NHL 14 Review, kan NHL 14 mee met andere sportgames?

Ijshockey is in Nederland helaas niet groot. We hebben ongeveer zeven teams die in Nederland de competitie vertegenwoordigen. Teams zoals de Friesland Flyers, Tilburg Trappers en de Dordrecht Lions. Het is een heftige sport die eigenlijk meer credits verdient. Helaas zijn we in Nederland “voetbal minded” en hebben andere sporten zoals ijshockey “minder kans” op een groter publiek.

Het is even wat anders als je bijvoorbeeld naar Amerika, Duitsland, Rusland, Zweden of Canada gaat. Daar leeft het ijshockey namelijk wel. Wekelijks zijn de stadions uitverkocht en loopt het publiek  hier echt warm voor. Complete gezinnen gaan de wedstrijden bekijken. Wij gamers kunnen gelukkig ook genieten van deze geweldige sport. Dit jaar heeft Electronic Arts namelijk NHL 14 uitgebracht. Hoog tijd om eens te beoordelen of de sfeer en actie van ijshockey terugkomt in onze NHL 14 review!

nhl14-1

NHL 14

NHL 14 is alweer het vervolg op een langlopende serie. Elk jaar brengt EA een nieuwe game uit en proberen zij steeds te zoeken naar de ideale ijshockey game. Realisme terugbrengen in ijshockey is niet makkelijk. Dit geldt eigenlijk voor iedere sportgame. Je krijgt namelijk met zoveel facetten te maken. Te denken aan de sfeer,  het geluid, emotie, tactieken, opstellingen, looplijnen, de spelers, merken en we kunnen dit lijstje nog langer maken.

In NHL 14 heb je verschillende mogelijkheden om de game te spelen. Je kan een standaard wedstrijd spelen, een toernooi, Hockey Ultimate Team (waarin je een team helemaal moet samenstellen), Stanley Cup Playoffs, en online tegen andere mensen los gaan. Daarnaast heeft NHL 14 twee andere vette functies die we even willen uitlichten, namelijk Live The Life en NHL 94 Anniversary Mode.

De graphics in NHL 14 zijn goed. Aan alles is gedacht en op bepaalde momenten lijkt alles levensecht.

In Live the Life is het de bedoeling dat jij als speler de wereld van het ijshockey gaat betreden. Hierin maak jij je eigen speler en kies je natuurlijk je favoriete positie. Even een leuke stick en bescherming uitzoeken en je kan het ijs op. Tot zover nog niks nieuws. Totdat je enkele wedstrijden hebt gespeeld. Er worden namelijk steeds vragen aan je gesteld waarop je vier antwoorden kan geven. Elk antwoord dat je geeft heeft invloed op het verloop van je carrière.

Zo had ik op enkele vragen een antwoord gegeven waarin ik een ander team volledig met de grond gelijk maakte. Mijn fans vonden dat geweldig en ik kreeg er hierdoor meer fans bij. Mijn manager werd hier echter niet gelukkig van en zette me enkele wedstrijden op de bank. Zo heeft elk antwoord dus een gevolg. Het kan zomaar zijn dat je teamgenoten je minder de puck toespelen, of dat het publiek je begint uit te fluiten. Sterker nog, je keuzes hebben zelfs gevolgen in je eigen privé sferen. Kies je antwoorden dus zorgvuldig.

In de NHL 94 Anniversary Mode gaan we terug naar het 16-bit tijdperk. De game die voorheen erg populair was komt terug in dit nieuwe deel. NHL bestaat al een ruime tijd en het werd dus hoog tijd om dit te vieren. In de NHL 94 Anniversary Mode zien we de oude stijl terug met de oude regels. Het is ontzettend vet om de game op deze manier te spelen. En soms, heel soms verlang je weer terug naar de “goede oude” tijd. Wellicht ga je hier niet uren mee aan de slag, maar het is een leuk extraatje toch?

NHL94-Anniversary

Gameplay

Ijshockey is een snelle sport en dit zie je absoluut terug in de game zelf. Snel een aanval opzetten en meteen weer omschakelen naar de verdediging. Dit zorgt voor spektakel en daarom gebeurt er ook altijd wat op het ijs. Spelers worden de boarding ingedrukt, de puck vliegt het publiek in en er ontstaan vechtpartijen na een overtreding of nadat er gefloten is en je nog even de puck op de keeper schiet. De knoppen slaan om bij de tegenstander. Handschoenen vliegen op de grond en let’s get ready to rumble!

NHL 14 heeft een korte lurning curve. Als je de controller oppakt is het niet meteen plug and play. Er zit namelijk een bepaalde structuur achter. Als je optimaal gebruik wil maken van NHL 14, volg dan de uitgebreide tutorial, die je ook zeker even moet doorlopen. Zo leer je namelijk bepaalde knoppencombinaties die zeker van pas komen tijdens een wedstrijd. Nieuwkomers gaan zeker last krijgen als ze op een te hoog niveau spelen. Begin dus op een lager niveau zodat je alles eerst goed onder controle krijgt.

De graphics in NHL 14 zijn goed. Aan alles is gedacht en op bepaalde momenten lijkt alles levensecht. Wat NHL 14 goed heeft uitgewerkt, zijn niet alleen de spelers, maar ook het publiek. Vaak is het publiek in sportgames een ondergeschoven kindje. Het wordt meestal niet uitgewerkt, waardoor alles erg korrelig lijkt. In NHL 14 is dit goed uitgewerkt. Het publiek leeft enorm, met name als er een speler tegen de muur wordt gedrukt. Mensen gaan staan, schreeuwen van genot en slaan tegen de boarding.

De spelers op het ijs bewegen soepel en realistisch, vooral tijdens een gevecht. Spelers meppen letterlijk op elkaar in en de schade na het gevecht zie je daadwerkelijk. Spelers bloeden en kijken erg pijnlijk uit hun ogen. Als spelers worden gebeukt of neergehaald worden zie je ze pijnlijk vallen. Dit beuken lijkt nu nog echter door EA’s Collision Physics.  Tijdens de introductie van elke wedstrijd worden de teams op een representatieve manier gepresenteerd. Dit zien we bij meer EA games, zoals Fifa en Madden.

nhl14-3

Sound

Met het geluid zit het erg goed in NHL 14. Hoe EA het elke keer weer flikt is steeds weer de vraag. Iedere game die ze uitbrengen hebben goede soundtracks. Ook kom je meteen in aanraking met wellicht een aantal nieuwe bands. Zo bevat NHL 14 ook een aantal sterke nummers. Wat te denken van Wolfmother – Joker And The Thief, Airbourne – Live It Up en Bullet For My Valentine – Riot. Geweldige artiesten met prachtige nummers. Je moet er echter wel van houden natuurlijk.

Met het geluid tijdens de wedstrijd zit het ook erg goed. De puck hoor je over het ijs heen razen en als deze de paal raakt geeft dat een heerlijk gevoel. Tel daarbij een enthousiast commentaar op en je zit meteen op het puntje van je stoel. Het publiek doet ook zijn werk. Juichen, schreeuwen en applaudisseren. Het zit er allemaal in. Met name tijdens een gevecht of een doelpunt. Het publiek knalt uit je speakers!

Replay value

Zoals bij elke andere sportgame is de replay value hoog. Je kan urenlang wedstrijden spelen en het steeds weer op een andere manier beleven. Want elke wedstrijd is immers anders. Daarbij heb je genoeg opties die je kan spelen, zoals het online tegen anderen opnemen, playoffs, cups, Hockey Ultimate Team, Live the Life en ga zo maar door. Genoeg te doen dus!

nhl14-4

NHL 14 is een geweldige game. De game verloopt soepeltjes en voordat je het weet vliegen de spelers over het ijs door een goed geplaatste bodycheck. Het ziet er allemaal realistisch uit en de sfeer in de game is briljant. Het publiek leeft letterlijk op bij een gevecht of als een er doelpunt wordt gescoord. Tel daarbij de Live the Life functie op, waarin je zelf als Pro-ijshocky speler de wereld gaat veroveren, en het niet te vergeten extraatje: de NHL 94 Anniversary Mode.

Als we over minpunten praten: de drempel voor nieuwkomers ligt hoog om met deze game te starten. Wanneer je de spelregels niet kent kan het soms erg frustrerend kan zijn als je de zoveelste icing, penalty of buitenspel om je oren krijgt. Daarnaast is de besturing erg wennen. Als je dit allemaal onder de knie hebt is NHL 14 een fantastische game waaraan je zeker uren plezier zult beleven.

83

Bodychecks
Live the Life