Kalypso Entertainment en Gaming Minds kwamen onlangs met een strategie- en handelsgame genaamd Rise of Venice. Ben je benieuwd naar deze game, lees dan hieronder mijn Rise of Venice review.

Het is weer een tijd geleden dat ik een echte strategie game heb mogen spelen. Maar de afgelopen week ben ik helemaal in Rise of Venice gekropen om te ervaren hoe tijdens de Renaissance het reilen en zeilen (sorry, ik kon het niet laten) van een handelaarsleven eruit zag.

Wat kun je allemaal doen?

Je kan deze game op verschillende manieren spelen. Je kan bijvoorbeeld kiezen tussen Campaign mode, Free Play mode of Score Board Match. En er is ook een multiplayer mode waardoor je ook een competitie kan aangaan met je vrienden. Daarnaast kun je per gekozen mode weer kiezen hoe je de game wilt spelen en vanaf welk punt je begint. Zo kun je bijvoorbeeld instellen wat het doel is van je game. Wil je populariteit, aanzien of kapitaal in de vorm van gebouwen, schepen of geld? Wil je beginnen met weinig kapitaal of veel? Kortom, genoeg keuzes om je game te customizen naar wat jij zelf het prettigst vind.

Campaign mode

Ik begin met Campaign mode omdat ik een sucker ben voor een goed verhaal in een game en vind dat de ervaring van een game hierdoor aanzienlijk verbeterd wordt. Het verhaal neemt mij mee naar 15 maart 1844. Met mij bedoel ik mijn character Giacomo da Narni, kleinzoon van Erasmo, de beroemde handelaar. Erasmo, ook wel bekend als de Luipaard, heeft als laatste wens dat Giacomo zijn leven als simpele winkeleigenaar achter zich laat. Hij wilt dat zijn kleinzoon zich omhoog werkt tot een grote handelaar om zo een nobele heer te worden. Erasmo wilt niets liever dan dat zijn kleinzoon trouwt met een vrouw uit een nobele familie en een comfortabele leven leidt. Iets wat hij zijn hele leven lang voor zichzelf had verlangd.

Maar even terug naar de setting waarbinnen de game zich afspeelt. Venetië, die net jaren is geteisterd door oorlogen, is langzaamaan weer aan het opbloeien. De stad is een steeds belangrijke positie gaan spelen in de handel tussen West Europa en het oosten. De welvaart en de handel zorgen ervoor dat de stad er qua cultuur op vooruit gaat. Toch is niemand nog veilig. Binnen Venetië zijn invloedrijke families in onderlinge oorlog voor meer invloed en rijkdom. Achter gesloten deuren grijpen ze naar alle kansen om anderen te saboteren en niemand is veilig voor deze politieke spelletjes. Maar ook daar buiten is er veel gaande. Want de handelaren worden ook nog bedreigd door vijandelijke steden en piraten.

Gameplay en controls

Rise of Venice is binnen het genre geen moeilijke game. Het duurt even voordat je door hebt hoe je alle zaken regelt, maar de tutorial en kleine aanwijzingen wijzen je voor een groot deel op weg. In het begin heb je één stad, Venetië, waarbinnen je goederen kan inkopen en verkopen. Je kan verschillende panden kopen, jezelf omhoog werken bij invloedrijke families door side quests te doen en zelfs naar de kerk om te bidden en donaties te doen. Hoe hoger je rank in de game, hoe meer mogelijkheden je hebt. Zo kun je, wanneer je rank of reputatie stijgt, steeds meer steden bezoeken en binnen steden opslagplaatsen kopen om nog meer handel te drijven. Ook geld maakt dingen mogelijk, bijvoorbeeld geld uitlenen om rente te vangen of meer schepen kopen om grotere bulken goederen te verplaatsen.

De controls zijn overigens ook simpel, omdat je bij het kopen en verkopen alleen hoeft te schuiven met een balkje. Je werkt gelukkig niet met getallen, waardoor je sneller handel drijft. Maar zodra je meerdere schepen beheert, zul je merken dat je meer moeite moet doen om het overzicht te behouden. Zo heb ik wel vaker een verkeerde schip naar de verkeerde plek gestuurd, omdat ik niet uitzoomde of controleerde of ik wel het juiste geselecteerd had. Op zo’n moment raakt mijn geduld op en wil ik een moord plegen. Helaas was ik toen nog niet gevechtsklaar om een ander schip aan te vallen.

Rise of Venice betalingsysteem 1

Een van de aspecten die een ongeduldige persoon helpen is de mogelijkheid de tijd te versnellen. Dat is erg handig als je moet wachten om met je schip van de ene kant van de map naar de andere kant te reizen. Voordat ik dit goed inzette, zat ik wel eens als een zombie naar het scherm te staren totdat ik arriveerde waar ik moest zijn. Of ik vergat de tijd weer op ‘normaal’ te zetten en verloor veel tijd in de game, omdat de game realtime wordt gespeeld.

Tijdsdruk

Speel je zoals ikzelf niet zoveel strategiegames, dan verwacht je dat Rise of Venice een suffe game is. Maar vergis je niet in de tijdsdruk die op je ligt. Zo verlopen side quests na een tijdje en stijgt je rank daardoor niet. En elke seconde dat je stil staat kost je geld. Je bemanningsleden moeten doorbetaald worden, dus moet je er met je hoofd bij blijven. Ik was me hier niet heel erg bewust van in het begin en smeet daardoor onbewust met geld.

https://www.youtube.com/watch?v=6X8sCA4r8HA” width=”620″ height=”360″]

Graphics, sound en voice-overs

Oké, als er een game is waarbij de graphics en geluiden mij niet erg veel interesseren, dan is het wel bij Rise of Venice. Laat ik het anders stellen: Bij deze game ben je zo druk met zoveel dingen waar je aan moet denken, dat ik het geluid op gegeven moment uitzette. Maar ach, het muziekje op de achtergrond is best wel lekker. In het begin dragen alle geluiden in de game bij aan de game-ervaring. De voice-overs zijn in het Engels, maar je hoort wel Italiaanse accenten. En op het moment dat Giocomo begint te bidden in een kerk hoor je hem in zijn moedertaal praten. Dit was in het begin nog verrassend en leuk. Maar op gegeven moment begon ik het geluid van de golven en van de drukke havens zat te worden. Toch heb ik niets te klagen over de kwaliteit van de gebruikte achtergrondmuziekjes en geluiden.

Rise of Venice kaart

Laten we eerlijk zijn. Als dit soort strategy games niets voor jou is, dan raad ik je Rise of Venice niet aan. Zelf heb ik ook mentaal een knop moeten omzetten om dit soort games weer te spelen en ik neem het je niet kwalijk als je deze review niet boeiend vindt. Sterker nog, in dat geval ben ik zelfs verbaasd dat je tot hier hebt gelezen.

Maar ben je wel een strategy gamer en ben je gek op games als Civilization, of misschien zelfs games als Port Royal en Patrician, dan is deze game iets voor jou. De gameplay was vrijwel drempelvrij, er is veel aandacht besteed aan details die de gamer mee terug in de tijd nemen en er zijn verschillende manieren om de game te spelen. Dat zorgt in mijn ogen voor een replay waarde, omdat je zelf bepaald in welke omstandigheden je steeds start en wat je doel is.

Ik geef de game in ieder geval een 7,5 voor de gameplay, een 7,3 voor de soundtrack en een 7,2 voor de graphics. Ik heb de multiplayer niet gedaan en kan deze niet beoordelen. Ik kom gemiddeld op een 7,3, dus afgerond een 7,5.

En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar wat jullie denken. Dus mocht je de game kennen of spelen, laat een comment achter hieronder. Ik ben inmiddels toe aan een game waar ik brainless dingen of personen kan vermoorden.

• Yumi

Perzian…jij en strategie games??

• PerziaN

Is dat zo raar? Ok, ok, ik moet toegeven dat het niet mijn strong suit is, zo’n strategy game. Maar ik moest echt lachen toen ik een piratenschip langs me zag varen en hoopte dat ze niet aanvielen. Ik had namelijk nog geen wapens aan boord. En ja hoor, daar gingen ze, alsof ze me niet eens zagen. Op dat moment ging ik van gespannen, naar opgelucht, naar verontwaardigd! Ik was namelijk beledigd dat ze me niet ‘belangrijk’ genoeg vonden om aan te vallen. Haha!