Mario Party 10… nodig je vrienden maar weer uit!

Mario Party… de party game bij uitstek die iedereen vast wel eens heeft gespeeld. Heb je Mario Party nog nooit gespeeld?! Ga dan direct naar de eerste beste vriend met een Nintendo console en geniet van een immens leuke game. Inmiddels zijn we bij het 10e deel van de Mario Party reeks aangekomen. Nu is er rondom first-party games van Nintendo altijd veel enthousiasme en spanning  en blijven we natuurlijk zitten met de vraag: is deze game minstens zo’n goede kaskraker als zijn voorgangers?

Nintendo heeft eindelijk 2,5 jaar na de release van de Wii U de nieuwe Mario Party game uitgebracht. De Wii U bevind zich nog altijd in twijfelachtig vaarwater… al doet deze het stukken beter met games als Super Mario Bros. Wii U, Captain Toad Treasure Tracker, Super Smash Bros. en nu dan ook Mario Party 10. De Wii U valt op bij de concurrentie omdat ze een speciale Wii U tablet hebben om de meeste games mee te besturen. Dit heeft echter nog niet de volle aandacht van de developers gekregen die Nintendo had gehoopt. Sommige developers gebruiken het enkel als extra scherm en kijken er niet echt naar om. Gelukkig krijgt de game pad met de release van Mario Party 10 weer een mooi plekje in je game ervaring. Hoe Mario Party 10 uit de verf komt lees je hieronder in de review.

Mario Party 10 map Mario Part 10 minigame

Neem het samen op tegen Bowser!

Het verhaal is in Mario Party games niet het belangrijkste, maar maakt het wel compleet. In deel 10 speel je met 4 andere spelers tegen Bowser. Als je met 5 spelers de game speelt kan 1 iemand Bowser spelen. Dat is best een leuke ervaring. Net zoals in Mario Party 9 speel je weer met 4 spelers tegelijk in een karretje. Waar de vorige delen nog een groot bord hadden waar iedere speler individueel overeen kon lopen, zit je nu dus altijd samen met maximaal 4 spelers in hetzelfde karretje en blijft dit gedurende het hele spel zo. Het leuke is dat je verschillende karretjes/ schuitjes of voertuigen kunt vrijspelen. Wat wel in iedere game centraal blijft is dat je het aantal stappen per zet moet bepalen met het gooien van een dobbelsteen. De opzet van het spel is eigenlijk heel simpel. Jij en je team zitten in het karretje en je moet Bowser voorblijven. Deze zal op zijn beurt keer op keer proberen jullie levenspunten te reduceren naar 0. Je kunt de karretjes in bepaalde richtingen verplaatsen en zo kun je verkiezen of je jouw teamgenoten doet helpen of juist doet dwarsbomen. Want dát is natuurlijk ook een sterk element van Mario Party…

In Mario Party 10 zitten verschillende spel modi.

De game komt makkelijk over en maakt dus mooi gebruik van de features van de Wii U. De game is te spelen met 5 spelers in tegenstelling tot zijn voorgangers en de mini games zijn weer aanwezig. Voor de echte hardcore fans zoals ik, die toch al van de eerste Mario Party genoten, viel deel 9 me een beetje tegen. In Mario Party 10 nemen ze enkele mindere punten mee uit 9 en hebben ze ook een paar nieuwe innovatieve punten. Mario Party 10 biedt net als zijn voorganger meerdere spelvormen om plezier te hebben met je vrienden en/ of familie. Laten we eens beginnen met Mario Party (Party Mode). In Mario Party ga je aan de slag in de stijl van Mario Party 9. Het is de bedoeling dat je op het einde van de rit de meeste sterren hebt verzameld. Spelers bewegen zich voort in voertuigen die uitlopen van robotinsecten tot vrijwel complete tanks. Iedere beurt neemt de speler die aan de beurt is het “roer” in handen en mag een dobbelsteen gooien om zo het aantal vakjes te bepalen die de groep naar voren reist. Het leuke is dat er onderweg ook wat hindernissen kunnen opduiken, denk hierbij aan een boomstam of een steen. Maar ook de Whomp’s maken een comeback uit de DS versie Mario Party: Island Tour. Ook zijn de voorwerpenshops weer terug. Dit keer staat Toad je op te wachten in zijn Toad Huisjes. In deze vorm kunnen de spelers enkel de Wii Remote gebruiken. De Wii U gamepad is niet bruikbaar in deze modus.

De Wii U gamepad is echter niet geheel nutteloos! Verschillend per level zit er of een goodguy (denk aan een Toad of andere Mario vriend) of een badguy (denk aan Bowser) gevangen in de Gamepad. Er zijn 6 tralies die de good of badguy gevangen houden, en je raad het misschien al: iedere tralie heeft een nummer. Bij iedere worp is er de kans dat je het nummer van de tralie gooit. deze verdwijnt dan. Als een goodguy vrijkomt krijg je meestal sterren, als Bowser vrijkomt krijg je meestal Bowservakjes en soms zelfs sterrenaftrek!

Spelers kunnen ook los gaan in de Bowser Party modus. In deze vorm speel je met maximaal 5 mensen. Één van die mensen mag de rol van Bowser op zich nemen.  Hij of zij gaat bewapend met de Wii U Gamepad achter de andere 4 spelers aan. Dit is verassend leuk! Bowser krijgt rekening houdende met het aantal spelers 1,2 of 3 dobbelstenen waarmee hij grote sprongen kan maken op het bord. Als hij de spelers inhaalt worden ze uitgedaagd voor een minigame. In de minigames worden de “krachten” van Bowser leuk benut. Zo is er een minigame dat je moet blazen in de microfoon en zo vuurballen kunt blazen naar de spelers. Zij moeten die dan natuurlijk ontwijken. Je kunt Bowser Minigames ook in je eentje doen in de Free Play. Als jij als Bowser erin slaagt een minigame te winnen verliezen de spelers hartjes. Als de hartjes 0 bereiken voordat ze bij het eind zijn van de rit wint Bowser. Bowser staat er echter niet alleen voor! Ziggi (zijn zoon) komt hem graag een handje helpen! Dit doet hij vaak in de vorm van extra dobbelstenen, of zelfs “roulette” games aanbieden aan de spelers. De laatste kan er als je pech hebt voor zorgen dat je nog maar met 1 hartje verder gaat! Verder zijn er op het speelbord speciale vakjes die je enkele hartjes kunnen herstellen. Het mooie is hier als een speler af is doordat hij geen hartjes meer heeft, deze weer terug keert naar de kar. Als een speler trouwens af is mag deze wel nog gewoon meedobbelen om het team verder te duwen. Echter is hij wel uitgesloten van de minigames… iets wat het toch weer erg lastig maakt!

Zoals al eerder verteld bied Mario Party 10 net als zijn voorganger meerdere spelvormen om plezier te hebben met je vrienden en/ of familie.

In Amiibo party kunnen spelers ieder met hun eigen amiibo spelen op een speciaal kleiner bord. De games zijn zo gemaakt dat het in totaal een kleine 15 minuten duurt. Zou je niet genoeg spelers hebben dan kan de Wii U NPC’s inzetten. Deze worden dan weergegeven als “uitgeknipte” mii’s inplaats van Amiibo’s. Deze versie lijkt eigenlijk nog het meeste op de befaamde Mario Party 9. Iedere dag kun je een Amiibo bonus ophalen bij Mario Party. Hiermee kun je items vrijspelen zoals: voetstukken en bepaalde pakjes. In Free Play kun je alle minigames spelen van de game. Dit zijn korte partijtjes die tegen elkaar kunt spelen met enkel de minigames voor ogen. Geen gedoe met sterren etc. Er is ook nog een speciale Coin Challenge modus. In deze vorm speel je ook weer met 4 personen minigames. Iedere keer als een speler een minigame wint krijgt hij muntjes naarmate zijn resultaten in de behaalde minigame. Na 7 minigame-ronden wordt de winnaar bekend gemaakt. Dat is vanzelfsprekend diegene met de meeste muntjes.

In Mario Party bestaan de meeste levels uit 2 delen. Dit is een leuk alternatief op de grote borden vanuit de oudere Mario Party reeksen. Het leuke is dat er vaak 2 splitsingen in de levels zitten waar je dus kunt kiezen of je jouw medespelers helpt of juist dwarsboomt. Zo is er in het level van Bowser een afslag die je regelrecht de stekelpalen in jaagt… maar even verderop ook weer een afslag die het hele team van extra sterren voorziet. Wat aan de andere kant wel jammer is, is het feit dat ieder spel maximaal 30 minuten duurt (give or take een paar minuten extra…). Dit is voor velen een verademing ten opzichte van Mario Party 8. Daar is mijn langste potje een helse 2 uur geworden…. dat is hier dus verleden tijd. Ook zijn er minder minigames. In tegenstelling tot zijn voorgangers heb je in sommige potjes maar 4x een minigame en dan ben je al het level door… Dat vond ik persoonlijk erg jammer… immers speel je Mario Party vaak voor de minigames! Het aantal minigames is ook nog eens erg beperkt. Echter de minigames die er zijn maken dat wel weer goed. Voor het eerst in een lange tijd heb ik echt het gevoel dat er veel tijd in de minigames is gestopt en ze niet een of ander simpele vorm van een bekend spel zijn. Nee, de minigames zijn kwalitatief erg goed. Als je de gelukkige bent die een minigame mag starten (meestal gebeurt dit met een melding dat er een minigame blok verstop zit in het vakje waar je nu op staat), kun je “dobbelen” om te kiezen tussen een 4VS4, 2VS2 of 1VS3 game. Het is bij iedere minigame weer mogelijk om te oefenen of om direct in de actie te duiken. In het begin van het keuze scherm speelt een 5 seconden durend filmpje wat je duidelijk moet maken wat moet gebeuren. Dit is meestal ook wel voldoende.

Tot slot zijn er ook weer gamechangers in Mario Party 10 gestopt. Deze kunnen environmental zijn, denk hierbij aan de Whomp blokken die enkel neergaan bij het gooien van het juiste aantal ogen op de dobbelsteen, tot heuse stekel boomstammen. Natuurlijk zijn er ook dubbel dobbelstenen, 4-5-6 dobbelstenen maar ook 0-1 dobbelstenen. Die laatste zijn verekte handig als je in de Bowser levels speelt. In deze levels schiet Bowser namelijk vuurballen op je karretje af. Je kunt deze ontwijken door op de juiste blokjes te staan zodat de vuurbal je passeert. Als je dus graag wilt blijven staan waar je staat kun je op dat moment de 0-1 dobbelsteen inzetten.

Mario Party 10 friends

Grafisch wonder en heerlijk om naar te luisteren

Mario Party Wii U mag je een grafisch wonder noemen. Van landschappen tot figuurtjes, echt alles ziet er haarscherp uit. Ook is het goed te zien dat de Wii U een krachtige console is. Alles ziet er levendig uit en loopt lekker vloeiend over je TV. De karakters zijn ook erg gedetailleerd uitgewerkt. Je merkt echt dat Nintendo veel tijd in deze game heeft gestoken…

Herkenbare Nintendo deuntjes!

Ook het geluid is erg goed. De muziek speelt lekker door en is niet hinderlijk. Het brengt zelfs bepaalde sfeer mee die de levels nog veel interessanter maakt. Om een voorbeeld op te noemen: in het onderwaterlevel speelt een vergelijkbaar onderwaterlevel muziekje van New Super Mario Bros U. Dit legt voor de bekende spelers een leuke link. Ook in de minigames is de muziek lekker variërend en heb ik deze niet als irritant bevonden.

Mario Party 10 is verslavend…

Al om al is Mario Party 10 een erg leuke game die je op iedere feestavond uit de kast zult halen. Het is aan de ene kant jammer dat je een stuk minder minigames tegenkomt, maar de complete ervaring is helemaal in orde. Waar de een het jammer vindt dat de potjes ongeveer 30 minuten duren zegt de ander dat hij een “rematch” wil. En dat is wat deze game goed doet… een reden geven om nog even snel een potje te spelen. Ik heb erg genoten van deze game en zal hem nog vaker uit de kast halen.

79

Mooie graphics en sounds
Goed gebruik Wii U Gamepad