Left Behind geeft antwoorden op je vragen

The Last of Us is een ingrijpend verhaal tussen twee geweldige personages. Joël en Ellie. Samen beleven ze een ongelooflijk avontuur. Hun relatie groeit naarmate het verhaal vordert. En tegen het einde heb je als speler nog een aantal brandende vragen. Met name hoe Ellie gebeten is en op welk moment. Gelukkig (spoiler) begint Ellie op het einde over een jeugdvriendin. Een vriendin die ze erg mist en helaas heeft ze nooit meer wat van haar gehoord. En dat is precies waar Left Behind over gaat.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af op het moment waarop Joël naar beneden valt en vervolgens gewond raakt. Ellie moet alles op alles zetten om zichzelf en Joël in veiligheid te brengen. Als dit is gelukt komt de volgende fase, namelijk het verzorgen van Joël. Ellie gaat op zoek naar medicatie en verband. Ook hierin moet Ellie zich een weg banen tussen Clickers maar ook andere vijanden die naar Joël en Ellie op zoek zijn.

Tijdens dit deel van het verhaal komen voortdurend flashbacks van Ellie’s verleden voorbij. Hierin zie je hoe ze met zichzelf worstelt. Tevens gaat ze met haar beste vriendin Riley op pad. Ellie is kwaad op Riley. Riley is namelijk zonder enige reden een lange tijd verdwenen zonder dit te laten weten. Nu probeert Riley dit goed te maken. De interactie tussen beide is goed, zo goed dat je wederom met beiden mee leeft. Het verhaal is ijzersterk en je komt steeds meer te weten over hoe Ellie was voordat ze Joël ontmoette.

De graphics in Left Behind zijn precies hetzelfde gebleven. Deze zijn nog steeds goed. Naast het verhaal, zijn de omgevingen realistisch en ook de objecten in de game lijken echt.

Zo komen Ellie en Riley in een arcade hal waarin “good old” arcade kasten staan. Helaas zijn ze allemaal beschadigd maar de manier waarop deze arcade hal is ingericht en de sfeer die deze oproept is enorm goed. Ook bezoeken Ellie en Riley een Halloween winkel. Hierin zijn natuurlijk allerlei leuke items te vinden. Ook deze winkel ademt één en al horror uit. We willen de makers daarom onze complimenten geven.

Als laatste willen we één moment aanhalen waarin de kracht van de PlayStation 3 nog steeds bijzonder goed is. Het moment waar we het over hebben is, het moment waarop Ellie en Riley de draaimolen voor het eerst zien. De belichting en de kleuren zijn uitmuntend en samen met het geluid (waar we zo dadelijk  over verder praten) sloten perfect op elkaar aan.

Sound

Tijdens de “Dice Awards” kreeg The Last of Us al genoeg prijzen. Naast de prijzen die Naughty Dog al kreeg voor het verhaal, animaties en art design, kregen ze ook prijzen voor het geluid. Met het geluid en de soundtrack zit het dus goed. Die zorgen er weer voor dat je al snel weer in de juiste stemming raakt.

Minpunten

Als je het hoofdverhaal gespeeld hebt wilde je meer. Je had immers nog zoveel vragen. Gelukkig hebben de makers ervoor gezorgd dat met deze DLC wat vragen werden beantwoord. Toch heeft Left Behind een aantal minpunten. Als je dit niet zwaar vindt wegen dan kunnen we zeggen dat je Left Behind met een gerust hart kan kopen. We moeten eerlijk zijn en vermelden dat deze DLC erg kort is. Na +/- 2,5 uur spelen heb je het einde bereikt. En dan hebben we het nog rustig aan gedaan. En doordat dit aan de korte kant is, vinden we dat 15 euro voor Left Behind prijzig.

https://www.youtube.com/watch?v=t4qvqiVOk6Q” width=”620″ height=”360″]

Replay Value

Zoals we al eerder schreven is Left Behind een korte game. Ondanks het fantastische verhaal en de sfeer ben je al snel uitgespeeld. Begin je de game op een lager niveau en heb je deze volledig doorlopen, dan kan je er altijd voor kiezen om het nogmaals op een hoger niveau te spelen. Toch zul je weinig echte survival momenten voorgeschoteld krijgen. Left Behind is meer een verhaal. Er zitten weinig actie momenten in en we vragen ons dan zelf af of het dan de moeite waard is om het nogmaals overnieuw te spelen. Tenzij je graag alle achievements wilt hebben.

Left Behind is de eerste DLC voor The Last of Us. Het geeft je antwoorden op vragen die je wellicht niet had gekregen tijdens het spelen van het hoofdverhaal. De game brengt wederom één en al sfeer en je ziet Ellie in de tijd voordat ze Joël ontmoette. Ben je fan van The Last of Us dan krijg je geen spijt als je deze DLC koopt. Met het geluid zit het goed en het verhaal is wederom meeslepend.

Toch moeten we eerlijk en kritisch zijn. Deze DLC is erg kort. In onze ogen te kort en daarom vinden we de prijs aan de hoge kant. 15,- euro voor +/- 2 uur (als je snel speelt) is weinig speelplezier. Je kunt de game wel op een hogere moeilijkheidsgraad spelen maar of dat een reden is, kan je alleen voor jezelf bepalen.

Deze review werd mede mogelijke gemaakt door Online Prepaid Servives

86

Verhaal