Johnny Gat vetrekt naar de hel om Satan een pak slaag ter verkopen op z’n eigen turf

Toen de eerste Saints Row verscheen werd het meteen gezien als een kopie of aftreksel van Grand Theft Auto. Maar ook toen al had deze game zijn eigen accenten die het leuk en onderscheidend maakten, een goed voorbeeld is de uitgebreide create a player optie. Deel één en twee zijn games waar ik mij persoonlijk erg mee vermaakt heb, maar vanaf deel drie is Volition Inc. compleet andere richting ingeslagen: namelijk die van niks is te gek, over de top (actie), flauwe humor. Nu in Saints Row: Gat out of hell lijkt het nog net weer een stapje gekker te worden en vertrek je als levende naar de hel om daar Satan een pak slaag te verkopen.

Saints Row IV Gat out of hell Satan Saints Row IV Gat out of Hell

Satan zoekt een geschikte partner voor zijn dochter Jezebel

Het verhaal van deze uitbreiding (die overigens ook los gekocht kan worden) is weer net zo absurd als in deel drie en vier. Satan zoekt een partner voor zijn dochter Jezebel en hij heeft in de president een geschikte kandidaat gevonden. Middels een bezeten ouijabord kidnapt de duivel hem dan ook, waarop zijn vrienden Johnny Gat en Kinzie achter hem aan de hel in springen om hem te redden.

Gat Out of Hell is meer van hetzelfde en een tikkeltje herhaaldelijk

In Saints Row: Gat Out of Hell kruip je dan ook in de huid van één van deze twee Saints. Dat betekent helaas dat het niet mogelijk is om je personage helemaal naar je eigen smaak aan te passen, zoals in voorgaande delen wel mogelijk was. Een klein gemis aangezien het een van de sterke punten van de Saints Row serie is waardoor je meer een band krijgt met je personage.

Als je eenmaal in de hel bent, zie je meteen veel gelijkenissen met het al oude en vertrouwde Steelport, maar net als in Saints Row IV heeft de Rivaal allerlei onderdanen rondlopen en middelen om het jou lastig te maken. Aangezien dit de hel is hebben we dus te maken met de duivel zelf aka Satan en zijn leger aan demonen. Er is niet echt een hoofverhaal aanwezig in Gat out of Hell, je moet door middel van acties een balk opvullen om Satan zijn aandacht te trekken, kwaad te krijgen en uiteindelijk een gevecht met hem uit te lokken. Deze demonen zullen het jou tijdens het uitvoeren van de welbekende opdrachten lastig maken. De missiestructuur in Gat out of Hell is iets anders qua opzet, maar is wat betreft de activiteiten veel van hetzelfde. Je moet vrienden maken in de hel en dat doe je niet met de minste! Zo heb je Dane van Ultor, kapitein Blackbeard, (DJ) William Shakespeare en als laatste Vlad the Impaler, oftewel Dracula. Voor hen voer je opdrachten uit, welke constant in dezelfde volgorde afgerond moeten worden.

Het is ook mogelijk om Gat out of Hell in co-op te spelen.

Ook in Gat out of Hell spelen superkrachten weer een grote rol. Zo heb je de engele vleugels waar mee je je snel kan verplaatsen door de hel maar zul je ook andere krachten tot je beschikking krijgen. Deze krachten krijg je door middel van opdrachten te doen voor eerder genoemde personages. De krachten verschillen van minions die je op kunt roepen om je te helpen tot aura’s, elemental blasts en harde grond stompen waarmee je de vijanden om je heen verlamd en schade aanricht.

De opdrachten zijn oude bekende opdrachten zoals survival missies of andere variaties op reeds bekende opdrachten. Zo heb je Mayhem een variatie op de Fraud mode. Maar daarnaast zijn er ook wat nieuwe activiteiten, zoals Hellblazing. Hierin moet je met behulp van de vleugels die Johnny en Kenzie krijgen aan het begin van de game door een aantal checkpoints vliegen voor de beste tijd. Dan heb je ook nog Salvation, waarin je arme zielen die de hel invallen moet zien op te vangen. Eigenlijk komen de activiteiten en heel Saints Row: Gat out of Hell neer op vooral veel heen en weer vliegen. Hoe hoger de score bij de activiteiten, hoe meer geld je ervoor krijgt. Met XP, geld en speciale orbs die je overal kunt vinden (dit zijn er honderden dus letterlijk overal), kun je jouw wapens en vaardigheden verbeteren, zoals we dat kennen uit de voorgaande Saints Row games. Het is ook mogelijk om Gat out of Hell in co-op te spelen, de ene speler bestuurt dan Gat en de ander Kinzie.

iants Row 4 Gat out of hell chairmageddon

De schoonheid van de hel laat mij niet smelten

Saints Row: Gat out of Hell ziet er leuk uit maar is zeker geen current-gen waardige game als het om de graphics gaat. De graphics zijn dezelfde als Saints Row IV: Re-Elected, een opgepoetse versie van de PlayStation 3 versie van Saints Row IV dus. Dat komt dus neer op iets scherpere textures, geen kartelranden meer en andere (betere) belichting. Hier had best wat extra aandacht ingestoken mogen worden.

Stemmen uit de hel

Het geluid in Gat out of Hell is van prima kwaliteit, de stemmen en de voice acting zijn weer goed geregeld alleen is de lip sync echter af en toe niet helemaal in orde. Kwa muziek betreft in de autos kan ik eigenlijk niet zo heel veel melden moet ik eerlijk bekennen. Door de super powers als super sprint en vliegen met je vleugels stap je eigenlijk niet zo snel (lees nooit) in een auto. Hmmm misschien is dat de reden dat die musical cut scenes tussen onder andere Jezebel en Satan in de game zitten.

Matige replay value en geen multiplayer

De replay value van Saints Row: Gat out of Hell zit hem in het verzamelen van alle orbs en met alle activiteiten de gouden medaille te behalen, mocht je dat al niet hebben behaald tijdens het spelen van de game. Verder valt er in deze toch al vrij korte stand alone uitbreiding niet erg veel meer te doen. De game beschikt namelijk ook niet (op de co-op mode) na over een multiplayer mode.

Is de ticket naar hel je geld waard?

Dan nu de vraag is Saints Row: Gat out of Hell zijn geld waard? Gat out of Hell is een hele kort uitbreiding, ongeveer 4 a 5 uur en dan ben je klaar met deze game. Er is ook niet echt een verhaalende missie lijn en eigenlijk ben je alleen bezig met mini games. Geen vette shoot out of achtervolgingsmissies zoals je eigenlijk wel zou willen zien in een game als deze. Nu is Gat out of Hell verschenen op zowel de last-gen als current-gen, maar op de curruent gen ziet het er toch niet heel erg veel indrukwekkender uit. Als je een (grote) fan bent van de Saints Row serie kan je hier ongetwijfeld mee leven en dan vind je deze uitbreiding zeker je geld waard maar mede door gebrek aan variatie zullen mensen die nieuw zijn met de serie er denk ik niet zo veel plezier van hebben.

70

Gat
Flauwe humor