Ontvlucht het eiland!

In 2011 verscheen de game Dead Island, een game die ons kennis liet maken met een eiland dat geteisterd werd door een zombie-uitbraak. Twee jaar na de release van Dead Island verscheen er een standalone DLC voor deze zombie game genaamd: Dead Island Riptide. En anno 2014 is het opnieuw tijd om dit eiland te gaan verkennen in Escape Dead Island! En in deze spin-off ruilen we het first person perspectief in voor een third person perspectief en de grauwe grijze graphics voor kleurrijke “cel-shaded graphics”. Maar de vraag is of dit juist goed is voor de game of niet, en dat lees je hier in deze review van Escape Dead Island.

Escape Dead Island Review Escape Dead Island Review 2

Escape Dead Island speelt zich af op een mysterieus exotisch eiland

De game Escape Dead Island speelt zich af op het eiland Narapala. En dit eiland is niet het alledaagse tropische oord uit de vakantiefolders, nee Narapala is een eiland dat wordt geteisterd door een zombie-uitbraak. Voor de journalist Cliff Calo is dit juist de reden om af te reizen naar dit met zombies overspoelde eiland. Cliff ziet in de zombie-uitbraak een kans om nog iets van zijn tot nu toe mislukte carrière te maken. Samen met zijn vrienden Linda en Devon reist hij af naar dit eiland vol met mysteries. Vanaf het moment dat het drietal aankomt op Narapala weten ze dat er iets mis is met het eiland. De jacht waarmee ze aankomen zinkt namelijk op miraculeuze wijze. Er zit dus niets anders op dan verder de jungle in te trekken op zoek naar een manier om dit eiland zo snel mogelijk weer te verlaten. Cliff en zijn vrienden hoeven niet al te lang te wachten tot zij iets aantreffen wat hun verwachtingen overstijgt. Ze vinden namelijk een massagraf, en niet alle doden blijken dood te zijn. En zo is de eerste zombie-aanval een feit geworden. Na een gevecht met de zombies blijkt dat niet iedereen ongeschonden is gebleven, Linda is namelijk aangevallen door een zombie. Cliff is hierdoor genoodzaakt op zoek te gaan naar een oplossing en struint daarom het hele eiland af. Terwijl jij in de tussentijd verschillende missies voor je kiezen krijgt.

Het verhaal is leuk bedacht maar voelt aan als het zoveelste zombie-uitbraak verhaal. Een verhaal waar je in films en andere games al tientallen keren naar geluisterd hebt. Voor doorgewinterde zombie-fanaten is er dus geen reden om deze game te spelen voor het verhaal. Echter voor iemand die gewoon een game zoekt waarbij je gedropt wordt op een eiland vol met zombies is dit verhaal uiterst vermakelijk, het weet door de spanning je aandacht wel vast te houden.

Houdt het zachtjes…

Tijdens de hele game zul je meerdere malen groepen zombies op je pad aantreffen, en er is maar één manier om hiermee af te rekenen. Toch is het niet verstandig om als een dolle stier op de zombies af te rennen. Je zult dan namelijk al gauw merken dat de zombies je beginnen in te sluiten waardoor jij binnen de kortste keren het loodje zult leggen. Je kan daarom beter kiezen voor een manier die iets meer geduld vergt maar dit ook dubbel terugbetaald . Aan het begin van de game zul je een schroevendraaier vinden en hiermee kun je “stealth kills” maken door een zombie van achter te besluipen en vervolgens de schroevendraaier meerdere keren door zijn hoofd heen te steken. Ik vond deze manier van zombies killen verreweg het meest effectief. Al is het bij sommige soorten zombies ook aan te raden om met zwaarder geschut het gevecht aan te gaan. Je hebt dus verschillende soorten zombies in de game. De eerste soort is de herkenbare langzaam lopende zombie, dit is het soort zombies die je meestal tegen komt in films. Maar naast deze ‘standaard zombies’ heb je ook nog andere zombies in Escape Dead Island. Zo heb je zombies die als “kangoeroes op steroids” op je af komen springen . Gelukkig heb je de mogelijkheid om snel aan de kant te springen door middel van een druk op de daarvoor bedoelde knop. En als springende zombies je al niet de stuipen op het lijf jagen, dan heb je nog de zombies die je proberen te raken met hun slijmballen. Door al deze verschillende soorten zombies is het zaak om goed op te blijven letten. De zombies zullen naarmate de game vordert steeds sterker worden en in grotere getallen op je staan te wachten. De wapens die je vindt zullen daarom ook gaandeweg sterker worden. Zo verandert je schroevendraaier in een vlijmscherp mes. Je beschikt daarnaast ook nog over een katana, een pistool of gewoon een verwarmingsbuis om de zombies zo snel mogelijk uit te schakelen.

Het verhaal is leuk bedacht maar voelt aan als het zoveelste zombie-uitbraak verhaal.

De gevechten die je voert zullen ten alle tijde relatief makkelijk blijven, zolang je niet te roekeloos bezig gaat en als een malle op een horde met zombies afrent zal het aantal keren dat je dood gaat beperkt blijven. Dit is erg fijn voor onervaren spelers, maar voor een gamer die al jaren actief is is de moeilijkheidsgraad van deze game niet echt bevredigend. Je kan  namelijk als je zou willen gewoon weg rennen voor de zombies en zo verder komen in het verhaal, niet echt de bedoeling als je het mij vraagt. Ik had graag gezien dat de zombies iets slimmer waren geweest. Ook al zijn zombies natuurlijk niet erg slim te noemen.

Escape Dead Island Review 3

“SPLASH”, “BOOM” en “THACK”!

Vanaf het moment dat je de game opgestart hebt valt de grafische stijl van de game op. De stijl die de ontwikkelaar heeft gekozen staat bekend als “cel-shaded”. Voor de mensen die geen idee hebben wat “cel-shaded” is zal ik dit kort toelichten: cel shading is een techniek die ontwikkelaars gebruiken om hun game eruit te laten zien als een tekening en dit resulteert in een game die er niet realistisch uit ziet maar meer zoals een cartoon of stripboek. De keuze voor deze stijl is op z’n minst verrassend te noemen, je verwacht namelijk niet hele kleurrijke graphics in een zombie-game. Toch passen de “cel-shaded” graphics erg bij de game. Het zorgt ervoor dat je de game niet te serieus neemt en meer ziet als een interactief stripboek. Tijdens de gevechten zullen woorden zoals “SPLASH” en “BOOM” meerdere malen op het scherm getoond worden. En dit maakt het gevoel dat je een stripverhaal speelt alleen nog maar sterker.

Zo snel mogelijk vluchten of toch nog even rond blijven hangen?

In een najaar waarin veel Triple-A titels verschijnen zoals: Far Cry 4 en Dragon Age: Inquisition sneeuwt een game zoals Escape Dead Island al gauw onder. Toch voldoet Escape Dead Island aan mijn verwachtingen, het is namelijk een vermakelijke game. De stealth kills zien er bruut uit en de “cel-shaded” graphics geven je het gevoel dat je een stripboek zit te lezen. Helaas heeft Escape Dead Island ook zijn minpunten zoals het beperkte vechtsysteem en slechte AI. Daarnaast is het verhaal niet zo baanbrekend als je mogelijk zou verwachten. Het is daarom ook niet aan te raden om de game nogmaals te spelen nadat je hem uitgespeeld hebt. Je zult namelijk weer precies hetzelfde verhaal doorlopen zonder enige bonussen. Escape Dead Island is daarom een game die de boeken in gaat als één van de duizenden zombies-games en dat voor een game waarin ik toch genoeg potentie zie.

65

Stealth kills
Cel-shaded graphics