In Rise of Iron word jij een Iron Lord!

Destiny, de veelbelovende shooter van Bungie, werd op 9 september 2014 uitgebracht en kreeg nog al verschillende beoordelingen. De grootste klacht was de afwezigheid van een concreet verhaal en de vele plot holes die de game rond de release bevatte. Hier kwam gelukkig al best snel verandering in. In The Dark Below uitbreiding trotseerden spelers de krachtige Hive prins Crota, in de House of Wolves brachten spelers de verraderlijke Skolas tot gerechtigheid en in The Taken King vernietigde spelers de wraakzuchtige vader van Crota, Hive koning Oryx. Het afgelopen jaar was het qua content echter een beetje uitgestorven in Destiny. De april update voegde een nieuwe Strike missie aan de game toe, wat extra Story missies en wat leuke nieuwe gear. Het wachten was echter op Destiny 2. Bungie gaf echter al vrij snel aan dat Destiny 2 uitgesteld was en we in de tussentijd aan de slag mochten gaan met de nieuwe Rise of Iron uitbreiding. Tijdens ons bezoek aan Gamescom kregen we in augustus al een voorproefje van de Supremacy PVP modus en The Wretched Eye Strike missie, twee unieke nieuwe dingen die Rise of Iron zou toevoegen. Maar de afgelopen drie weken was het eindelijk zo ver. Samen met een groep geweldige clan broeders beklommen we Felwinter Peak en namen we het op tegen de House of Devils. Hadden we het in ons om Iron Lords te worden? Jullie lezen het hier in onze Rise of Iron review!

rise-of-iron-dreg rise-of-iron-gear

Lord Saladin heeft onze hulp nodig!

Lang geleden vond de mensheid met behulp van de Warmind supercomputer Rasputin een nieuwe technologie. bewapend met de kracht van het licht die ons geschonken werd door de Traveler hadden we grootse plannen. We zouden deze Siva technologie gebruiken om onze beschaving te herbouwen en nieuwe planeten te koloniseren. Dankzij Siva zou zoveel mogelijk zijn, het zou een nieuwe gouden eeuw voor de mens kunnen zijn. Maar toen keerde Siva zich onverwacht tegen ons. Honderd Iron Lords, de beschermers van ons vrijwel uitgestorven volk, werden er op uit gestuurd om Siva eens en voor altijd te stoppen en slechts negen bereikten de kern van Siva. Een machine die door nanotechnologie en kunstmatige intelligentie een eigen leven was gaan leiden. het gevecht was lang en bloederig en van de negen Iron Lords wist alleen Lord Saladin de strijd te overleven. Siva was verslagen maar het licht van Lady Jolder, Lady Skorri, Lord Felwinter en de overige legendarische Guardians scheen niet meer.

De Eliksni, of Fallen in onze taal, hebben Siva gevonden en weer geactiveerd. ze hebben echter geen idee wat ze in handen hebben en zijn als kleine kinderen met een nieuw stuk speelgoed. The House of Devils, die we al eerder uit de Russische Cosmodrome hadden verjaagd zijn terug en sterker dan ooit. Ze hebben met Siva geëxperimenteerd en hun lichamen verbeterd met allerlei cybernetische implantaten. Siva stroomt nu door hun lichamen en ze zullen er alles aan doen om hun territorium terug te winnen en de mensheid te vernietigen. Wij moeten Iron Lords worden en de gestoorde House of Devils tegenhouden. Slijp je zwaarden en bewapen jezelf Guardian, het is tijd om legendarisch te worden.

De Wrath of the Machine raid is het grote hoogtepunt van Rise of Iron!

Het eerste wat je in Rise of Iron wilt gaan doen is natuurlijk je Light Level verhogen. Dit doe je door betere gear te vinden en is een essentieel onderdeel van je personage. Simpel gezegd, hoe hoger je Light Level, hoe sterker je wordt. In april werd de LL verhoogd naar 335 en met Rise of Iron zijn we aangekomen bij 400 LL (dit is echter pas te bereiken zodra de Heroic Modus van de Wrath of the Machine Raid uit is). Door de nieuwe Story missies te spelen zul je gelukkig vrij snel al 340 – 350 LL kunnen behalen, en dit zul je zeker nodig hebben om de endgame content te bereiken. Dankzij het vernieuwde LL systeem zul je trouwens niet perse te hoeven raiden om het maximum te halen, er zijn een heleboel verschillende activiteiten waar je mee aan de slag kunt.

Laten we beginnen bij het pvp aspect van de game. In de Crucible verdien je namelijk (met een beetje geluk en een zegen van RNGsus) allerlei geweldige Legendary wapens. Bungie heeft daarnaast ook een hele lading Year 1 (klassieke wapens uit het eerste jaar van Destiny) wapens teruggebracht. Hoe hoger je LL, hoe sterker de wapens zullen zijn. Op vrijdag (30 september) konden vastberaden Guardians voor het eerst weer aan de slag met Trials of Osiris. In deze pvp modus stel je een team van drie Guardians samen en neem je het in een spannend vuurgevecht op tegen drie andere spelers. Speciale bounties belonen je vervolgens ook weer met allerlei unieke gear. Als je overigens echt geluk hebt krijg je (zelfs als je verliest) aan het einde van een match een beloning. En dit kunnen hele coole stukjes gear zijn uit het vorige seizoen van Trials of Osiris. De afgelopen week vond de allereerste Iron Banner van de nieuwe  uitbreiding plaats en ook hier konden spelers weer geweldige beloningen verdienen. De nieuwe Iron Banner is een stuk toegankelijker geworden en in recordtijd waren onze drie classes Rank 5 en bewapend met een geweldige nieuwe uitrusting.

The Wrath of the Machine raid heeft als thema The House of Devils en tijdens deze uitdaging zul je een aantal coole bazen moeten verslaan

Heroic strikes en de wekelijkse Nightfall strike zijn ook hele leuke endgame content waarin je coole beloningen ontvangt. Al moet je vooral bij de Nightfall strikes best wel wat geluk hebben om met een Exotic item naar huis te gaan. Naast The Wretched Eye strike zijn er ook wat oude strikes vernieuwd. Zo kun je het opnemen tegen de door Siva verbeterde Sepiks Prime, in de Sepiks Perfected strike en zul je de ranzige Ogre Phogoth opnieuw moeten trotseren. Aan het einde van een strike vind je een speciale schatkist die je enkel met een Skeleton Key kan openen. Het leuke van dit systeem is dat je nu niet honderd keer dezelfde strike hoeft te doen om eindelijk die felbegeerde cloak of Taniks te bemachtigen. Het nadeel is dat Skeleton Keys heel erg zeldzaam schijnen te zijn en dat je met een beetje pech drie sleutels achter elkaar verspilt om een Warlock bond te ontvangen…dat terwijl je main character een Titan is en je op jacht bent naar de Devils Dawn sniper rifle (wij hebben dit persoonlijk moeten ervaren). Hopelijk zal Bungie de droprates van Skeleton Keys dus een beetje verhogen. Strikes zijn in ieder geval weer relevant en bevatten een aantal hele gave nieuwe strike specific loot.

rise-of-iron-trials

Naast de uitgebreide PVP content en de Strikes heeft Bungie nog iets nieuws aan de game toegevoegd, namelijk de Archon’s Forge. Bungie omschrijft dit als een kruising tussen Court of Oryx uit The Taken King en Prison of Elders uit House of Wolves, maar in werkelijkheid is het totaal wat anders. De Archon’s Forge is een arena waarin je het tegen verschillende bazen opneemt. Eerst zul je een hele lading gewone vijanden moeten verslaan. Zo nu en dan vind je vervolgens een Siva Offering die je kunt gebruiken om een nieuwe gevecht te activeren. Maar door een hele vieze exploit waarmee je Siva Offerings kon dupliceren heeft Bungie door middel van een patch spelers enorm beperkt. Je kunt nu namelijk maar een enkele Siva Offering bij je dragen, wat best frustrerend is. Deze offerings zijn er trouwens in verschillende moeilijkheidsgraden: Fused (groen/uncommon), Enhanced (blauw/rare) en Perfected (paars/legendary). Vooral de Perfected Siva Offerings zijn erg uitdagend, maar het mooie is dat je van elke moeilijkheidsgraad goede beloningen kunt ontvangen. Zelf ontvingen we meerdere “But Not Forgotten” sniper rifles, “Saladin’s Vigil” fusion rifles, class items en verschillende soorten armor. Het is dus zeker een goede plek om sterkere items te verzamelen. Blijf er dus zeker even rondhangen als je op een fanatieke groep spelers stuit.

Tot slot is er natuurlijk ook weer een nieuwe raid. The Wrath of the Machine raid heeft als thema The House of Devils en tijdens deze uitdaging zul je een aantal coole bazen moeten verslaan. Om de raid te beginnen zul je traditiegetrouw de “deur” eerst moeten openen. Dit is een leuke puzzel waarin elk teamlid goed moet opletten. de eerste baas is een reusachtige Archon Priest genaamd Vosiks, de tweede baas is de Siege Engine (a.k.a. de Death Zamboni) en naast allerlei geweldige platform puzzels en verborgen schatten zul je tot slot eindbaas Aksis moeten trotseren. deze laatste heeft ons raidteam helaas nog niet weten te verslaan. maar het is een geweldig gevecht waarin teamwork essentieel is. De nieuwe raid wapens zien er geweldig uit en zijn dit keer ook buiten de raid heel erg goed te gebruiken. De raid gear is helaas wat deze Guardian betreft wat minder gaaf. De Hunter class heeft het erg goed getroffen, Titans en Warlocks…not so much. Uiteraard gaan we de verschillende sets wel weer verzamelen. De Heroic Modus komt er ook aan en zal op 18 oktober gelanceerd worden.

Maak kennis met ornamenten

Grafisch gezien zag Destiny er altijd al erg goed uit, maar voor deze uitbreiding heeft Bungie wat nieuws aan de game toegevoegd. Ornamenten (skins) zijn nu beschikbaar om een selectie van Exotic wapens een ander tintje te geven. Daarnaast kun je de Trials of Osiris uitrusting en Iron Lord uitrusting ook van allerlei coole grafische effecten voorzien. Vooral de Trials of Osiris uitrusting ziet er werkelijk geweldig uit, maar de enige manier op deze ornamenten te verkrijgen is om met 9-0 te winnen, iets wat de gemiddelde speler niet zal lukken. Een groot deel van de community zal dus nooit van deze ornamenten kunnen genieten en dat is aan de ene kant best jammer. Tegelijkertijd is het wel meteen een geweldige trofee voor de mensen die de mysterieuze Lighthouse wel zullen bereiken. Verder kun je bij de Eververse Trading vendor overigens een aantal artifacts kopen die de game een andere kleur geven. Hebben we dat nodig?

destiny-rise-of-iron

De epische Rise of Iron muziek heeft wel wat van Game of Thrones!

Met de muziek van Rise of Iron zit het weer helemaal goed. De nieuwe theme song zorgt namelijk bij menig Guardian voor kippenvel en draagt enorm bij aan de sfeer van de uitbreiding. Daarnaast zul je tijdens het gevecht tegen de Death Zamboni in de Wrath of the Machine raid getrakteerd worden op een stukje snoeiharde metal, perfect om de adrenaline op te pompen. Lord Saladin blijft echter een beetje een monotone stem hebben en na een tijdje raak je de laatst overgebleven Iron Lord wel een beetje zat. Misschien zou hij zich toch wat meer met het komende Iron Banner toernooi moeten gaan bezighouden. Iron Lady Efrideet heeft dit helaas al van hem overgenomen.

Een uitbreiding gevuld met puzzels en geheimen…

Dankzij de Rise of Iron uitbreiding is er weer enorm veel in Destiny te doen. Naast al die content de we al eerder hebben beschreven zit de game namelijk ook nog eens vol met geheime opdrachten en uitdagende puzzels. Zo is onlangs ontdekt hoe de zeldzame “Outbreak Prime” Exotic pulse rifle bemachtigend kan worden. Eerst zul je een aantal geheime monitoren in de Wrath of the Machine raid moeten activeren zodat je een speciaal item ontvangt. Uiteraard is hier weer een uitgebreide questline aan verbonden waarmee je uiteindelijk de Outbreak Prime kunt bemachtigen. Maar dat is niet alles, want er zijn quests voor de gehate Thorn hand cannon, de iconische Gjallarhorn rocket launcher en de splinternieuwe Kovostov auto/pulse/scout rifle die gebaseerd is op de allereerste auto rifle die je in Destiny ontvangt. Verspreid door de Plaguelands vind je ook op de raarste plekken “Dormant Siva Clusters”, items die mogelijk wel wat met de Heroic modus van de Wrath of the Machine raid te maken zullen hebben. Er is gewoon zo veel nieuws te doen, het is overweldigend als je zoals ons sinds de Sparrow Racing League al niet meer gespeeld hebt. Over SRL gesproken, deze keert in december terug, evenals Festival of the Lost. Er is dus heel wat om naar uit te kijken.

Rise of Iron heeft onze harten terug gewonnen!

Rasputins Legacy is dankzij Rise of Iron weer herenigd en dit voelt enorm goed. De game zit boordevol content en sinds de release op 20 september hebben we de afgelopen weken volop Destiny gespeeld. Aksis is nog niet verslagen, maar we zijn vastberaden om dit deze week na de reset te bewerkstelligen. Daarnaast hebben we heel wat lol in Iron Banner gehad. De gunplay van Destiny is nog altijd fantastisch en Rise of Iron bevat best een leuk verhaal. Helaas gaan de schrijvers er helemaal niet zo diep op in. Grafisch gezien is niet veel veranderd, al heeft Bungie allerlei coole ornaments aan de game toegevoegd. De muziek is weer van epische proporties en een genot om te beluisteren, maar hier is Bungie altijd al erg goed in geweest. Rise of Iron bevat zo veel nieuwe content, het is overweldigend. Toch twijfelen we of het genoeg zal zijn om ons zoet te houden tot Destiny 2. Voor nu gaan we gewoon lekker bezig want Rise of Iron heeft onze harten in ieder geval terug gewonnen.

79

Veel content
Nieuwe gear
Leuke gameplay

Is het genoeg?

Of Rise of Iron ons zoet kan houden tot Destiny 2 is nog maar de vraag...

300
  • Rick

Ik wacht het nog even af. Ik hoor van iedereen dat Destiny helemaal opgelapt is, en super vet om te spelen. Een verloren speler terug halen…is in mijn geval niet zo makkelijk. Wellicht dat ik met destiny 2 weer volop aan de bak ga!

• Als er een game is die ik in 2014 en 2015 obsessief gespeeld heb is het wel Destiny. Maar ergens rond december 2015 heb ik mijzelf eindelijk van mijn Destiny verslaving kunnen verlossen. Maar sinds 20 september ben ik weer helemaal verliefd op de game en is onze clan weer samengekomen om de gevaren van de Rise of Iron uitbreiding samen te trotseren. Nog altijd een geweldige co-op game met top gunplay. Het loot-systeem is ook enorm verbeterd.