich af in een tijd die hevig geïnspireerd is door het Edo tijdperk. Japan is al jaren verwikkelt in een ernstige burgeroorlog en de nieuwe Shogun heeft het land weten te verenigen. Er staat echter een nieuwe mysterieuze krijgsheer op genaamd Kage en deze wilt er alles aan doen om het land weer in chaos en onrust onder te dompelen. De Shogun geeft Mugen, zijn trouwste samoerai, de taak om de identiteit van Kage te achterhalen en zijn snode plannen te stoppen. Dit kan Mugen natuurlijk niet alleen en daarom neemt hij ninja Hayato, dievegge Yuki, spion Aiko en scherpschutter Takuma in dienst. Of het ze zal lukken om de kwaadaardige Kage tegen te houden heb jij natuurlijk in handen.!

Geduld is een schone zaak

Wat een stealth game als Shadow Tactics: Blades of the Shogun nou zo uitdagend maakt is het feit dat je heel erg geduldig moet zijn. Klakkeloos een gevecht in rennen resulteert in de meeste gevallen tot een snelle dood en is dus een enorme tijdverspilling. Nee, in Shadow Tactics bestudeer je eerst wat jouw vijanden doen, wat zijn hun loop routes, waar zou je hun lichamen kunnen verstoppen, is het mogelijk om een confrontatie te vermijden? Je bent tijdens elke missie veel meer bezig met “hoe” je het wilt aanpakken. Snijd je met behulp van Mugen’s vlijmscherpe zwaarden een groep vijanden aan stukken of gebruik je juist Yuki om een moord als een ongeval te laten lijken? Shadow Tactics kent talloze manieren om een missie te behalen en dit kan in de meeste gevallen zonder een keer gezien te worden en zonder iedereen te doden.

Ieder personage heeft zijn eigen specialiteit en bijbehorende eigenschappen en dat maakt de manier waarop je de game speelt erg leuk en divers. Hayato’s shuriken kunnen gebruikt worden om de meeste vijanden van een afstand uit te schakelen, al werkt dit niet op een samoerai. Hier zul je Mugen’s brute kracht voor nodig hebben. Aiko, een van de coolste personages in de game, kan kleding stelen en zich voordoen als geisha of priesteres. Erg handig om bepaalde vijanden af te leiden. Daarnaast heeft ze ook een handige lading niespoeder bij de hand om tijdelijk het gezichtsveld van bewakers te verkleinen. En het gezichtsveld van de vijanden is erg belangrijk om in de gaten te houden.

Ieder personage heeft zijn eigen specialiteit en bijbehorende eigenschappen en dat maakt de manier waarop je de game speelt erg leuk en divers.

De kern van Shadow Tactics: Blades of the Shogun is simpel samen te vatten. Blijf in de schaduwen, vermijdt zoveel mogelijk confrontaties, en let goed op wat de tegenstanders doen. Voor je het weet speedrun je door de missies heen zonder een enkele keer gezien te worden en dit geeft de game ook meteen heel wat replay waarde.

shadow-tactics-pagoda

Een isometrisch perspectief is niet voor iedereen weggelegd

Tegenwoordig zijn er niet zo veel games die kiezen voor een isometrisch perspectief, maar gelukkig is dit in Shadow Tactics: Blades of the Shogun wel het geval. Door dit perspectief kun je in één oogopslag zien hoe een level in elkaar steekt en de verschillende missies die je in deze game zult vinden zien er prachtig uit. Nou hebben we standaard al een grote voorliefde voor Japan en dat komt vooral in deze titel goed uit. De game zit namelijk vol prachtige omgevingen die rechtstreeks uit een samoerai blockbuster film lijken te zijn getrokken. Van bamboebossen tot bloesembomen en prachtige kastelen, je zult er van alles tegenkomen. De vijf verschillende personages hebben allemaal een uniek uiterlijk en dit geeft ze uiteraard enorm veel karakter. Wat heb je immers aan een game waarin je met vijf dezelfde ninja’s speelt. Ondanks de simplistische grafische stijl (in vergelijking met hedendaagse triple A games) is er zo vreselijk veel detail in Shadow Tactics te vinden. Voetstappen die in de sneeuw achterblijven en je positie kunnen verraden en meer van dat soort subtiele dingen. Ontwikkelaar Mimimi Productions heeft heel erg hun best gedaan en dat druipt van de game af.

De Japanse muziek is geweldig

Een stealth game is niet compleet zonder die typische muziek die je vaak in ninja en samoerai films hoort. De shakuhachi fluit is daarom ook in Shadow Tactics: Blades of the Shogun prominent aanwezig. En de geweldige muziek zorgt voor enorm veel sfeer. Of je nou met Yuki of een van de andere personages door een missie sluipt, de Japanse muziek klinkt heerlijk authentiek. Qua geluidseffecten hoor je bijvoorbeeld hoe het bloed van nietsvermoedende vijanden uit hun lichaam spuit na een strategisch geplaatste slice van je ninjatō en nog veel meer van dat soort gruwelijke details.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun is stealth pur sang!

Tijdens ons bezoek aan Gamescom 2016 was al vrij snel duidelijk dat Mimimi Productions een game aan het ontwikkelen waren die de harten van pure stealth gameplay liefhebbers zou gaan veroveren. Het is ze gelukt om de klassieke gameplay te vernieuwen en kozen gelukkig niet voor hedendaagse soldaten of cowboys, maar Japanse ninja’s en samoerai’s. De graphics van de game zijn erg gedetailleerd, ondanks het isometrische perspectief van een game als Shadow Tactics. Wij waren in ieder geval aangenaam verrast. Hetzelfde geldt voor de muziek in de game. Deze weet perfect een typisch Japanse sfeer te creëren. Als je van klassieke stealth games houdt waarin je juist niet als een Rambo door de levels moet rennen, dan kies je voor Shadow Tactics: Blades of the Shogun! Het is een geweldige game geworden en het wachten zeker waard geweest. Games van dit kaliber, dit genre en dit thema komen namelijk niet vaak voorbij.

81

Klassieke gameplay
Mooie graphics