Mafia III is een verhaal over vriendschap, familie, verraad en wraak…bloederige wraak…

De afgelopen jaren hebben we een heleboel sandbox games voorbij zien komen, maar de game waar we op de redactie van Kijk-online de afgelopen twee jaar al gretig op zaten te wachten was Mafia III. Tijdens ons bezoek aan Gamescom 2015 en 2016 werden we al helemaal lekker gemaakt door 2K Games, maar geen enkele keer was Mafia III speelbaar. De afgelopen week hebben we gelukkig eindelijk tientallen uren in New Bordeaux doorgebracht en hoe dit ons is bevallen lezen jullie hier in onze Mafia III review.

mafia-iii-rolling mafia-iii-lincoln-lmg

Lincoln Clay neemt geen gevangenen!

Maak kennis met het bruisende New Bordeaux, het fictieve New Orleans dat 2K Games voor Mafia III heeft ontworpen. In deze grote stad moeten criminelen zich verantwoorden aan Sal Marcano, het hoofd van de Marcano-familie, en de meest invloedrijke persoon van New Bordeaux. Lincoln Clay, Vietnam-veteraan en de hoofdrolspeler van het verhaal, groeit op onder de vleugels van Sammy Robinson. Sammy leidt de afro-Amerikaanse Maffia en heeft problemen met een lokale Haïtiaanse bende. Door deze problemen lopen de schulden bij de Marcano’s enorm op. Sal Marcano biedt echter een oplossing. Als Lincoln meehelpt om de Federal Reserve te beroven worden alle schulden kwijtgescholden en kan Sammy’s organisatie vrolijk voort blijven bestaan. Lincoln stemt toe (want hij heeft alles over voor zijn surrogaat-familie) en het lukt de groep gangsters om de Federal Reserve leeg te plukken. Het feestje dat erna plaats vindt is echter maar van korte duur want de Marcano’s verraden Lincoln en zijn vrienden en vermoorden iedereen. Lincoln overleefd de liquidatie op wonderbaarlijke wijze en is na een lange revalidatie van plan om wraak te nemen…bloederige wraak. Met zijn CIA connecties, zijn training als Special Forces Operative in Vietnam en een enorme dosis testosteron besluit hij om een nieuwe familie te beginnen en alles van de Marcano’s af te pakken. Sal Marcano zal voelen hoe het is om alles wat hij lief is kwijt te raken…een simpele dood is namelijk niet genoeg.

De story missies van Mafia III stelen de show!

In een sandbox game zo groot als Mafia III draait het om de content. En met een stad die groter is dan de steden van Mafia en Mafia II gecombineerd is er heel wat nodig om niet het gevoel te krijgen dat je bezig bent met lineaire eentonige missies. Daarom begin ik meteen met hetgeen wat ons betreft niet zo goed is uitgewerkt in dit nieuwe deel uit de Mafia-serie. New Bordeaux bestaat uit een tiental districten en deze staan allemaal onder leiding van de Marcano’s. Als Lincoln het territorium van de Marcano’s wilt afnemen zal hij elk district over moeten nemen. In zijn eentje lukt het niet dus zal hij moeten gaan samenwerken. De eerste persoon die hij benaderd is Cassandra, leider van de Haïtiaanse gang. Zij heeft hulp nodig om de prostitutie en heroïne verkoop tegen te gaan en laat dat er nou net voor zorgen dat een enorm deel van het Marcano inkomen hiermee weg zal vallen. De missies zijn erg simpel. Vermoord genoeg pooiers om de leider van het prostitutienetwerk te kunnen identificeren en elimineer deze. Hetzelfde geldt voor de leider van het heroïne netwerk. En hier merk je al gauw dat de zij-missies in Mafia III erg lineair en helaas saai zijn. Op een gegeven moment ga je echt geen moeite meer doen om een heel gebouw gevuld met gangsters uit te schakelen en sprint je gewoon naar hun leider om deze meteen aan te pakken. Of je bewapend jezelf met een sniper rifle en schiet bepaalde doelwitten snel en efficiënt van verre afstand door hun hoofd…missie gehaald! Hangar 13 had hier net even wat meer hun best moeten doen. Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om een illegaal moonshine kamp uit te roeien en te vernietigen, maar na een paar keer is de lol er een beetje af. De kracht van Mafia III zit daarom ook in de geweldige story missies. Stuk voor stuk kom je dichterbij het einddoel en zul je meer invloed in New Bordeaux bemachtigen. Nadat je Cassandra, Vito en Burke hebt overgehaald om Underbosses voor je te worden begint het spel eigenlijk pas echt.

De Underbosses voegen allerlei handige diensten toe, zoals het afkopen van politie, leveren van snelle auto’s, leveren van wapens, storten van je geld en meer van dat soort dingen. Vooral het storten van geld aan je consigliere is erg belangrijk want in Mafia III wordt je keihard gestraft als je dood gaat. Je verliest namelijk de helft van het geld dat je op dat moment bij je draagt. Wat ons betreft net even iets te streng, helemaal als je aan de andere kant van de stad bent en niet even snel naar je (half afgebrande) safehouse kan terugkeren om gebruik te maken van de kluis. De Underbosses zullen je extra missies blijven geven die niet alleen voor meer loyaliteit zorgen maar je inkomsten ook verhogen. Het is dus best een goed idee om hier tijd in te investeren. Al ziet het er naar uit dat je best veel van de extra missies gewoon over kan slaan als je liever aan de slag wilt met de geweldige story missies. Nog een handig stukje info is dat de Underbosses het mogelijk maken om Lincoln sterker en sneller te maken, hij nog meer skills met explosieven en wapens vrijspeelt en hij zijn wagens enorm kan pimpen. Hier zijn verschillende niveaus voor en voor je het weet ben je nog meer een badass! Ja, dat is zelfs bij een badass als Lincoln mogelijk.

Nadat je Cassandra, Vito en Burke hebt overgehaald om Underbosses voor je te worden begint het spel eigenlijk pas echt.

Naast de gestoorde vuurgevechten waar Lincoln in beland kun je de game ook heel stealthy aanpakken en dit is wat ons betreft de leukste manier om de game te spelen. Niets geeft meer voldoening dan een nietsvermoedende maffiosi’s schedel te doorboren met je vlijmscherpe combat knife. Het is alsof je weer door de jungles van Vietnam sluipt en op zoek bent naar Vietcong soldaten. De executies zijn bruut en bijzonder bloedig. Schrik dus niet als je Lincoln iemands keel ziet doorsnijden, de combat knife in een oogkas ziet steken of juist van dichtbij een shotgun schot in het gezicht ziet afvuren. Lincoln deelt zijn wraak uit om een heleboel verschillende manieren en dat zorgt voor een geweldige (of is dit een beetje luguber?) gameplay ervaring. Tip van de dag, alligatoren houden van dode gangsters, maak hier dus veel gebruik van.

Na je Underbosses verzameld te hebben is het tijd om de Marcano’s echt aan te pakken. Je begint bij de luitenanten van de Marcano familie. Om zo’n grote organisatie vernietigen zul je namelijk de fundering moeten vermorzelen. Na de luitenanten een voor een strategisch uitgeschakeld te hebben zijn de Capo’s aan de beurt. Als dit je allemaal lukt mag je vervolgens de strategische top verdelgen en kun je de arrogante Sal Marcano eindelijk laten boeten voor zijn verraad.

mafia-iii-sundown

Mafia III kent grafisch veel hoogtepunten!

Bij sandbox games is het altijd een uitdaging om deze grafisch optimaal te presenteren. Met zo’n grote speelwereld en de vele grafische elementen kan het nog wel eens zo zijn dat je textures ziet inladen, er wat pop-up is, etc. Wat erg opviel (in de Xbox One versie) van de game was het sombere en grauwe uiterlijk dat de game vaak had. De ene keer spetterden de kleuren van je scherm en de andere keer was het maar een saaie boel. Misschien hadden ze toch wat meer met de lichteffecten van de game moeten doen, want in de bovenstaande screenshot kun je zelf zien dat de game ook zeker prachtige sfeervolle graphics bevat. De personages zien er gelukkig wel erg goed uit en vooral Lincoln Clay is echt heel goed uitgewerkt. Zijn getekende gezicht, dankzij het  gigantische litteken op de rechterkant van zijn hoofd, zijn stoere houding en zijn leger kloffie. Lincoln is een personage waar we enorm van zijn gaan houden en de beste jongen verdiend ook gewoon zijn bloederige wraak. New Bordeaux is een gigantische stad en elk district heeft een eigen karakter en sfeer. Mafia III kent zeker wel veel grafische hoogtepunten en dit is vooral zichtbaar in het verhaal van de game.

De ijzersterke soundtrack is een genot om naar te luisteren

De turbulente Jaren ’70 bevatte geweldige muziek en dat is in Mafia III te merken. Van The Rolling Stones tot aan Neil Diamond, er zit van alles in. Maar wat misschien nog wel het meest indrukwekkende is, is de stem van Lincoln Clay. We zouden namelijk zweren dat niemand minder dan Michael Jai White de stem van Lincoln verzorgde. En als je weet wie Black Dynamite is begrijp je dus onmiddellijk hoe episch dit wel niet is. In werkelijkheid vertolkt Alex Hernandez de stem van Lincoln Clay, wat uiteindelijk net zo vet blijkt te zijn.

Op jacht naar Playboy magazines!

In Mafia III is belachelijk veel te doen, al zijn al die zij-missies niet altijd even leuk en beginnen ze na een tijdje een beetje saai te worden. Maar naast missies kun je ook op jacht naar collectibles. Zo zijn er bevoorbeeld talloze magazines in het spel verstopt. Vooral de Playboy Magazines zijn een geweldige toevoeging. Want naast al dat halfnaakte vrouwelijke schoon uit de Seventies bevatten sommige issues van de magazines interviews met prominente figuren uit die tijd. Dit geeft de game wat extra authenticiteit. Verspreid door de gigantische stad vind je ook speciale elektriciteitskastjes waar je afluisterapparatuur in kan plaatsen. Zo ontvang je allerlei informatie over de vele illegale praktijken die in New Bordeaux plaats vinden. Nog iets leuks om te verzamelen zijn prachtige pin-up illustraties van Vargas, een tekenaar die vooral in die tijd razend populair was. Er is in ieder geval heel wat te doen.

Lincoln heeft recht op wraak…

Mafia III is zeker niet perfect en had op een aantal vlakken net even wat meer kunnen bieden. Het verhaal is gelukkig erg sterk en de personages trakteren de spelers op fantastisch acteerwerk. De story missies zijn de grote kracht van Mafia III, maar helaas zijn de zij-missies saai en vaak lineair. Voor de rest is de gameplay leuk omdat het erg vertrouwd is. Je scheurt door de stad, knalt gangsters neer, besluipt ze om ze geruisloos met je combat knife van hun leven te beroven en meer van dat soort gameplay. Hangar 13 hoefde het wiel zeker niet opnieuw uit te vinden. Grafisch gezien is Mafia III een mooie game, al kent dit type game zo nu en dan wat kleine grafische probleempjes zoals textures die langzaam inladen, gelukkig niets ernstigs. Lincoln Clay is wat ons gewoon Black Dynamite en dat is vet! Met de gruwelijke soundtrack zit het ook helemaal goed. Qua replay waarde is er echt heel veel te doen en begon het spel eigenlijk pas echt nadat je alle Underbosses had gerekruteerd. Daarnaast kun je ook gewoon op Playboy Magazine jacht als je de missies even zat bent! Mafia III is een titel die je zeker wel kunt waarderen als je van het genre en de gameplay houdt. Verwacht gewoon niet een innovatieve nieuwe soort sandbox game, maar juist iets wat vertrouwd speelt en herkenbaar is. Heeft Hangar 13 voor de “easy way out” gekozen? Misschien wel, maar het verhaal van Mafia III is zo gaaf dat we volledig de game zijn ingezogen en niet zullen rusten voordat we gerechtigheid voor Lincoln hebben bemachtigd. Bloederige gerechtigheid om precies te zijn! De Marcano’s weten niet waar ze aan zijn begonnen.

80

Vet verhaal
Lincoln Rocks!
Coole story missies

Saaie zij-missies
kleine grafische bugs

Mafia III vindt het wiel niet opnieuw uit maar is een verdomd leuke sandbox game. Lincoln Clay's verhaal is ontroerend en geweldig in beeld gebracht.

300
  • Mike

Kan ik me geld wat ik in me kluis heb gelegd gebruiken alleen online of wat kan ik er mee

• Hoi Mike, zo ver ik weet kun je het geld in je kluis gebruiken om in-game items aan te schaffen. Wapens, etc. Nog een belangrijk gameplay aspect is dat je geld in de kluis kan bewaren zodat je niet een deel kwijt raakt als je dood gaat tijdens het spelen. Breng dus geregeld een lading geld naar je kluis.