Is Injustice: Gods Among Us een geslaagde fighter?

Netherealm is als developer verantwoordelijk geweest voor het succesvolle Mortal Kombat uit 2011 en wil van Injustice: Gods Among Us net zo een succes maken. Of dat gelukt is lees je in deze review.

Het verhaal van Injustice: Gods Among Us gaat over Superman die erg blij is dat zijn geliefde Lois zwanger is en dat hij een vader wordt. Niks kan hem meer kapot krijgen maar dan gebeurd er iets vreselijks. De Joker ontvoert Lois en het is aan Superman om haar te redden. De Joker is alleen heel wat anders van plan. Hij heeft namelijk een mix gemaakt van Kryptonite en Scarecrow’s angstgif en gebruikt dit op Superman. Superman ziet daardoor Lois aan voor een van zijn aartsrivalen genaamd DoomsDay. Denkende dat DoomsDay zijn vrouw iets heeft aangedaan, sleurt hij “hem” uit woede mee de ruimte in en beseft, zodra het angstgif uitwerkt, dat hij hiermee Lois en zijn ongeboren kind vermoord heeft. Als puntje op de “i”, gebruikt de Joker een atoombom om Metropolis de lucht in te blazen en maakt daarmee het verlies van Superman helemaal compleet. Superman is kwaad, heel kwaad.

injusticegodsamongus-4

Dit is het verhaal van de comics maar in de game gaat het net iets anders. Batman leert namelijk op tijd dat Joker een atoombom heeft geplaatst in Metropolis en is van plan om hem, samen met enkele Justice League leden, te stoppen. Net voordat de Joker op de knop wil drukken en van Metropolis een kuil wil maken waar menig Duitser jaloers op zal worden, verdwijnen sommige helden in een alternatief universum waar dit alles al heeft plaatsgevonden en Superman met een harde hand regeert. Superman wil namelijk dat iedereen op aarde naar zijn ingestelde wetten gaat luisteren. Superman als goedzak tijd is voorbij. Natuurlijk is niet elke superheld het hier mee eens.

Batman strijdt namelijk tegen Superman’s dominatie van Aarde en heeft al veel helden in deze strijd verloren. Daar komen de helden uit ons eigen universum dus kijken. Naast superhelden zijn er natuurlijk ook de superschurken zoals Lex Luthor, Harley Quinn, Doomsday en Bane, ieder met hun eigen agenda. Hoe alles zal ontwikkelen en hoe iedereen in het verhaal staat is aan jou om uit te vinden. In ieder geval sta je voor een interessant verhaal met heel veel gevechten en het is voor het eerst dat een vechtgame een goed verhaal weet te vertellen en gevechten hieromheen situeert. Een waar unicum in het vechtgenre en Netherealm verdient dan ook alle lof hiervoor.

injustice-gods-among-us-2

Injustice: Gods Among Us heeft Mortal Kombat uit 2011 als een soort template en dat is merkbaar, maar zeker geen slechte keuze want Mortal Kombat is een solide vechtgame. De gameplay van Injustice: Gods Among Us voelt hetzelfde aan maar met een paar tweaks. Als je Injustice: Gods Among Us opstart heb je de keuze uit Singleplayer, Multiplayer, Bonus Features en Archives. Onder de Singleplayer vallen de Story, Battle, Star Labs, Single Fight en Training modes. De Story modus behoeft niet veel uitleg. Het verhaal zorgt ervoor dat je met elk karakter komt te spelen en daardoor alle bewegingen van ieder karakter leert. Leren is wel wat anders dan onder de knie krijgen en dat zal je misschien nog wel een paar uurtjes kosten als je voor het eerst een vechtgame speelt.

In het begin van het verhaal krijg je ook de mogelijkheid om de tutorial te spelen om zodoende bewegingen onder de knie te krijgen en het wordt geadviseerd daar ook gebruik van te maken. Tijdens het verhaal krijg je soms een mini-game voor de kiezen. Een zo een mini-game is bijvoorbeeld dat je als Batman de superschurk Bane moet stoppen met alleen je Batarang.

Je “voelt” dit ook gewoon en het is niet vreemd om hardop “auwww!” te roepen als reactie op de snoeiharde klappen op het scherm.

injusticegodsamongus.5

Tijdens een gevecht liggen (en hangen) er allerlei voorwerpen in een level die je tegen je tegenstander kan gebruiken. Je ramt je vijand tegen een beeld en als deze terug komt dan kun je meteen een leuke combo inzetten. Andere voorwerpen zijn bijvoorbeeld zwevende auto’s, beelden, giftige planten, je kan het zo gek niet bedenken. De supermeter is ook weer terug. Door schade toe te dienen aan je tegenstander vult je meter. Als deze helemaal gevuld is kun je een special move inzetten. Deze moves zijn net zo grof, dan wel spectaculair als in Mortal Kombat, al dan niet bruter. Superman slaat zijn tegenstanders knalhard de ruimte in, vliegt deze vervolgens voorbij en slaat hem (of haar) net zo hard weer terug naar de Aarde. Je “voelt” dit ook gewoon en het is niet vreemd om hardop “auwww!” te roepen als reactie op de snoeiharde klappen op het scherm.

Een andere toevoeging aan gevechten is de ‘wager’. De verdedigende karakter kan dan met A (X op de PlayStation 3) een ‘wager’ ingooien. Degene met een beter gevulde supermeter zal de ‘wager’ winnen. Als je de ‘wager’ wint krijg je er kracht bij en als je het verliest gaat er kracht af. Zet deze dus slim in als je het gevecht tot een goed einde wil brengen.

Injustice: Gods Among Us bevat ook levels die aan alle kanten kapot kunnen. Dit doe je door de charge attacks in te zetten. Dat gaat in een van de levels zo: Je ramt je tegenstander met een sloopbal tegen een muur waarbij hij (of zij) op een metro rails valt. Er komt een metro aangereden en ramt je tegenstander op straat. Met deze special gaat er ook veel leven af en het zou maar zo kunnen zijn dat je dit tijdens een gevecht tactisch kan inzetten om het gevecht te winnen, vooral handig als je aan de verliezende hand bent.

injusticegodsamongus.6

Naast de Story modus is er ook nog een Battle modus, die je kan zien als een Arcade modus zoals we deze wel kennen in andere vechtspellen. Je beklimt een ladder tot je bij de laatste tegenstander komt. Als je deze verslaat krijg je een soort eindfilmpje. Leuk voor gamers die niets moeten hebben van alle poespas eromheen.

Waar je de meeste uren in gaat steken, zeker als je een volhouder bent, is de Star Labs modus. Dit is een modus met kleine mini-games en er zijn zo een 240 stuks. Voor elke karakter in de game heb je 10 mini-games. De mini-games zijn zeer uitdagend, denk bijvoorbeeld aan Superman die 20 seconden niet geraakt mag worden (en dan duren 20 seconden érg lang) of een mini-game waarbij Catwoman probeert in te breken in Wayne Manor. Je kan met elke mini-game maximaal drie sterren verdienen door de mini-game succesvol af te ronden en aan bepaalde eisen te voldoen. Een voorbeeld hiervan: Batman moet Catwoman verslaan. Door Catwoman te verslaan krijg je één ster. Doe dit in één minuut en je krijgt twee sterren. Doe je dit zonder schade krijg je drie sterren. Wil je alle mini-games, of beter gezegd, missies, vrijspelen, dan zal je echt voor drie sterren moeten gaan. Hoe meer sterren je verdient, hoe meer missies je vrijspeelt. Het succesvol uitspelen van alle missies speelt iets erg moois vrij, aldus ontwikkelaar Netherealm.

injusticegodsamongus.7

Geen enkele vechtgame kan natuurlijk zonder een Multiplayer modus en ook Injustice: Gods Among Us bevat deze. Over de multiplayer kan ik helaas nog niks schrijven aangezien tijdens het schrijven van de review de servers nog niet online waren. Maar verwacht een multiplayer type gelijk aan dat van Mortal Kombat. Als je de multiplayer speelt verdien je ook nog eens sneller XP, waar ik zo nog op terug kom.

De game kent ook nog de Bonus Features optie waarin je onder andere je Hero Card kan maken waarop al je spel-informatie te zien is. Hoelang je de game al speelt tot welke karakter je het meest gebruikt hebt etc. Als laatste is er nog de Archives optie en dit is een soort winkel waar je van alles kan kopen. In alle modes van de game verdien je namelijk XP. Door XP te verdienen speel je steeds meer content vrij die je kan bekijken in de Archives. Naast content verdien je ook Armory keys en Access Cards. Met de Armory keys kun je de Regime kostuums en Insurgency kostuums kopen. Met de Access Cards krijg je toegang tot nieuwe achtergronden.

De soundtrack in de game is dik in orde. De achtergrond muziek stoort geen minuut. Naast de ‘filmmuziek-achtige’ soundtrack krijgt de game ook nog een officiële soundtrack die gereleased wordt naast de game. Op de soundtrack staan bandjes als Rise Against, MSTRKRFT en AWOLNATION. De voice acting is ook erg goed met stemmen van onder andere Nolan North (bekend van o.a. Uncharted, Metro Last Light ), Troy Baker (bekend van o.a. Booker DeWitt in BioShock Infinite), Adam Baldwin en Jennifer Hale (bekend van o.a. Bioshock Infinite, Black Ops 2) en natuurlijk de meester der Batman stemmen, Kevin Conroy, die sinds Batman – the Animated Series de stem van de Dark Knight vertolkt en ook al te horen was in de Arkham games. Jammer genoeg zit er in de Star Labs weinig gesproken tekst, dus zal je het moeten doen met leesbare teksten. Een kleine smet op een goede voicecast.

InjusticeGodsAmongUs.8

Injustice: Gods Among Us zal je wel even zoet houden. Hoewel de Story modus rap uit te spelen is, zit de game boordevol zaken om vrij te spelen, kan je proberen de Battle modus uit te spelen met iedere karakter en zal drie sterren halen met iedere missie in Star Labs modus het uiterste van je vergen. Natuurlijk blijft de Multiplayer modus hetgeen wat je het langst zal spelen, alsmede de Training modus om iedere karakter en vechtstijl onder de knie te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=kHwD9f9eB70″ width=”620″ height=”360″]

De game heeft veel content en voor je dit allemaal hebt vrijgespeeld ben je vele, vele uren verder. De game leent zich ook prima voor beginnelingen, maar biedt alle diepgang voor ervaren spelers. Zelfs al heb je niets met het DC Universum, als je daar langs kan kijken is Injustice: Gods Among Us een geweldige vechtgame. Daarbij verdient ontwikkelaar Netherealm een dikke pluim door voor het eerst verhaal centraal te zetten in een vechtgame, iets wat de sfeer alleen maar ten goede komt.

85

Sterke voicecast
Genoeg te unlocken