Batman en vele andere DC helden stelen de show in LEGO Batman 3 Beyond Gotham.

De meeste van ons hebben in hun jongere jaren ongetwijfeld veel tijd doorgebracht met LEGO, het prachtige constructie speelgoed waarmee een creatieveling de meest imposante creaties kan realiseren. Tegenwoordig heeft LEGO echter een hele nieuwe weg ingeslagen en hebben zij de afgelopen jaren, naast een speelgoed, een groot aantal spellen uitgebracht, waarin hele grote franchises de hoofdrol spelen. Denk hierbij maar aan LEGO Star Wars, LEGO Indiana Jones, LEGO Lord of the Rings en natuurlijk LEGO Batman, om maar een paar succesvolle series te noemen. Inmiddels zijn we aangekomen bij het derde deel uit de LEGO Batman serie en hebben we Batman’s nieuwste avontuur even goed onder de loep genomen. Wat is er nou precies zo leuk aan LEGO Batman 3 Beyond Gotham? Je leest het hier in onze review!

LEGO_Batman_BATMAN LEGO Batman 3 Beyond Gotham Dynamic Duo

Brainiac moet gestopt worden!

De gestoorde maniak Brainiac is helemaal op hol geslagen en probeert met behulp van de krachtige Lantern Rings allerlei werelden te krimpen om deze aan zijn bizarre collectie toe te voegen. Brainiac verzamelt namelijk miniatuursteden uit het hele universum en dit keer is de Aarde aan de beurt. Wat kan je hier tegen doen? Batman en Robin opbellen natuurlijk! Gelukkig hoeven ze het niet alleen te doen want het dynamische duo zal hulp van de Justice League ontvangen. Tijd om een raket te bouwen en je naar de Justice League Watchtower te begeven. Samen met allerlei andere helden (en boeven, zonder te veel te verklappen) uit het DC universum zal je verschillende Lantern werelden moeten bezoeken om Brainiac’s snode plannen te dwarsbomen en dit doe je in stijl en met een flinke dosis humor!

Maak gebruik van de vele verschillende kostuums die Batman en de andere helden tot hun beschikking hebben.

Ook LEGO Batman 3 Beyond Gotham kan omschreven worden als een platform game, gevuld met actie en puzzel elementen, en zelfs voor een oude kerel als mij is hier een hoop plezier te beleven. Het leukste aspect van de game vind ik persoonlijk bijvoorbeeld de vele verschillende kostuums die Batman en de andere DC helden kunnen gebruiken. Het tempo waarin je nieuw kostuums ontvangt is bovendien ook erg hoog, dus voor je het weet krijg je er weer allerlei nieuwe eigenschappen bij. Sommige DC helden hebben standaard al een heleboel bruikbare kostuums tot hun beschikking. Door gebruik te maken van de verschillende kostuums zal het mogelijk worden om bepaalde hindernissen te overwinnen en bepaalde puzzels op te lossen. Reken echter niet op breinkrakers want de game is bedoeld voor kinderen vanaf 7 jaar. Van Tech-Robin, die een miniatuur robotje van zichzelf kan oproepen, tot Space Suit Batman. Er zit van alles in en dan heb ik het nog niet eens over de andere Justice League leden, Wasmachine Cyborg? Ja, echt waar. Tijdens sommige puzzels zal je computers moeten hacken en een digitale wereld betreden die wel heel wat weg heeft van Tron. Verder zal je zoals gewoonlijk ook weer objecten moeten bouwen om bazen te verslaan en puzzels op te lossen.

Als je een fan van het DC universum bent zit je met LEGO Batman 3 Beyond Gotham helemaal goed.

De combat is simplistisch en elke held heeft een aantal speciale aanvallen tot zijn of haar beschikking. Daarnaast hebben de verschillende kostuums dus ook allerlei speciale eigenschappen die geactiveerd worden door een bepaalde knop in te houden. De controls werken af en toe niet helemaal zoals je zou willen, iets wat soms tot frustratie kan leiden. Een sprong die door het rare perspectief helemaal verkeerd uitpakt, een vijandelijk aanval die je zonder pardon in de afgrond laat donderen. Toch blijft het op de momenten dat alles wel goed gaat erg bevredigend om als een van de vele superhelden rond te rennen en korte metten te maken met allerlei gespuis. LEGO Batman 3 Beyond Gotham is overigens ook erg vergevingsgezind. Er zijn namelijk genoeg checkpoints, dus vaak kan je nadat je een flater hebt begaan zo weer verder spelen.

De titel van de game zegt het al, Batman en Robin begeven zich in dit deel namelijk ook “Beyond Gotham” en zullen een spannende ruimtereis maken en Lantern werelden als Zamaron en Odym bezoeken. Dit brengt ook een nieuw stukje gameplay mee waarin je in de ruimte vecht met behulp van ruimteschepen. Zodra je bijvoorbeeld voor het eerst afreist naar de Justice League Watchtower zal je het op moeten nemen tegen een vloot van irritante hulpjes van The Joker. Van klappertand-vliegtuigjes tot vijandelijke raketten. Batman is overal op voorbereid en zijn speciale ruimteschip maakt gebruik van allerlei zware wapens om korte metten te maken met dit vliegende mechanische ongedierte. Fans van sidescrolling shooters als het klassieke R-Type zullen hier daarom ook heel wat plezier in kunnen beleven.

In LEGO Batman 3 Beyond Gotham is echt weer een heleboel te doen. Reken op 45 verschillende missies, waar ook nog eens allerlei geheimen te vinden zijn. Adam West, de enige echte Batman uit de Jaren ’60, is ook in bepaalde levels te vinden en moet elke keer weer gered worden. Wat je hier precies voor vrijspeelt is mij echter nog niet duidelijk geworden. Verder zijn er in totaal meer dan 150 verschillende personages vrij te spelen en dat is toch echt wel een record. Als je een fan van het DC universum bent zit je met LEGO Batman 3 Beyond Gotham dus helemaal goed.

LEGO Batman 3 Robin Hazard Suit

Kleurrijke graphics en vloeiende animaties.

De vele verschillende personages in LEGO Batman 3 Beyond Gotham zien er kleurrijk en gedetailleerd uit. Iets wat natuurlijk goed bij de LEGO figuurtjes past. Zelfs Batman heeft een aantal kostuums die het saaie zwart of grijs even achterwege laten en dat is bijzonder verfrissend. Batman in een Green Lantern of Sensor kostuum is iets wat je niet wilt missen. De animaties en transformaties zijn ook weer heel erg vloeiend en dat maakt de digitale LEGO figuurtjes een stuk dynamischer. Wat me ook opviel zijn de idle animaties van de verschillende personages. The Flash begint op een gegeven moment bijvoorbeeld ongeduldig push-ups te doen als je de controller een tijdje niet aan raakt en dit soort kleine dingetjes geven de game enorm veel karakter.  Op spannende momenten weet de camera ook precies de juiste hoek te kiezen en zie je in slow motion hoe jouw favoriete held een acrobatische sprong of andere noemenswaardige actie uitvoert. Omgevingen zien er ook heel goed uit en combineren de LEGO-look met realistische beelden en dat werkt geweldig. Grafisch gezien ben ik dus heel erg te spreken over Batman’s derde LEGO avontuur.

Troy Baker keert wederom terug als de Caped Crusader!

De voice acting in LEGO Batman 3 Beyond Gotham wordt feilloos uitgevoerd door sterren als Troy Baker, die de stem van Batman op zich neemt. Travis Willingham als Superman, Christopher Cory Smith als The Joker, Laura Bailey als zowel Wonder Woman, de krachtige Amazone en de wulpse Catwoman. En dat zijn ze lang niet allemaal. Zelfs Adam West, de originele Batman uit 1960 zit in de game en dat is natuurlijk enorm indrukwekkend. De muziek in de game is iconisch te noemen, van klassieke Batman deuntjes, tot muziek uit andere Batman games, series en films, er zit zoveel sfeervolle en herkenbare muziek in. Wat natuurlijk ook erg belangrijk is in een LEGO game is de humor, en ook in dit deel is hier veel van te vinden. Ik moet er echter wel bij zeggen dat Batman enorm arrogant en gemeen overkomt als hij tegen Robin praat. Maar dat zorgt wel voor lachwekkende situaties. Geluidseffecten zijn ook goed uitgewerkt en vooral de typische LEGO geluidjes zijn weer terug.

LEGO Batman 3 Beyond Gotham JLA

Samen spelen dankzij de co-op modus van LEGO Batman 3 Beyond Gotham

Wat zou een game als LEGO Batman nog leuker kunnen maken? Een co-op modus natuurlijk! Ga samen met een vriend, vriendin, broertje of zusje aan de slag en breng een einde aan Brainiac’s snode plannen. Daarnaast kan je tijdens de Freeplay modus ook terug naar levels om alle geheimen te ontdekken en Adam West te redden. Met de 45 verschillende missies en ruim 150 verschillende personages uit het DC universum zal je zeker wel even bezig zijn om alles in LEGO Batman 3 Beyond Gotham vrij te spelen.

Ik ben Batmannnnnn…maar dan van LEGO…

LEGO Batman 3 Beyond Gotham is een hartstikke leuke game waar ook de wat oudere Batman fans van zullen kunnen genieten. Er zitten namelijk een heleboel kleine details in die de nieuwe generatie Batman fans hoogstwaarschijnlijk niet eens snappen. De gameplay is erg divers en je zal veel moeten rennen, springen, vechten en puzzelen. Het feit dat je ten alle tijden drie verschillende personages tot je beschikking hebt maakt het nog even een stukje leuker. Je zal namelijk de verschillende eigenschappen moeten gebruiken om missies tot een goed einde te laten komen en je kan de game ook nog eens in co-op spelen. Grafisch ziet de game er voor een LEGO game erg goed uit. Kleurrijke en vooral gedetailleerde personages en omgevingen, vloeiende animatie en prachtige cutscenes maken dit derde LEGO Batman deel een waardige toevoeging aan de serie. Met de geluidseffecten en vooral voice acting zit het ook helemaal goed. Er knallen namelijk heel wat bekende stemmen door je speakers. Naast bekende stemmen hoor je ook heel wat herkenbare muziek voorbij komen. Tot slot is er een heleboel in de game te doen. De Freeplay modus laat je bepaalde levels opnieuw spelen en er zijn zoveel verschillende objecten te verzamelen, af en toe een beetje te veel als je het mij vraagt. Echte die-hards zullen zich dus zeker met Batman’s nieuwe avontuur kunnen vermaken. Ben je op zoek naar een game die vol zit met humor, puzzels en platform actie? Geef LEGO Batman 3 Beyond Gotham dan zeker een kans en laat het kinderlijke uiterlijk je niet misleiden.

80

150+ personages
veel humor