Prey is een splinternieuw avontuur!

Science Fiction en Survival Horror combineren resulteert vrijwel altijd wel in een succes en de afgelopen tijd wordt het genre niet zo goed vertegenwoordigd. Gelukkig besloot Bethesda daar weer eens verandering in te brengen en hebben ze deze maand Prey uitgebracht. Het vervolg op het originele Prey heeft een hele lange ontwikkelingstijd nodig gehad nadat deze in 2006 al werd onthuld. Bethesda wist uiteindelijk de rechten van Prey te bemachtigen en liet een totaal andere studio deze nieuwe Prey ontwikkelen. De Prey die we nu hebben is geen vervolg op het origineel, maar eerder een reboot of zelfs prequel. Of dit duistere avontuur aan de verwachtingen van de fans kan voldoen is nog maar de vraag. Wij gingen Talos 1 verkennen en in deze review lees je hoe we dit hebben ervaren.

Prey safe Prey neuromod

In Prey nemen de Typhon geen gevangenen

Als speler ben je Morgan Yu (je kunt overigens kiezen of je een mannelijke of vrouwelijke versie van Morgan Yu wilt zijn) en woon je op Talos 1. Aan boord van dit gigantische ruimteschip wordt onderzoek gedaan naar buitenaards leven. En dat moet natuurlijk wel een keer mis gaan. De agressieve Typhon breken namelijk los en zijn vastberaden dood en verderf te zaaien op Talos 1. Morgan zal moeten overleven en een manier moeten vinden om te ontsnappen. Iets wat zeker niet makkelijk is als je continu wordt opgejaagd door een ras buitenaardse wezens met vreemde krachten en eigenschappen. Het is aan Morgan om deze krachten tegen de Typhon te gebruiken en zal hierbij beetje bij beetje een stukje van zijn menselijkheid verliezen. Heb jij het in je om Morgan te redden en de Typhon te stoppen?

Mimics zijn irritant…

Prey is alles behalve een actie game. Natuurlijk heb je verschillende wapens tot je beschikking, maar het is altijd beter om vijanden volledig te ontwijken. Morgan Yu is immers een wetenschapper, geen super soldaat. Het duurt daarom wel een tijdje voordat je de betere wapens uit de game zult vinden. Je begint je avontuur met een wrench. Op het moment dat je de GLOO Gun hebt bemachtigd wordt het bestrijden van de Typhon echter een stuk interessanter. Daarnaast kun je de GLOO Gun ook gebruiken om op plekken te komen waar je normaal niet bij kan. Naast wapens kan Morgan door middel van Neuromods nieuwe krachten vrijspelen. Op een gegeven moment is het bijvoorbeeld zelfs mogelijk om in andere objecten te veranderen. Van appels tot flessen, het gaat erg ver.

Qua gameplay heeft Prey veel weg van een Metroid game. Je zult bepaalde gebieden namelijk opnieuw moeten bezoeken, omdat je in eerste instantie niet de mogelijkheden hebt om verder te gaan. Het is dus de bedoeling dat je veel op onderzoek uit gaat. Maar dit is absoluut niet makkelijk omdat er overal wel een Mimic verscholen kan zitten. Soms zelfs in objecten die je denkt te kunnen gebruiken. Mimics kunnen dus zeer irritant zijn en belemmeren je in het rustig onderzoeken van de omgeving. De zwarte spin-achtige wezens stuiteren door je beeldscherm en zijn soms verdraaid moeilijk te pakken. Dit zorgt er wel voor dat je continu op het randje van je stoel zult moeten zitten en volledig geconcentreerd moet blijven. Prey is daarom ook niet een game die je casual kunt spelen.

Qua gameplay heeft Prey veel weg van een Metroid game.

Prey heeft dus veel weg van andere vergelijkbare games en dit geldt bijvoorbeeld ook voor het inventory scherm. Deze heeft namelijk veel weg van een Resident Evil game. Je inventory bestaat uit blokjes en items nemen een specifiek aantal blokjes in. De GLOO Gun neemt bijvoorbeeld drie blokjes in, maar andere items slechts een blokje. Zo kun je als speler kiezen hoe je de inventory indeelt en welke items belangrijk zijn om te houden.

Maar er is meer! Het duurt even voordat je bepaalde Typhon krachten hebt vrijgespeeld, maar deze zijn zeker de moeite waard. Het combineren van verschillende wapens en krachten zorgt in ieder geval voor heel wat interessante gameplay mogelijkheden. Prey is echter niet geschikt voor spelers die vooral op zoek zijn naar non-stop actie. In Prey moet je grotendeels juist je hersenen gebruiken.

Prey corridor

De omgevingen in Prey zijn een combinatie van nieuw en oud

Zodra je met Prey aan de slag gaat ziet alles er wel heel erg herkenbaar uit als je andere titel van Bethesda hebt gespeeld. Na vele uren in Dishonored 2 te hebben geïnvesteerd moet er daarom wel gemeld worden dat de twee games veel van elkaar weg hebben. En dit is zeker niets negatiefs. Het ruimtestation Talos 1 is alles behalve een steriele witte faciliteit waar onderzoek op de Typhon wordt uitgevoerd. Tuurlijk zijn er genoeg laboratoria te vinden, maar veel van het ruimtestation heeft juist een warm en vooral Aards uiterlijk. Prachtige houten bureau’s in de vele kantoren, grote gouden standbeelden, etc. De omgevingen hebben een bepaalde charme die je niet snel bij andere science fiction survival horror games zult vinden. Personages zien er ook erg goed uit en vooral de gezichten zijn erg gedetailleerd. Ook hier herken je Dishonored 2 in terug. De Typhon zijn het beste te omschrijven als monsterlijke “schaduw wezens” die je in allerlei vormen en maten zult tegenkomen.

Prey

De spannende muziek van Prey is onmisbaar

Dankzij de muziek in Prey krijg je echt het gevoel dat je een survival horror game speelt. De muziek is tijdens rust momenten (die er overigens vrij weinig zijn) kalm, maar tijdens gevechten of confrontaties enorm spannend. De muziek voegt dus heel wat aan de sfeer van de game toe en is erg goed gedaan. Hetzelfde geldt voor de geluidseffecten en voice acting. De voice acting is van de hoogste kwaliteit.

In Prey is genoeg te doen, maar is het de moeite waard?

Met Prey zul je wel even zoet zijn, maar toch moet er gezegd worden dat de game weinig replay waarde bevat. Het is daarom niet echt de moeite waard om de game nog een keer te spelen, al hebben bepaalde keuzes die je maakt wel invloed op het verhaal. Maar om de game nou meerdere keren te spelen om alle verschillende mogelijkheden te ervaren is misschien een beetje te veel van het goede. Probeer tijdens je eerste playthrough dus zo veel mogelijk uit de game te halen.

Is Prey de game waar fans al die jaren op hebben gewacht?

Het verhaal van Prey is niet bijster origineel maar de presentatie is wel erg goed uitgevoerd. Vooral de voice acting en ontwikkeling van de verschillende personages maken het verhaal plezierig om te volgen. Het is vooral de gameplay die niet altijd leuk is. De game draait veel om stealth en het verkennen van de omgeving, maar hierin wordt je als speler best wel vaak belemmert. Toch is Prey in vele gevallen wel een aangename game om te spelen. Je zult echter wel constant geconcentreerd moeten blijven, gevaar schuilt om elke hoek. Grafisch ziet de game er prima uit en zijn vooral de personages erg gedetailleerd. De combinatie van oud en nieuw geeft het ruimtestation bovendien veel charme. Prey is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar zeker een redelijke Sciene Fiction Survival Horror game.

71

Voice acting
stijl