Uit de as van Titan herrijst Overwatch!

Blizzard Entertainment is een bedrijf met principes. Als een game volgens hun niet af is of niet aan hun eigen kwaliteitseisen voldoet zul je als fan nog lang moeten wachten voordat de game uit wordt gebracht. Het geheimzinnige Titan is hier een voorbeeld van. Dit project was jarenlang in mysterie gehuld en schijnt een nieuwe MMORPG te zijn geweest. Volgens Chris Metzen, Senior Vice President, Story and Franchise Development, was het verantwoordelijke team gesegmenteerd en wisten ze op een gegeven moment niet meer waar ze mee bezig waren. Het concept was te grootschalig, en iedereen die betrokken was hield krampachtig vast aan zijn of haar ideeën. Helaas werd Titan daarom na een lange ontwikkeling toch geannuleerd, wat best wat consequenties had. Een aantal van de developers geloofden niet meer in zichzelf en begonnen te twijfelen aan hun kunnen. Gelukkig zorgde de vastberadenheid van dit fantastische creatieve team dat zij een nieuwe poging waagden. Blizzard moest een andere kant op en het FPS genre was de oplossing. De kennis was aanwezig en de inspiratie ook, het werd tijd om de game te ontwikkelen die we inmiddels kennen als Overwatch. De titel waar de afgelopen maanden een enorme hype omheen is ontstaan. Kan Overwatch zich bewijzen tussen al die andere FPS games? Wat maakt Overwatch nou zo bijzonder? Wij gingen uitgebreid aan de slag met de game en hebben veel van de verschillende coole personages nu zeker wel onder de knie. Hoe dit ons is bevallen kun je hier lezen.

Overwatch Mei Overwatch Roadhog screenshot

De wereld heeft een brute oorlog overleeft en Overwatch is niet meer nodig…

Het leek allemaal zo mooi. Een wereld waarin ons leven makkelijker werd gemaakt door het gebruik van robotica. Robots voor huishoudelijke taken, hulp in de industrie en natuurlijk veiligheid. Helaas was het allemaal niet van lange duur. Zodra de machines een geavanceerde kunstmatige intelligentie ontwikkelden namen ze de wereld over. Deze zogenaamde Omniums waren hun menselijke meesters zat en hadden plannen voor onze wereld. Hierdoor ontstond de Omnic Crisis en begonnen zwaar bewapende robots wereldwijd landen de oorlog te verklaren. De enigen die het Omnic leger konden stoppen waren Overwatch. Een speciale eenheid van verschillende soldaten die als missie de wereld moest beschermen. Dit lukte ze uiteindelijk en vrede werd hersteld. De Overwatch waren niet meer nodig en in sommige gevallen zelfs bestempeld als criminelen. Nadat de spirituele leider van de Omnic,  Tekharta Mondatta, door huurmoordenaar Widowmaker wordt vermoord is de wereld wederom in rep en roer. Waar zijn de Overwatch helden en waarom jaagt de geheimzinnige organisatie Talon op de voormalige leden van Overwatch? Al deze vragen worden helaas niet beantwoord door de game te spelen, maar voor een deel juist in de verschillende animation shorts die Blizzard Entertainment structureel uitbrengt. Dit heeft zijn charme, maar heeft ook Overwatch niet gewoon een campaign en een pakkend verhaal nodig? Wij vinden van wel.

In Overwatch draait het om helden en teamwork, niet om KD!

Met zes man samenwerken om het vijandelijke team te verslaan, dit is waar het in Overwatch om draait. Kennen jullie Team Fortress 2 nog? Want dit is een game waar Overwatch veel van weg heeft en dat zorgt er ook voor dat de game zo leuk is om te spelen. Er zijn ten eerste eenentwintig helden waaruit je als speler kunt kiezen. Deze helden zijn verdeeld in vier prominente classes: offense, defense, tanks en support. Een goed team heeft dus een gezonde mix van deze classes en de game geeft zelfs tips als er te veel van een specifieke class in je team zitten. Dit neemt alleen niet weg dat het bijzonder hilarisch is om tegen een team van zes Soldier 76 spelers te strijden en geloof me dat dit wel eens voorkomt. Zonder goede communicatie ben je in zo’n geval dus vaak de klos. En vreemd genoeg wordt er in deze team game bar weinig gecommuniceerd., zowel op de PC als op de consoles…waarom dit zo is blijft een mysterie.

Een premium game heeft wat ons betreft geen micro-transactions nodig en het feit dat Blizzard dit systeem heeft toegevoegd is wat ons betreft discutabel.

Overwatch bevat drie verschillende modi en dat is best weinig. Je zult een payload moeten verdedigen, een payload moeten escorteren of een tweetal punten op de map moeten veroveren. Spannender dan dit wordt het helaas niet. Het is alleen wel bijzonder leuk en als je liever niet tegen mensen speelt kun je het ook opnemen tegen de A.I. in drie verschillende moeilijkheidsgraden. Een goede plek om te oefenen voordat je het tegen echte mensen opneemt en om bepaalde helden goed uit te proberen. Aan het einde van de maand wordt bovendien de ranked modus uitgebracht en zul je hier naam kunnen maken. Hoe het precies gaat werken is nog niet duidelijk omdat aan de hand van de feedback uit de bèta heel wat aanpassingen moesten worden gemaakt. Blizzard komt er gelukkig vast wel uit.

Door te spelen verdien je experience en stijgt je level. Iedere keer als je een level omhoog gaat wordt je beloond met een lootbox. Deze lootbox kan verschillende cosmetische items bevatten die je personage net even wat cooler kunnen maken. De lootboxes zijn ook gewoon te koop met echt geld, al raden we jullie af om dit te doen. Een premium game heeft wat ons betreft geen micro-transactions nodig en het feit dat Blizzard dit systeem heeft toegevoegd is wat ons betreft discutabel. Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke keuze, wil je extra geld investeren om sneller cosmetische items vrij te spelen? Of speel je gewoon liever de game? Het is alles behalve pay-to-win.

Overwatch Zenyatta

Charismatische helden met stijl

Een ding mag gezegd worden, de eenentwintig verschillende helden (en schurken) die in Overwatch speelbaar zijn hebben allen een eigen persoonlijkheid. Dit geeft ze erg veel charme en een bepaalde stijl. Het team van Blizzard Entertainment heeft heel erg hun best gedaan om de personages er gelikt uit te laten zien en dat zie je in de kleine subtiele details. Neem bijvoorbeeld Genji, de shuriken werpende bliksemsnelle robo-ninja. De manier hoe hij zijn shuriken herlaad wordt met een subtiele animatie in beeld gebracht en hetzelfde geld voor een van zijn moves waarmee hij vijandelijke kogels kan laten terug kaatsen. Je voelt je werkelijk een krachtige robo-ninja, die met veel souplesse door de twaalf maps beweegt. Daarnaast hebben de personages ook verschillende emotes en character intro’s tot hun beschikking, die uiteraard ook heel erg goed verzorgd zijn. Overwatch ziet er gewoon gelikt uit en heeft veel weg van een Disney/ Pixar animatie film, alleen dan continu vol actie en spectaculaire momenten. Op het moment bevat de game dus een stuk of twaalf verschillende maps die allemaal een bepaald thema hebben meegekregen. Het ene moment bevind je, je in een Hollywood film studio, maar voor je het weet ren je rond in een prachtig Japans kasteel en zie je de imposante Mount Fuji in de achtergrond verschijnen. De levels zijn bovendien ook bezaaid met easter eggs en hints naar een speciaal personage die Sombra heet. Wie is deze mysterieuze sniper?

Overwatch Reaper

Dynamische dialogen die stiekem hints geven naar allerlei gebeurtenissen en geheimen

De voice acting in Overwatch is net als de graphics van een zeer hoog niveau en alle personage hebben een distinctieve stem en doen daarnaast hilarische uitspraken. Maar wat veel spelers misschien niet is opgevallen is dat sommige dialogen pas geactiveerd worden als bepaalde personages het tegen elkaar opnemen, bij elkaar in hetzelfde team zitten of als je ten strijde trekt op specifieke maps. Wederom allemaal kleine details die Blizzard zeer kundig in de game heeft weten te verstoppen. Widowmaker en Reaper houden bijvoorbeeld een conversatie die verwijst naar de eerste cinematic die we van Overwatch te zien kregen. En als je het met Reaper tegen Soldier 76 opneemt hoor je ook dialogen die meer inzicht geven in de relatie tussen voormalig Overwatch Strike Commander Morrison en Blackwatch Reyes. De geluidseffecten zijn ook erg goed gedaan en belangrijk om te identificeren waar vijanden vandaan komen, wanneer een ultimate geactiveerd wordt en geven natuurlijk veel kracht aan bepaalde wapens of moves. Tot slot hebben we ook met veel plezier naar de soundtrack van Overwatch geluisterd en is de muziek erg goed afgestemd op de locaties waar al die spannende matches plaats vinden.

Overwatch heeft geen micro-transactions nodig…

De replay waarde van Overwatch is tevens discutabel. Aan de ene kant kun je, je namelijk uren lang vermaken met de game terwijl Overwatch maar drie verschillende modi kent. De replay waarde zit vooral in de eenentwintig personages die allemaal anders spelen. De drie modi zijn eigenlijk niet heel erg bijzonder. Je moet een payload verdedigen, een payload escorteren of verschillende punten op de map veroveren. Daarnaast bevat de game micro-transactions, die eerlijk gezegd niet in een premium game thuis horen. Je hoeft geen echt geld te besteden om de zogenaamde lootboxes te bemachtigen en kan elke keer dat je in level stijgt een lootbox openen. Maar de kans dat hier iets gaafs in zit (in onze ogen coole skins voor je personages) is vrij klein. Voor je het weet ben je opgezadeld met talloze sprays, player icons, voice lines en emotes… Het was beter geweest als je zelf kon kiezen welke skins je zou willen aanschaffen. Want voor hetzelfde geld unlock je skins voor personages waar je helemaal niet mee speelt. Het RNG aspect van de lootboxes is dus niet echt een goede manier op spelers te belonen voor de tijd die ze in Overwatch hebben geïnvesteerd. Blizzard Entertainment heeft wel aangegeven dat additionele personages, maps, etc. allemaal gratis worden. Dus dat is wel weer erg goed geregeld. Nou maar hopen dat ze de lootboxes ook gaan aanpakken of a la Heroes of the Storm en Heartstone daily quests gaan toevoegen die spelers belonen met credits of zelfs met bepaalde skins. Een voorbeeld zou zijn: win vijf matches als een Tank personage om 50 credits vrij te spelen. Of heal 100.000 health met Mercy om een van haar Legendary skins vrij te spelen. Zulke elementen zouden de game enorm kunnen verbeteren en er voor kunnen zorgen dat spelers ook een keer buiten hun comfort zone stappen en een andere type personage uitproberen.

Overwatch is een plezier om te spelen!

Het is duidelijk dat Overwatch voor verschillende soorten gamers erg leuk is om te spelen. De game is vrij laagdrempelig en je hoeft zeker geen elite FPS gamer te zijn om succes te boeken. Dit is ook meteen een zwakte van de game, er is namelijk weinig diepgang in de personages te vinden. Ze zijn vooral gebonden aan hun specifieke moves en dat beperkt je als speler wel een beetje. Gelukkig kan je in de spawn room altijd van personage wisselen als je merkt dat je huidige team niet goed is samengesteld. Nog een puntje die we als negatief hebben ervaren is de afwezigheid van een verhaal of een campaign modus. Andere games worden hier vaak op afgerekend, maar bij Overwatch knijpen de meeste mensen hun ogen even dicht. Overwatch had nog beter kunnen zijn als deze elementen waren toegevoegd, al beseffen we ons wel dat Blizzard zich meer op het PVP aspect van de game wou richten. Grafisch gezien is de game op alle gebieden fantastisch, maar dat zijn we natuurlijk al lang van Blizzard Entertainment gewend. Hetzelfde geldt voor de dialogen, de muziek, de geluidseffecten, die allen enorm veel sfeer aan de personages en game toevoegen. Qua replay value zijn we een beetje skeptisch. Ja, de game is hartstikke leuk om uren lang te spelen, maar heeft nodig nieuwe gameplay modi nodig. De huidige drie modi zijn niet echt bijzonder en de afwezigheid van PVE content is teleurstellend. Maar nogmaals, de game blijft wel echt leuk! Het loot box systeem is wat ons betreft overbodig en hier zou Blizzard met al die getalenteerde quest ontwerpers zeker wat aan kunnen doen. Er moeten meer manieren komen om al die coole cosmetische items te verzamelen. Echt geld spenderen omdat dit vele malen sneller is dan de game daadwerkelijk spelen lijkt ons een idee waar ze van af moeten stappen. Voor de rest is de game geweldig en zeker de moeite waard om te spelen. En het mooie is dat Overwatch alleen maar beter kan worden. Geef Overwatch dus zeker een kans!

77

Coole personages
Grafisch erg gelikt
Fun

Geen in-game story
Lootbox systeem
Weinig diepgang

Overwatch is een leuke game die met de tijd alleen maar leuker zal worden.

300
  • Shinteezy

weinig diepgang? hoezo?

• Wat ik hier mee bedoel is dat elke hero maar een beperkt aantal skills heeft en je deze niet kan aanpassen zoals bij andere games in het genre. Dit zorgt er voor dat de game erg toegankelijk is, maar dat er dus wel weinig keuze is. De kracht van Overwatch is dat je tijdens een match continu kan wisselen van hero om op die manier je strategie aan te passen.

Daarnaast zijn de modi ook vrij beperkt, maar zoals ik ook in de review meld zijn ze gelukkig wel hartstikke leuk!

• BossMikey

Overwatch is een verslavende game en vrijwel voor iedereen toegankelijk.

• ReaperForPresident

Ik haat Bastion en Hanzo…cheesy characters. 🙁

• BossMikey

lol alsof Reaper niet cheezy is

• Bastion kan je vrij makkelijk counteren met Genji. Eerst al zijn geknal terugkaatsen met “Deflect”, daarna “Swift Strike” gebruiken om achter hem te komen en als hij dan nog niet dood is gooi je gewoon wat shuriken om hem af te maken. Zodra je achter hem staat duurt het namelijk even voordat hij kan omdraaien.

Hanzo kan je makkelijk killen, maar die ultimate van hem is super gevaarlijk. 😀

• Glenndale

Jammer dat er niet meer game modes inzitten