Op zoek naar schatten die de wereld nog nooit gezien heeft in Renowned Explorers: International Society!

Abbey Games, misschien komt deze naam je bekend voor, heeft flink wat talent in huis. Misschien zegt Reus, de immens populaire game op Steam, je al wat meer. Abbey Games is een Nederlandse studio die hard aan het werk is om hun games een mooie plek te geven tussen alle grote titels. Zal dit ook met hun nieuwste game gaan lukken? Lees dat snel in deze Renowned Explorers: International Society Review!

Renowned Explorers International Society Review Renowned Explorers International Society Review

Een avontuur met je eigen samengestelde team.

Jij en je team gaan op onderzoek uit om verschillende locaties, schatten en legendes te ontdekken en te onderzoeken. Hiermee wil je bekendheid werven binnen de Renowned Explorers: International Society. Jouw team is pas een nieuwe groep die helemaal onderaan moet beginnen en je wordt constant getart door Rivaleux. Rivaleux is een misselijkmakend figuur die aan de top staat binnen de International Society en iedereen wil hem het liefst van zijn eerste plek afstoten. Zal jij hierin slagen?

Turn based gevechten waarin je soms niet echt vecht.

De gameplay van Renowned Explorers: International Society zit interessant in elkaar en op sommige punten is het nog best ingewikkeld. Je begint met het samenstellen van je crew. Deze bestaat uit een kapitein en twee leden. In het begin kun je alleen maar uit vier van de zestien verschillende personages een kapitein kiezen. De rest kan je later vrijspelen. Wel heb je keus uit alle andere beschikbare personages voor je twee overige crewleden. Elk personage heeft zijn eigen specialiteiten die onder te verdelen zijn in vier categorieën: Vechters, sprekers, onderzoekers en scouts. Elk personage heeft zo zijn of haar voor- en nadelen tijdens het spel.

Voor het onderzoek heb je een overzichtskaart. Hierop kun je zien waarheen je momenteel kan bewegen, wat er op die locaties te vinden is en hoeveel supplies het je gaat kosten. Supplies zijn nodig om verder te kunnen komen. Als je tijdens het onderzoek geen supplies meer over hebt ondervinden je personages hier steeds meer nadelen van in de gevechten. Het lopen en ontdekken is leuk en overzichtelijk, en zeker niet moeilijk te noemen. Ook de events in de game geven je niet al te veel problemen, behalve als je het team totaal verkeerd samengesteld hebt. Pas bij de zogenoemde ‘encounters’ kan het lastig worden. Dit zijn turn based strategische ‘gevechten’.

Hiernaast heb je ook de vreedzame aanpak, waarmee je vriendelijk of zelf flirtend met de vijand praat.

Eigenlijk kun je niet elke encounter een gevecht noemen. Want in plaats van de vijand aan te vallen, wat overigens de eerste optie is, kun je ook tegen ze praten. Dit kan op een vriendelijke manier, waardoor je ze uiteindelijk overtuigt van het belang van jouw doel en zorgt dat ze je met rust laten. Of je kunt ze uitdagen, waardoor ze ontmoedigd worden of juist buiten zichzelf raken van woede. Ook met deze laatste twee aanpakken kun je een vijand volledig uitschakelen.

Er zijn in deze game dus drie soorten acties mogelijk. Je hebt de agressieve actie, waarmee je de vijand fysiek aanvalt op verschillende manieren. Hiernaast heb je ook de vreedzame aanpak, waarmee je vriendelijk of zelf flirtend met de vijand praat. Zo kun je ze overhalen om te doen wat je wilt. En als laatste heb je nog de tartende actie. Hiermee daag je de vijand uit en bereik je zo je doelen.

Elke vijand heeft zijn eigen zwaktes, maar ook de hele gemoedstoestand in het gevecht wordt gebaseerd op de drie genoemde acties. Als je tegenstander en jij allebei vriendelijk tegen elkaar zijn, dan hangt er een zeer gemoedelijke sfeer op het slagveld. Dit zorgt er wel voor dat als iemand een fysieke aanval zou doen, dit aanval 50% sterker is. De ander ziet dit immers niet aan komen. Als beide partijen agressief tegenover elkaar staan, dan zijn tartende acties 25% effectiever. Beide tegenstanders hebben niet altijd dezelfde gemoedstoestand. Zo kan je zelf vriendelijk zijn, terwijl de tegenstander tartend is. Hierdoor krijgt iedereen in je crew +30% speech defence. En zo zijn er natuurlijk flink wat combinaties mogelijk.

Aan het begin van een encounter is de stemming positief, maar door de acties van je tegenstander kan deze snel veranderen. Om het nog ingewikkeld te maken kunnen je personages in je crew en die van de tegenstanders allemaal hun eigen stemming hebben. Je snapt het al wel, er is flink wat om in de gaten te houden. Om dit nu een beetje simpeler te maken zijn er een aantal handige hulpmiddelen beschikbaar. Allereerst de gevechts-driehoek. Dit laat zien waar elke actie effectief op is. Agressie is goed tegen vriendelijke tegenstanders, vriendelijkheid is effectief tegen tarten en tarten is effectief tegen agressie. Ook kun je zien waar een vijand gevoelig voor is als je op de vijand klikt. En als laatste kun je vooraf zien hoe effectief een aanval op een specifieke vijand zal zijn.

Renowned Explorers International Society

Mooie omgevingen en leuke animaties.

Renowned Explorers heeft een vrolijke cartoonachtige uiterlijk en is een beetje overdreven geanimeerd. Het ontdekken op de kaart is simpel maar overzichtelijk weergegeven. De kaarten laten steeds meer zien naarmate je verder komt. De gesprekken worden getoond aan de hand van afbeeldingen waar tekst onder te zien is, maar je ziet wel altijd duidelijk wie er in het gesprek betrokken is. En of het iemand is van je eigen crew of iemand anders. Tijdens de gevechten krijg je een leuke omgeving te zien die tot in de details is afgewerkt. Deze beelden zien er mooi uit en er is flink wat variatie per gebied. Per kaart wordt wel steeds een ruimte getoond die bijna gelijk is aan de vorige ruimten op die kaart. Alleen staan nu de bomen misschien net ergens anders. Verder is dit niet storend, aangezien je toch met de tegenstanders bezig bent, die overigens net zo leuk geanimeerd zijn als je eigen crew. Alle beelden die je op je scherm ziet zijn mooi afgewerkt.

Het geluid in Renowned Explorers.

Geluid is natuurlijk belangrijk in elke game. En in Renowned Explorer: International Society is dit niet anders. De muziek in de game is vrolijk en levendig, net als de geluidseffecten. Aanvallen en acties doen bevatten allemaal geluidseffecten en klinken soms een beetje alsof het geluiden zijn uit een tekenfilm, maar dit past perfect bij het uiterlijk van de game. Soms lijkt het wel of sommige skills wel geluiden horen te hebben, maar deze niet te horen zijn. Dit kan de bedoeling zijn, maar tijdens het spelen lijkt het toch alsof de bestanden niet aanwezig zijn of niet geladen kunnen worden. Geen groot gemis, maar wel een klein slordigheidje.

En je blijft het maar spelen…

Van een multiplayer mode is er totaal geen sprake. Deze game is volledig op singleplayer gefocust. Ook met de herspeelbaarheid zit het goed in de game. Dit had Abbey Games ook als doel bij het maken van Renowned Explorers. Als je de game uitgespeeld hebt speel je nieuwe locaties vrij om verder te ontdekken met dezelfde of misschien wel een nieuwe crew. Ook krijg je steeds meer personages beschikbaar waar je uit kan kiezen als je de game een aantal keer hebt uitgespeeld. De locaties die vrijkomen zijn ook moeilijker dan die je al tot je beschikking had in het begin, dus zorg wel dat je klaar bent voor de uitdaging. Want dit zal zeker niet makkelijker worden.

Niet perfect, maar wel ontzettend leuk.

Renowned Explorers: International Society is een ontzettend leuke strategische game die toch moeilijker is dan je op het eerste gezicht zou denken. Dit komt mede door de gemoedstoestanden van de personages op het slagveld en de combinaties die er per personage gemaakt kunnen worden. Op sommige momenten voelt het alsof het allemaal wel een beetje te veel is. Alsof Abbey Games misschien net te veel opties wilde toevoegen in de game en het zorgt er soms voor dat gevechten wat chaotisch lijken. Maar gelukkig kun je met een beetje leeswerk vaak wel de juiste beslissingen maken waardoor het dan wel goed afloopt. Al met al een pracht van een game, met soms een beetje te veel opties, maar uiteindelijk heerlijk en leuk op te spelen.

82

Interessant gevecht systeem
Leuk vormgegeven