Destiny Review
The Sims 4 Review
NHL 15 Review

Review: Journey.

Nicky 23 april, 2012 Geen reacties

Journey; een spel dat je met meer vragen dan antwoorden opzadelt, je niet verteld wat je moet doen of waarom je het doet maar een spel dat van het begin tot aan het eind boeiend blijft.

Af en toe komen er spellen voorbij waar je als gamer diep van moet fronsen, niet omdat ze slecht zijn maar omdat je gewoonweg niet kan snappen welke zieke/magistrale geest dit heeft kunnen bedenken. Thatgamecompany is zo’n bedrijf dat nu al voor de tweede keer met zo’n spel op de proppen komt. Na flOw is het nu de beurt aan Journey.
De titel zegt eigenlijk al alles over de game zelf, je zal de heel game lang bezig zijn met een reis, en wel naar de top van de berg die je in de verte ziet liggen. Waarom? Weten wij veel…en je komt er ook niet achter als je het spel uitgespeeld hebt. Doet dat er toe? nee, want de hele reis lang is een grote spirituele reis die je bij de hand neemt je meesleurt tot de aftiteling.
Het personage is een rood/bruin gewaad met een sjaal en twee dunne beentjes. Je bestuurd het mannetje (daar gaan we maar van uit) met joystick en twee (jawel twee!) knoppen. De ene knop is om te springen en de andere om interactie te hebben met je omgeving. Net als de vorige twee games zal Thatgamecompany het niet toestaan dat spelers dood gaan of vast komen te zitten in het spel. Je sjaal dient als kompas dus er is geen HUB, je sjaal kan je btw langer maken door power-ups en zal je helpen verder te springen en zweven. Door het veld heen liggen briefkaarten verstopt die je kan gebruiken als munitie.
Even een re-cap: Je speelt met een personage dat middels een spirituele reis naar een berg wil gaan. Je kan springen, je kan zweven en praten? nee, ja kan alleen een soort van schreeuw gebruiken. Wat is er dan zo boeiend aan deze game?

De graphics zijn verbluffend; glinsterend zand, mooie verweerde ruïnes en andere details zullen je meermaals versteld doen raken. Verder is deze spirituele reis ook direct een multiplayer. De game zal je met willekeurige reizigers connecten en aan jullie de keus of je samen of alleen verder zal reizen. De muziek is rustgevend en de omgevingen zullen zeker ook alle stres van een dag school of werken volledig teniet doen. Geen spannende momenten omdat je een eindbaas moet verslaan, alleen puzzels die je moet oplossen om bij de berg te komen. Statistieken, xp, grinden en levelen hoeft allemaal niet; je moet alleen de reis afmaken en genieten van deze game.

Dit is waarschijnlijk een van de moeilijkste reviews die ik geschreven heb; er is geen genre voor deze game en eigenlijk is het niet eens een game. Wat je precies moet doen is even duidelijk als onduidelijk en ook de reden voor de game is wazig.  Journey is een reis; een reis die je alleen of samen kan maken en ondanks de korte speelduur (3 uur) is dit een must-have voor iedereen die het zat is om telkens maar je kill-streaks te moeten halen. De graphics zijn mooi, muziek geweldig en de gameplay zal je zeker aan de buis gekluisterd houden.

R.A.A Barends

Deel dit nieuwtje:Pin on Pinterest0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Share on TumblrShare on Facebook0Share on StumbleUpon0

Over de schrijver

Is binnen het KIJK team de programmeur en zorgt er voor dat de website draaiend blijft en up to date. Ook zorgt hij samen met Sjoerd dat de website een mooi en strak design heeft zonder dat de gebruiksvriendelijkheid hier on te leiden heeft.