Atlus’ Persona 4 Arena is een outsider als het gaat om Beat-em-Ups, maar ook met outsiders moet je rekening houden

Persona 4 Arena is andere koek dan andere fighters; deze manga-style Beat-Em-Up is visueel gezien al erg mooi en is te vergelijken met bijvoorbeeld een BlazBlue maar dat is niet alles!

Story

Ok, ga nou niet op het puntje van je stoel zitten omdat je een verhaallijn a la Heavy Rain denkt voorgeschoteld te krijgen want dan kom je bedrogen uit. Persona 4 Arena speelt zich af in een, jawel…Arena. De game speelt zich af zo’n twee maanden na de gebeurtenissen in Shin Megami Tensei:Persona 4 en gaat over een vecht-toernooi die in de zogenaamde tv-dimensie plaatsvindt. Het leuke is dat de characters van zowel Persona 3 als Persona 4 meespelen.

De twist van deze Beat-Em-Up zit hem in het feit dat je als speler niet alleen vecht met je character maar ook je alter-ego gebruikt. Dit zijn soms zeer bijzondere compagnons maar we lopen echter vooruit op de zaken. De story-lines van de verschillende characters zijn, zoals bij zowat elke Beat-Em-Up, niet noemenswaardig en flinterdun. Je zal je favo Character dus ook niet op basis van hun achtergrond selecteren maar eerder op hun vechtstyle of compagnons (Personas).

Toch schuilt er een verhaal achter deze game en dat is de volgende: Een aantal vrienden kijken op een dag TV en zien op tv de aankondiging van een toernooi waar ook zij deel aan zullen nemen. Aangezien degene die de presentatie op TV doet een vriend is, besluiten ze op onderzoek uit te gaan. opeens beseffen ze dat ze in de TV-dimensie vastzitten en dat er meer achter dit toernooi schuil gaat dan dat zij in eerste instantie verwacht hadden…De vrienden worden namelijk getricked om met elkaar te vechten door een panda in een cape. (ja echt, een panda in een cape!!!)

Gameplay

Persona 4 Arena is een andere Beat-Em-Up dan dat we gewend zijn. Normaal sta je 1-1 of in tag-team formaat tegenover elkaar en degene die aan het eind nog een stukje levensbalk overheeft, die wint. Persona 4 Arena verschil qua principe niets van al die andere games maar je compagnons zijn dit maal niet je vrienden maar je alter-ego’s oftewel Personas. Ook weer anders is dat deze Personas gedurende de match actief aanwezig zijn, je hoeft dus niet een speler op het veld te wisselen voor de andere maar je kan simpelweg je attacks afwisselen met die van je Persona. Waar de speler het schoppen en slaan doet, doet je Persona projectile attacks, gif attacks of anti-grapple attacks. Alle 13 vechters hebben hun eigen Persona en hun eigen vecht technieken zoals vechten met een bijl of gun.

Het vinden van een goede balans tussen je vechter en Persona is moeilijk maar wanneer je het onder de knie hebt geeft het een dikke boost aan de game.

De game heeft een aantal modi: Story-mode, Arcade-mode, Lesson-mode (tutorial) en Challenge mode (hier moet je bepaalde opdrachten uitvoeren alvorens door te gaan)

Het vechtsysteem is natuurlijk het allerbelangrijkst in een Beat-Em-Up en ook de balans daarin is zeer belangrijk. Wat betreft de Personas hebben Arc System Works en Atlus daar goed op ingespeeld; als speler heb je vier blauwe kaarten en elke keer dat een Persona geraakt wordt verdwijnt zo een kaart. Als alle kaarten weg zijn heeft je Persona een cool-down periode waarna hij weer deel kan nemen aan het gevecht.

Uiteraard zijn er verschillende aanvallen en combo’s te doen en Persona 4 Arena begeeft zich op glad ijs met de Instant-Kill attack. Wanneer de speler zijn blauwe SP-balkjes helemaal vol zijn kan deze attack uitgevoerd worden. Wanneer deze attack de tegenstander dan ook daadwerkelijk raakt is het einde oefening. Deze SP-balkjes kun je pas vullen wanneer je bijna dood bent, je komt dan in de Awakening-state en van daaruit kun je aan de bak. Ondanks dat het echt pittig is om deze balkjes vol te krijgen is het natuurlijk een domper vanjewelste wanneer je denkt de tegenstander af te maken maar hij uiteindelijk nog wint met de instant-kill attack.

Een leuke feature is de one-more-cancel mode. Met deze mode haal je je vechter direct uit elke move die je aan het doen was om een tegenaanval direct te blocken. Dit kost je wel levensbalk maar voorkomt dat de tegenstander je met een lange combo volledig aan gort slaat.

Als laatste wil ik je ook nog even wijzen op het feit dat Persona 4 Arena, net als Streetfighter x Tekken, de combos met een druk op de knop aan elkaar zal rijgen. Deze combos zullen veranderen in super combos etc en het dat ziet er flitsend uit…alleen veel damage brengt het niet toe helaas.

Online heeft deze game nog veel te bieden. Als speler kun je zelf je regels samenstellen wat betreft het gevecht; rondes, tijd, winnaar of verliezer eruit etc. Dit zorgt voor aardig wat diepgang bij het match-making systeem. Of deze online-mode druk bezocht zal worden zal volledig afhankelijk zijn van de hard-core fan-base van de Persona spellen. Waar bijvoorbeeld Mortal Kombat kan vertrouwen op de hard-core fan-base en het algemene publiek moet Persona 4 arena, door het minder bekend zijn, daar geen voordeel van hebben. Koop de game dus snel en niet omdat het een uitmuntende game is, maar omdat als je te lang wacht de online lobby’s wel eens gevuld kunnen zijn met weinig maar zeer ervaren Persona-fans.

Graphics en Sound

De Graphics van Persona 4 Arena zijn gelijk aan Blazblue, die ook dezelfde ontwikkelaar had, en daar is helemaal niet mis mee. De graphics zijn mooi van kleur en de animaties zijn erg vermakelijk om naar te kijken. Helaas hebben we het allemaal dus al een keer gezien maar dat mag de pret niet drukken. De moves zijn vloeiend en de special effects houden je aan de buis gekluisterd omdat het simpelweg van je scherm af spat.

Het geluid is datgene waar zeker meet aandacht aan besteed had mogen worden. Ondanks de vele gesproken zinnen is de voice-acting gewoonweg saai en dat is jammer. Ook de verhalen die in de story-mode uitgespeeld worden vervelen al na drie zinnen…en die gesprekken nemen soms gewoon 10 minuten in beslag.

Persona 4 Arena is een zeer vloeiende en innovatieve Beat-Em-Up die op visueel en gameplay vlak totaal niet onderdoet voor BlazBlue. Iedereen die de game aanschaft zal de graphics waarderen en ook zeker de game een x-aantal uren spelen. Helaas door de saaie story-mode en de onbekende personages die je in deze game tegenkomt, zullen de main-stream gamers deze game waarschijnlijk links laten liggen. Fans van Shin Megami Tensei hebben er een pareltje bij.

75

Grafisch een plaatje
Uren speelplezier