Phoenix Wright.1

Neem de rol van advocaat aan in Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies

Vroeger had je series als LA LAW, The Defenders, Ally McBeal, de serie Shark van een tijdje terug en Law and Order die nog loopt. Dit is maar een greep uit een grote groep series over advocaten. Misschien droomde jij wel van een baan als advocaat, maar was het net iets te hoog gegrepen. Misschien wil je eens wat anders dan alleen een serie kijken. Dan is daar Capcom met een nieuw deel van Phoenix Wright genaamd Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies.

Phoenix Wright Ace Attorney is de eerste game in de serie die op de Nintendo 3DS verschijnt. Wil je de game in de winkel kopen, dan geven wij je al meteen aan dat je heel lang kunt gaan zoeken. De game komt namelijk alleen digitaal uit in Europa. Zoek je de game, dan moet je in de eShop zijn op de Nintendo 3DS. Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies speelt zich een jaar na de gebeurtenissen in Apollo Justice Ace Attorney af. In dit deel werd Phoenix Wright beschuldigd van moord. Een nieuwe advocaat genaamd Apollo Justice verdedigde hem en probeerde de echte moordenaar te vinden. Dit lukte en Wright ging met pensioen maar mocht, na het opnieuw halen van het examen, advocaat zijn omdat zijn naam gezuiverd was.
Phoenix Wright.2

In begin van de game begin je met Apollo Justice. De zaak gaat over een bom die tijdens een rechtzaak ontploft. Een jong meisje wordt als dader gezien omdat ze op de plaats van de misdaad is gezien. Het is aan Justice om het meisje te verdedigen tegen aanklager Gaspen Payne en haar naam te zuiveren. Gaspen Payne? De naam Payne komt fans natuurlijk bekend voor. Gaspen Payne is de jonge broer van Winston Payne. Winston Payne nam het in eerdere games op tegen Phoenix Wright.

Justice blijkt op een gegeven moment niet meer in staat om het jonge meisje te verdedigen en het is aan de nieuweling Athena Cykes om de zaak voort te zetten. Cykes is misschien nieuw, maar ze staat wel haar mannetje tegenover Payne. Dit duurt helaas niet lang en ze staat op een gegeven moment met lege handen. Gelukkig is Phoenix Wright er op tijd bij. Eindelijk is Phoenix Wright terug en zal, zoals altijd, alles doen om de zaak op te lossen. Je zult de game trouwens niet alleen spelen met Phoenix Wright. Apollo Justice keert terug en je krijgt ook met Athena Cykes genoeg te doen. Andere karakters als Trucy Wright, Miles Edgeworth en Pearl Fey uit de voorgaande delen keren ook terug. Verwacht trouwens niet dat deze karakters hele grote rollen spelen.

De gameplay van Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies lijkt op die van de voorgaande delen. Het is aan de speler om bewijzen goed te bekijken en daar iets in te vinden dat de zaak kan helpen. Daarnaast is het de bedoeling om tijdens de getuigenissen van verschillende mensen te bekijken of er fouten zitten in wat ze zeggen. De plaatsen waar de misdrijven plaats vinden zijn nu in 3D te bekijken. 3D komt ook terug in de rechtzaal tijdens belangrijke momenten. De camera zweeft op momenten ook door de rechtzaal heen en dat levert een leuk effect op. Bewijs vinden is deze keer ook een stuk leuker dan bij voorgaande delen. Als je bewijs vindt, dan zal er een rode cirkel verschijnen. Erg handig en zo hoef je niet lang te zoeken en zit je al snel weer in de rechtzaal.

Phoenix Wright.3

Phoenix Wright, Apollo Justice en Athena Cykes hebben alle drie ook verschillende ‘krachten’. Apollo Justice heeft een gouden armband die verschillende veranderingen leest in lichaamstaal. Dit is erg handig, want hierdoor kan Apollo leugens lezen van getuige. Athena Cykes, de nieuwe partner van Phoenix, heeft een apparaat genaamd Widget. De Widget kan door de Mood Matrix sterke emoties lezen tijdens getuigenissen van mensen. Als iemand erg gestresst reageert op iets kun je daar op door gaan vragen. Dit is de kans om te kijken waarom de destbetreffende persoon zo reageert. De Widget is niet altijd positief want ook Athena’s gevoelens vliegen weleens door de rechtzaal. Wat overigens voor een komische noot zorgt in de game.

Phoenix Wright heeft eigenlijk geen kracht. Maar hij moet het toch hebben van zijn bluf waar hij in de rechtzaal veel aan heeft gehad bij verschillende zaken. Gelukkig voor Phoenix zijn de Psyche-Lock en Perceive System ook weer een onderdeel in de game. Met de Psych-Lock laat je bewijsmateriaal zien aan de getuige. Als dit iets oproept bij een getuige dan zal er een geheim in hun hart worden ontgrendeld. Hoe meer geheimen je ontgrendelt, hoe dichter je bij de waarheid komt. De Perceive System is ook erg handig want daarmee kun je de zenuwen testen van getuigen tijdens de cross-examination. Eigenlijk werkt dat hetzelfde als hierboven. Wordt een getuige heel zenuwachtig, dan weet je dat je in de goeie hoek zit.

Apollo Justice heeft een gouden armband die verschillende veranderingen leest in lichaamstaal. Dit is erg handig, want hierdoor kan Apollo leugens lezen van getuige.

Wat ook erg handig is, is dat je tijdens de zaak even de bewijsstukken kan doornemen. Mocht een getuige iets verklaren waar je wat vraagtekens bij hebt dan pak je gewoon het betreffende bewijstuk erbij en bekijk je het. Als de getuige onzin verklaart dan heb je hem in de hoek en kan de zaak zo maar de kant van de speler op draaien. Je kunt ook vaak OBJECTION roepen. Wees dan wel zeker waarom je het roept, want de zaak kan zo maar tegen je keren. Lever goed bewijs in en druk de getuige of de schuldige in een hoekje. Altijd leuk om iemand te zien zweten.

Grafisch heeft de game ook een overhaul gekregen. Zoals eerder beschreven hebben bepaalde stukken in de game echt een goed 3D effect en stoort het niet tijdens het spelen van de game. Je kunt dus met een gerust hart de game in 3D blijven spelen. De graphics van karakters, de rechtzaal en ook andere delen van de game zijn mooi geanimeerd en zijn een stap vooruit gegaan in de serie. De tussenfilmpjes zijn in anime-stijl gemaakt en zijn vooral voor Phoenix Wright en Anime fans een lust voor het oog.

Geluidstechnisch is het allemaal in orde en stoort de muziek op geen moment, het doet z’n plicht zullen we maar zeggen. Dan is er nog de eerste karakter die in het beklaagdenbankje staat, het jonge meisje, dat erg irritant is door het hoesten. Dat geluidje irriteerde zo dat de volume knop omlaag ging. Dit is erg persoonlijk kan ik vertellen. Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies speel je in 16 delen. Apollo, Athena en Phoenix leveren in verschillende delen hun bijdrage. Welke en hoeveel dat zijn laten we aan de speler over om te ontdekken. Je zult wel even zoet zijn. Er zijn verschillende DLC’s uitgekomen in Japan voor de game, daar de game is al sinds 25 juli uit. Wij hopen dat dit ook in Europa zal verschijnen. Het gaat dan om verschillende kostuums en een nieuwe ‘aflevering’.

Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies is een leuk nieuw deel in de serie. De muziek doet z’n plicht en voor sommige geluiden, kan persoonlijk zijn, draaide ik de volume knop omlaag. Al met al is de game gewoon een stap verder in de evolutie van de serie. Phoenix Wright Ace Attorney Dual Destinies is vanaf vandaag verkrijgbaar in de eShop voor 24,99 euro.

80

Leuke effecten met de camera
Psyche-Lock en Perceive System onderdeel weer terug