De ijzige kou is terug in het derde deel uit de Lost Planet reeks!

In 2006 verraste Capcom de wereld met een third person shooter van epische proporties. Lost Planet was een avontuur waar spelers constant rekening moesten houden met de ijzige kou van planeet E.D.N III en waar het verzamelen van de kostbare T-ENG (Thermal Energy) een prioriteit was. Lost Planet 2 begon in de sneeuw, maar binnen de kortste keren stond je in een tropische jungle en kon je met drie vrienden los gaan met een vermakelijke co-op modus. Lost Planet 3 keert terug naar de roots en gooit spelers wederom in een dodelijke winterse wereld. Tijd om Akrids te slopen en liters T-ENG te verzamelen!

Nog meer Akrids!

Jim Peyton is een aardbewoner die dringend geld nodig heeft om zijn gezin te onderhouden. Wat doe je dan als werkzoekende? Je solliciteert dan natuurlijk voor de functie van mijnwerker, om op planeet E.D.N III op zoek te gaan naar het waardevolle T-ENG. Bij het mijnen van T-ENG komt eigenlijk veel kijken, Jim moet namelijk constant met gevaar voor eigen leven op pad in de dodelijke omgevingen van E.D.N III. De laatste tijd gebeuren er ook nog eens vreemde dingen, er is mogelijk sprake van sabotage. Wie doet dit en waarom? Peyton gaat op onderzoek uit! De Akrid zijn namelijk niet de enige vijanden waar Jim zich druk om moet maken.

Sterf Akrids!

Veteranen van de Lost Planet reeks zullen erg veel herkenbare gameplay elementen uit voorgaande delen tegenkomen. Toch is het net even anders. Capcom heeft de co-op modus uit deel 2 volledig verwijderd en van Lost Planet 3 een singleplayer game gemaakt. Wel zit er een heuse multiplayer modus in en dat is voor fans toch wel een leuke bonus. As Jim zal je moeten rennen, springen, schieten en natuurlijk gebruik moeten maken van je iconische grapplehook, die later ook nog eens wat upgrades ontvangt. Jim kan verschillende wapens bij zich dragen en deze door T-ENG Te besteden in de shop opwaarderen. Meer ammo, minder terugslag, nauwkeuriger schieten en nog veel meer. Jim is bewapend met een pistool, shotgun, sniper rifle, assault rifle, grenades en nog veel meer dodelijke wapens die al snel in Peyton’s wapenarsenaal belanden door grotten te onderzoeken en sidequests te voltooien.

Lost Planet 3 SpawnerDe wereld van Jim Peyton bestaat in principe uit een centrale quest hub waar je missies en sidequests ontvangt. Soms zal je een verdwaalde wetenschapper moeten lokaliseren, DNA monsters moeten afnemen, T-ENG moeten inzamelen en nog veel meer! Er is echt genoeg te doen in Lost Planet 3 en sommige plekken zal je opnieuw moeten bezoeken omdat je later items en wapens vrijspeelt waarmee je de voorheen onbereikbare plekken opeens wel kan bereiken. Naarmate het verhaal vordert kom je ook andere nederzettingen tegen en zal je zelfs samen moeten werken met een groep Snow Pirates aan wie je jouw leven bent verschuldigd. Zodra Jim zichzelf heeft bewezen wordt hij flink door de Snow Pirates beloont.
Als Jim niet over de ijzige vlaktes aan het ijsberen is, bevindt hij zich wel in een van de vele mysterieuze grotten, waar hij vanzelfsprekend golven van irritante Akrid zal moeten uitroeien en T-ENG moeten verzamelen.

Het leukste aspect van de gameplay is vaak toch wel de Kolossale Rig waarme Jim ijs-stormen en Akrid trotseert. De monsterlijke metalen reus draagt een lading munitie voor Jim met zich mee en kan met veel gemak blokkades kapot slaan en nietsvermoedende Akrid van de grond oppakken en verpulveren met een gigantische pneumatische boormachine-arm. Het oranje Akrid lichaamsvocht spuit hierbij door het rond en blijft keer op keer bevredigend om te zien. Het wordt op een gegeven een sport om te achterhalen hoe de verschillende Akrid types uit elkaar spatten bij het gebruik van je boormachine-arm. Buiten in de ijzige kou is het echter niet zo fijn om tegen reusachtige Akrid te vechten. Gelukkig zullen de veteranen onder ons niets liever doen dan de gigantisch inheemse insecten “head on” te confronteren. Richt daarom in ieder geval altijd op de gloeiende oranje plekjes van de veelzijdige Akrids!

Mysterieuze blauwe grotten en glimmende ijs pegels…

Het eerste wat mij opviel aan Lost Planet 3 waren de graphics. Lost Planet heeft in zeven jaar tijd namelijk een enorme transformatie ondergaan en ik ben er enorm enthousiast over. De game is nu nog sfeervoller en ziet er bovendien een stuk mooier uit. Er zijn meerdere momenten voorgekomen dat ik echt even stil moest staan om te genieten van het wonderschone uitzicht. Van besneeuwde bergen tot mysterieuze blauwe grotten, het ziet er allemaal zo verschrikkelijk mooi uit! De kleuren die gekozen zijn zorgen altijd voor prachtige contrasten en dit geeft de omgevingen in Lost Planet 3 soms bijna iets magisch.

De personages in Lost Planet 3 zijn allen overigens erg gedetailleerd en je kan merken dat toch wel veel uit de verouderde Unreal engine getrokken kan worden. Jim Peyton ziet er ook erg goed uit, al irriteer ik me mateloos aan het feit dat Jim heel wat weg heeft van Hollywood acteur Nicolas Cage. Naast de crew die meestal op de basis blijft heb je een partner die mee op avontuur gaat, namelijk Jim’s kolossale Rig. Rigs zijn robotpakken die gebruikt worden om T-ENG te verzamelen of om op plekken te komen waar je zonder bescherming tegen de elementen nooit terecht zou kunnen komen. Je Rig is je “home away from home” en ziet er spectaculair uit. Net zoals Jim kan ik er nu niet meer zonder. Lost Planet 3 is echt een prachtige game geworden die veel gebruik maakt van subtiele lichteffecten en sfeervole visuals. Ik ben in ieder geval enorm onder de indruk en raad iedereen daarom ook aan om de game zeker eens te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=2umdT3fwXLE” width=”620″ height=”360″]

Krijsende Akrids en creepy geluiden…

Met het geluid van Lost Planet zit het helemaal goed. Jim ontvangt namelijk in het begin van het spel al een playlist met een aantal van zijn favoriete deuntjes. Deze kunnen ten alle tijden worden afgespeeld in de cockpit van je Rig en wie wil dat nou niet! Zin in wat Country muziek terwijl je over de ijsvlaktes rond reist? Geen probleem! Meer liefhebber van Rock tijdens een spannende Bossfight? Er zijn heel wat coole nummers te beluisteren.
De geluidseffecten in Lost Planet 3 zijn heel erg meeslepend en voegen zoveel toe aan de spannende situaties waarin Jim zich bevindt. Het deed me eigenlijk heel erg denken aan een Resident Evil game en ondanks de afwezigheid van zombies kunnen er om elke hoek dodelijke Akrids klaar staan om je in stukken te scheuren. De grimmige muziek, krijsende monsters, menig gamer zal er kippenvel van krijgen.

Ga lekker op avontuur!

De meeste fun zal je waarschijnlijk uit de campaign van Lost Planet 3 halen. Er zijn namelijk talloze upgrades te vinden, sidequests te volbrengen en als je daarna nog ontevreden bent zou je de multiplayer in kunnen duiken. Er is dus voor iedereen wel wat te doen. Geef mij echter maar een spannende campaign, daar kan ik persoonlijk namelijk veel meer mee. Of Capcom dlc plannen heeft is nog niet helemaal duidelijk, maar ik hoop toch wel op een paar additionele missies of zelfs wat leuke upgrades voor Jim’s Rig. We zullen het maar moeten afwachten.

Lost-Planet-3-5

De mooiste Lost Planet game uit de reeks!

Ook deze derde titel uit de Lost Planet reeks is enorm vermakelijk en dit keer ook nog eens een stuk spannender. De survival horror elementen uit de Resident Evil serie geven de game veel meer sfeer al zijn de Akrids niet echt enge wezens. Ik had echter wel steeds het gevoel dat ik helemaal alleen was en continu mijn dood tegemoet liep. Dit zorgde voor een geweldige beleving. Grafisch ziet de game er echt heel mooi uit en het is een heerlijk gevoel om je veilige Rig weer in te klimmen nadat je de zoveelste Akrid hinderlaag hebt overleefd. En geloof me, er zijn erg veel Akrids op E.D.N III. Qua replay value is de game niet echt speciaal. Liefhebbers van een multiplayer modus kunnen hier na het uitspelen van de campaign nog lekker los gaan, ik richt me echter liever op de sidequests, collectibles en upgrades die in de campaign modus te vinden zijn. Lost Planet 3 heeft me aangenaam verrast en ik geef de game daarom een welverdiende 7.7!

• Leuke review! Ik ga maar weer eens verder met de game!

• Vette review. Zo te lezen is deel 3 beter dan zijn voorganger. Snel maar eens halen!

Zeker een heel cool spel man!

• Ik ben er benieuwd naar wat je omschrijft in je review, namelijk:
        “subtiele lichteffecten en sfeervole visuals”

Zodra je door de ijzige grotten ronddoolt zal je begrijpen wat ik bedoel…E.D.N III is misschien een dodelijke planeet, maar wat een geweldige flora en fauna. Besneeuwde bergen, schilderachtige wolken, je moet het maar zelf ervaren. Ik ga je een foto sturen via whatsapp. 😛