Lukt het Square Enix om met Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue een brug te slaan naar Kingdom Hearts III?

Cartman zei het in Southpark al eens: An appetizer is something you eat, before you eat, to make you more hungry. En dat is precies wat Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is; een appetizer die je met een hongerig gevoel laat wachten op het laatste deel uit de Kingdom Hearts franchise. Het is te makkelijk om te zeggen dat Kingdom Hearts 2.8 een zoveelste remaster is waarmee een ontwikkelaar geld wil genereren. Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue bevat teveel content om tot een simpele remaster omgedoopt te worden maar of de game de 60,- euro waard is vraag ik mij af. Ik loop echter alweer vooruit op de zaken en zal bij het begin beginnen.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue gameplay 6 Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue gameplay 5

Wat een content!

Wie Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue opstart zal direct verrast worden met de aangeboden content. In plaats van een enkele game heb je zojuist namelijk een scala aan content gekocht die bestaat uit: Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD (een 3DS-port), Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage (een drie uur durende demo), en Kingdom Hearts X Back Cover (een coole film voor de fans). De game slaat een brug tussen Kingdom Hearts II en de nog uit te komen Kingdom Hearts III maar lijkt tegelijkertijd een cadeau te zijn voor de trouwe fans van de franchise. Als we beginnen met Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD wordt je direct in het diepe gegooid. Gamers die de vorige iteraties niet gespeeld hebben zullen een hoop verhaallijn en achtergrondinformatie niet begrijpen en dat is dan ook direct een groot minpunt. De characters zijn op dit punt al zo verweven in het toch best ingewikkelde verhaal van Kingdom Hearts en dat zal voor beginners een zware dobber zijn om doorheen te spelen. Desalniettemin kan ik nu al zeggen dat je je geen moment zal vervelen mocht je deze game toch gaan aanschaffen.

Kingdom Hearts Dream Drop Distance HD

Als je de content op volgorde wil spelen dan raad ik aan met deze game te beginnen. Kingdom Hearts Dream Drop Distance is alweer vijf jaar geleden op de 3DS uitgekomen en speelt zich af na Kingdom Hearts II. In de game speel je als Sora en Riku en help je hen het ‘Key-Blade master’ examen te behalen. De game laat je twee afzonderlijke verhaallijnen spelen en dit zorgt soms voor onnodige verwarring maar je raakt er uiteindelijk aan gewend. Om de character het ‘Key-Blade master’ examen te laten behalen zul je, net als in alle andere iteraties, oude en nieuwe werelden moet laten ontwaken uit hun ‘slaap’. Je vecht je een weg door hordes vijanden en uiteindelijk maak je met behulp van je Key-Blade de deur naar de wereld open en laat je die wereld ontwaken. Waar je in de vorige delen nog tegen de Heartless vocht, zul je het nu opnemen tegen Dreameaters. De naam zegt het al; deze wezens eten dromen en zorgen er dus voor dat hele werelden in een droomloze slaap terecht komen. Het leuke aan Dreameaters is dat ze in twee vormen aanwezig zijn; Dreameaters en Spirits. De Spirits zijn goede Dreameaters die je zullen gaan helpen (als een soort Pokémon maar daarover later meer) om de slechte Dreameaters te verslaan.

Het spelen van de game is ondanks dat de game zelf al 5 jaar oud is zeker geen straf.

De naam Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue zegt het al: de game is in HD en dat geldt dan ook voor Kingdom Hearts Dream Drop Distance. De game is een port van een handheld en dus is het razend knap hoe Square Enix de graphics nog zo heeft weten op te krikken. Natuurlijk zien de characters er een beetje blokkerig uit en zijn de werelden angstvallig leeg, maar wat je ziet zijn goede textures en soepel lopende CGI. De kleuren zijn opgeleukt en dat zorgt ervoor dat je zelfs op een groot scherm al snel vergeet dat je een port zit te spelen. Ook aan de controls is gedacht en Square Enix heeft het zeer goed opgelost al is het soms echt even wennen en haperen de controls wanneer je bijvoorbeeld een object weg wil werpen terwijl je in Reality Shift mode zit.

Het spelen van de game is ondanks dat de game zelf al 5 jaar oud is zeker geen straf. De Fluid Motion gameplay maakt dat je met Riku of Sora tegen objecten kan stuiteren en zo het speelveld kan doorkruisen op een vlotte manier. Ook in gevechten ‘bounce’ je van het ene naar het andere object om vervolgens mooie aanvallen op te zetten en je vijanden tegen de vlakte te werken. Zoals ik al eerder aangaf vecht je in Dream Drop Distance niet alleen maar krijg je hulp van Spirits. Deze Spirits zijn de goede vorm van Dreameaters en deze kun je zelf creëren of middels een recept maken. Je kunt je krachten met deze Spirits bundelen en als je ze goed verzorgd (lees: aaien en met ze spelen) dan zullen ze sterker worden en ook uit zichzelf vijanden aan gaan vallen. Een leuke toevoeging die voor meer speelplezier zorgt. Voor mij is er een groot nadeel aan de game en dat zijn de twee afzonderlijke verhaallijnen. De game heeft een timer ingesteld die aftelt wanneer je met Sora of Riku speelt. Is de timer op dan switch je naar de andere character of je dat nu wil of niet. Dit zorgt ervoor dat je soms tijdens een eindbaas soms plotseling wisselt. Je mag dan opnieuw beginnen met het gevecht en dat terwijl de eindbazen in deze game echt wel pittig zijn. Nu kun je handmatig wisselen en zo frustratie voorkomen, maar dan nog hou je het probleem dat je niet meer weet waar je met de andere character mee bezig was. Is het wisselen dan totaal nutteloos? Nee, het wisselen zorgt er wel voor dat het verhaal dynamisch en boeiend blijft. Dream Drop Distance is een goede game die je zeker een uur of 25 zoet zal houden. Heb je al meerdere iteraties gespeeld maar heb je geen 3DS dan is dit je kans om ook deze game te spelen.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue gameplay

Kingdom Hearts X Back Cover is alleen voor de fans.

Nadat je Dream Drop Distance hebt uitgespeeld is het raadzaam om het de volgende content uit Kingdom Hearts HD 2.8 Final chapter Prologue op te starten, en dat is Kingdom Hearts X Back Cover. Een cinematic die je een uurtje zoet zal houden maar eigenlijk alleen voor de fans van toegevoegde waarde zal zijn. De informatie wordt zonder blikken of blozen de huiskamer in geslingerd en er wordt verwacht dat men het allemaal wel snapt. Ik heb de film met mijn zoontje gekeken en deze vond het maar een rare film over mensen met dierenmaskers die over een oorlog aan het praten waren. Dat gezegd hebbende kan ik niet anders dan vermelden dat je als fan veel plezier zult beleven aan de film en deze er ook gelikt uitziet.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue gameplay 3

Het pareltje dat Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage heet

Als laatste onderdeel van Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue zetten we Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage op en ik ga direct vertellen dat dit een ware achtbaan is. In deze drie uur durende showcase laat Square Enix zien wat men kan verwachten van Kingdom Hearts III. De grafische pracht springt van je scherm, de muziek is, net als in de rest van de content, meeslepend en catchy en ook de gameplay is van een enorm hoog niveau. Director Tetsuya Nomura heeft met zijn team een pareltje gecreëerd en daar neem ik mijn pet voor af. Ik ga niet teveel verklappen over de verhaallijn maar kan alleen verklappen dat je als Aqua speelt; een character uit Birth By Sleep de PSP game. Aqua gaat in de Dark World op zoek naar haar vrienden en zal verschillende landen moeten doorkruisen tijdens deze game. De gameplay is zoals ik al eerder zei geweldig. Tijdens gevechten zul je merken hoe vloeiend deze game speelt. Springen, ontwijken en vechten maken dat je je in een achtbaan waant. Wanneer je aanvallen combineert met spreuken en zo combinaties opbouwt, krijg je toegang tot superkrachten die korte metten maken met zowat elke vijand. De werelden zijn om je vingers bij af te likken. Zo is er een deel waarin je in een grote zaal met zuilen en een spiegelgrond loopt. Door ‘portals’ te activeren kom je op zijn kop in het spiegelbeeld terecht wat een totaal nieuwe ervaring is. Square Enix stuurt je hoogte in, de diepte in en laat je over objecten ‘sliden’ terwijl je grote monsters moet ontwijken. Kortom; Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage is de appetizer voor Kingdom Hearts III.

Is Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue een must-buy?

Om met de deur in huis te vallen: nee, deze game is geen must-buy. Alhoewel je een grote hoeveelheid aan content krijgt ben ik bang dat het prijskaartje voor deze game gewoonweg te hoog ligt. Voor circa 60,- euro koop je een 3DS-port, een film van een uur die behoorlijk ingewikkeld is en een 3 uur durende appetizer en dat is mijns inziens gewoon teveel geld. Begrijp me niet verkeerd want de content die je krijgt in Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue is zeker wel de moeite waard. Dream Drop Distance heeft een diep verhaal en goede gameplay. Als je een fan bent dan is Kingdom Hearts X Back Cover een leuke film om te kijken en Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage raad ik iedereen aan om te spelen. De muziek is geweldig en de soundtrack blijft maar door je hoofd spoken. Dit is volledig te danken aan het genie Yoko Shimomura die de muziek gecomponeerd heeft. De controls zijn goed overgezet naar de PlayStation 4 en de gameplay zal iedereen kunnen bekoren door zijn snelheid en diepgang. Afgezien van wat nadelen zoals het switchen tussen personages, de korte speelduur van Birth By Sleep – A fragmentary Passage en de soms haperende controls is de game echt het aanraden waard. Een must-buy is Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue alleen voor de fans, maar ook dan raad ik aan om de game in een aanbieding te kopen.

82

Veel diepgang
Veel content