Dungeons-and-Dragons-Chronicles-of-Mystara-Artwork

Review: Dungeons and Dragons: Chronicles of Mystara

Retro

Van Capcom is er nu een retro titel van formaat uitgekomen; Dungeons and Dragons: Chronicles of Mystara. In 1992 kwam er voor het eerst in de arcade hallen een Dungeons and Dragons game. De eerste game: Tower of Doom werd in 1996 opgevolgd door Shadow over Mystara. Nadat zij in 1999 voor het eerste op de thuisconsole(SEGA Saturn) uitkwamen zijn zij nu (2013) voor het eerst gebundeld als downloadable titel voor PC, XBLA en PSN. Gezien het jaar waarin deze games voor het eerste uitkwamen is dit duidelijk een titel bedoeld voor de liefhebbers van retro titels. Vooral gamers die zich het origineel uit de arcade hallen(vrij onwaarschijnlijk in Nederland) of van de SEGA Saturn herinneren kunnen zich onderdompelen in nostalgie.

Brawlen als een baas

Chronicles of Mystara is een side scrolling brawler in de stijl van Final Fight. Tot vier personen kunnen elk uit verschillende character classes kiezen en daarmee de levels induiken om monsters en eindbazen te verslaan. De game komt dan ook beter tot zijn recht in co-up dan in als je het in je eentje speelt. Het is wel aan te raden deze game op een controller of waarschijnlijk nog beter een arcade stick te spelen. De besturing voelt sowieso een beetje verouderd aan(logisch, 1992 en dergelijke) maar op een toetsenbord is het wel heel erg behelpen. Voor de review werd er met een Xbox 360 controller gespeeld en zoals bekend is de vierpunten toets daarvan niet heel fantastisch.
Grafisch is de game best aantrekkelijk en ook het sound design is heel leuk gedaan. Natuurlijk blijft het een oude game maar een strakke anime-esque artstyle maakt het zeker geen straf om naar te kijken. Ook het geluid deed mij heel vaak denken aan een anime serie zoals mobile suit gundam uit de jaren ’80. Maar wel op een goede manier, het nostalgische gevoel dat een titel als deze wilt oproepen wordt daarmee alleen maar versterkt.

Deluxe Editie

Dungeons and Dragons: Chronicles of Mystara is geen titel die heeft bezuinigd op de content. Sowieso zitten er al twee games in deze package, al zijn deze niet heel erg lang. Je schiet er redelijk snel doorheen, zeker omdat je een oneindig aantal continue’s hebt. Normaliter moet je bij een arcade game er een nieuw kwartje ingooien om verder te spelen dat is hier natuurlijk niet het geval. De game houdt wel bij hoe veel continue muntjes je gebruikt heb. Had ik dit dus echt gespeeld in de arcade dan was alleen al om Tower of Doom uit te spelen 11,25 euro kwijt geweest. De oneindige continue’s zijn wel funest voor de moeilijkheidsgraad. Tijdens het spelen ging er geen kamer voorbij bijna waarin mijn character niet in het stof beet, maar door één keer op start te drukken kon er gewoon weer verder worden gehakt op de monsters. Dit maakte elke vorm van progressie een tikkeltje triviaal maar zorgde er in ieder geval wel voor dat de campaign uitgespeeld werd. Want om nog maar te herhalen deze game is niet heel makkelijk om te spelen als je gewend bent aan de luxe van tegenwoordig. Het is niet ongewoon om binnen drie seconden dood te gaan zonder dat je daar vrij veel aan kan doen. Qua speelplezier dus echt voor de hardcore retro game liefhebber.
Naast de twee campaigns van Tower of Doom en Shadow over Mystara bevat de game ook nog een paar leuke toevoegingen. Zo kan je zelf een aantal house rules instellen voor tijdens de co-up. Door deze kleine tweaks kan je dus de campaign aan je wensen aanpassen. Ook de toevoeging van een oldschool retro filter(in de vorm van analoge strepen die door het beeld lopen) en verschillende mogelijkheden om de game weer te geven(denk aan arcade kast view) geven net dat stukje meerwaarde.

Dungeons and Dragons: Chronicles of Mystara is een uitgebreide titel voor fans van retro games en/of het de originele arcade titel. Dikke co-up en een hoop leuke extra toevoegingen maken dit een uitstekende game voor een trip down memory lane. Gamers die opzoek zijn naar een leuke sidescrolling brawler maar die niet het geduld hebben voor een retro game kunnen beter hun heil zoeken bij bijvoorbeeld Castle Crashers.
Vanwege het retro karakter van de titel is het heel lastig om hier een cijfer aan te hangen. Als je deze game namelijk vergelijkt met de games van tegenwoordig is hij simpelweg niet erg goed. Maar als retro re-release is hij des te beter. Het is altijd beter om iets te beoordelen op wat het wel is dan op wat het niet is daarom beoordeel ik deze game op zijn kwaliteiten als retro game. En op dingen zoals nostalgie en leuke extra gimmicks scoort hij gewoon erg goed.

8: Als je gek bent op retro games en/of je nostalgische gevoelens koestert voor het origineel.
5,5: Als je op zoek bent naar een moderne side scrolling brawler die je in co-up kunt spelen.