Kennen jullie Mirage: Arcane Warfare al?

Mirage: Arcane Warfare is een game die je soort van doet terugdenken aan andere games uit dit genre. Ontwikkelaar Torn Banner Studios wist namelijk al eerder een game uit de brengen (Chivalry) met schreeuwerige magische krachten, een hoge skill cap en de typische hack-and-slash combat. Nou is het concept van het gebruiken van Djinn (bovennatuurlijke onzichtbare wezens, die volgens sommige islamitische geleerden bezit kunnen nemen van mensen en ze van hun vrije wil kunnen ontdoen) krachten eigenlijk best iets nieuws. Combineer dit met team based MOBA gameplay elementen en je hebt Mirage: Arcane Warfare. Deze ongebruikelijke combinatie fascineerde ons al vanaf het moment dat we de game leerden kennen. Het was daarom aan ons om de game afgelopen maand uitvoerig uit te proberen en dit is ons oordeel. Zal Mirage: Arcane Warfare zich staande kunnen houden in dit tijdperk van competitieve gameplay?

Mirage fire spell Mirage Vypress

Toverkunsten en geslepen staal

Een burgeroorlog teistert de magische fantasiewereld van Mirage: Arcane Warfare en verschillende helden staan op om een einde aan het conflict te brengen. Bewapend met krachtig staal en duistere toverkunsten omarmen de helden de magie van de Djinn’s. En dit speelt zich allemaal af in een wereld die geïnspireerd is door de eeuwenoude Arabische en Perzische culturen. Verwacht dus veel woestijnzand, kleurrijke bazaars en prachtige paleizen.

Mirage: Arcane Warfare heeft een groot probleem…

Het is niet leuk, maar moet toch wel gezegd worden. Het grootste probleem van Mirage: Arcane Warfare is de ongezonde playerbase. Het is nou eenmaal niet een immens populaire titel en dat zorgt er voor dat je zo nu en dan weinig mensen hebt om mee te spelen. En dat is bijzonder jammer, want deze team based MOBA is ondanks wat tekortkomingen hartstikke leuk om te spelen.

In Mirage: Arcane Magic draait de gameplay bijvoorbeeld vooral om de verschillende magische eigenschappen van personages, hier komt het MOBA-gevoel dus ook vandaan. Daarnaast doet de game ons ook een beetje denken aan spellen als Battleborn of Overwatch, al draait de daadwerkelijk combat wat meer om melee gameplay. De manier hoe de verschillende personages met elkaar samenwerken zorgt voor interessante mogelijkheden en maakt matches zo nu en dan erg spannend.

Mirage: Arcane Warfare begint redelijk wat verschillende modi en dat is altijd goed voor afwisseling.

Spelers kunnen kiezen uit een zestal verschillende classes, die uiteraard allen iets speciaals naar het strijdveld meebrengen. De Vypress, een van onze favorieten, is een sneaky sluipmoordenaar die het vooral moet hebben van snelheid en beweegbaarheid. Als je het goed aanpakt zien vijanden je nooit aankomen en dankzij de “pounce” ability kun je met veel gemak van dak tot dak springen en hinderlagen opstellen. Voor liefhebbers van magie en Mages is er de Alchemancer. Deze magiërs hebben een pact met een Djinn gesloten om de meest dodelijke magie aan hun arsenaal toe te voegen en kunnen vooral van afstand veel schade aanrichten. Ben je meer van de melee combat en wil je een ijzersterke class gebruiken? Kies dan voor de Taurant, want deze brute krijger staat zijn mannetje op het slagveld, persoonlijk ziet hij er wat ons betreft alleen vreselijk uit…maar dat is natuurlijk super subjectief. De Tinker is een class die wij niet onder de knie kregen. De speelstijl is erg defensief en draait om het plaatsen van boobytraps. Erg bevredigend als het je lukt om op deze wijze een vijand uit te schakelen, helaas lukte dat ons maar zelden en werden we vrij snel in de pan gehakt door andere sterkere classes. Daar komt overigens ook nog eens bij dat we geen eSports helden zijn. De Viglist is interessant en kan het beste omschreven worden als een soort tank. Beschermen van teamgenoten is een leuke uitdaging en het blijft geweldig om een nietsvermoedende tegenstander met een goed geplaatste knockback ability aan de kant te rammen. Tot slot hebben we de Entropist getest. Deze class is een kei in healen en kan dankzij een vliegend tapijt met veel gemak door de maps navigeren. Houd de lucht dus goed in de gaten tijdens matches, want Entropist’s mogen graag boven gevechten rondvliegen en hun teamgenoten ondersteunen met healing grenades.

Mirage: Arcane Warfare bevat verder redelijk wat verschillende modi en dat is natuurlijk altijd goed voor afwisseling. Als team moet je voornamelijk bepaalde doelstellingen voltooien. Dit komt vaak neer op het stelen van magische relikwieën of het aanvallen van bepaalde locaties. Het leuke is dat achter elke locatie wel een bepaald verhaal zit en deze naadloos op elkaar aansluiten. Uiteraard bevat de game ook gewoon traditionele modi als Deathmatch, Capture the Flag, Capture Point, Push (escort) en een Arena modus waar drie spelers het tegen drie andere spelers kunnen opnemen. Er is dus zeker wel voor iedereen wat te vinden, nu maar hopen dat de playerbase wat meer groeit.

Mirage Vypress keyart

De grafische stijl heeft wat!

Wij houden persoonlijk van een cartoony grafische stijl, iets wat je bijvoorbeeld goed terug ziet in spellen als Battleborn, Gigantic en Overwatch. Ook in Mirage: Arcane Warfare is de grafische stijl goed gedaan. Sommige character designs zouden wat ons betreft wel wat beter kunnen, maar de game ziet er echt wel goed uit voor deze prijs (€13,99). De verschillende maps zijn bijzonder kleurrijk en hetzelfde geldt voor de personages. Je merkt ook snel dat Torn Banner Studios heel wat tijd heeft besteed aan de verschillende magische krachten en overige eigenschappen, want deze zien er erg gelikt uit. In Mirage: Arcane Warfare kun je overigens nieuwe kledingstukken en kleuren vrijspelen. Hiermee creëer je in korte tijd jouw eigen specifieke personage en dat is een geweldige toevoeging. Misschien is de Taurant class dus nog te redden… De game bevat bovendien ook nog heel wat gore, dit is daarom niet een spel die je vol trots aan je oma moet showen. Hoofden en ledematen vliegen nogal prominent in het rond. Mogelijk kun je oma wel imponeren met de soundtrack van de game, want deze is erg mooi en geeft je het gevoel dat je in een Duizend-en-een-nacht sprookje schittert.

Mirage: Arcane Warfare is een vermakelijke MOBA game!

Als je op zoek bent naar een betaalbare, en vooral vermakelijke MOBA game is Mirage: Arcane Warfare zeker een poging waard. Het verhaal is niet belangrijk want in deze multiplayer game zul je vooral bezig zijn met het onthoofden van tegenstanders. Hoe je dit wilt doen heb je helemaal zelf in de hand. Er zijn namelijk zes verschillende classes die allen wat unieks naar het strijdveld brengen. Er zit daarom voor elke speelstijl wel iets bij. Hetzelfde geldt voor de verschillende modi, waar je heel wat uurtjes mee bezig zult zijn. Je bent alleen wel afhankelijk van andere spelers en de playerbase heeft op het moment nog heel wat groei nodig om de game echt succesvol te maken. Op het gebied van graphics zit het ook wel goed, al moet je uiteraard wel van de cartoony stijl van de game houden. Mirage: Arcane Warfare is wat ons betreft een game die je moet leren waarderen. Ga dus zeker even op onderzoek uit en wie weet treffen we elkaar eens op het slagveld.

71

vermakelijk actie
leuke classes