Killer Instinct is jaren weggeweest en de populaire en vooral klassieke vecht game van vroeger is na jaren eindelijk teruggekeerd op Microsoft’s Next-Gen Xbox One systeem. Oude gedienden als Jago, Glacius en Sabrewolf zitten er allemaal nog in en vrijwel elke maand worden er nieuwe vechters aan de game toegevoegd. De nieuwe Killer Instinct is free-to-play en biedt spelers de mogelijkheid om zelf te beslissen hoe zij hun game willen uitbreiden. Werkt dit nieuwe businessmodel of is het gedoemd te mislukken?

Waar is de Arcade modus gebleven?

In Killer Instinct zit geen arcade modus, dus spelers kunnen niet eens een leuk verhaal volgen of wat coole cinematics vrij spelen en dit vind ik persoonlijk toch wel erg jammer. Het is natuurlijk wel belangrijk om rekening te houden met het feit dat personages in traditionele vechtspellen vrijgespeeld worden door middel van een arcade of story modus. In Killer Instinct is dit gewoonweg niet mogelijk. Alle personages, met uitzondering van Jago, dienen los aangeschaft te worden of via de zogenaamde “Combo Breaker Edition” of “Ultra Edition” in huis gehaald te worden. Het businessmodel van Killer Instinct is vernieuwend, maar kent ook beperkingen. Het wordt namelijk vrij prijzig als je als speler bijvoorbeeld maar drie van de beschikbare personages interessant vindt.

Bliksemsnelle gameplay voor echte vechtfanaten

De nieuwe Killer Instinct is bliksemsnel en vrij makkelijk om onder de knie te krijgen. Zo zal je als vanouds weer combos moeten beginnen met een “opener”, vervolgens een bepaalde move moeten gebruiken om een “auto” aanval te activeren en dan “linkers” zoals “shadow” aanvallen moeten inzetten om je combo te verlengen. Doe dit lang genoeg en voor je het weet kan je een Ultra combo activeren die nog eens 30 hits aan je huidige combo toevoegen. Het werkt allemaal erg gemakkelijk en is oh zo verschrikkelijk bevredigend. Killer Instinct bevat een zestal verschillende game modi, waarvan de local variant denk ik wel het leukste is. Door challenges te halen speel je “killer points” vrij, waarmee je outfits en nieuwe stages kan aanschaffen. Elk personage heeft natuurlijk een eigen stage. Personages zullen helaas wel met echt geld aangeschaft moeten worden, al krijgen bezitters van de “Combo Breaker” en “Ultra Edition” Sabrewulf, Sadira, Orchid, Spinal, Thunder, Glacius en Fulgore gewoon helemaal gratis zodra de tijd rijp is. Fulgore zal bijvoorbeeld deze komende maand uitgebracht worden.

In de Dojo modus van de game valt in ieder geval heel erg veel te leren en ik raad iedereen daarom ook aan om hier even een flink potje te oefenen. Voor je het weet ken je genoeg trucjes om de meeste van je tegenstander een poepie te laten ruiken. Killer Instinct is een geweldige vechtgame geworden waar vooral de hardcore vechtfans heel wat uren plezier in kunnen vinden. De survival modus is ook tevens erg uitdagend en een goede plek om alles wat je in de Dojo modus hebt geleerd toe te passen.

Grafisch gezien ziet Killer Instinct er geweldig uit!

De stages en personages in Deze splinternieuwe Killer instinct zijn gewoonweg prachtig. Van de besneeuwde stage van Glacius, tot de duistere piraten stage van Spinal, het is geweldig om te zien. Al zal je niet lang van het uitzicht kunnen genieten, omdat je dan zowel door menselijke spelers als de computer finaal in elkaar gebeukt wordt. Elke stage heeft dus een eigen thema en is voorzien van prachtige lichteffecten en geanimeerde achtergrond objecten. De personages zijn uiteraard ook super gedetailleerd en dat geeft de klassieke vechters een hedendaagse facelift. Orchid heeft nog meer zichtbare rondingen en Glacius mag er ook zeker weten zijn. Wat ook erg goed gedaan is zijn de vele particle effects die door je beeldscherm heen knallen. Je moet het denk ik in actie zien om te geloven.

De muziek is niet zo bijzonder

De muziek in deze nieuwe Killer Instinct is niet echt indrukwekkend en denk ik ook niet eens zo belangrijk. Wat wel erg belangrijk is zijn de geluidseffecten en deze zijn gelukkig wel weer heel goed gedaan. Wat me wel opviel is dat een bepaalde beweging van Spinal er voor zorgt dat het geluid onnodig hard uit je speakers knalt, dit kan hopelijk opgelost worden met een patch of hotfix, want het is bijzonder irritant en kan mogelijk ook schade aan de speakers van je televisie toebrengen. Er zit niet echt veel dialoog in, dus hier kan ik weinig over zeggen. De stemmen van de personages zijn verder wel erg goed gedaan.

Geen Arcade modus, wat is er dan nog meer te doen?

Killer Instinct is vooral geschikt om op de bank tegen elkaar te spelen of natuurlijk online tegen vreemden (of bekenden) los te gaan. Verder is er ook een leuke Dojo modus beschikbaar en kan je natuurlijk de hele dag oefenen in de Practice modus. De hardcore spelers onder ons kunnen Survival spelen en kijken of ze ongeslagen uit de strijd komen door zich te meten met een oneindig aantal computer tegenstanders. Uiteraard kan je verschillende moeilijkheidsgraden selecteren om het frustrerend moeilijk voor jezelf te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=VuJs8XpSMk4″ width=”620″ height=”360″]

Killer Instinct, wel halen of laten liggen?

Dit nieuwe businessmodel is voor mij enorm wennen. Ik mis namelijk een Arcade modus in Killer Instinct en ben niet gewend om losse personages aan te schaffen. Gelukkig kan je ook gewoon de Combo Breaker of Ultra Edition aanschaffen en heb je meteen een veel completer pakket. In Killer Instinct is in ieder geval wel genoeg te doen, of je nou lekker offline of online tegen elkaar wil knokken, de Dojo modus wil doorlopen, wilt oefenen in de Practice modus of jezelf uitdagen met de uitgebreide Survival modus. Grafisch gezien ziet de game er echt heel erg goed uit. De vechters zien er geweldig uit, de omgevingen zijn sfeervol en de particle effecten knallen van je beeldscherm. Killer Instinct is wat dat betreft een meesterwerk. De muziek in de game is niet zo indrukwekkend, maar de geluidseffecten maken alles weer goed. Mocht je al een Xbox One hebben en van vechtspellen houden? Schaf dan zo snel mogelijk de Ultra Edition van Killer Instinct aan. Je ontvangt namelijk de game, alle personages die tot nu toe uit zijn (Fulgore komt nog), alle items om je personages mee aan te passen, de klassieke kostuums van alle beschikbare personages en een digitale versie van de originele Killer Instinct game uit het SNES tijdperk. Doe dit wel via de Amerikaanse Xbox One store door je locatie op US te zetten. Het scheelt namelijk enorm qua prijs.

• Nice! Ga ik meteen kopen als mijn x1 binnen is. Wie is je favo fighter?

Ik denk Spinal, heb helaas nog niet met Fulgore kunnen spelen. Die ljkt me ook heel erg vet…

• Snap ik! Laat eens weten wanneer je streamt. Kom ik kijken ๐Ÿ˜€ Misschien als je Berend klop geeft ๐Ÿ˜€