Little Nightmares is creepy…

Nou staat deze gamer op de redactie van Kijk-online al bekend als een angsthaas, maar Little Nightmares is echt een creepy game. Dit wil niet zeggen dat de game volgeladen is met jump scare momenten, of er een eng monster achter je aan komt. Integendeel, het is eng omdat het je een zeer akelig gevoel kan geven. Je moet ongetwijfeld een emotieloos koudbloedig wezen (schrijfster PerziaN) zijn om hier geen naar gevoel bij te krijgen. Little Nightmares is het type spel dat elementen uit je kindertijd neemt en je er aan herinnert dat je deze nog altijd eng vindt. De game is daarom ook erg “dark” en dat kwam best onverwacht. Een babykamer, de eetkamer, de keuken, de plek waar dit verhaal zich afspeelt is eigenlijk op alle gebieden angstaanjagend. Stel dat dit zou bestaan? Hoe Little Nightmares is bevallen lezen jullie hier.

Little Nightmares study Little Nightmares Gnome

Zal Six Little Nightmares overleven?

In Little Nightmares ben jij “Six”. Six is een klein meisje dat uit de handen van monsters zal moeten ontsnappen. Deze monsters zijn echter niet wat je zou verwachten, ze komen namelijk in de gedaante van volwassenen. Bewapend met een aansteker zul je door het doodenge schip (The Maw) moeten rondsluipen en hopen dat je niet gepakt wordt. Voor je het weet wordt je namelijk opgegeten, beland je in een lading ingewanden van een vis of meer van dat soort onsmakelijke taferelen. Durf jij het aan? Bereid je dan voor op wat freaky $#%*!!!

Puzzelen en platformen!

In een tijdperk waar first person shooters en sport spellen vaak de meest populaire genres zijn is het fijn om weer eens aan de slag te kunnen gaan met een puzzel platformer. Over de gameplay van Little Nightmares is alleen niet veel te vertellen. Als Six zul je door kamer na kamer moeten navigeren en op heel wat obstakels stuiten. De ene keer zul je ergens bovenop moeten klimmen om verder te komen, of een object ergens tegen aan moeten smijten. Je mag niet gezien worden dus je moet ook de omgeving gebruiken om door het schip te sluipen. Puzzels zijn niet moeilijk en vaak zul je al heel snel begrijpen wat er gedaan moet worden.

We hadden maar al te graag twee keer zo veel speeltijd in een game als Little Nightmares willen hebben.

Het is enorm spannend om de monsterlijke wezens te ontwijken en meteen in het begin wordt je al geconfronteerd met een raar blind wezen met extreem lange armen en zeer korte beentjes. Geloof ons dat het een aanvaring is die je de rest van de game wel zal bijblijven. Little Nightmares vindt het wiel echter niet opnieuw uit, maar dat is ook helemaal niet nodig. Het is het type game waar je uren lang zoet mee kunt zijn. Helaas is het voor je het weet voorbij en dat is echt jammer. We hadden maar al te graag twee keer zo veel speeltijd in een game als Little Nightmares willen hebben.

Little Nightmares obese guests

Sfeervolle duistere graphics voeren de boventoon in Little Nightmares

Wat Little Nightmares uitstekend doet is de sfeer. Deze is namelijk de fundering voor een game als Little Nightmares, al heeft niemand van ons op de redactie ooit echt een game gespeeld die vergelijkbaar is met deze creepy titel (misschien Inside?). Alles ziet er verdraaid goed uit en vanaf de eerste vijf minuten wordt de toon van de game al gezet. Als Six kruip je door donkere ventilatieschachten op iets wat een soort schip lijkt, of is het juist een gigantisch huis? Hier kom je natuurlijk gedurende het spelen al vrij snel achter. Het is voornamelijk donker, maar dankzij je aansteker kun je de omgeving een stuk beter onderzoeken. Schrik echter niet als je iets vanuit de schaduwen ziet vluchten. Dit kunnen ratten zijn maar ook rare wezentjes die bijna op kabouters lijken. De monsterlijke volwassenen zien er vaak angstaanjagend uit en vooral omdat je een aantal niet helemaal goed ziet maakt dat het extra spannend. Ondanks de donkere wereld van de game is er gelukkig heel veel detail in Little Nightmares te vinden. Mede dankzij de geweldige lichteffecten zul je daarom enorm verrast worden.

Little Nightmares

Geluidseffecten dragen veel bij

Sfeer wordt versterkt door geluid en muziek en Little Nightmares bevat geweldige geluidseffecten. De waterdruppels die je op de achtergrond hoort, vreemde geluiden, schrapend metaal… Je schrikt je zo nu en dan een hoedje als er weer eens een deur open vliegt en je op de vlucht zal moeten slaan voor een of ander raar mismaakt wezen. De muziek in Little Nightmares is perfect en draagt enorm veel bij aan een sfeer die dankzij de graphics al geweldig is.

Little Nightmares is helaas aan de korte kant

Het enige nadeel van Little Nightmares is toch wel de replay waarde. Zodra je de game hebt uitgespeeld is er gewoon geen reden meer om het nog eens te spelen. Al is het wel een titel die leuk is om aan vrienden te tonen. De puzzels zijn namelijk niet moeilijk en wel goed uitgewerkt. Het avontuur van Six is alleen heel erg kort, vandaar dat de game natuurlijk ook niet zo duur is. Voor ongeveer twee tientjes kun Little Nightmares al in huis halen en heb je zeker wel een vijftal uren speelplezier. Het verhaal is interessant en zeker de moeite waard om eens te ervaren.

Little Nightmares is een speciale game

Games als Limbo, Inside en nu ook Little Nightmares kom je niet zo vaak tegen en daarom is het dus zeker een game die je gespeeld moet hebben. Het verhaal is verrassend goed geschreven (met een subliem einde als gevolg) en de sfeer is werkelijk geweldig. De game is duister, creepy, maar niet zo eng of bloederig als in de meeste horror games. Het is vooral de angst van niet zien wat er om je heen gebeurt of opeens geconfronteerd worden met bizarre mensen. Six heeft ook geen wapens en kan enkel haar aansteker gebruiken om hindernissen te overwinnen, maar dat maakt de game juist een stuk leuker. Ook met het geluid van Little Nightmares zit het gelukkig helemaal goed en met een goede headset op zul je gedurende je speelsessie ongetwijfeld op het randje van je stoel zitten. Het enige wat tegenvalt is dat de game nog al aan de korte kant is, maar dat maakt Little Nightmares zeker niet minder de moeite waard.

90

Sfeer
Verhaal