Tijd om de wereld van Kingdom Hearts wederom te betreden.

Kennen jullie Kingdom Hearts nog? De RPG die Disney en Final Fantasy/ Square-Enix personages op sublieme wijze wist te combineren. Met Kingdom Hearts HD 2.5 Remix krijgen fans een opgepoetste versie van Kingdom Hearts 2 uit 2005, Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix uit 2010 en een collectie van cutscenes in de vorm van Kingdom Hearts Re:coded, iets waar trouwens misschien niet iedereen op zit te wachten. Is deze zoveelste remake van een klassieke titel de moeite waard? Of kan je Kingdom Hearts HD 2.5 Remix met een gerust hart overslaan?

Kingdom Hearts HD Sora battle Kingdom Hearts HD Winnie

Sora en vrienden nemen het wederom op tegen de Heartless!

Ook in Kingdom Hearts HD 2.5 Remix speelt Sora weer een grote rol. De game speelt zich een jaar na de gebeurtenissen in Kingdom Hearts: Chain of Memories en Kingdom Hearts 358/2 af en Sora en zijn vrienden hebben al die tijd geslapen. Na het ontwaken krijgen zij allen hun geheugen terug en bevindt Sora zich in Twilight Town. Tijd voor een nieuwe outfit, nieuwe krachten en uiteraard een nieuw avontuur. (behalve als je het originele Kingdom Hearts 2 hebt gespeeld, aangezien dit dan allemaal erg bekend voorkomt.)

De gameplay in Kingdom Hearts HD 2.5 Remix is nog altijd bevredigend

De manier waarop je in de Kingdom Hearts games vocht was totaal anders dan de traditionele RPG’s die Square-Enix, toen nog Squaresoft, in het verleden uitbracht. De gevechten waren vooral gericht op “button mashen”, al kon je met een beetje inzet toch veel meer diepgang uit de game halen. Sora’s aanvallen zijn indrukwekkend en de jongeman kan met veel gemak vijanden ontwijken en coole juggle combo’s uitvoeren met behulp van zijn stoere Keyblade. Voeg hier een gigantische lading mogelijke party leden en magie aan toe en je hebt een leger van Disney en Square-Enix personages tot je beschikking.

Vreemd genoeg hanteren de makers van Kingdom Hearts HD 2.5 Remix een Japanse button layout

Wat ook erg cool is aan deze versie van Kingdom Hearts zijn de extra baasgevechten die aan de game zijn toegevoegd. Een aantal die eerder alleen in Japan beschikbaar waren. Deze gevechten zijn bijzonder uitdagend, maar met de juiste wapens en strategisch gebruik van de verschillende magie die je tot je beschikking hebt zal je zeker als overwinnaar uit de strijd komen. De gameplay van Kingdom Hearts HD 2.5 Remix is daarom nog steeds erg bevredigend.

Vreemd genoeg hanteren de makers van Kingdom Hearts HD 2.5 Remix ook voor de Westerdse spelers een Japanse button layout waarin de “O” knop gebruikt wordt om te springen en de “X” knop gebruikt wordt om aan te vallen… Tegenwoordig is het bij de meeste spellen totaal anders en dat was wel even wennen. Maar oefening baart kunst en na twintig minuten is de gemiddelde gamer het denk ik wel gewend.

Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix is net even anders.

Naast Kingdom Hearts 2 bevat het uitgebreide pakket zoals eerder genoemd ook nog eens Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix uit 2010. Deze PSP game is een prequel van het originele Kingdom Hearts en voegt een aantal nieuwe personages en een stuk verhaal aan de succesvolle serie toe. Terra, Aqua en Ventus spelen in deze titel de hoofdrol en hebben unieke verhaallijnen die allemaal met elkaar verbonden zijn. De manier waarop je vecht is in Birth by Sleep net even anders en richt zich niet op het gebruik van “magic points”, maar juist op zogenaamde “special attacks”, die voorzien zijn van een “cooldown”. Een gameplay element die tegenwoordig voornamelijk bij MMORPG’s en MOBA games centraal staan. Persoonlijk hou ik enorm van turn-based gameplay, maar het managen van cooldowns is vaak een veel leukere uitdaging en zorgt er voor dat je goed vooruit moet denken. Gelukkig hebben spellen als World of Warcraft, League of Legends, WildStar en vele andere vergelijkbare titels ons in de loop der jaren goed getraind.

Een groot nadeel van Birth by Sleep is het camera systeem. In vergelijking met games van de afgelopen en huidige generatie werkt het erg slecht. De manier waarop de camera draait voelde raar aan en het was af en toe bijzonder frustrerend om een goede “target lock” op vijanden te krijgen. Verder is Birth by Sleep ook een geweldige game die je zeker een kans moet geven.

Kingdom Hearts HD effecten

Kingdom Hearts Re:coded is de zwakke schakel.

Naast de twee games die in deze bundel zitten worden fans ook nog eens getrakteerd op een verzameling van cutscenes. Het is echter vooral bedoeld voor fans en als je niet bekend bent met Kingdom Hearts zal het kijken van de cutscenes meer vragen opleveren dan antwoorden. Daarnaast is het allemaal erg langdradig en had het voor mij persoonlijk niet gehoeven. Maar nogmaals, dit is bedoeld voor fans.

Hoe ziet Kingdom Hearts HD 2.5 Remix er uit?

Grafisch gezien is deze remake er heel erg op vooruit gegaan. Dit is het meest zichtbaar in de personages en de effecten die gebruikt worden. In vergelijking met de ouderwetse PlayStation 2 graphics herken je het spel vrijwel niet terug. De game is echt enorm gepolijst. Wat wel erg opviel is dat omgevingen er vaak nog steeds een beetje saai en kaal uitzagen, en dat is erg jammer. Hier had zeker wat meer tijd in gestopt mogen worden. Birth by Sleep is natuurlijk ook enorm verbeterd aangezien deze titel origineel op de PSP werd uitgebracht. Als je van Kingdom Hearts houdt zijn dit in ieder geval zeker de mooiste versies die je op dit moment in huis kan halen. Kingdom Hearts 3 zal namelijk nog wel even op zich laten wachten.

Prachtige muziek zorgt voor een geweldige beleving.

Ook in RPG’s is muziek erg belangrijk en in Kingdom Hearts HD 2.5 Remix is de soundtrack fantastisch. De muziek zorgt voor een geweldige beleving en is iets waar de makers veel tijd in hebben gestoken. Daarnaast is de voice acting ook verbeterd en hebben ze de geluidseffecten ook goed aangepakt. Het is fijn dat Kingdom Hearts 2 na al die jaren nog altijd op muzikaal gebied goed uit de verf komt en de nieuwe generatie ontwikkelaars kan hier daarom zeker nog wat van leren.

Kingdom Hearts HD Sora

Wat kan je allemaal verwachten?

Qua replay value moet Kingdom Hearts HD 2.5 Remix het vooral hebben van het feit dat je maar liefst twee geweldige games krijgt voor nog niet eens de prijs van één. En daarnaast heb je met Kingdom Hearts Re:coded ook nog heel wat cutscenes die je als een film kan bekijken. Reken er dus maar op dat je alleen al met de twee games tientallen uren zoet zal zijn.

Kingdom Hearts is ook voor non-fans een geweldige RPG serie!

Laat je niet misleiden door het kinderlijke uiterlijk van de Kingdom Hearts game, het verhaal heeft namelijk een enorme volwassen lading en zal de emoties van menig doorgewinterde gamer weten te raken. Als je nog nooit een Kingdom Hearts game hebt gespeeld zal het verhaal denk ik niet makkelijk te begrijpen zijn, en Kingdom Hearts Re:coded zal hier ook niet bij kunnen helpen. Toch is de gameplay van de beide games erg bevredigend en is er heel wat te beleven. Plak daar iconische Disney en Square-Enix personages aan vast en je hebt een geweldige gameplay ervaring waar je tientallen uren zoet mee zal zijn. Grafisch zijn de games op vele vlakken enorm verbeterd en qua muziek en dialogen zit het ook helemaal goed. Kingdom Hearts HD 2.5 Remix is daarom ook voor non-fans van de serie een geweldige RPG om je in te verliezen.

81

Veel content
Grafisch verbeterd