Puppeteer: jij hebt de touwtjes in handen

Welkom. Neem plaats in een van de zachte, pluche, rode stoelen. Maak het jezelf comfortabel. Het doek golft zachtjes op en neer. Terwijl je vol spanning wacht op wat komen gaat luister je naar het geroezemoes van de mensen om je heen. Heb je het al door? Je bevindt je in een theater. Het doek gaat open en het geroezemoes maakt plaats voor verwachting. Het verhaal begint. Je neemt de prachtige felle kleuren in je op die je vanaf de bühne tegemoet schitteren. Maar dan realiseer je je plotseling dat je geen toeschouwer bent maar de hoofdrolspeler. Jij bent Kutaro. Een soort van Pinokkio maar dan niet met zo’n grote neus. Plots hangt het leven van zovelen van jou af en ben je een held in de maak. Steek je borst vooruit en neem een diepe teug adem, laat het spektakel beginnen.

puppeteer2

Het verhaal

Puppeteer vertelt het verhaal van Kutaro. Een klein jongetje, op zoek naar avontuur. Zijn arme ziel wordt gekidnapt door de Moon Bear King, een kwaadaardige beer die het liefst overal chaos wilt creëren. Wanneer Kutaro’s ziel ontnomen wordt verandert hij in een pop en verliest hij zijn eigen hoofd! Al snel maakt hij kennis met de Moon Witch die Kutaro van een nieuw hoofd voorziet. Ondanks dat de Moon Witch niet helemaal te vertrouwen is moet Kutaro zijn nieuwe hoofd accepteren. Want zonder hoofd kan je immers niet veel. Dit is het begin van een avontuur vol gevaren, hindernissen en nieuwe ontmoetingen.

De wapens in de game zijn erg vriendelijk. Geen revolvers en geweren maar een magische zwaard. Dit zwaard met een knipoog naar het zwaard Excalibur maakt korte metten met de vijanden in de eindscènes. Je pikt gelukkig geen ogen uit of gebruikt andere nare manieren om je vijand een kopje kleiner te maken. Je gebruikt de schaar waarvoor die gemaakt is: knippen! Je knipt geen oren af maar ontdoet vijanden van hun beschermende capes of vernietigt spinnenwebben. Ja ok, je hebt zelf wat fantasie en een ruim inlevingsvermogen nodig. Maar dan voel je je ook even weer helemaal kind. Ook leuk voor ouders en kinderen om samen te spelen. Even geen voorleesverhaaltje maar samen op pad in de magische wereld van The Puppeteer. Zelfs voor mama is dit leuk aangezien er geen ‘zinloos’ geweld in voor komt en de graphics pure eye candy zijn.

Ook het geluid is zeer sfeervol. Het orkest zorgt voor spanning en sensatie.

De graphics zijn buitengewoon.

Theatraal en vol leven. Vergelijk het eens met Little Big Planet gone wild. Groteske gezichten staren je aan en de decors zorgen er voor dat jij je in deze fantasiewereld waant. Je wordt vergezeld van een kat met een apart accent die bovendien kan vliegen. De magische kat bestuur je met de rechter analoge stick. Hij helpt je de scenes te ontdekken door onder andere nieuwe hoofden voor je te zoeken. Deze heb je broodnodig. Wanneer je een klap krijgt van een vijand kun je maar beter je hoofd niet verliezen. Doe je dat toch dan moet je erachteraan rennen, want jou leven hangt er van af. Gelukkig kun je met behulp van de kat een voorraadje hoofden verzamelen. Van Spinnenkoppen tot Hamburgerhoofden, allen met speciale functies. Tussendoor kun je wisselen van hoofd. Heb je het goede hoofd op in de juiste scene? Dan worden er nog meer moonstones vrij gespeeld en spaar jij je extra hoofden bij elkaar.

Het leuke aan de game is dat je ook met zijn tweeën kan spelen. Je kunt Kutaro zijn of de kat. En zeg nu zelf, samen spelen is toch veel leuker? Elke nieuwe scene spat van je scherm af. De vormgeving is prachtig en tastbaar. Vooral het contrast tussen donker en licht is erg mooi.

puppeteer3

Sound

Ook het geluid is zeer sfeervol. Het orkest zorgt voor spanning en sensatie. De stemmen van de andere hoofdrolspelers zijn heerlijk. Het gegrom van de valse tijger die zijn baasje bewaakt. Tot de heks die heerst over de keukens. Ze zijn allemaal in hun element. Ook de verteller weet met zijn prachtige stem de juiste snaar te raken. Het publiek leeft met je mee als jij weer een beproeving moet ondergaan en klapt en juicht vol bewondering als je een vijand verslaat. Verlies je hoofd niet! In elke scene vind je moonstones. Verzamel je er 100 bij elkaar dan krijg je een extra leven. Zoek achter elke steen en schilderij, er kunnen zomaar meer moonstones verstopt zitten.

Replay value

Vanuit een recreatieve gamer perspectief is het spel vrij gemakkelijk. Voor jonge kinderen is het een aanrader. De scenes zijn niet te moeilijk en je gaat niet snel dood. Dit zorgt er voor dat je verder wilt spelen en benieuwd bent naar de volgende akte. In elke akte zitten een aantal hoofden verstopt en kun je zielen redden van de arme kinderen die je zijn voor gegaan maar het niet hebben gered. Deze kom je tijdens het spelen op de gekste plekken tegen. Jij gaat op zoek naar een magisch voorwerp waarmee je onheilspellende krachten in jezelf ontketent en de held wordt van dit verhaal.

puppeteer4

Sony heeft het theater gevoel weten te creëren en dit succesvol overgebracht naar een computergame. Doordat het publiek met de gebeurtenissen meeleeft lijkt het alsof je zelf ook er middenin zit. Puppeteer is qua graphics, geluid en sfeer een juweeltje. Opgezet als platformspel is het leuk om te spelen voor een beginnende gamer, kind of iemand die af en toe voor zijn plezier speelt. Het spel is origineel en vertelt je een verhaal zoals je vroeger werd voorgelezen door je vader of moeder. Er zit genoeg spanning in om het leuk te houden en door te willen spelen. Maar als je een scene meerdere keren speelt gaan de tussenverhaaltjes gauw vervelen. Gelukkig bestaat er daar een skipknop voor.

70

Theater gevoel
Geluid en sfeer
Skipknop

Tussenverhaaltjes gaan gauw vervelen

Sony heeft het theater gevoel weten te creëren en dit succesvol overgebracht naar een computergame.

300

En nogmaals: “Dit spel lijkt mij echt heel vet en na het lezen van je review ben ik enorm nieuwsgierig geworden. De grafische stijl sprak me vanaf de eerste trailer al enorm aan. Leuk geschreven man!”