PES 2015 review: De terugkeer van de koning?

Met de lovende woorden: “The King is Back” geeft Konami aan dat ze terug zijn op het oude niveau waarop veel fans PES graag zien. Een voetbalgame waarin tactiek een grote rol krijgt, realistische gameplay en waar men mee kan doen met een andere grote concurrent. PES 2014 deed niet wat Konami ons had beloofd. En dat was vooruitgang. Dit werd zelf toegegeven door Konami. Dit werd allemaal vergeven door de fans en zij vroegen maar om één ding. Een goede voetbalgame zoals PES 5 en 6. De vraag is kan Konami ons dit geven?

pes2015-01 pes2015-04

MyClub moet gaan scoren!

Zoals in iedere voetbalgame kan je verschillende game modi spelen. Je kunt een competitie starten, een losse wedstrijd (online of offline) spelen, het bekende en veelal geprezen Master League aangaan, een eigen speler maken waarin je de rol aanneemt van een nieuw talent en natuurlijk mogen we de Champions League en de Europa League niet vergeten want hierin heeft PES natuurlijk de volledige licentie!

Er is een nieuw onderdeel toegevoegd aan dit deel van PES genaamd MyClub. Hierin is het de bedoeling dat je een team vanaf de grond opbouwt. Dit lijkt veel op de Master League, echter moet je hier rekening houden met de type spelers die je koopt, welke manager je voor de groep zet en ga zo maar door. Alles heeft invloed op elkaar. Door het winnen van wedstrijden die je online en offline speelt verdien je GP. Hiermee kan je nieuwe spelers aantrekken om zo het beste elftal te maken. Je kunt natuurlijk voor alle bekende namen gaan maar de kans bestaat dat bijvoorbeeld Van Persie niet goed kan samenspelen met bijvoorbeeld Neymar. Op zo’n moment moet je dus niet alleen een goede andere speler zoeken maar is de chemie hierin ook een bepalende factor. Deze modus zit al langer in FIFA verwerkt maar het is ontzettend prettig dat PES fans deze optie nu ook kunnen spelen. Het is een verdomd leuke en verslavende modus!

menu

Gameplay

Het spelen van een wedstrijd is een waar genot. Alles loopt vloeiend in elkaar over en de animaties mogen er zeker zijn. Als je een goal scoort of een overtreding maakt loopt alles lekker door. Het rondspelen van de bal is iets wat ontzettend goed aanvoelt, met name een steekpass. Het is fantastisch als je jouw spits voor de keeper weet te krijgen met een splijtende pass. Het geven van een voorzet met effect of een sprint trekken, alles steekt perfect in elkaar. Dit is een bijzonder goede comeback en gelukkig heeft Konami hier veel tijd ingestopt. Looplijnen van spelers zijn herkenbaar en een goal scoren is werkelijk een genot. Vooral op een hoger niveau. Want dan moet je echt aan de bak!

Het spelen van een wedstrijd is een waar genot. Alles loopt vloeiend in elkaar over en de animaties mogen er zeker zijn.

De keepers in PES zijn niet altijd even slim. Vaak stompen ze ballen weg terwijl ze deze makkelijk kunnen vangen. Ook lijken spelers soms makkelijk om te vallen en lijken duels niet op echte duels. Dit is jammer maar we gaan ervan uit dat Konami dit in het volgende deel gaat oppakken.

pes2015-02

De graphics in PES zijn ontzettend goed. Allereerst zal je meteen opvallen dat de makers het menu hebben aangepast. Door middel van grote foto’s die onderverdeeld zijn in blokken zie je meteen wat de optie inhoudt. In voorgaande delen was het alleen maar tekst. Gelukkig heeft Konami dit onder handen genomen! Helemaal perfect is het nog niet want als je dieper in het menu bent is het vaak zoeken waar je wat moet aanpassen.

Als je een wedstrijd begint dan zie je meteen de kracht van Konami’s Fox Engine die we al kennen van Metal Gear Solid. De gezichten van de spelers zien er ontzettend goed uit. Als je kijkt naar Messi, Van Persie, Rooney of Casillas. Ze zien er allemaal voortreffelijk uit! Ook tijdens een wedstrijd zie je herkenbare loopjes van spelers. Zelfs de lengte van iedere speler is perfect nagemaakt. Ofwel geen enkele speler is hetzelfde. Dit heeft wel een kanttekening. Waar heeft Konami  punten moeten inleveren? Dit zie je voornamelijk rondom het veld en het publiek. Want mijn god, wat ziet het publiek er ontzettend slecht uit. Het lijken wel poppetjes die rechtstreeks van de PlayStation 2 of Xbox zijn gekopieerd. Dit was in eerste instantie enorm schrikken maar uiteindelijk draait het natuurlijk om de voetballers.

pes2015-05

Geluid

Het geluid in PES 2015 heeft wederom twee kanten. Het positieve is dat Konami nu eindelijk eens bekende artiesten heeft binnen gehaald die je hoort wanneer je in het menu zit. Artiesten zoals Linkin Park, Avicii, en American Authors. Ze  zorgen voor een goede sfeer. Je zult meteen merken dat je veel nummers al kent. Echter tijdens een wedstrijd zul je geen bekende spreekkoren horen van je geliefde voetbalclub. Je zult waarschijnlijk wel begrijpen wat men probeert te zingen maar het komt niet helemaal lekker over. Het commentaar zit goed in elkaar. De bekende stemmen van John Champion en Jim Beglin zitten er weer in. Wat wel jammer is, is dat het vaak dezelfde standaard zinnen zijn die worden gezegd. Dus dit is zeker een punt dat aangepakt mag worden in het volgende deel van PES

Replay Value

Het mooie van een sportgame is, is dat iedere wedstrijd steeds anders is. Nooit gebeuren dezelfde zaken en je kunt iedere wedstrijd een andere tactiek spelen. Je kunt andere spelers kopen of je opstelling anders neerzetten. Speel je aanvallend of juist verdedigend. Wil je een sterrenelftal of juist een talententeam. Het is allemaal mogelijk en dus natuurlijk ook in PES 2015.

Minpunten

PES 2015 heeft ook een aantal minpunten. Dit zijn natuurlijk allereerst de licenties. Helaas heeft PES niet voor alle competities de juiste rechten. Zo ontbreken bijvoorbeeld de Belgische en Duitse competitie en zitten er in de Engelse competitie niet de juiste clubnamen. Hierdoor speel je bijvoorbeeld met Merseyside RED (Liverpool), North Londen (Arsenal) of met Londen FC (Chelsea). Naast het ontbreken van de echte clubnamen en competities, zijn de laadtijden ook niet altijd even goed. We praten niet over minuten maar het is langer dan gewenst. Rondom het veld is alles erg statisch en het publiek is erg korrelig. Of dit allemaal redenen zijn om PES niet te spelen laten we aan jou over.

pes2015-review-8

PES 2015 is een voetbalgame die iedere voetballiefhebber geprobeerd moet hebben. De gameplay is soepel en spelers zijn realistisch. De looplijnen worden goed uitgevoerd en tijdens iedere wedstrijd zit je op het puntje van je stoel. Het menu is visueel verbeterd en het spelen van de Master League is gewoonweg een geweldige spelmodus. MyClub is een ontzettend leuke toevoeging en het scoren van een doelpunt geeft een geweldig gevoel en iedere wedstrijd is steeds weer anders.

Toch heeft de game nog een lange weg te gaan om zo de koning van het voetbal te worden. Het publiek ziet er korrelig uit, rondom het veld lijkt alles stil te staan en het publiek scandeert geen enkel bekend clublied. Het ontbreken van sommige competities en clubs is telkens weer een feit bij PES. Dit gebeurt helaas bij ieder deel. Hopelijk weet Konami dit om te buigen naar de werkelijkheid.

79

MyClub
Visueel prachtig
Iedere wedstijd is anders

Publiek
Licenties
Statische omgeving

PES 2015 is wat mij betreft een voetbalgame die iedere voetballiefhebber geprobeerd moet hebben.

300
  • ik begrijp uit de review dat MyClub gewoon de PES variant is van FUT?

• Jep dat klopt! En hij werkt ook in PES ontzettend lekker.

• Dat begreep ik vanuit de review, maar vind jij niet dat MyClub een beetje gejatj is….

• Dit is een PES review en niet een vergelijkings review met een andere concurrent.

• Dat had je al eerder gezegd maar ik had liever een andere mode gezien die niet in FIFA zat een mode waarom je juist PES moet kopen IPV FIFA

• Fifa heeft van pes ook zaken “gepikt” bijvoorbeeld Be a Pro hoor je ook niemand over.

• Als jij het zegt geloof ik dat maar, in ben in ieder geval blij dat fifa weer eens concurrentie krijgt van PES dat houdt iedereen scherp

• Jazeker dat is zo en die mening deel ik ook. PES heeft de laatste jaren echt ondermaats gepresteerd en het word hoogtijd dat men terug komt. Echter moeten er nog wel een aantal aspecten worden aangepakt. Voor de rest is PES een genot om te spelen en heb ik tot nu nog geen enkel patroon kunnen ontdekken om makkelijk te scoren.

• En we mogen vooral niet vergeten dat FIFA destijds heel goed gekeken heeft naar wat PES in zijn gloriejaren allemaal zo goed deed.

Maar goed, het voetbal zelf is schijnbaar weer van een goed niveau, dus ik ga PES weer eens proberen na jaren in het kamp van FIFA te zitten. Ben benieuwd.

Btw, bij al die Be a Pro-modi denk ik als stilaan oudere gamer altijd terug aan Libero Grande, een voetbalgame van eind jaren negentig waarin je slechts één speler bestuurde. Wat een plezier heb ik gehad met die game. Dat is nog uit een tijd waarin er echt heel veel voetbalgames verschenen. Damn, ik word oud. 🙂

• Jaaaaa Libero Grande. Helemaal vergeten dat was voor die tijd echt een geweldig spel. Ik voel me opeens net zo oud 🙁 😉